er
door erik0466 Aug 26, 2011 om 20:16
Geldzaken & recht

Incasso geschil

Geachte,

Ik ben in een uiterst vervelende situatie terecht gekomen. Het gaat over een geschil rondom een vordering waarbij de leverende partij ten onrechte geen enkele verantwoordelijkheid op zich neemt. Een korte weergave van de feiten.

* Eind december 2010 is werd een nota ontvangen van ruim €1250 voor consulten in 2008. Dat is ruim 2 jaar na dato. De vertraging werd verklaard door een slechte administratie bij de factor maatschapij (FaMed).

* In de begeleidende brief werd verwezen dat de facturen niet door de zorgverzekeraar betaald worden waardoor bij ons de indruk is ontstaan dat vergoeding door de zorgverzekeraar niet mogelijk was. Maar in feite zijn de nota's nooit ingediend geweest.

* Er is begin 2011 2 maal gebeld met Guelen zonder enige reactie terug.

* De declaratie termijn van 3 jaar was bij ontvangst van het eerste schrijven van Guelen (dec 2010) reeds voor 86% verstreken. Welliswaar betekent dat dat er nog steeds 14% restte, maar door de onstane verwaring door het eerst genoemde punt, en de turbulente persoonlijke situatie is deze tijd niet voldoende gebleken.

* Raadplegen bij een rechtsbijstand verzekering heeft pas duidelijk gemaakt dat de nota's alsnog gedecleareerd moeten worden. Toen was echter van de eerste 3 consulten de termijn al verstreken (deze werden niet meer vergoed)

* Een schrijven van deze rechtsbijstand verzekeraar aan Praktijk Guelen is nooit beantwoord geweest.

* Een groter onderzoek is gefactureerd als 1 consult waardoor de max vergoeding van €71 Eur is gehanteerd, terwijl de werkelijke kosten €392,50 waren. Guelen heeft toegegeven dat ze dit normalieter als meerdere consulten declareren om vergoeding door de zorgverzekeraar mogelijk te maken. We zijn in ieder geval nooit gewezen op enige vorm van een eigen bijdrage voor dit onderzoek.

* Guelen heeft zonder enig persoonlijk contact met ons te zoeken dit dossier overgedragen aan incassobureau IAC terwijl zij nalatig zijn geweest in hun administratieve verantwoordelijkheid om nota's tijdig in te dienen.

Inmiddels is er een incassobureau ingeschakelt en wordt er volop gedreigd met forse verhogingen. De leverende partij onthoudt zich van ieder commentaar en verwijst mij terug naar het incassobureau. Het incassobureau heeft echter geen boodschap aan de feiten en wil enkel geld zien. Ik kom dus geen stap verder. Ik zie op dit moment geen enkele andere mogelijkheid dan de volledige vordering te betalen om verdere ellende te voorkomen. Maar van rechtvaardigheid is dan geen sprake. Deels buiten onze schuld worden opgescheept met forse zorgkosten waar we geen kant mee uitkunnen.

Ik zou het zeer op prijsstellen als u mij kunt adviseren over deze zaak.

M.vr.gr.

Erik

2282 7 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Aug 26, 2011 om 20:41
376 Antwoorden / 8 Vragen

Erik , laat morgen je telefoonnummer onder aan je vraag direct verwiijderen.
Stuur ze even een verzoek.

Geen paniek met je huidige situatie, BLijf toch proberen - via een aangetekende brief met ontvangstbevestiging - je verhaal nogmaal puntgewijs op papiet te zetten. Verzamel alle gegevens die je inmiddels hebt gedaan om de zaak te bespreken ook de pogingen die je rechtsbijstad heeft gedaan. Vermeld in je brief dat je - mits door Guelen goed onderbouwd - je in principe bent bereid om een gedeelte van de vordering te betalen mits hij als coulance zijn deel van de gemaakte fouten zelf voor zijn rekening neemt. Vermeld dat je alle correspondentie wilt laten verlopen via de reeds ingeschakelde rechtsbijstand. Verzamel zoveel mogelijk gegevens om een verweer te kunnen geven als je eventueel voor de kantoorrechter moet verschijnen. Als je toch een gedeelte van de vordering wenst te betalen ( niet alles maar bv 30 %) stort dit direct op rekening van die Guelen en niet op de rekening van de incassaomij (Famed ??) De tegenpartij kan niet volhouden om geheel niet op uw verzoek te reageren (zij hebben na uw schriftelijk verzoek) een informatieplicht) U heeft dan met de door u gevraagde informatie bij de kantonrechter een goede zaak.

er
door erik0466 - Aug 26, 2011 om 20:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je Ridder! Tof dat je n mede consument wil helpen. Aangetekende brieven, kantonrechter. Het klinkt als een kostbaar traject. Waarom kunnen consument en leverende partij niet gewoon in gesprek treden om tot een regeling te komen? Aan wie richt ik die aangetekende brief?

