ab
door abigail Oct 9, 2007 om 23:56
Geldzaken & recht

Ik wil mijn geld terug!

In dec. 2004 had ik een familielid een groot geld bedrag geleend. Schuldbekentenis door het echtpaar laten ondertekenen en met een ander familielid als getuigen. Opgenomen wordt in de schuldbekentenis, is dat ze het geleende geldbedrag terugbetalen in 30 maanden. En rente, over het openstaande saldo, berekend wordt wanneer ze binnen de termijnmaand het termijnbedrag niet betalen. Nu zijn we in 2007 en nog steeds zijn ze niet klaar met de terugbetalingen. Vanaf 2004 – 2007 hebben ze in totaal 18 maanden betaald (via de bankstorting). Dit jaar hebben ze alleen 1 maand betaald.

Mijn telefoontjes en mailtjes worden zelden of nooit beantwoordt. Ik heb altijd rekening moeten houden met hun financiële situatie. Gezien ik nu zelf mijn eigen geld hard nodig heb, kunnen ze mij niet terugbetalen. Want ze zitten weer in financiële problemen. Ik vind nu zelf, dat het hoogtijd wordt dat zij nu met mij rekening moeten houden. Ik wil niet telkens naar mijn geld vragen. Ze horen aan onze gemaakte afspraken te houden.

Hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken? Wat kan ik verder doen zodat zij mijn het resterende bedrag in een keer terug betalen. Ik ben het nu echt zat om telkens hun te herinneren dat zij mij geld verschuldigd zijn. En ik krijg de laatste tijd geen respons van hun kant.

2507 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 08:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even beter leesbare versie;

----In dec. 2004 had ik een familielid een groot geld bedrag geleend. Schuldbekentenis door het echtpaar laten ondertekenen en met een ander familielid als getuigen. Opgenomen wordt in de schuldbekentenis, is dat ze het geleende geldbedrag terugbetalen in 30 maanden. En rente, over het openstaande saldo, berekend wordt wanneer ze binnen de termijnmaand het termijnbedrag niet betalen. Nu zijn we in 2007 en nog steeds zijn ze niet klaar met de terugbetalingen. Vanaf 2004 – 2007 hebben ze in totaal 18 maanden betaald (via de bankstorting). Dit jaar hebben ze alleen 1 maand betaald.

Mijn telefoontjes en mailtjes worden zelden of nooit beantwoordt. Ik heb altijd rekening moeten houden met hun financiële situatie. Gezien ik nu zelf mijn eigen geld hard nodig heb, kunnen ze mij niet terugbetalen. Want ze zitten weer in financiële problemen. Ik vind nu zelf, dat het hoogtijd wordt dat zij nu met mij rekening moeten houden. Ik wil niet telkens naar mijn geld vragen. Ze horen aan onze gemaakte afspraken te houden.

Hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken? Wat kan ik verder doen zodat zij mijn het resterende bedrag in een keer terug betalen. Ik ben het nu echt zat om telkens hun te herinneren dat zij mij geld verschuldigd zijn. En ik krijg de laatste tijd geen respons van hun kant.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst wil ik even opmerken dat het feit dat u een familielid als getuige op laat komen draven, getuigt van het veel kijken naar amerikaanse serie's. In Nederland zijn getuigen niet nodig als er een schriftelijk stuk is.

Helaas vrees ik alleen dat de inhoud van het stuk niet voldoende zal zijn voor u om uw geld op te eisen. Allereerst bent u geen rente overeegekomen. De Belastingdienst ziet dat (terecht) als een schenking van de rente aan uw familielid. Niet echt handig dus.

Ook vraag ik me af wat u als zogenaamde opeisbaarheidsgronden hebt opgenomen. Staat er in de overeenkomst bijvoorbeeld dat de lening te allen tijde opeisbaar is of dat deze opeisbaar is bij niet nakomen van de verplichtingen o.i.d.? Als dat er niet instaat en er ook geen betaalschema is opgenomen, hebt u weinig kans van slagen.

Wat u kunt proberen is een aangetekende brief sturen of het uitbesteden aan een deurwaarder. Maar nogmaals: dan moeten ze wel nalatig zijn in het nakomen van de op papier vastgelegde afspraken.

Overigens bent u verplicht de lening op te geven in Box 3. Wist u dat?

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag abigail,

Met onwilligen is het kwaad kersen eten. Wel staat vast dat je een vordering hebt op dit familielid en daarvan een schriftelijk bewijs hebt. Betalen zij dus niet conform de afspraken af, dat kun je een incassobureau inschakelen, dat ook voor particulieren en bijna gratis werkt.

