Ge
door Gerardvn501 Sep 8, 2019 om 10:53
Geldzaken & recht

Ing app oplichting

In de uitzending van zaterdag de 7e zag ik een woordvoerder van ing verkondigen dat ze de slachtoffers van de oplichting met de app gaan vergoeden. Ruim 2 jaar geleden is mij en vele anderen met mij, precies hetzelfde overkomen. Het enige verschil is de code waarmee de andere telefoon werd geactiveerd. De vraag is nu, gaat de ing die slachtoffers ook compenseren? Of is dit een actie voor de bühne, omdat er nu landelijk aandacht voor is?

2381 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2019 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is u twee jaar geleden hetzelfde overkomen? Hebt u toen ook een QR code geactiveerd terwijl u geld moest ontvangen?

marita5
door marita5 - Sep 8, 2019 om 10:59
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerardvn501 ,

Het enige verschil is de code waarmee de andere telefoon werd geactiveerd. De vraag is nu, gaat de ing die slachtoffers ook compenseren?

Hoe moeten wij dit weten ?

Neem contact op met ING , klik op de rode regel .

https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/u-heeft-een-vraag-of-klacht.html

Ge
door Gerardvn501 Sep 8, 2019 om 11:30
Antwoorden / 1 Vragen

Vragen aan ing is zinloos. De enige reden dat de ing nu wel gaat compenseren is omdat kassa er zich mee bemoeit en op tv laat zien wat er gebeurd. Anders hadden deze mensen ook naar hun geld kunnen fluiten. Als je als individu iets probeert, ben je kansloos. Politie doet niks, O.M. doet niks, ing doet niks, kifid ook niet. Ben toen overal geweest.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2019 om 11:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

In de uitzending is letterlijk aangegeven dat alle gedupeerden van het app probleem nu gecompenseerd zullen worden.
U heeft het over een kwestie van twee jaren geleden en mijn vraag is dan hoe dat door u is aangekaart en ook door anderen die u noemt.
Het lijkt mij dat de compensatie niet geld voor uw situatie en dus: opnieuw aankaarten al is het na twee jaren wel laat en mogelijk is den www.kifid.nl een goed adres voor uw klacht.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2019 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus uw klacht is al behandeld bij het Kifid? En de uitspraak was in uw nadeel?

En wat zou de politie hier mee moeten doen? En hoe weet u dat het twee jaar geleden velen is overkomen?

Ge
door Gerardvn501 Sep 8, 2019 om 11:51
Antwoorden / 1 Vragen

De politie zou onderzoek kunnen doen. De banknummers waar het geld naar toe is gegaan zijn bekend.
Maar die hadden andere prioriteiten zo werd gezegd.

In een uitzending van avrotros "opgelicht" waren mensen aan het woord die dit overkomen is. Daarbij werd vermeld dat het om enkele honderden slachtoffers ging. Alleen zij hebben de ing niet benaderd.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2019 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u bent naar het Kifid gegaan, begrijp ik. En uw klacht is afgewezen? En waar bestond de fraude bij u dan uit?

me
door mein33 - Sep 8, 2019 om 11:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GERARDVN501 8 SEP. 2019  Ruim 2 jaar geleden is mij en vele anderen met mij, precies hetzelfde overkomen. De vraag is nu, gaat de ing die slachtoffers ook compenseren?

Kunt u eerst een uitleggen hoe ING destijds met uw melding hiervan is omgegaan en welke gevolgen dit voor u heeft gehad !!

Ge
door Gerardvn501 Sep 8, 2019 om 11:55
Antwoorden / 1 Vragen

Ing heeft al bij de eerste melding gezegd dat er niks vergoed gaat worden. Na een schriftelijke benadering was hun reactie hetzelfde.

ma
door malty - Sep 8, 2019 om 11:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen idee hoe die oplichting met die code bij u in zijn werk ging dan.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2019 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp ook niet waarom men de ontvangst van een betaling denkt eerst te moeten bevestigen.

ma
door malty Sep 8, 2019 om 13:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ook niet @tijger1.

diumenge
door diumenge - Sep 8, 2019 om 12:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uberhaupt is het belachelijk dat de ze huidige 'slachtoffers' gaan compenseren, maar ja inderdaad landelijke aandacht dus dan moet je aan damage conrol doen. Onbegrijpelijk dat mensen, die geld denken te ontvangen omdat ze iets op marktplaats verkopen, codes of wat dan ook aan wildvreemden verstrekken.

