rk
door rketelaars Apr 27, 2010 om 21:12
Geldzaken & recht

ING schrijft ten onrechte debetrente af terwijl er geen negatief saldo is geweest

Geachte Kassa,

Vandaag schreef de ING een bedrag van € 6,64 af voor debetrente voor de afgelopen maand.
Het merkwaardige van de zaak is dat het een rekening betreft waarop ik geen negatief saldo heb gehad. Het is zelfs niet eens mogelijk om op die rekening rood te staan.
ING (noch ieder andere firma) schrijft en schreef ooit bedragen af van deze rekening waardoor in theorie toch een negatief saldo zou kunnen ontstaan.
Hoe is dit toch mogelijk?

15181 18 Rapporteer

ge
door gerland - Apr 27, 2010 om 22:32
127 Antwoorden / 0 Vragen

"ING (noch ieder andere firma) schrijft en schreef ooit bedragen af van deze rekening waardoor in theorie toch een negatief saldo zou kunnen ontstaan."

Uw tekst is wat verwarrend
Wat bedoelt u nu precies? U schrijft dat ING tegenwoordig en in het verleden bedragen heeft afgeschreven, en dat u begrijpt dat daardoor toch een negatief saldo zou kunnen ontstaan.
Wat is dan het probleem?
De verwarring zit 'm in het gebruik van de tekst tussen haakjes. Ja of nee?

Het saldo kan best negatief geweest zijn zonder dat u dat kunt zien.
Rekening waarbij het niet mogelijk is om rood te staan die ken ik overigens niet; wel rekeningen waarbij het niet toegestaan is.

druifje01
door druifje01 - Apr 27, 2010 om 22:36
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het lijkt mij de meest gangbare weg om kontakt op te nemen met ING en een toelichting te vragen/de kwestie te bespreken.

harrie
door harrie - Apr 27, 2010 om 23:23
765 Antwoorden / 36 Vragen

Als er op dezelfde dag een bij EN afschrijving is kan het zijn dat je onbewust rood staat..
Alle banken schrijven eerst af en boeken daarna pas bij. Daardoor kun je een fractie van een seconde rood staan en dat is dan 1 dag debetrente..
Kassa ping dus.

dv
door dvdonck - Apr 28, 2010 om 12:29
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerland schreef op dinsdag 27 apr 2010, 22:32]Rekening waarbij het niet mogelijk is om rood te staan die ken ik overigens niet; wel rekeningen waarbij het niet toegestaan is.

Sommige banken geven de optie rood staan te blokkeren. Heb ik ook gedaan bij mijn ASN rekening. Dus het kan wel.

tdehond
door tdehond - Apr 28, 2010 om 12:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=dvdonck schreef op woensdag 28 apr 2010, 12:29][quote=gerland schreef op dinsdag 27 apr 2010, 22:32]Rekening waarbij het niet mogelijk is om rood te staan die ken ik overigens niet; wel rekeningen waarbij het niet toegestaan is.

Sommige banken geven de optie rood staan te blokkeren. Heb ik ook gedaan bij mijn ASN rekening. Dus het kan wel.

Ook ik heb een blokkade op rood staan op de betaalrekening bij ING.

Indien nodig schriftelijk aangetekend bezwaar maken tegen deze onterechte rente.

dm
door dmv - Apr 28, 2010 om 12:53
71 Antwoorden / 11 Vragen

Bij een rekening zonder debetstand is rood staan mogelijk wanneer er een dwingende incasso plaatsvindt. Zoals bijvoorbeeld de pasbijdrage of maandelijkse pakketkosten.
En idd afschrijvingen gaan voor bijschrijvingen.

janjannes_1
door janjannes_1 - Apr 28, 2010 om 12:58
17 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb zelf per toeval ontdekt dat zelf tankstations zoals Tango eerst een bedrag van rond de 100 euro van je rekening afschrijven , en pas wat later het juiste bedrag afboeken. Op deze manier kan je ongewild een tijdje rood gestaan hebben zonder dat je het wist, en zou dit wel eens de reden van de debetrente kunnen zijn.

pierre60
door pierre60 - Apr 28, 2010 om 13:08
132 Antwoorden / 14 Vragen

Het is mogelijk dat je onbewust rood komt te staan. Je moet, om te voorkomen, op het volgende letten. Bijvoorbeeld je salaris wordt enkele dagen eerder op je rekeninge gestort en je neemt daar alvast wat van op, dan kan het zijn dat je door de valutadatum even in het rood komt te staan. Je moet dus bij je afschrift kijken naar de valutadatum. Ik geef daardoor nog een voorbeeld. Je salaris is op de 23e bij geschreven maar de valutadatum staat op de 25e. Op de 23e ga jij geld afhalen wat eigenlijk pas op de 25e kan. Daardoor kom je onbewust in het rood te staan waardoor je rente moet betalen. Let dus goed op de valutadatum.

w.
door w.f.c.mels - Apr 28, 2010 om 13:21
7 Antwoorden / 0 Vragen

tdhond ,aantekenen kost meer als dat ze nu kwijt is dus,ik zou gewoon naar de bank gaan en het recht zetten,je kan toch zien wat er met je rekening gebeurt.

