hutch
door hutch Mar 10, 2014 om 12:55
Geldzaken & recht

ING en doorgeven klantgegevens aan bedrijven

"ING wil informatie over betalingsgedrag van klanten gaan delen met bedrijven. Met de informatie zouden bijvoorbeeld retailers gerichter kunnen adverteren, zegt directeur Particulieren bij ING Hans Hagenaars vandaag in het Het Financieele Dagblad. Het gaat om een proef, die dit najaar begint met enkele duizenden vrijwillige proefpersonen."

* * en verdere info.

Hoewel het nog (!) een proef wordt, waar is de grens en waar blijft de privacy van de klant, ondanks de waarschuwingen dat de privacy niet in het geding is en dat aan alle regels voldaan wordt?

Is het beter een (wel) 'betrouwbare' bank te kiezen boven de ING?

In hoeverre zijn onze gegevens bij een (of in dit geval bij de ING) bank nog wel veilig?

"Bedrijven moeten de bank waarschijnlijk gaan betalen om klanten te benaderen, maar dat is nog niet zeker."

Uiteraard is het van de ING de bedoeling om hieraan geld te verdienen en is dat woordje 'waarschijnlijk' alléén bedoeld om de klant iets meer gerust te stellen, dus een hypocriete opmerking.

Hoever mag een bank gaan? Graag uw mening.

2347 31 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 10, 2014 om 14:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

"De intentie is om het grootste deel van alle kortingsvoordelen die wij zouden kunnen creëren bij de klant neer te leggen en niet bij ons zelf. "

Hahahaha! De intentie.

Kijk, mensen zullen echt wel aanbiedingen krijgen, maar het gaat er natuurlijk om dat ING geld gaat verdienen aan de tussenhandel, het doorsluizen van de advertenties aan de klant. En dan kunnen ze ook nog zien in de gegevens of je gebruik heb gemaakt van de 'aanbiedingen'. Een gesloten systeem. Je wordt gevolgd in alles.

Ik vind het niet kunnen. Ook niet als je zelf mag beslissen of je er aan mee doet of niet. Soms moet je mensen beschermen tegen zichzelf en tegen gigaspelers als ING.

Ik vraag me ook af in hoeverre ING garant gaat staan voor de aanbiedingen. Wat als er wat mis is met het product, waar ligt dan de aansprakelijkheid, want ING verbindt dan ook zijn naam aan die bedrijven. Die bedrijven worden dan door klanten gezien als betrouwbaar.

Of als het aanbiedende bedrijf failliet gaat, dan zijn al die klanten erheen gelokt door ING. En hoe vergaat het bedrijven die niet meewerken aan deze koehandel? Kunnen kleine bedrijven ook nog meedoen? Of is het een gratis insteek en hoeven ze er niets voor te betalen??? Wie gelooft dat.

En wat als ergens anders een voordeligere aanbieding is te vinden, kun je dan een klacht indienen bij ING? Die heeft immers alleen maar oog voor het belang van de klant. Leggen ze het verschil bij??

Eerst maar zien of ze dit erdoor krijgen. Je zou er om weg willen bij ING, maar het is zo'n gedoe om alles weer om te zetten, dat ik het er maar bij laat zitten.
Het zet je wel aan het denken over het pinnen....

Ik heb het idee dat ING zichzelf hiermee in de voet schiet.

aurora1
door aurora1 - Mar 10, 2014 om 14:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij de poll van kassa over dit onderwerp wordt is ook al een discussie gaande: klik hier.
Ik vermoed dat de Ing. zich nog wel eens goed zal bedenken, Equens heeft er ook van af gezien.
Verder moet je als klant expliciet toestemming geven voor dit absurde plan.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2014 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de klant wordt om toestemming gevraagd. Maar je weet niet zeker of je gegevens toch niet verkocht worden.

Dat wordt dus nog meer gewoon geld uit de flappentap halen en overal contant betalen. Misschien krijg je dan wel een overzicht thuisgestuurd van flappentappen in de buurt. Dat je je klandizie eens aan een andere gunt.

Het is dat het overstappen met een betaalrekening een verschrikking is, maar anders......

