Li
door Liavanmerle Sep 22, 2016 om 11:01
Geldzaken & recht

Ik heb een restschuld bij obvion, nu heeft obvion mijn vriend bij bkr geregistre

Ik heb dit voorjaar mijn huis eindelijk na 8 jaar verkocht met een hoge restschuld, ik wilde graag samen met mijn vriend (het verkochte huis had ik al voordat ik hem leerde kennen)het huis waar wij nu in wonen kopen maar obvion gaf helaas geen groen licht.
Nu heb ik een regeling met obvion maar dan  ben ik nog zeker tien jaar aan het afbetalen en obvion heeft mij en mijn partner bij bkr aangemeld terwijl ik altijd alles gewoon betaald heb .
Door de bkr melding kunnen wij nu geen kant uit en ben ik nog minstens 10 jaar aan obvion aan het aflossen
Mijn vraag is of dit zomaar kan .
Vriendelijke groeten

2121 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die restschuld alleen op uw naam staat, kan het niet zo zijn dat Obvion uw vriend voor die schuld aangemeld heeft bij het BKR. Dus laat uw vriend zijn gegevens opvragen bij het BKR en als Obvion dat werkelijk gedaan heeft, moet hij daar een klacht over indienen.

Hoe kent Obvion trouwens de gegevens van uw vriend?

Afgezien daarvan, is het natuurlijk terecht dat uzelf geregistreerd staat, want u hebt niet "alles gewoon betaald". Die schuld had betaald moeten worden bij de verkoop van uw woning en dat is niet gebeurd.

Dit is een openbaar forum, dus haal uw namen weg.

Li
door Liavanmerle Sep 22, 2016 om 11:52
Antwoorden / 1 Vragen

Dankje voor tip weet je toevallig ook of ik niets anders kan doen aan die restschuld de bank weigerd om met mij in gesprek te gaan over een evetuele oplossing.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat voor "oplossing" had u dan in gedachten? Kwijtschelding of zo? En de bank is wel in gesprek geweest met u, want er is een regeling getroffen over die restschuld. En het is blijkbaar een flinke schuld, daar u schrijft 10 jaar over de afbetaling te moeten doen.

Blijkbaar heeft ook uw vriend niet voldoende inkomen om alleen een huis te kunnen kopen, dus u moet gewoon blijven huren.

Cookies
door Cookies - Sep 22, 2016 om 11:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe kun je nou schrijven dat je 'alles betaald hebt' terwijl er een hoge restschuld is? Zoals al gezegd, je bent terecht aangemeld bij BKR. De woning kopen, is dus alleen mogelijk als het inkomen van je partner voldoende is (nadat zijn BKR registratie ongedaan is gemaakt).

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2016 om 11:46
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als je een hypotheek hebt, sta je als positief geregistreerd bij het BKR. Nu, uiteraard met restschuld, is het positieve ook  veranderd. Wel vreemd dat je vriend "erbij staat".

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hypotheken staan helemaal niet geregistreerd bij het BKR. Pas als er betalings-achterstanden ontstaan van meer dan drie maanden kan er een registratie volgen.

brainless
door brainless Sep 22, 2016 om 12:29
324 Antwoorden / 0 Vragen

Maar na de verkoop van het huis, wordt de restschuld niet als hypotheek gezien, maar als gewone lening.

tenormin
door tenormin Sep 22, 2016 om 12:36
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Had kennelijk een verkeerde site te pakken: die noemden hypotheek (die gewoon word betaald) positieve registratie. Inderdaad, als men 120 dagen achter loopt met betalen, en dan nog pas na waarschuwing, komt de registratie er. En dat er 9.000.000 mensen zijn met een registratie, wat kennelijk niet alleen negatief hoeft te zijn. Weer iets geleerd. Sorry voor verkeerd schrijven @tijger1.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen punt. De meeste registraties zijn, gelukkig, helemaal niet negatief. Zoals al eens eerder geschreven, als je bijvoorbeeld rood mag staan op een betaalrekening,of je hebt een credit card, sta je geregistreerd. Geldt boven  bepaalde bedragen.

tenormin
door tenormin Sep 22, 2016 om 13:04
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Even O.T. @tijger1. Bij hoeveel rood staan krijg je dan registratie?