Maar goed.. het incassobureau (IAC en niet FaMed) eist een betaling voor 2 september. Niet veel tijd om dus. Je adviseert om een deel rechtstreek over te maken. Kan dat zo maar? Het incassobureau stelt dat de vordering en de volledige afhandeling aan hun is overgedragen en zij sluiten rechtstreeks contact met de zorgverlener dan ook uit. De zorgverlener verwijst mij ook terug naar het incasso bureau.

PS thx voor je tip. Heb de redactie op de hoogte gesteld.

vladja
door vladja - Aug 26, 2011 om 21:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een incassobureau heeft geen enkele macht dan alleen maar dreigen en daar zijn ze dan ook heel erg goed in.

Schilder een bordje incassobureau, spijker het op je deur, schrijf je in bij de Kamer van Koophandel en je bent zelf een incassobureau. Hoeveel macht heb je dan om iemand tot betaling te dwingen? Nul, nul. Dus laat je niet intimideren door die lui!.

Als ze naar de rechter willen gaan, dan zullen ze eerst een deurwaarder moeten inschakelen en die bekijkt de zaak. Dan krijg je daar eerst bericht van en kun je die een kopie sturen van het hele verhaal.

Dus beslist niet zomaar gaan betalen en al je iets betaalt dan rechtstreeks aan de schuldeiser en niet aan het incassobureau. Die trekt namelijk daarvan eerst alle incassokosten van de betaling af, zodat er nog heel veel van de werkelijke schuld open blijft staan. Als er alleen onenigheid is over de incassokosten, dan staan ze niet zo sterk bij een rechtbank.

Het is wel grappig dat Fa-Med de zaak uit handen heeft gegeven aan een ander incassobureau. Ze zijn namelijk zelf een soort van incassobureau.

Vladja

bosbess
door bosbess - Aug 26, 2011 om 21:12
354 Antwoorden / 40 Vragen

Erik, je hebt een rechtsbijstandverzekering. Waarom zoek je hier dan hulp? Daar is die verzekering voor en daar betaal je voor. Ze hebben gespecialiseerde juristen en daar zou ik de kwestie nu met spoed aankaarten, alvorens zelf van alles te ondernemen wat de zaak misschien kan schaden. Succes.

er
door erik0466 - Aug 26, 2011 om 22:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Vladja,

Famed had er een potje van gemaakt, vandaar die overstap. Maar als ik je goed begrijp dreigt n incassobureau alleen maar en hebben ze eigenlijk geen poot om op te staan. Klopt dat? Ook niet mbt die belachelijke incassokosten van €357 (het wettelijke bedrag voor rekeningen boven de €1250 en onze rekening was €1256) en verdere verhogingen? Ik wil de zaak gewoon met de schuldeiser in de minne regelen, maar dat wordt me tegen gehouden door het incassobureau.

En bosbess, mijn rechtsbijstand heeft betalingsgeschillen niet in het pakket :-S

Bedankt voor jullie reacties.

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 09:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Precies, het incassobureau kan alleen maar dreigen en verder niets. Het wordt een ander verhaal als er een echte deurwaarder wordt ingeschakeld.

Gewoon het incassobureau links laten liggen met rechtstreeks met de schuldeiser de zaken regelen.

Vladja

lo
door lotte1302 - Sep 6, 2011 om 16:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Erik, ik heb je verhaal gelezen, en misschien heb je al een beslissing genomen over het vervolg? Want ik lees iets over een datum van 2 september waarvoor het incassobureau een betaling had geeist?

Het is natuurlijk altijd verstandig als je het ergens niet mee eens bent om dat te melden. Als het incassobureau alles heeft overgenomen, dan kan het natuurlijk wel zijn dat de schuldeiser het toch doorstuurt naar het incassobureau, en dat die het verder afhandelen? En volgens mij hoor je een incassobureau ook op de hoogte te stellen, dus misschien verstandig om het naar beide te sturen?

Verder heb je het over een bedrag van 1256 euro, en over wettelijke incassokosten van 357 euro. Waar ben je het precies niet mee eens? Want voor zo'n hoog bedrag dat gaan ze natuurlijk niet laten schieten?

Dat mensen hier schrijven dat incassobureaus niets kunnen en dat het dan naar een deurwaarder moet gaan, maar dat klopt niet altijd. Incassobureaus kunnen ook een deurwaarder in dienst hebben en daardoor zelf naar de rechter gaan.

Is het niet mogelijk om je rechtsbijstand toch naar deze zaak te laten kijken voor je een beslissing neemt? (of is het hier al te laat voor?)
Vraag wat ze kunnen, of je jezelf kunt bijverzekeren of wat het kost als zij even naar deze zaak kijken?
Als dat incassobureau of de schuldeiser echt verdere stappen gaan ondernemen, dan ben ik bang dat het je flink wat kan gaan kosten, en dan heb je toch een advocaat of iets nodig. Dus advies van een rechtsbijstand is natuurlijk altijd handig?? Maar wellicht dat ik hiermee te laat kom?

Succes.
Grt Lotte