De spaarrekeningen zijn er al weg.

curly
door curly - Mar 10, 2014 om 16:58
162 Antwoorden / 18 Vragen

Wat een aparte humor heeft die Meneer ''Hans Hagenaars'' van ING toch. Hij wil klantgegevens van zijn klanten doorverkopen. Misschien is het beter om naar een andere bank over te stappen. Waar men de privacy an de klant meer respecteert. Nog beter is bij elke aankoop contant af te rekenen ! Dankzij ING komen derden precies te weten welke kledingmerk en/of ondergoed men draagt.. Wie weet krijgen we er dan wel een mooi hemt bij kadoo. Zucht.

curly
door curly - Mar 10, 2014 om 17:07
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 10 mrt 2014, 16:51]Ja, de klant wordt om toestemming gevraagd.

Wat mij irriteert is dat als je iets niet wenst, je tegenwoordig overal in de rol van bezwaarmaker wordt gemanoeuvreerd. Het begint met donor ja of nee en vervolgens is je privacy aan de beurt.. Wat volgt hierna ?

hutch
door hutch - Mar 10, 2014 om 17:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik zou zeggen: héél gauw weg bij ING. Zoek een (nog) WEL betrouwbare bank.

En die directeur die met zijn hypocriete opmerkingen komt, dat het in het 'belang' van de klant is..... Dhr. H. Hagenaars beledigt zijn eigen klanten en niet zo weinig ook: hij denkt dat zijn klanten nog in sprookjes gelooft. Hij gebruikt een om aan extra inkomsten te komen ten koste van de klant.

Dus die directeur beledigt zijn klanten, heeft geen respect voor zijn klanten en spreekt ook nog eens niet de waarheid.

Ik wist het wel als ik bij een dergelijk niet geheel betrouwbaar bedrijf mijn 'centen' had ondergebracht.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2014 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ing hoeft in ieder geval geen onderzoek meer te starten onder cliënten of die deze gang van zaken op prijsstellen.

NEE DUS.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 10, 2014 om 17:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zij vragen eerst om toestemming van degene wie het aan gaat.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2014 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 10 mrt 2014, 17:13]Zij vragen eerst om toestemming van degene wie het aan gaat.

En hoe wilt u dan controleren of zij zich daar aan houden?

van leyden
door van leyden - Mar 10, 2014 om 17:30
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=hutch schreef op maandag 10 mrt 2014, 17:10]Ik zou zeggen: héél gauw weg bij ING. Zoek een (nog) WEL betrouwbare bank.

En die directeur die met zijn hypocriete opmerkingen komt, dat het in het 'belang' van de klant is..... Dhr. H. Hagenaars beledigt zijn eigen klanten en niet zo weinig ook: hij denkt dat zijn klanten nog in sprookjes gelooft. Hij gebruikt een om aan extra inkomsten te komen ten koste van de klant.

Dus die directeur beledigt zijn klanten, heeft geen respect voor zijn klanten en spreekt ook nog eens niet de waarheid.

Ik wist het wel als ik bij een dergelijk niet geheel betrouwbaar bedrijf mijn 'centen' had ondergebracht.

Wanneer het gaat om zakendoen is elke leugen goed.
De ing had zogenaamd een enquette gehouden onder zijn klanten>> de meeste klanten zouden er heel positief tegenover staan..

Gewoon verzonnen dus, but who cares, in zakendoen is alles gepermiteerd, munten zijn munten. Niet geschoten is altijd mis.
Gaat het niet door dan komt plannetje b, net zolang tot we er van overtuigd zijn dat de ing toch echt niet alleen van zijn klanten kan leven, want de bonussen die nu in het salaris verwerkt worden, moeten wel bekostigd worden.

Persoonlijk denk ik dat dit plannetje geen schijn van kans krijgt, nu de politiek er al gelijk bovenop zit.

hanedorp
door hanedorp - Mar 10, 2014 om 17:52
38 Antwoorden / 16 Vragen

Beseffen de klanten van ING eigenlijk wel, wat een nare/rot bank dit is.
Nu zijn hebben ze weer iets gevonden om de klant van dienst te zijn !!!!
Nadat 3 bedragen van de belastingen - voor mij bestemd - op een andere rekening waren gestort, was voor mij de maat vol. Er wordt nog steeds niet gewerkt of naam en bankrekening met elkaar matchen.
Ik kon zelf aan de slag om het geld van de ontvanger terug te krijgen. Dit niet gelukt.
Ik zag op tegen overstappen naar een andere bank, maar alles is goed gegaan. Ben nu bij de ASN bank. Heel benaderbaar en begrijp je iets niet, b.v. internetbankieren even 0800 bellen en je wordt stap voor stap door het programma gepraat.De maandelijkse bankkosten zijn ook nog eens lager. Voor de rente hoef je het niet te doen, die is bij iedere bank belachelijk laag. Je krijgt echter over je tegoed op je betaalrekening toch iets van rente. Verder is ASN betrokken bij de natuur.
Door ING ben ik de kleur oranje gaan haten. Nogmaals ik ben er gelukkig van af. Zou iedereen aanraden. die ING heeft over te stappen, misschien gaan ze dan een toontje lager zingen. Tenslotte is het o.a.de klant die deze bank overeind houdt.