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij is het zo dat als je met een betaalrekening meer dan € 500 mag roodstaan, of bij een creditcard de limiet hoger is dan € 500, dat geregistreerd wordt.

sy
door sylvia_71 - Sep 22, 2016 om 12:35
288 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer word ik geregistreerd bij BKR?

Als u een lening afsluit, is de kredietverstrekker verplicht om dit aan ons door te geven. U staat dan in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI).

Dit is in de volgende gevallen een positieve registratie:

  • U heeft een kredietlimiet op uw rekening. Dit betekent dat u kunt roodstaan.
  • U heeft een creditcard.
  • U heeft een doorlopend krediet of een persoonlijke lening.
  • U maakt gebruik van een uitgestelde betaling (‘koop nu, betaal later’). Door altijd op tijd te betalen, zorgt u ervoor dat de registratie positief blijft.
  • U maakt gebruik van een private lease-regeling.

Betaalt u altijd op tijd, dan zorgt u ervoor dat de registratie positief blijft.

Er is één lening die pas gemeld wordt bij een achterstand: de hypotheek. Als u op uw hypotheek een betalingsachterstand heeft van meer dan 120 dagen, krijgt u een negatieve registratie.

Li
door Liavanmerle Sep 22, 2016 om 16:47
Antwoorden / 1 Vragen

Dus..even om het goed te snappen , als ik de rest schuld niet in een keer kan aflossen levert dat ook een negatieve registratie op?

sy
door sylvia_71 Sep 22, 2016 om 17:20
288 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, want het is een schuld.

Li
door Liavanmerle Sep 22, 2016 om 19:29
Antwoorden / 1 Vragen

Het is idd een schuld maar deze schuld is in overleg met de bank ontstaan en ik heb een regeling met de bank waarbij ik maandelijks aflos op deze schuld ik geen wanbetaler.

sy
door sylvia_71 Sep 22, 2016 om 19:40
288 Antwoorden / 0 Vragen

[edit internetredactie: kan het wat vriendelijker?] Je zult dan geen wanbetaler zijn maar je hebt een restschuld. Dus wordt dit geregistreerd bij de BKR. Zo simpel is het. Dit doet niets af aan de regeling die je met de bank hebt getroffen.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had een hypotheek en een huis. U hebt het huis verkocht, maar de schuld die u bent aangegaan en waar het huis als onderpand voor diende, hebt u niet afgelost, terwijl dat wel had gemoeten. Jammer dan, BKR registratie.

En die schuld is niet "in overleg met de bank ontstaan", die schuld kwam doordat er een hogere hypotheek op dat pand rustte, dan het bedrag waarvoor het pand verkocht is.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Sep 22, 2016 om 17:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het niet zo gek, dat u geen huis mag kopen. Want in feite heeft u nu een grote schuld en wilt u met het kopen van de woning nog meer schuld (nieuwe hypotheek) aangaan. Ik zie dan ook niet in waarom de bank een oplossing zou moeten aanbieden.

Het is ook niet zo dat u geen kant op kunt. Er zitten miljoenen mensen in een huurhuis. Dat is een normaal bestaan, kan ik u verzekeren. Niet iets vreselijks waarbij je 'geen kant op kunt'.

Li
door Liavanmerle Sep 22, 2016 om 19:41
Antwoorden / 1 Vragen

Huren is idd niets mis mee. Wij kunnen geen kant op omdat wij nu maandelijks een hoge huur hebben en een flink bedrag om de restschuld af te lossen, wij werken allebei en kunnen nauwelijks alle maandelijkse lasten voldoen een vooruitzicht van 10 jaar zo een financiele situatie voelt als klem zitten

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 21:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dacht u dan voordeliger uit te zijn als u zou kunnen kopen? En de rente van de restschuld is maar 10 jaar aftrekbaar. Nog even afgezien van die BKR notering, u krijgt toch nergens een hypotheek als die restschuld zo hoog is.

Li
door Liavanmerle Sep 22, 2016 om 21:15
Antwoorden / 1 Vragen

Huren is idd niets mis mee maar de wetenschap dat je samen werkt en door de maandelijkse lasten net aan rond kunt komen voelt voor mij als klem zitten......

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar baantje erbij nemen, zit niets anders op.