te
door teun perdijk Dec 11, 2016 om 10:32
Geldzaken & recht

Ik kan lange tijd in het buitenland verblijven maar het pensioenfonds stopt dan

Ik heb een vaste vriendin in het buitenland en wil daar uiteraard zo lang mogelijk verblijven maar het probleem is dat het pensioenfonds mijn pensioen gaat stoppen (is al een keer gebeurt) op een klein beetje geld na. ik ben 70 jaar en 51 jaar premie betaald.Is dit normaal.

Ik ga nu 2 x 3 maanden naar het buitenland maar moet mijn huis aanhouden ivm met een woonadres  wat circa 600 euro per maand kost en mag niet tijdelijk mijn huis verhuren voor korte tijd van de woningstichting.

Graag een antwoord voor deze situatie.

Groet Teun

18166 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 11, 2016 om 10:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je pensioen, en AOW overigens ook, stoppen normaliter niet in het buitenland. Je moet wel aan bepaalde eisen voldoen en voor sommige landen gelden beperkingen.

Dus je zal eerst meer informatie moeten geven wil iemand hier een zinning antwoord kunnen geven.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2016 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u uw huis niet mag verhuren, is logisch en heeft niets met het pensioenfonds van doen.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat uw pensioen gestopt wordt als u langere tijd in het buitenland verblijft.

Hoe zou uw pensioenfonds trouwens moeten weten dat u in het buitenland bent?

En over welk pensioenfonds gaat dat? En over welk buitenland?

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2016 om 11:19
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Uw pensioen gaat gewoon door hoor, onder normale omstandigheden. Deze opmerking alleen omdat u schrijft "is al een keer gebeurd".
Uiteraard gaan de kosten van uw huis en alles, zoals Zorgverzekering, belastingen etc. gewoon door. Ben zelf gedurende anderhalf jaar veelvuldig in het buitenland maar natuurlijk gaat pensioen (en AOW) door.

hansje klein
door hansje klein - Dec 11, 2016 om 11:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Op grond waarvan (aangegeven reden van het Fonds) wordt uw pensioen dan niet uitgekeerd? Heeft u nog (steeds) een bankrekening in Nederland, waarop uw pensioen èn AOW wordt/werd overgemaakt? U heeft toch wel een pensioen èn AOW?

Over uw AOW-pensioen: LEES HIER

marita5
door marita5 - Dec 11, 2016 om 11:32
11653 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Teun Perdijk ,

Ik ga nu 2 x 3 maanden naar het buitenland

Uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent

Verblijft u langer dan 3 maanden per jaar buiten Nederland? Dan kan de hoogte van uw AOW-pensioen veranderen. Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen. Informatie hierover vindt u op de pagina 'u gaat verhuizen'.

Bron : svb.nl

Hoe lang mag ik met vakantie als ik een AOW pensioen ontvang ?

In principe mag u gaan en staan waar u wilt als u AOW ontvangt.
Als u langer dan drie maanden buiten Nederland verblijft, dient u dit te melden aan de SVB.

tenormin
door tenormin Dec 11, 2016 om 11:49
16935 Antwoorden / 108 Vragen

De TS heeft het eigenlijk over pensioen @marita5, heb er zelf maar voor het gemak ook AOW erin gegooid. Dat 2 keer 3 maanden naar het buitenland "klinkt als" Amerika. Ook over verhuizen naar... lees ik niets.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2016 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de Ts naar Amerika zou verhuizen, loopt zijn AOWgewoon door. Dus het zal wel een land zijn waar Nederland geen overeenkomst mee heeft.

marita5
door marita5 Dec 11, 2016 om 12:02
11653 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , de regels zijn hetzelfde ( of gelijk gesteld aan iemand die zou verhuizen )

tenormin
door tenormin Dec 12, 2016 om 17:18
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Beetje laat @marita, zal geen Amerika zijn: (of gelijk gesteld aan iemand die zou verhuizen). Daar kom je, tenzij uiteraard met geld, niet langer in dan de beruchte 90 dagen. Dus kan geen Amerika zijn.