Ge
door Gerardvn501 Sep 8, 2019 om 12:23
Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk dat u geen idee hebt waar u het over heeft. Iedereen denkt zo, tot het je overkomt...  (hoop van niet)

diumenge
door diumenge Sep 8, 2019 om 12:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet precies waar ik het over heb. Maar wat was er anders in uw geval dan?

ma
door malty Sep 8, 2019 om 12:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, begrijp soms ook niet hoe het mogelijk is, maar ben wel blij voor de gedupeerden dat ze gecompenseerd worden, is voor hun toch behoorlijk wat geld.

Ge
door Gerardvn501 Sep 8, 2019 om 14:44
Antwoorden / 1 Vragen

U weet precies waar u het over heeft? Laat me niet lachen, dan zou je niet met zo'n reactie komen. U weet helemaal niks. Als je alle ins en outs zou weten, zou je anders reageren of helemaal niet.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2019 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou Gerard geef dan eens een toelichting hoe de fraude bij u in elkaar stak. En wat was de motivatie van het Kifid om de claim af te wijzen?

diumenge
door diumenge Sep 8, 2019 om 14:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat weet ik precies inderdaad. Daar is niet meer voor nodig dan een beetje gezond verstand tenslotte.

Dat neemt niet weg dat het zeer vervelend is en ik het niemand gun om opgelicht te worden. Maar in alle gevallen van dit soort fraude die ik tot nu heb gezien zijn er door de persoon die opgelicht werd handelingen uitgevoerd die de oplichting uiteindelijk mogelijk maakte. Als het in uw geval anders is, dan lees ik dat graag.

aurora1
door aurora1 Sep 9, 2019 om 12:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ook.

diumenge
door diumenge Sep 9, 2019 om 13:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsja, Gerard zet hoog in, maar de gevraagde toelichting blijft uit. Waarom zou dat nou zijn?

ma
door malty - Sep 8, 2019 om 12:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik begrepen heb krijgen de rekeninghouders een brief van ING thuis over de ING app fraude waar dan hopelijk ook in staat dat alle gedupeerde gebruikers van de app schadeloos gesteld worden.

Donuts
door Donuts Sep 8, 2019 om 13:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Alleen de klanten die slachtoffer van deze QR fraude zijn geweest. Niet alle gedupeerden van de mobiele app, dat zijn er heel veel meer.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2019 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor fraude is er dan met de mobiele app?

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2019 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die fraude gaat helemaal niet over de mobiele app. Maar over de QR code.

ma
door malty Sep 9, 2019 om 14:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1  Bedankt dat u het nog even duidelijk omschrijft.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2019 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier blijkt ook weer uit dat het verstandiger is je spaarrekening bij een andere bank aan te houden dan je betaalrekening.

me
door mein33 Sep 9, 2019 om 10:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nog beter is het om niet bij een andere bank te sparen, want dan moet er eerst een betaalrekening worden geopend, maar bij een financiële instelling waar alleen een spaarrekening kan worden geopend.
Deze geven veelal ook nog een ietsiepietse meer rentevergoeding dan bankinstellingen.

aurora1
door aurora1 Sep 9, 2019 om 12:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een internet spaarrekening (zonder voorwaarden).

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2019 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijvoorbeeld Leaseplanbank. Een internetspaarrekening. Tegen
rekening is je eigen betaalrekening. Maar uiteraard aparte inloggegevens.

Dus dan heeft gepruts met een app of QR codes helemaal geen effect .

me
door mein33 - Sep 9, 2019 om 10:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"TIP"  neem een spaarrekening bij een financiële instelling en niet bij de eigen of andere bank.
Er kan bij een financiële instelling alleen een spaarrekening worden geopend en deze geven meestentijds ook nog een iets hogere rentevergoeding dan een bank.
Let daarbij wel op de het Nederlanse garantiestelsel van toepassing is.

ma
door malty Sep 9, 2019 om 11:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet bij banken, voor een internetspaarrekening is bij sommige banken een betaalrekening niet verplicht.

me
door mein33 Sep 9, 2019 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een spaarrekening gekoppeld aan een betaalrekening kan bij internetfraude ook worden leeg gehaald. Bij een financiële instelling is de rentevergoeding meestentijds hoger !

ingwebcare
door ingwebcare - Sep 19, 2019 om 12:42
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo  GERARDVN501,

Ik kan daar zo geen uitspraken over doen aangezien dit 2 jaar geleden is voorgevallen. Ik raad aan om contact op te nemen met onze klantenservice zodat mijn collega's de situatie kunnen beoordelen: https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/index.html

Met vriendelijke groet,

Jildou
ING Webcare