am
door amero1940 Feb 8, 2012 om 17:36
Geldzaken & recht

Inschrijven gemeente

Mijn partner en ik zijn uit elkaar,geregistreerd partnerschap,
aan de scheiding wordt gewerkt via een advocaat.
Nu woont ze bij haar zoon,in een andere plaats.
Maar nu wil ze zich NIET in die andere plaats bij de gemeente laten inschrijven.
Het gevolg is dat onze aow uitkering omhoog gaat.(alleenstaande) We hebben ook zorgtoeslag maar de belastingdienst gaat er van uit dat we nog steeds samen wonen waardoor ik straks heel veel zorgtoeslag moet terug betalen.en ook nog geen huurtoeslag kan krijgen

WIE WEET ER EEN OPLOSSING

1610 10 Rapporteer

getty
door getty - Feb 8, 2012 om 17:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De enige oplossing is uitschrijven. Waarom wil ze zich niet bij zoon inschrijven? Is hij bang voor extra kosten / verlies van toeslagen? U kunt als ze volhardend blijft bij de gemeente melding doen van de werkelijke woonsituatie. Verzoek om haar in onderzoek te nemen omdat ze niet meer feitelijk op uw adres woont. Ze kunnen dit dan in onderzoek nemen en na enige maanden wordt ze dan mogelijk door de gemeente uitgeschreven.

Cookies
door Cookies - Feb 8, 2012 om 18:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vraag me af of jullie wel recht hebben op alleenstaanden AOW, zolang je beide bent ingeschreven op hetzelfde adres. Volgens mij dus niet.

am
door amero1940 - Feb 8, 2012 om 18:59
7 Antwoorden / 4 Vragen

We krijgen nu nog aow voor gehuwden
Maar als alle twee alleen wonen krijgen we alle twee aow voor alleenstaande.
Is al geregeld bij de svb.

am
door amero1940 - Feb 8, 2012 om 19:02
7 Antwoorden / 4 Vragen

Getty,
Hier heb ik denk ik wat aan alleen jammer dat het zo,n 4 maanden gaat duren.
Maar in iedergeval bedankt voor de tip.

vladja
door vladja - Feb 8, 2012 om 19:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zo snel mogelijk een verzoek tot uitschrijving op het adres aan de gemeente sturen. Voeg iets bij van de advocaat, waaruit blijkt dat het geregistreerd partnership in ontbinding is en het nieuwe adres.

Een onderzoek van de gemeente duurt enige tijd en zolang blijft de ex op het adres ingeschreven staan. Weliswaar met een sterretje dat er een onderzoek loopt naar de werkelijke verblijfplaats, maar dan geldt je nog steeds als samenwonend met alle gevolgen voor AOW-uitkering en toeslagen. Met terugwerkende kracht wordt geen uitschrijving gedaan.

Vladja

am
door amero1940 - Feb 8, 2012 om 19:12
7 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens de svb krijgen we alle twee een aow voor alleenstaande.is al een formulier ingevuld en goed gekeurd.

vladja
door vladja - Feb 8, 2012 om 20:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=amero1940 schreef op woensdag 8 feb 2012, 19:12]Volgens de svb krijgen we alle twee een aow voor alleenstaande.is al een formulier ingevuld en goed gekeurd.

Ook als je nog op hetzelfde adres ingeschreven staat?

Vladja

stacey
door stacey - Feb 8, 2012 om 20:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Iemand die getrouwd is of samen met iemand anders woont, ontvangt een ander AOW-bedrag dan iemand die alleen woont.
Als u gaat trouwen of samen gaat wonen, verandert dus de hoogte van uw AOW.

Trouwen, samen wonen of geregistreerd partnerschap
Wij maken geen verschil tussen trouwen, samen wonen met iemand anders of geregistreerd partnerschap--AOW

Als je gescheiden samenwoont krijgen jullie dus Niet beide een (volledige/alleenstaande) uitkering............
vertel dat tegen je straks ex wellicht wil ze dan uitschrijven, kost haar ook geld als ze het niet doet anders.

am
door amero1940 - Feb 8, 2012 om 22:45
7 Antwoorden / 4 Vragen

stacey,
We wonen niet meer samen,dat heb ik toch gezegd?

Cookies
door Cookies - Feb 8, 2012 om 22:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=amero1940 schreef op woensdag 8 feb 2012, 22:45]stacey,
We wonen niet meer samen,dat heb ik toch gezegd?

Volgens het GBA, wel! En daar kijkt de SVB naar. Anders kan iedereen wel zeggen dat ze niet meer bij elkaar wonen en 2x70% AOW ontvangen.