hutch
door hutch - Mar 10, 2014 om 18:05
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Die goede oude tijd......

Decennia geleden werden auto's nog beveiligd met mechanische, losse (extra) stuursloten e.d. Dat was wel wat extra werk en soms een beetje onhandig, maar het hielp meestal wel. Toen kwamen de auto's met electronische beveiliging en alarm. En het werd steeds beter en veiliger. Totdat criminelen de electronische beveiliging konden kraken. Tegenwoordig worden auto's aan de lopende band gestolen. En...... wordt er alweer gesproken over de mechanische beveiliging.

Decennia geleden werden salarissen contant uitbetaald: het toentertijd bekende loonzakje.
De banken hadden toen nog geen grip op onze gegevens zoals dat tegenwoordig is.
Men betaalde vele zaken contant en bijna niemand had zicht op onze betalingen. De banken hadden toentertijd ook nog meer respect voor de klant. Als men een vraag had, kon men, indien gewenst, in een apart hokje een bankmedewerker spreken, zonder dat andere klanten konden meegenieten.

Toen werden wij verplicht (!) om een bankrekening te nemen, want de werkgever wilde niet meer contant uitbetalen. De criminelen begonnen ook onze rekeningen te plunderen op vele verschillende wijzen. Codes werden gekraakt en de banken ontkenden bij hoog en laag dat die mogelijkheid bestond. De klant was per definitie altijd fout...... tot dat het tegendeel bewezen werd. Nu kent men niet meer die privacy die men decennia geleden nog wel kende. Bij een gesprek met een bankmedewerker kan de rest van de cliëntele vaak meegenieten.
Privacy?? Dus niet.

Nu is er een bank die WÉÉR een stapje verder gaat. Over de ruggen van haar klanten, proberen zij extra inkomsten te genereren, waarbij een directeurtje met, zweet op z'n voorhoofd (figuurlijk), hypocriete uitspraken dit weer probeert 'goed' te praten.

Wat is nu weer een volgende stap???? De directie van de ING zal uiteraard weer in beraad gaan, om met een uitspraak te komen, waarbij men haar klanten probeert extra gerust te stellen. Maar pas op.... de 'vijand' slaapt niet..... en de directie van de ING ook niet. Die is met 'veel enthousiasme' bezig om de volgende leugen te verzinnen.

Die goede oude tijd......

pi
door pieterwolters - Mar 10, 2014 om 18:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zoveel weet de ING echt niet van je. Hoogstens bij wie je wat gekocht hebt maar niet wat. De VARA zou via wat slimme dingen op deze site bijna meer dingen van je te weten kunnen komen. Om van de gemiddelde webwinkel maar niet te spreken. Doet me een beetje denken aan de discussie die onlangs werd gevoerd over mac adressen scannen door o.a. Dixons. Waarop sommige mensen zeiden dat ze dan voortaan wel bij webwinkels gingen kopen.... Oftewel: heel veel Nederlanders schieten weer in een stuip zonder te weten waar het nu echt om gaat. En vervolgens installeren ze zomaar Telegram en geven toegang tot alles op hun telefoon.

diumenge
door diumenge - Mar 10, 2014 om 18:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Prima toch, ING baant zo de weg een overstap naar een wel fatsoenlijke bank.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 10, 2014 om 19:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 10 mrt 2014, 17:15][quote=valerius-2 schreef op maandag 10 mrt 2014, 17:13]Zij vragen eerst om toestemming van degene wie het aan gaat.

En hoe wilt u dan controleren of zij zich daar aan houden?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 10, 2014 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 10 mrt 2014, 17:15][quote=valerius-2 schreef op maandag 10 mrt 2014, 17:13]Zij vragen eerst om toestemming van degene wie het aan gaat.

