ch
door choocomel Dec 6, 2012 om 13:44
Geldzaken & recht

Intrum Justitia

Hallo beste lezers van Kassa,

Ik heb zojuist Intrum Justitia aan de telefoon gehad voor de zoveelste keer en ik wordt van kasje naar de muur gestuurd. Het lijkt er zelfs bijna op dat ze dit bewust doen.

Volgende is aan de hand, ik heb een jaar of 2 terug aanmaning van intrum gehad dat ik iets zou hebben gekocht bij Daan Holding BV. Echter was dat bedrijf mij totaal onbekend en ben ik nooit door ze benaderd. Nadat ik zelf contact had opgenomen met Daan holding kwam ik niet ver omdat zij aangaven niet te willen reageren en ik moest uitvechten met intrum.
Teleurgesteld hing ik aan de helpdesk van de Intrum Justitia waar mij werd verteld dat mogelijk iemand mijn gegevens zou misbruikt hebben en ik perse aangifte moest doen.

Ik naar politiebureau gegaan om aangifte te doen, wordt mij gevraagd wat er aan de hand is. Ik vertellen mijn gegevens zijn mogelijk misbruikt door een persoon en dat er wat zou zijn gekocht bij Daan holding. Politie wou weten wat er gekocht is en wanneer. Politie kon niets betekenen en ik kon dus geen aangifte doen.
Ik weer bellen met Intrum, die gaven aan contact te gaan opnemen met Daan om te vragen wat ik gekocht heb, of ik het opgehaald heb, wanneer dit gebeurd is en een handtekening.

Echter kreeg ik niets meer van beide partijen te horen, buiten de aanmaningen want die bleven komen met steeds hogere prijs. Dus ik weer bellen, intrum beloofde dossier te sluiten omdat Daan niet reageerde.

Aantal maanden later krijg ik van Intrum weer aanmaning, dit keer beweren ze dat ik voor het eerst bel en geen eerdere dossier is geweest. Dus alles opnieuw gedaan, maar dit keer kreeg ik een kaartje mee van de agent want die wilde mij helpen. Ik heb intrum de nummer en contactgegevens van agente gegeven die zou aangeven dat er geen grond was voor aangifte omdat tegenpartij iets moet kunnen aantonen dat er wat gekocht is. Intrum weer beloven contact op te nemen met daan dat ze gaan vragen wat ik gekocht heb enz. Weer hoor ik niks en na bellen beloven ze zaak te sluiten.

Nu krijg ik voor derde keer een brief met dreigementen van Intrum, nadat ik contact op had genomen vertelde de dame dat ik aangifte moet doen. Ik uitleggen en vertellen over de agente met haar gegevens. Intrum medewerker gaf aan dat het heel duidelijk is maar dat ik perse toch een aangifte moet regelen wil ik niet voor rechter komen. Ik vroeg of ze contact hadden opgenomen met Daan, hadden ze maanden terug gedaan echter nog steeds niets terug gehad. Maar ik zou problemen krijgen met ze zolang ik geen aangifte regel.
Ook vertelde de medewerkster dat daan ook hele tevreden klanten had en dat altijd wel mensen gaan klagen.

Ik heb medewerker moeten uitleggen dat er een verschil is tussen klacht en gedupeerd zijn. Na googlen kwam ik achter dat de bedrijf voorheen een ander naam had omdat ze bekend stonden om oplichting en slechte service. Ik heb dit verteld aan de medewerkster en vroeg waarom ze met zo een bedrijf samen werken. Daarop vertelde ze mij weer dat er blije klanten en niet blije klanten zijn. En dat ik maar aangifte moet regelen en anders zou ik voor de rechter moeten verschijnen.

Ik kom er kortom niet uit en heb enorm veel stress, kan iemand mij een advies geven? Is het ok als ik voortaan blijf negeren en niet naar de rechtszaak ga als die komt?