Info:

Incassobureau óók voor particulieren: DirectIncasso

Het komt geregeld voor dat particulieren (de gewone consument dus) niet bij een incasso-bureau terecht kunnen als ze een vordering op een andere particulier of firma hebben. Bij onderstaand incasso-bureau kunnen ze dan wél terecht. Dit incasso-bureau werkt op basis van no cure no pay tot aan een maximum van € 750,-. Daarboven betaal je maar € 29,50 en altijd na overleg andere kosten. Wel is het zo dat als dit incassobureau er bij de debiteur niet in slaagt (maar dat komt bijna niet voor) het verschuldigde bedrag te innen, je dossierkosten dient te betalen a raison van € 31,50 per geval.

Als tussenoplossing bieden zij ook de Laatste Sommatie Service aan. Een brief namens de klant geschreven door DirectIncasso, waarin zij de debiteur sommeren het bedrag alsnog over te maken zonder tussenkomst van het incassobureau. Grote kans dat de debiteur alsnog de ernst van de situatie dan inziet en de mogelijkheid aangrijpt om buiten het incassobureau om te betalen (in 85% van de gevallen lukt dat).

Contactgegevens DirectIncasso

DirectIncasso

Postbus 95
6800 AB
Arnhem

Bezoekadres:
Nieuwe Stationsstraat 10
6811 KS Arnhem

Algemeen tel: +31 (0) 26 - 3724 404
Fax: +31 (0) 26 - 3723 360
Intake contactpersoon +31 (0) 26 - 3724 508 (dhr. Zweers)
Email:
info@nedincasso.nl

http://www.directincasso.nl/

Overige
KvK Handelsregister 09 14 63 32
BTW nummer NL 8139.70.209.B01

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgerns mij kun je direct aan de slag. Begin met deze mensen aangetekend in gebreke te stellen en sommeer ze binnen 8 dagen de achterstand, vermeerderd met de afgesproken danwel wettelijke rente, te voldoen en geeft daarbij aan dat na deze termijn de zaak uit handen zal worden gegeven aan een gerechtsdeurwaarder. Wacht voor alle zekerheid en deponeer alles bij (voorkeur bij) een (gerechts-)deurwaarder. Alle kosten van de deurwaarder zelf worden toegevoegd aan de claim. Slechts in faillissement loop je risico zelf ook iets kwijt te zijn, in alle andere gevallen is het slechts een kwestie van tijd voordat je je geld terugziet.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

zit ik nog steeds met de vraag hoe een en ander in de overeenkomst is opgenomen. Staat er dat er in 30 termijnen betaald moeten, in 30 maandelijke termijnen te beginnen op datum x? Staat er ook op welke datum uiterlijk alles terugbetaald moet zijn? Als dat er niet of niet goed in geregeld is, sta je niet zo heel erg sterk en helpen aangetekende brieven of deurwaarders ook niet.

Ik hoop dus maar dat het allemaal op papier is gezet door iemand met verstand van zaken (ook gelet op de fiscale zaken die ik al eerder aangaf) en dat er uberhaupt verhaalmogelijkheden zijn. Waar niets is, verliest de keizer zijn rechten.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

vsr,

Een gerechtsdeurwaarder kan alleen handelend optreden na een vonnis van de rechtbank waarin de vordering is toegewezen. Voor die tijd kan hij alleen brieven schrijven om te proberen geld los te krijgen.

Na een gerechtelijk vonnis kan hij pas iets doen als beslag leggen op loon, goederen, banktegoeden etc.

De gang naar de rechter kost geld, ook al wordt de vordering toegewezen. Een deel van die kosten komt voor rekening van de eisende partij, de rest komt voor rekening van de verliezende partij.

I de verliezende partij niet bij machte om te betalen, dan zullen alle kosten van deurwaarder en rechtsgang voor rekening van de eisende partij komen.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zelf een papier hebt opgesteld, zonder de tussenkomst van een Notaris, is deze niet rechtsgeldig.

Alleen vragen wanneer betaal je nu een keer is het enige wat je kunt doen, ja smeken.

De Surrealist

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@surrealist,
hoewel ik er natuurlijk een groot voorstander van ben dat zoveel mogelijk zaken via een notaris geregeld worden, is dat voor een zogenaamde onderhandse geldlening niet verplicht. Voor een geldlenig waarvoor een hypotheek verleend wordt is wel verplicht.

Dit soort zaken is dus wel rechtsgeldig zelf te regelen, maar of de inhoud dan ook juridisch helemaal juist is, waag ik te betwijfelen.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

read@ de ervaring leert inmiddels dat het door u aanbevolen bureau alleen in actie komt als het voor hen de moeite waard is. Jammer maar waar, ik had een kennis naar dat bureau verwezen omdat ik daar wel heil in zag. Reactie: neen.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

samengevat: u kunt een poging doen om te gaan vorderen. Als al gezegd: begin met een brief, aangetekend te verzenden waarin u naleving van de overeenkomst vordet, de achterstand noemt en stelt dat als men de achterstand niet binnen 14 dagen aanvult u de wettelijke rente in rekening zult gaan brengen en buitengerechtelijke kosten. Reageert men niet, dan kunt u een deurwaarder inschakelen. Is het bedrag lager dan €5.000,00 nog te vorderen, dan kunt u procedren zonder advocaat, de deurwaarder zal echter een dagvaarding moeten uitbrengen.