En hoe wilt u dan controleren of zij zich daar aan houden?[/quote

Heel simpel als u geen opgave van dit soort zaken via de ing bank krijgt.

van leyden
door van leyden - Mar 10, 2014 om 19:59
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mensen, maak je niet druk, alleen als je niets doet zal de bank de priveegegevens verkopen aan de eerste de beste opkoper. Mocht dat onzalige plannetje toch doorgaan.

(Oftewel, we moeten weer handelingen verrichten, omdat zo n kudtbank het motto wie zwijgt stemt toe hanteert)

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2014 om 09:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 10 mrt 2014, 19:59]
(Oftewel, we moeten weer handelingen verrichten, omdat zo n kudtbank het motto wie zwijgt stemt toe hanteert)

Je hoeft helemaal geen handeling te verrichten! De ING hanteert de opt-in methode, niet de opt-out!

fl
door flessebon - Mar 11, 2014 om 10:14
418 Antwoorden / 7 Vragen

Doet me denken aan het oude postkantoor. Die gingen ook steeds andere dingen doen om maar geld te verdienen. Van kaarten verkopen tot staatsloten en stroom.
Begin zo langzamerhand weer naar een ouderwets postkantoor te verlangen zonder fratsen waar je alleen komt voor postzegels en betalingen.

mi
door miepje58 - Mar 12, 2014 om 11:21
208 Antwoorden / 6 Vragen

Flessebon, we hébben helemaal geen postkantoren meer in Nederland. We hebben 'servicepunten' (leuk verzonnen). En daar kan je terecht voor postzegels en betalingen.

En over de ING: ik heb sinds ik 38 jaar geleden ging werken hetzelfde banknummer. Ben bij de ING terecht gekomen omdat de giro werd opgedoekt. Ik heb mijn spaargeld er al niet meer staan omdat de rente daar zo laag is. Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken of ik makkelijk kan overstappen. Voorwaarde bij mij is alleen dat ik dat nummer wil houden. Ik neem aan dat dat wel mogelijk is.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@miepje58

Het nummer kunt u dus niet houden. Het is geen mobiel nummer.

van leyden
door van leyden - Mar 12, 2014 om 13:57
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Na aftrek van de vaste lasten haal ik altijd mijn rekening leeg.
Niets zal die bank aan mij verdienen.
Die misgelopen rente doet me niets, is toch maar een schijntje en weegt niet op tegen het voordeel altijd contant geld in huis te hebben. Storingen doen mij ook niks, internetbankieren is onbetrouwbaar en nooit zeker.

Doe zoals ik en elke bank gaat failliet.

van leyden
door van leyden - Mar 12, 2014 om 14:00
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 11 mrt 2014, 09:39][quote=van leyden schreef op maandag 10 mrt 2014, 19:59]
(Oftewel, we moeten weer handelingen verrichten, omdat zo n kudtbank het motto wie zwijgt stemt toe hanteert)

Je hoeft helemaal geen handeling te verrichten! De ING hanteert de opt-in methode, niet de opt-out!

Had dat ergens gelezen.

fl
door flessebon - Mar 12, 2014 om 16:02
418 Antwoorden / 7 Vragen

Miepje, je kunt soms verlangen naar iets wat er niet meer is.

Dat opt-in is natuurlijk betrekkelijk. De meeste mensen betalen alles automatisch terwijl dat ook optioneel zou zijn. Aan de kabelaar hebben mijn ouders nooit een machtiging gegeven maar die kregen een paar jaar geleden een brief dat ze geen acceptgiro meer kregen en dat het voortaan automatisch ging. Geloof daar niet in.

.

ingwebcare
door ingwebcare - Mar 13, 2014 om 09:39
73 Antwoorden / 0 Vragen

Graag geef ik iets meer informatie over de proef die wij eind dit jaar willen gaan starten. Allereerst wil ik benadrukken dat wij géén klantgegevens aan derden gaan verstrekken. Deze blijven altijd bij ING.

ING zal nauwgezet aan alle privacyvoorwaarden voldoen en klanten kunnen alleen meedoen als ze expliciet toestemming geven voor het analyseren van hun betaalgegevens. Ook kan de klant altijd weer uitstappen, mocht hij daartoe besluiten.

We willen kijken naar mogelijkheden om klanten extra financieel voordeel te bieden. Hiertoe onderzoekt ING of er belangstelling is onder klanten om ze, passend bij hun bestedingspatroon, relevante aanbiedingen te doen van andere partijen.

