pr
door prawn Nov 18, 2008 om 22:46
Geldzaken & recht

In gebreke? kloktherm. vervangen door oude draaithermostaat

we hebben net een huis gekocht, het huis is 8 jaar oud, zo ook de cvketel. nu hebben we ontdekt (iets te laat de akte is gepasseerd enz) dat de vorige bewoners de klokthermostaat (die mijn inziens bij de cv ketel hoort) zonder overleg vervangen voor een oude draaithermostaat (honeywell) Mag dit zomaar of kunnen we nog enige stappen ondernemen.

(we weten nog niet of het vervangen van de therm. enige schade zou kunnen aanrichten, via een bevriende installateur vernomen we dat het zo vervangen van een "nieuwe" naar een "oude" therm. niet goed is voor de computer van de ketel. Van oud naar nieuw kan dus wel maar andersom niet) Als er schade zou ontstaan kunnen wij dit dan verhalen op de vorige bewoners?

Alvast bedankt voor de moeite!

Gr Prawn

2152 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 18, 2008 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

het vervangen van een nieuwe voor een oude thermostaat kan helemaal geen kwaad.

het is niet slecht voor de "computer" van de ketel.en zal ook geen schade veroorzaken aan de ketel.

of het toegestaan is na de verkoop de bestaande thermostaat te vervangen door een ander weet ik niet.

maar na na mijn inziens zou het wel mogen, helemaal als hij defect zou zijn, een normaale of klok thermostaat  staat normaale bewoning en gebruik niet in de weg.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2008 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een huis gekocht hebt dan dienen de oude bewoners de woning te leveren in de staat zoals die was bij aanschaf! Het is dus niet toegestaan onderdelen te vervangen, verwisselen enz. U kunt hierbij ook denken aan een oude cv ketel terugplaatsen e.d. Is ook niet toegestaan!

U kunt de oude eigenaren hierop wijzen en eisen dat ze de klokthermostaat terugplaatsen!

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervangen van een nieuwe thermostaat naar de oude  draaithermostaat zal geen problemen geven aangezien deze waarschijnlijk werd geplaatst tijdens de installatie van deze ketel. Deze draaithermostaat wordt landelijk zeer veel als standaard geplaatst. In het kader van energiebesparing adviseer ik toch z.s.m. een nieuwe terug te hangen, het bespaart u toch geld. de goedkoopste kost ca 40 Euro (ELRO met 4 vaste bloktijden)) en de duurste ca E 150 ( Honeywell Chronotherm 3 of 4 met zelfinstellende temp. sensors) Zorg wel dat dit een 8 of 12 volts aansluiting is en niet 230 V !! (wordt trouwens weinig meer geleverd). Kijk op het aansluitschema van de ketel zelf.

Dan uw aankoop van het huis. U bent m.i. toch wel heel makkelijk akkoord gegaan met de overdracht van het huis. Gangbaar is dat u vlak voor de ondertekening van de koopovereenkomst bij de notaris een laatste inspectie uitvoert. U had dit bij de notaris kunnen melden en laten verrekenen. Ook had u een inventarislijst van de niet spijkervaste goederen kunnen maken en door de verkoper kunnen laten ondertekenen. U kan zo o.a. voorkomen dat parket, keukenblokken en zonneschermen nog even worden meegenomen voordat de verkoper de woning verlaat. Nu moet u maar afwachten of de verkoper nog genegen is dit te vervangen c.q. te vergoeden. Formeel en juridisch heeft u gekocht wat er op het moment van de aankoop van de woning aanwezig was. Probeer dit alsnog te bereiken door bij de verkoper na te vragen, maar ik geef u weinig kans. Het zal u geld kosten, ergenis geven en gebrek aan bewijs mankeren om uw gelijk te krijgen, dus even slikken en koop gewoon een mooie en nieuwe want een klokthermostaat van 8 jaar oud zal wel vergeeld zijn en dat in een fris geschilderd en behangen huis. Veel woonplezier toegewenst !!!

Ridder

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag prawn,

De koopsituatie van het moment van het tekenen van de het (voorlopige) koopcontract is bindend. Of het nu geschroefd of gespijkerd is maakt niet uit. Als het bij het huis hoort, dient het bij de koop inbegrepen te zijn.

Essentieel is of u bij het tekenen van het bovenvermelde contract, (dat bindend is!) gezien hebt dat de klokthermostaat fysiek aanwezig was en  daarna de klokthermostaat verwijderd is door een goedkopere thermostaat, welke overigens geen schade maakt aan de cv ketel elektronica, dan heeft u recht op die klokthermostaat.

Als u door b.v. vergeling van behang kunt zien dat er ooit een ander type thermostaat gezeten heeft, doch deze was vervangen vóór dat u tekende, heeft u geen recht op een duurdere thermostaat.

Dus afhankelijk wat u tijdens het sluiten van de koop gezien heeft, heeft u er wel of geen recht op.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 00:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ prawn,

Herstel:....verwijderd is door een goedkopere thermostaat, ..... moet natuurlijk zijn.....verwijderd voor een goedkopere thermostaat,....

(Vóór ik er door b.v. Edwardus er op geattendeerd word dat hij nog nooit een thermostaat heeft gezien die iets verwijderd.;-)

H.