er
door erik007 Mar 3, 2023 om 07:09
Geldzaken & recht

Inhouden borg werkplicht haven

Ik ben lid van een haven vereniging, nu heeft men het havenreglement ondergebracht bij een stichting. Hierdoor hoeven veranderingen van het reglement niet meer door de leden van de vereniging goedgekeurd te worden in de leden vergadering.

Voor de haven is een werkplicht ingesteld van 9 uren. Men heeft dit jaar voor het eerst 250 euro in rekening gebracht onder de term "werkplicht vergoeding"  in het havenreglement staat het volgende vermeld   Op de nota staat ieder jaar een bedrag van 250,00 borg werkuren vermeld, U krijgt die bij het voldoen de aantal werkuren aan eind van het jaar terug.
U kunt er ook voor kiezen om dit bedrag te laten staan ofwel het bedrag wordt 1 keer in rekening gebracht en vervolgens de jaren erop niet meer.

Concreet is de vraag, als ik mijn verplichtingen voldoe voor 1 april, mag de haven de borgsom dan nog het hele jaar onderzich houden?

"

1522 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 3, 2023 om 08:51
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Er staat in het reglement dat de borg voor een heel jaar is, mocht er door uw toedoen in dat jaar schade ontstaan dan wordt de borg aangesproken, zo zie ik het.

Een voorbeeld

er
door erik007 Mar 3, 2023 om 17:24
1 Antwoorden / 3 Vragen

Lezen is lastig merk ik in de reacties..
 De borg is bedoeld om 9 uur werkzaamheden te verrichten in de haven. Als ik nu de werkzaamheden uitvoer dan houdt de haven de borgsom in tot december.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 3, 2023 om 17:28
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Dan heb ik het niet goed begrepen, mijn excuses hiervoor.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 3, 2023 om 09:26
2119 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij bedoeld als een eenmalige borg, als u de uren levert hoeft u volgend jaar niet te betalen, de borg blijft dan staan. Dus ik zie geen onmiddellijk bezwaar, dat lijkt mij de essentie van een borg.

er
door erik007 Mar 3, 2023 om 17:23
1 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat erom dat wanneer ik mijn werkplicht heb voldaan voor dit jaar dat de stichting mijn geld achterhoud voor volgend jaar.

Stel ik huur ieder jaar een auto.
Dus als je een auto huurt en je levert hem in mag de verhuurder de borg houden omdat je volgend jaar weer een auto gaat huren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 4, 2023 om 17:43
2119 Antwoorden / Vragen

Het is een borg, en je huurt ook het hele jaar een plek. Ze hadden ook ieder jaar kunnen afrekenen maar dit mag ook. Het is kiezen of kabelen ben ik bang.

getty
door getty - Mar 3, 2023 om 09:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom de vraag 2 x?

er
door erik007 Mar 3, 2023 om 17:21
1 Antwoorden / 3 Vragen

Abusievelijk

Topantwoord

1paul
door 1paul - Mar 3, 2023 om 11:59
3188 Antwoorden / 0 Vragen

als dit de regel is en u heeft getekend voor reglement ja dan mag dat!

er
door erik007 Mar 3, 2023 om 17:21
1 Antwoorden / 3 Vragen

Er is niks getekend, dit is eenzijdig besloten door de stichting . Het is accepteren of weggaan.

De stichting is opgericht door de vereniging, echter door de statuten van de stichting heeft de vereniging geen beslis bevoegdheid meer.

1paul
door 1paul Mar 4, 2023 om 09:58
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik begrijp het, ook van het bestuur trouwens die hun best doen en waarschijnlijk niet altijd alle medewerking verkrijgen.

dit is overigens niet de enige haven die deze regel heeft, bij meerderen is het zo dat men vraagt mee te werken, doet men dit niet dan worden de liggelden weer veel hoger en ja, is altijd schipperen dit tussen 2 kanten!!!!

men vergeet nogal eens, de goedwillenden niet uiteraard, dat als men niet ook een aantal uur per jaar investeerd dit door betaalde krachten gedaan moet worden en men dan eenvoudigweg meer gaat betalen voor een ligplaats.

dat men de regel stelt, 1X p/j kijken we wie wel en niet iets gedaan hebben kan ik me wel voorstellen, ook de regel, je kunt ervoor kiezen borg te laten staan anders word het een heen en weer geschuif van geld wat ook weer enorm veel uren vergt!!!!

me
door mein33 - Mar 3, 2023 om 13:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, de vereniging mag dat doen want dit zal vast in een  ledenvergadering zo besloten zijn.
Overigens, het vaarseizoen begint pas op 1april as.

er
door erik007 Mar 3, 2023 om 17:19
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dan heeft u het niet gelezen. De vereniging heeft een stichting opgericht. De stichting beslist dit over de leden van de vereniging. De leden van de vereniging teken dus niks en hebben  geen inspraak.

Ja
door JannyBoe - Mar 3, 2023 om 17:49
531 Antwoorden / Vragen

De stichting heeft een bestuur. U kunt daar een verzoek neerleggen om de statuten te wijzigen.
Mocht dat niet lukken dan kunt u zich tot een jurist wenden om de zaak uit te zoeken.
Het specifieke antwoord op uw vraag is voor mij niet te vinden in de vorm van jurisprudentie. Dat had u vast zelf ook al lang en breed geprobeerd ;)
Bent u trouwens al in gesprek geweest met het bestuur? Dat lijkt me sowieso een goed begin.

sw
door swat1500 - Mar 3, 2023 om 17:59
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Als lid van de haven vereniging dient u zich aan het haven regelement te houden.  Omgekeerd geldt hetzelfde. Nu in het reglement is vastgesteld waarneer u de borg terug krijgt kan me je geld dus tot dat moment vast houden.
Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen.

U kunt natuurlijk gaan proberen deze regel bij de rechter aan te gaan vechten maar dan zullen uw dagen als lid van de vereniging ook wel geteld zijn.

ro
door ronny530 - Mar 4, 2023 om 08:12
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees in een reactie dat u het lidmaatschap van de havenvereniging vergelijkt met het huren van een auto en dat gaat sowieso niet op. U bent lid van die havenvereniging en blijft lid totdat u het lidmaatschap opzegt. De borg wordt éénmalig in rekening gebracht om leden de tijd te gunnen om aan de negen uren werkplicht te voldoen want blijkbaar ging geen enkel lid vrijwillig aan de slag of op momenten dat er bijna niets te doen was. Uw wens is om direct nadat u aan uw werkplicht waarvan u zelf wil bepalen wanneer u dat doet voldaan heeft de borg terug te ontvangen maar zo werkt het bij een lidmaatschap van een vereniging niet want het doel van die borg is om de werkzaamheden die door leden worden uitgevoerd over het jaar te spreiden en pas na dat jaar wordt helder welk lid aan die negen uren heeft voldaan. Het nieuwe regelement is m.i. niet onredelijk bezwarend en schept duidelijkheid over de lusten en lasten van het lidmaatschap.