1paul
door 1paul - Apr 28, 2010 om 13:52
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Via de ING site een mail naar hen sturen en om uitleg vragen, het is weliswaar een klein bedrag maar je moet behoorlijk rood hebben gestaan om hier aan te komen.

vr1944
door vr1944 - Apr 28, 2010 om 14:36
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=harrie schreef op dinsdag 27 apr 2010, 23:23]Als er op dezelfde dag een bij EN afschrijving is kan het zijn dat je onbewust rood staat..
Alle banken schrijven eerst af en boeken daarna pas bij. Daardoor kun je een fractie van een seconde rood staan en dat is dan 1 dag debetrente..
Kassa ping dus.Dat kan hooguit een paar cent kosten .Dan zou topicstarter volgens jouw redenering ca 1500 euro rood gestaan hebben.Bellen met de INGbank ( graai bank )dus.Maar dat werd al aangeraden

ed
door edoblok - Apr 28, 2010 om 14:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas ben je niet de enige met dit probleem.
Ik was bij de postbank en mocht voor een X bedrag tegen een lage rente rood staan,
Nu is het ING geworden en stond laatst door te late storting rood en moest daarop wegens rood staan op rekening? rente betalen en rente betalen op het bedrag dat je als extra kunt gebruiken.
met andere woorden als ik nu rood sta moet ik zelfs 2 x rente betalen.
Lang leve de banken

sp
door spikkel - Apr 28, 2010 om 14:55
148 Antwoorden / 5 Vragen

Afgelopen maand zijn de kosten voor het betaalproduct dat je hebt weer afgeschreven. Voor een rekening met pinpas is dit 7,80 euro. Stond er wellicht nog geld op de rekening dat na afschrijving van de 7,80 euro het bedrag van 6,64 euro negatief werd. Ik vind het ook nog steeds raar dat mijn saldo negatief kan zijn maar dan hebben ze de pakketkosten weer afgeschreven.

ING hanteert voor het kwartaalkrediet rood staan 1,12 %. Rood staan op een rekening waar dat niet mag zal meer zijn maar hooguit 1,5 % per MAAND. Voor 6,64 euro kun je een maand lang ongeveer 400 euro rood staan. Uit je verhaal begrijp ik dat dat niet aan de orde is. Inderdaad, de bank bellen als het niet de pakketkosten zijn.

dv
door dvdonck - Apr 28, 2010 om 14:58
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edoblok schreef op woensdag 28 apr 2010, 14:43]moest daarop wegens rood staan op rekening? rente betalen en rente betalen op het bedrag dat je als extra kunt gebruiken.

Even kijken of ik je goed begrijp. Je staat bv. 10 euro rood en kan maximaal 400 euro rood staan. Dan betaal je rente over die 400 euro omdat je het theoretisch kunt gebruiken?

vr1944
door vr1944 - Apr 28, 2010 om 16:07
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Aangetekend is niet nodig en zonde van het geld,Als je via de website.contact een klacht indient krijg je een bevestiging van ontvangst en binnen een week antwoord.Bellen naar de klantenservice gaat nog sneller,dan heb direct antwoord.

nelleke51
door nelleke51 - Apr 29, 2010 om 00:24
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pierre60 schreef op woensdag 28 apr 2010, 13:08]Het is mogelijk dat je onbewust rood komt te staan. Je moet, om te voorkomen, op het volgende letten. Bijvoorbeeld je salaris wordt enkele dagen eerder op je rekeninge gestort en je neemt daar alvast wat van op, dan kan het zijn dat je door de valutadatum even in het rood komt te staan. Je moet dus bij je afschrift kijken naar de valutadatum. Ik geef daardoor nog een voorbeeld. Je salaris is op de 23e bij geschreven maar de valutadatum staat op de 25e. Op de 23e ga jij geld afhalen wat eigenlijk pas op de 25e kan. Daardoor kom je onbewust in het rood te staan waardoor je rente moet betalen. Let dus goed op de valutadatum.

de officiele term is 'valutaire debetstand'. Dit is echter al lang geleden afgeschaft bij alle banken. Debetrente wordt alleen berekend als je daadwerkelijk debet oftewel rood hebt gestaan.

gvang
door gvang - May 1, 2010 om 23:02
13 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom deze vraag hier eerst stellen en niet eerst bij ING zèlf?! Daar moet immers eerst de deskundigheid van verwacht worden? Als dit antwoord niet bevredigend is kan altijd de vraag in een consumentenrubriek voorgelegd worden. Op deze wijze wordt er alleen maar over en weer info rondgepompt zonder de echte adequate info waar het uiteindelijk om zal draaien.

ma
door manwijf - May 4, 2010 om 11:35
574 Antwoorden / 1 Vragen

De service van de ING klantenservice is schrikbarend slecht. Heb vorig jaar een extra aflossing gedaan op mijn hypotheek. Omdat daarbij een fout gemaakt werd, heb ik om een bevestiging te krijgen van mijn aflossing meer dan een half jaar lang moeten bellen met wel 14 verschillende medewerkers. Allemaal even onnozel. Er wordt geen klachtenregistratie begehouden, dus dat betekent alsmaar weer je verhaal opnieuw vertellen. Er wordt nooit doorverbonden met andere afdelingen en namen van andere collega's zijn onbekend. Bereid je maar voor op een lange strijd!