Tot slot wil ik graag benadrukken dat wij bij het gebruik van klantgegevens altijd vanuit het klantbelang zullen handelen. De focus ligt op het vergroten van de tevredenheid van onze klanten en het waarborgen van hun privacy.

Vriendelijke groet,

Marlies
ING Webcare team
www.ing.nl/webcare

zoekster
door zoekster - Mar 13, 2014 om 09:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Schaam je je nou niet, Marlies? Zonder ook maar iets van deze berichten te hebben gelezen of erop in te gaan, kwak je als een kip zonder kop je knip en plakwerk op de site.

Hoe kunnen klanten nu denken dat ze serieus worden genomen, als je zo nonchalant je berichten rondstrooit?

Nou, hup, vlug naar het Radar forum. Daar is vast ook wel een topic geopend met dit onderwerp.

O ja, bij de tips staat nog wat van tijger1, vergeet je daar niet een bericht achter te laten?

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Arme Marlies, moet nu van haar baas overal die onzin antwoorden neer gaan zetten.

hanedorp
door hanedorp - Mar 13, 2014 om 11:28
38 Antwoorden / 16 Vragen

Marlies van ING, probeert de klanten gerust te stellen ?? Daar is het echt te laat voor. Het verleden heeft bewezen, dat ING er alleen voor zichzelf is.
Wij hadden 2 rekeningen bij ING ( niet voor gekozen ) eerst Girodienst en later Postcheque enz.
Ik heb vorig jaar de stap gezet en ben overgestapt naar een bank, die wel benaderbaar en toegankelijk is als je vragen hebt.. Een verademing, Had dit al jaren eerder moeten doen.

Dus ING klanten,, niet tevreden................... keuze genoeg.

hutch
door hutch - Mar 13, 2014 om 11:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ingwebcare schreef op donderdag 13 mrt 2014, 09:39]We willen kijken naar mogelijkheden om klanten extra financieel voordeel te bieden. Tot slot wil ik graag benadrukken dat wij bij het gebruik van klantgegevens altijd vanuit het klantbelang zullen handelen. De focus ligt op het vergroten van de tevredenheid van onze klanten en het waarborgen van hun privacy.
Beste Marlies,

u wordt uiteraard betaald om het (inmiddels slechte) imago van de ING weer wat op te vijzelen. Gelooft u zelf werkelijk, dat de ING altijd vanuit het 'klantbelang' handelt?

En de klanten 'financieel voordeel' bieden?
U moet wel alles vertellen en hier geen sprookjes uitdragen. Dat de klant een financieel voordeel krijgt is maar bijzaak. In de wandelgangen heet dat: verkooppraatjes.

ING gaat hier aan verdienen en geeft de klant ook wat mee. Dus niet de zaken verdraaien.
De ING heeft maar één belang en dat is haar financiële plaatje. Dus gewoon een zakelijk belang.

Ik zal u even helpen met een andere verklaring:
Op deze wijze hoeft de ING géén, of maar een hele kleine, verhoging op verschillende kostenposten door te voeren. En dat is uiteraard ook in het belang van de klant......

En als u alléén handelt in het belang van de klant en de focus op het vergroten van de tevredenheid van de klant ligt....... waarom stopt u dan niet meteen met de door u bedachte onzin? Er is zo'n enorme weerstand tegen uw 'plannetje', dat er zelfs in de Tweede Kamer aandacht aan besteed wordt.

Of zoals dhr. A. van de Steur schreef: "ING is wel vroeg met de 1 april grap dit jaar"
ING is dus niet alleen de weg kwijt, maar ook de tijd.

ingwebcare
door ingwebcare - Mar 13, 2014 om 13:19
73 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me jullie weerstand voorstellen. Maar zoals ik heb aangegeven is deelname geheel vrijwillig. Als je geen toestemming geeft voor het analyseren van jouw betaalgegevens, gebeurt dit ook niet.

Op dit moment is het nog niet bekend hoe de proef precies vorm zal krijgen. Ik raad jullie aan de communicatie hierover t.z.t. in de gaten te houden voor meer inhoudelijke informatie.

Vriendelijke groet,

Marlies
ING Webcare team
www.ing.nl/webcare

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je kunt er nu al vergif op innemen dat de rest wel stiekem wordt bekeken. Dus maar kijken wat voor werk het overstappen oplevert.