marita5
door marita5 Dec 12, 2016 om 18:24
11653 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , ik schrijf ook niet dat dit Amerika kan zijn , als iemand verblijft in het buitenland worden dezelfde regels toegepast als wanneer iemand verhuist naar het buitenland , zie ook het antwoord van @tijger1 . klik in mijn antwoord op u gaat verhuizen ( roze ) vul dan een land in en u ziet de voorwaarden .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2016 om 12:00
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe kan uw pensioenuitkering stoppen als u naar het buitenland gaat? M.i. kan en mag dat helemaal niet aangezien uw uitkering is gebaseerd op door u zelf opgebouwde rechten.
Neem contact op met uw pensioenfonds. Geef daarbij aan deat u niet verhuist en ook dat uw uitkering gewoon naar uw reguliere bankrekening in Nederland overgemaakt moet worden.
Regel dat Ik neem aan dat u hier niet de AOW uitkering bedoelt. Die kan bij verblijf in sommige landen worden verlaagd.

Met uw opmerking aangaande uw woning kan ik niets. Dat is een kwestie tussen u en uw huiseigenaar.

(Diumenge: regeulire pensioenuitkeringen moeten gewoon overlaa doorgaan en zeker in deze situatie waar het verblijf maar tijdelijk is - 3 maanden.)

diumenge
door diumenge Dec 11, 2016 om 12:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee wat die opmerking tussen haakjes toevoegt, is precies hetzelfde als ik schreef. Verder geeft TS zo weinig informatie dat het geven van een zinnig antwoord uitgesloten is.

fl
door flyingfrance - Dec 12, 2016 om 12:01
62 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u pensioen stopt kan bijvoorbeeld als zij een brief gestuurd hebben waar u in moet aangeven dat u nog in leven bent.
En als u niet binnen een bepaalde tijd reageerd stopt je pensioen uitkering.
Dus zorg er voor dat uw corspondentie vanuit nederland op tijd door gestuurd wordt en reageer!
Laat de verhuurder weten dat u voor langere tijd op VAKANTIE gaat en niet in het buitenland gaat wonen !
Anders kan bij terugkomst uw woning wel eens verhuurd zijn (gebeurd niet zo gauw als u netjes de huur betaalt)
Zorg voor een contact persoon in nederland die weet waar u uithangt.
Zorg ook voor de internationale ziekte kaart van de verzekering en een reisverzekering voor repatrieering ingeval van overlijden (als u dat wilt) en bij ernstige ziekte.

lenyenfred
door lenyenfred - Dec 12, 2016 om 12:37
93 Antwoorden / 8 Vragen

Zou wat zijn, als al die overwinteraars hun pensioen kwijt zouden raken.
Dit geloof ik echt niet.

diumenge
door diumenge - Dec 12, 2016 om 18:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Denk dat Teun deze vraag niet meer terug kan vinden en deze vraag dus op de grote stapel van 'gestelde vragen waarvan het antwoord nooit gelezen is' mag.

tenormin
door tenormin Dec 13, 2016 om 13:53
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Krijgt Teun toch een mail binnen van Kassa met antwoord op uw gestelde vraag? (Tenzij het weer niet werkt). ☻

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij moet je dat wel eerst aangevinkt hebben.

Cookies
door Cookies Dec 13, 2016 om 14:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad, tijger1 dat moet de vragensteller zelf aanvinken. Ik heb begin van dit jaar voorgesteld om dit vinkje standaard op AAN te zetten (met mogelijkheid natuurlijk om uit te zetten), maar dat vond men geen goed plan. Ik ben er van overtuigd dat er veel meer vragenstellers terug zouden komen als ze mijn GRATIS advies hadden opgevolgd.

ze
door zeemannetje - Dec 12, 2016 om 21:09
131 Antwoorden / 0 Vragen

Er is meer informatie nodig.
Waaruit bestaat je pensioen, AOW en aanvullend pensioen? Of heb je in het buitenland gewoond en dus geen volledige AOW opgebouwd, dan heb je ook een aanvulling van de bijstand en die stoppen wel als je langere tijd in het buitenland zit.