ka
door kanu Feb 12, 2005 om 16:45
Geldzaken & recht

Ingehouden loonheffing

ik heb mijn jaaropgave van mijn werkgever weer ontvangen en nu wilde ik de belastingaangfte invullen en toen stuitte ik op de tabel ingehouden loonheffing van mijn jaaropgave. Tot mijn verbazing stond daar 0. Wie kan mij vertellen of dat klopt. Ik werk niet via een uitzendbureau en of ontvang ook geen uitkering en heb wel altijd premies betaald.

mvg froukje

21360 4 Rapporteer

wvs
door wvs - Feb 12, 2005 om 20:36
28 Antwoorden / 0 Vragen

Beste froukje

Als je bedoeld dat de code 0 is, dan betekend het niets anders dan dat er geen rekening is gehouden met de loonheffingskorting.

Bij code 1 zal de loonheffingskorting dus wel worden toegepast.

Er zal als het goed is dus wel loonheffing zijn ingehouden. Of dat dit wel de juiste code is kan ik zo niet zeggen. Dit hangt geheel van jouw persoonlijke omstandigheden af.

Overigens heb je dit zelf (als het goed is)opgegeven op de loonbelastingverklaring die je aan het begin van je dienstverband hebt moeten invullen, of eventueel later hebt (laten) wijzigen.

Als je de aangifte invult en op stuurt zul je er wel achter komen of dit wel klopt. Wanneer je achteraf gezien wel recht op die heffingskorting hebt krijg je hem alsnog uitbetaald via de belastingdienst.

Wanneer er echt geen loonheffing is ingehouden ligt de zaak anders en heb je zoals teune al zei wel een probleem. Maar dat laat je in dat geval  maar even weten.

Groeten, Willie

ka
door kanu - Feb 12, 2005 om 21:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

nee het gaat niet om een code dus ik denk dat er iets niet klopt. Bedankt voor jullie reacties nu kan ik er werk van gaan maken.

groeten froukje

te
door teune - Feb 12, 2005 om 21:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of je behalve je jaaropgave ook een periodieke (bijv. maandelijks) een loonstrook ontvangt. Mocht dit zo zijn dat moet je daar eens op kijken of daar wel een bedrag aan ingehouden loonheffing staat. Als daar uit blijkt dat er wel degelijk loonheffing ingehouden is dan kun je dat invullen op je belastingaangifte. Neem anders kontakt op met de afdeling personeelszaken bij je werkgever. Het zou zo kunnen zijn dat de werkgever wel bij jou inhoudt maar het niet afdraagt. Mocht dit laatste het geval zijn dan moet je daar eventueel bij de politie aangifte van doen. Je moet dan echter wel aan kunnen tonen dat er inhoudingen hebben plaatsgevonden.

ve
door verbena1954 - Feb 13, 2005 om 10:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Froukje

Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel te geven. Als dit je  enige bron van inkomen is, en je inkomen dermate laag dat er door de werkgever geen loonheffing behoefde te worden ingehouden op grond van de tabel loombelasting, dan is je opgave juist.

Dit betekent niet dat je niet verzekerd bent op grond van de sociale verzekerimngswetten. Dit kan je eenvoudig nagaan op je maandsalarisoverzichten.

Mocht je toch 'een redelijk' inkomen hebben, bijvoorbeeld een jaarinkomen van €15.000, en er is geen loonheffing ingehouden, neem dan eens contact op net de salarisadministratie van je werkgever en laat je daarover uitleg geven.

Succes