Bitterbleu
door Bitterbleu Mar 13, 2022 om 14:41
Geldzaken & recht
Ik heb waarschijnlijk een vreemde vraag….

Onlangs heb ik een vraag gesteld over natte plekken in het plafond van mijn garage.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/garage-na-3-jaar-nog-steeds-vochtig-hoe-nu-verder

Afgelopen donderdag is er voor de tweede keer een dakdekker (i.o.v. de aannemer) geweest. Die heeft geen lekkage kunnen vinden. Wat daarbij vreemd is, is dat de buitenmuur (dus de muur waaraan de binnenkant de natte plekken zitten) kurkdroog is. Dus mijn vermoeden is dat er wel degelijk een lekkage zit maar dat die niet aan de buitenkant is te constateren.

Dit loopt nu bijna 3,5 en ik ben er helemaal klaar mee. Wat mij betreft breken ze dat ding af en zetten er de oorspronkelijke houten berging neer. Dat levert mij 12.000 euro op en een berg frustratie minder.
Wat heb ik immers aan een garage waar ik niets in kan zetten omdat alles toch onder de schimmel komt te zitten. Mijn vraag is dus, kan ik dat juridisch zo stellen? Ik hoor graag van u.

1825 8 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 13, 2022 om 14:47
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Vochtophoping hoeft echt niet van een lekkage te komen. Als er te weinig of geen ventilatie is, dan krijg je ook vochtplekken.

Zoek des noods naar een expert die dus niet alleen naar het dak kijkt, maar naar de hele constructie.

sira
door sira - Mar 13, 2022 om 14:48
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Een lekkage kan op een geheel andere plek binnenkomen dan waar u verwacht. U zoekt het rechts, maar het kan links binnenkomen.
Is de plek ook echt nat? Zijn alle muren droog? Is het een platdak? Bent u al eens met de tuinslang bezig geweest? Misschien dat u dan iets kan ontdekken.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 13, 2022 om 15:29
7188 Antwoorden / 3 Vragen
Bitterbleu
door Bitterbleu Mar 13, 2022 om 17:13
55 Antwoorden / 58 Vragen

Die staat ook in mijn openingspost :-)

sjjoppy
door sjjoppy Mar 13, 2022 om 17:39
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Die heb ik dus kunnen laden en de link hierboven geeft niet de goede aan. :)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2022 om 17:14
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kunt u zo stellen omdat kennelijk er toch iets is dat door of namens de aannemer niet wordt ontdekt. De aannemer zou dan in gebreke zijn ter stellen.. Ben u lid van https://www.eigenhuis.nl/#/, benader die dan en u kunt mogelijk ook uw opstalverzekeraar raadplegen. Of uw rechtsbijstandsverzekeraar indien u een dergelijke verzekering heeft.

Zie ook Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en deze info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  En uiteraard de info/verwijzing die @SHOPPY u al geeft.

va
door vanlotjegetikt - Mar 13, 2022 om 17:32
809 Antwoorden / Vragen

Ooit gehoord van cappilaire werking?
Capillariteit (of capillaire werking) is het verschijnsel in de natuurkunde dat een vloeistof, bijvoorbeeld water, in een zeer fijn buisje stijgt, tegen de werking van de zwaartekracht in, terwijl de vloeistofspiegel een concaaf oppervlak vormt. Zulke fijne buisjes worden haarbuisjes of capillairen genoemd.
Zou zo maar kunnen dat dit water/vocht is wat uit de grond komt.

timber_1
door timber_1 Mar 13, 2022 om 18:46
15 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een onzin , is gewoon een lekkage in/op het dak. Geheel laten vervangen onder garantie door EPDM.

ne
door neodutchio Mar 13, 2022 om 20:34
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat knap dat u dat kunt zien dat het om een lekkage gaat. Expert hebben het ter plekke namelijk niet kunnen vaststellen.

timber_1
door timber_1 Mar 13, 2022 om 21:53
15 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad is gewoon logica ,lees boere praktijk geen stadse theorie.De muren zijn volgens poster kurkdroog, deze zullen als eerste het overtollige vocht aantrekken en dat is wat hier niet is gebeurt.
Waarom zou vocht/condens anders dan op 1 plaats manifesteren dan bij een lekkage !!???
Het probleem zou niet op 1 plek voorkomen maar niet zoals bij lekkage waarschijnlijk op het laagste gedeelte van de geisoleerde dakplaten.
Expert aangedragen door de aannemer is een No Go!!!

Bij doorslag van regen op de muren zal na verloop van tijd de ( witte waas )zouten te zien moeten zijn. Alternatief is dan het impregneren van de buitenmuren, is tijdelijk.

ne
door neodutchio Mar 14, 2022 om 07:12
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ik lees nergens dat TS met een vochtmeter de muren heeft nagekeken. Over logica gesproken, wie heeft er een vochtmeter thuis liggen? Met voelen aan een muur kan je echt geen vochtigheid gokken. En wat als de muren wel het vocht hebben opgezogen en met de temperaturen van de laatste weken weer opgedroogd zijn? In combinatie met slechte ventilatie kan het dan echt op het plafond slaan.
Zonder te weten hoe die garage in elkaar steekt en of er bouwkundindige problemen zijn valt niets uit te sluiten.

timber_1
door timber_1 - Mar 13, 2022 om 18:57
15 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft het dak afschot naar deze hoek dan kan het lek inderdaad overal zitten.
Het water verzameld zich in iedergeval onder de rechtse balk, loopt hier het afschot naar toe?
Misschien is het ook handig om een foto van bovenzijde dak te posten met ook de afvoer.

timber_1
door timber_1 - Mar 13, 2022 om 22:55
15 Antwoorden / 5 Vragen

Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen, bouwtechnisch is dit in ieder geval niet in orde wat de oorzaak ook is.
Aannemer ( beun zoals ik het zie ) moet zich schamen om zoiets af te leveren zonder het op te lossen.
Als de natte plekken zich inderdaad alleen aan de binnenzijde van de muren bevinden heb je een lekkage langs de randen van de geisoleerde dakplaten.

ma
door malty - Mar 14, 2022 om 11:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat was het advies van de dakdekker?
Wat voor dakbedekking is het, bitumen met grind daarover is moeilijk een lekkage te vinden.