ar
door arnoldussen Apr 30, 2018 om 09:09
Geldzaken & recht

Ik wordt aansprakelijk gesteld voor onrechtmatig handelen

Hallo,

ik wordt aansprakelijk gesteld (door mijn broers)voor onrechtmatig handelen.

Na het overlijden van mijn vader ben ik de bankzaken gaan regelen voor mijn moeder. Ik heb betalingen gedaan via mijn moeder maar ik heb alles in overleg gedaan met mijn moeder. ik heb ook betalingen voor mij gedaan via mijn moeder. en heb deze dan weer terug betaald door bv de boodschappen voor haar te betalen en de kapper enz enz. dit is niet allemaal terug te vinden op bankafschriften maar wel veel.
Alles is in overleg met mijn moeder gedaan en nu richt ze zich tegen mij samen met mijn broers.

Ik weet me geen raad.?

groet

1864 10 Rapporteer

jayrayskull
door jayrayskull - Apr 30, 2018 om 09:16
48 Antwoorden / Vragen

Een advocaat weet altijd raad. Richt u deze vraag dan ook aan een familierechtadvocaat.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2018 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat uw moeder nog goed bij de tijd is, dus niet dement of zo?

Uw broers kunnen u helemaal niet aansprakelijk stellen voor de zaken van uw moeder.

En ook uw moeder kan eigenlijk niets doen, want u hebt in overleg met haar haar bankzaken geregeld.

Wordt zij soms opgestookt door uw broers? Hebben die broers soms geld nodig? En wat claimt uw moeder dan nu?

Ge
door Genee - Apr 30, 2018 om 09:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al is alles in overleg met uw moeder gegaan, maak het voor iedereen controleerbaar.
Waarvoor zijn er betalingen aan u gedaan en zou u dat via boodschappen en kapper weer gaan terugbetalen?
Beter om het 'geleende' geld via bank terug te betalen, is er naderhand ook geen onduidelijkheid hierover.
U moet de bankzaken toch niet regelen, geef het aan een van uw broers.

hansje klein
door hansje klein - Apr 30, 2018 om 09:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Probeer een, ook nog zo simpele, boekhouding te (re-)construeren en ga daarmee in het gesprek of een ander familielid deze zaken wèrkelijk zou willen overnemen. Transparantie is het juiste sleutelwoord wanneer uw moeder dit niet (meer) zèlf kan.

Meer informatie over een kasboek bijhouden >NIBUD<

https://www.nibud.nl/consumenten/een-kasboek-bijhouden/

Grunnen.
door Grunnen. - Apr 30, 2018 om 10:05
509 Antwoorden / Vragen

ik heb ook betalingen voor mij gedaan via mijn moeder.

Dat wordt een lastig verhaal om te bewijzen ,waarom je eerst je moeder laat betalen voor bv je boodschappen etc. en of je alles terugbetaald hebt.In principe hebben ze wel een beetje gelijk.

me
door mein33 - Apr 30, 2018 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

k heb ook betalingen voor mij gedaan via mijn moeder. en heb deze dan weer terug betaald door bv de boodschappen voor haar te betalen en de kapper enz enz. dit is niet allemaal terug te vinden op bankafschriften maar wel veel.

Een typisch voorbeeld van hoe het op een heel eenvoedige wijze compleet foet kan lopen in een familie.
Als deze handelingen, door u gedaan,allemaal legaal en netjes zijn verlopen, dus alle ten behoeve van u zelf gedane af- en bijschrijvingen, dan zijn deze bij- en afschrijvingen allemaal te herleiden vanaf de bankafschriften.

U heeft in deze alleen verantwoording af te leggen aan uw moeder, uw broer heeft daar geen enkele zeggenschap in.
U zult er inmiddels wel achter zijn dat het "strikt" gescheiden houden van de bankrekeningen van uw moerder en die van u van het grootste belang is. Het niet strikt gescheiden houden leidt tot dit soort vervelende en ongewenste situaties.
Probeer een zo goed als mogelijk overzicht te maken van alle handelingen (af- en bijschrijvinen) die direct op u van toepassing zijn. Mocht er een hiaat zijn ontstaan dan is het aan u om dat te herstellen.
Ga vervolgens samen met uw moeder aan tafel (onder vier ogen) en geef haar een zo duidelijk mogelijk beeld van hetgeen er op haar bankrekening aan transacties heeft plaatsgevonden.
Als u alle mogelijke beschuldigingen over misbruik van de rekening, want daar zal sprake van zijn, kunt weerleggen draagt u de  bankrekening aan haar over, met alle daarbij behorende bescheiden incl. de eventueel in uw bezit zijnde bankpas.
De verantwoordelijkheid ligt vanaf dat moment weer volledig bij uw moeder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2018 om 11:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is  een zeer tricky kwestie waarbij naar mijn mening wel een lichtpunt is het gestelde in art 4;13 vab het Burgerlijk Wetboek dat de verdeling aangeeft tenzij bij testament deze afdeling buiten beschouwing mag blijven.

De kern daarvan is dat kort samengevat uw moeder van rechtswege de goederen van de nalatenschap verkrijgt en de voldoening van de schulden voor haar rekening is.
Ieder van de kinderen verkrijgt als erfgenaam een vordering diue eerst opeisbaar is na overlijden van uw moeder.(en een aantal andere zaken zoals bijv. faillissement.

Op basis van hetgeen u aangeeft zou er feitelijk niets aan de hand kunnen omdat uw moeder het volledige beschikkingsrecht heeft en u kunt stellen in haar opdracht te hebben gehandeld.
Uw broers en moeder zouden bezwaar kunnen maken indien u ongerechtigd als zaakwaarnemer zou hebben opgetreden maar dat lijkt mij hier niet aan de orde.
Toch: zoek contact met een notaris die u te woord wil staan op basis van in eerste instantie gratis gesprek.
 En herhaald: tenzij er sprake is van een (bijna nooit voortkomende testamentaire uitsluiting) is alles toegevallen aan uw moeder als vruchtgebruik en kan zij er mee doen wat zij wil, heeft u in goede afstemming en te stellken als op haar verzoek niet onjuist gehandels en hebben zij en uw broers u niets te verwijten.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2018 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gerrit, waar heeft u het allemaal over? Het gaat niet over een erfenis, de broers denken dat de Ts zijn moeder bestolen heeft, en moeder denkt dat nu ook.

panter22
door panter22 - Apr 30, 2018 om 13:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je broers zien hun toekomstige erfenis verdampen.
Moeder is vermogend en jij leeft op kosten van je moeder.
Daar is niets mis mee, zolang moeder toestemming geeft en nog niet dement is en jij niet haar bewindvoerder bent.
Ben je haar bewindvoerder, dan heb je wel een probleem. Dan hoor je haar zaken strikt gescheiden te houden.
Info:
https://dementie.nl/financien/financiele-zaken-regelen-voor-iemand-met-dementie
Vervelend allemaal. Ruzie in de familie om geld.
Als je aansprakelijk wordt gesteld, dan zul je een fiks bedrag terug moeten betalen. En dat geld heb je mogelijk niet.
Het lijkt er op dat je broers rechtshulp of een advocaat hebben ingeschakeld.
Als jullie er onderling niet uit kunnen komen, dan kun je ook info vragen bij het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/
 Moeder mag  met het geld doen wat ze wil. Met zulke zoons zou ik alles tot de laatste cent toe opmaken.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2018 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u niet bang maken door uw broers. Zoek hulp, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket zoals aangegeven,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2018 om 14:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

PANTHER22@
Waar haalt u de wijsheid vandaag dat vraagsteller op kosten van haar moeder leeft??? Laster???