Ik zie het succes niet zo somber gelet op: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html (klik even aan voor de tekst)

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,

De door mij omschreven methode is beproefd.  Deze kan handelen nadat de nalatige partij door de gedupeerde formeel in gebreke is gesteld waarbij het ultimatum is verstreken. De eerste stap zal zijn de nalatige partij alsnog tot betaling over te halen, in dit geval al met toegevoegde kosten. Zo niet dan gaat de deurwaarder (met uw instemming) eigenmachtig naar de rechter. Het spreekt voor zich dat de bijkomende kosten daarbij omhoog schieten, maar die worden gewoon toegevoegd aan de claim. De eisende partij loopt slechts risico als sprake gaat worden van een faillissement, maar daarvan is, voor zover ik begrijp, geen sprake. En het leggen van beslag komt normaliter pas NA de uitspraak van de rechter, in dit geval is het handig doordat de deurwaarder in kwestie dit ook zelfstandig zal kunnen afhandelen. De schuldbekentenis (waaruit blijkt dat de schuldenaar in gebreke is) is tesamen met de (schriftelijk aangetekende) in gebreke stelling (ook weer met verlopen ultimatum) voldoende voor een deurwaarder om te starten

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

vsr,

Vladja heeft gelijk. Een gerechtsdeurwaarder kan alleen een vonnis ten uitvoer brengen.

Bedoel je niet dat je een deurwaarder/incassobureau gebruikt?

Dan treedt deze op als incassobureau.

Salut, C.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2007 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cannacampo,

Goeie vraag. Ik heb gekozen voor expliciet een (gerechts)deurwaarder en deze heeft als zodanig gehandeld. Of deze ook als incassobureau heeft gehandeld weet ik niet, alle correspondentie is gevoerd op naam van deze deurwaarder. De ervaring die ik hiermee had was uitstekend te noemen, vandaar mijn aanbeveling.

Met vriendelijke groet,

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 01:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, en vaak sturen ze dan een brief met in het briefhoofd:

Gerechtsdeurwaarders en incassobureau.

Menigeen weet niet wat het verschil is, maar vrezen wel voor het woord "gerechtsdeurwaarder". Daar doen zij hun voordeel mee.

Overigens weet ik niet of deze combinatie van diensten wettelijk nog steeds toegestaan is. Staat me bij dat daar inmiddels regelgeving over is om de onafhankelijkheid van de gerechtsdeurwaarder te waarborgen.

C.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag read,

Een incasso bureau?? sorry maar nu moet ik glimlachen,die hebben geen enkele bevoegdheid en strijken alleen je geld op.
Al er één is die het kan doen is het de gerechtsdeurwaarder en wel op bevel van de rechter.
Een familie als getuige heeft geen zin omdat het familie is en altijd aan jou kant zal gaan staan. helaas jammer.!!

Niet slim dat je geen afspraken hebt gemaakt over de tijd waarop het terug moet zijn en de over de verschuldigde rente.(was maar naar een Notaris gegaan was je goedkoper uit geweest dan je nu bent waarschijnlijk)

Ik ben bang dat je kunt fluiten naar je geld wat je wel kunt doen is b.v. eens inlichtingen vragen bij het "Juridisch Loket "
waarschijnlijk kunnen zij je uit de dromen halen.

Een incasso bureau heeft wat dit betreft geen enkele bevorgdheid ik hoop voor jou dat jij je geld terug krijgt.

Er bestaat een gezegde en dat luid:

Veel beloven en en weinig geven,doet een gek in vreugde leven!!.

Succes.
Vriendelijke groet.
A.F.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2007 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Abigail, Hetzelfde ongeveer is mij overkomen. Het betrof hier alleen geen familie, maar toendertijd m'n beste, in Engeland wonende vrienden, die in onverwachte financiële nood waren geraakt. Ook was er niets op papier gezet. Alles ging in goed vertrouwen. De kontakten werden minder en minder, hielden tenslotte hunnerzijds op. Brieven mijnerzijds bleven onbeantwoord. Wat te doen? Ik heb advies gevraagd aan een bevriend jurist, die me adviseerde niet alleen het geld, maar ook de vrienden maar te vergeten. Gelijk krijgen in dit soort gevallen was volgens hem uitgesloten. Een streep eronder en alles proberen te vergeten, was het advies. Dat laatste lukt natuurlijk nooit. Later hoorde ik via-via dat het paar het financieel steeds moeilijker had gekregen en ze zich voor mij, ivm die schuld, schaamden. Heel jammer eigenlijk, ik zou geduld hebben gehad.

Voor ons beiden een les: leen nooit geld aan familie en vrienden. Daar zijn banken en andere instanties voor. Desalniettemin: veel sukses en sterkte.