Met vriendelijke groeten,

Yusuf Okutucu

1283 6 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 6, 2012 om 14:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U moet een aangetekende brief met ontvangstbevestiging naar Intrum Justitia schrijven met simpelweg de mededeling dat u nooit iets heeft besteld bij Daan Holding. Dat Intrum Justitia moet bewijzen dat u iets heeft gekocht bij Daan Holding en dat ze dat niet kunnen, want er is niets gekocht. Verder vertelt u dat u de eventuele rechtszaak vol vertrouwen tegemoet ziet.
Laat u niet gek maken.
Stuur precies dezelfde informatie van uw brief per mail naar IJ. Vraag in zowel uw brief als uw mail om een reactie. Dateer de mail/brief. Vergeet niet het eventuele dossiernummer te vermelden. Maak een kopie van de aangetekende brief. Mocht u de aangetekende brief terugkrijgen, laat hem dan dicht. Dan kan niemand achteraf zeggen dat u ermee hebt geknoeid.
IJ is er helemaal op getraind om u maximaal onder druk te zetten en u heel bang te maken. Maar maak u niet ongerust, een rechter ziet het zo als er iets niet klopt en dat weten ze bij IJ ook.

Naar een rechtszaak moet u altijd gaan. Dat is heel belangrijk, anders verliest u die zeker. Het is juist de fout om niet te gaan, u heeft niet half een idee hoe scherp een rechter is en dat hij zeker zal luisteren naar uw verhaal. Omdat het een rechtszaak bij een kantonrechter zal zijn, hoeft u geen advocaat in te huren. Maar als Intrum Jusitia geen bewijzen heeft dat u iets heeft gekocht, dan komt er ook geen rechtszaak. Wie eist, bewijst.

ch
door choocomel - Dec 6, 2012 om 14:52
18 Antwoorden / 2 Vragen

Wouw, een betere advies kon ik mij niet voorstellen. Ik ga dit vandaag nog meteen in orde maken en hartstikke bedankt voor je top advies. Wel jammer dat dit soort bedrijven bestaan en nog erger bedrijven als IJ die vrolijk meedoen met zulke bedrijven.

zoekster
door zoekster - Dec 6, 2012 om 15:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

IJ staat heel slecht bekend. Wat ik nog was vergeten te vertellen: vraag om een schriftelijke reactie of reactie per mail en stel een termijn, bijv binnen 10 dagen. Geen gebabbel aan de telefoon meer.
Veel succes ermee!

hutch
door hutch - Dec 7, 2012 om 15:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zoekster heeft een goed advies gegeven. Aangetekend omdat anders die brief, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, niet zal aankomen...... althans dat zal dan worden beweerd.

Stel die brief niet te vriendelijk op. U moet 'eisen' / 'vorderen'. En inderdaad: niet de telefoon oppakken voor die lui. U heeft geen idee hoe 'vergeetachtig' die lui zijn bij een eventuele telefonische 'belofte'...... Daar worden die gasten op getraind.

En dacht u werkelijk dat dit ***incassobureautje erbij gebaat is om dit goed op te lossen??
Ja, alléén voor henzelf, m.a.w. betalen. Punt uit! Hoe het werkelijk gelopen is, dat interesseert hun echt niet. Als er maar geld op tafel komt.

Laat u niet gek maken door dat bureautje. Daar zijn zij heel goed in, o.a. met bluffen en dreigen.
Hoe meer zij dreigen en bluffen, hoe minder bewijs zij hebben. Dat is nu eenmaal inherent aan ***incassobureautjes.

Ook dit incassobureautje kan helemaal niets.... anders dan deze zaak voorleggen aan de kantonrechter. En dat kan iedereen: u, ik, letterlijk iedereen dus.

Pas ook op met handtekeningen zetten in dergelijke brieven. U weet nooit wat bepaalde 'bedrijven' e.d., met uw handtekening doen...... Zet voor alle zekerheid een onleesbare krabbel, (niet zijnde uw handtekening).

Gelukkig zijn er ook degelijke en betrouwbare incassobureaus die er wel bij gebaat zijn om een bepaalde zaak goed op te lossen. Daar heeft u dus nu niet mee te maken.

En een mooi spreekwoord zegt...... 'blaffende honden, bijten niet' (Zij die een groot woord hebben, die dreigen, zijn gewoonlijk niet sterk in de daad, zijn niet te vreezen.)

Sterkte en succes verder, gr. Hutch

maschanam
door maschanam - Mar 25, 2013 om 13:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik hoop inmiddels dat het over is, wat een gezeur!
ook bij Juridisch Loket geweest?deze mensen helpen gratis en graag
en win ook advies in bij een advocaat van een bond, heb ik ook eens gedaan en dat werkt soms zo intimiderend dat het ineens opgelosd kan worden.
heel veel sterkte!

ch
door choocomel - Mar 25, 2013 om 13:57
18 Antwoorden / 2 Vragen

Nachtmerrie is inmiddels voorbij. Ik heb op internet een site gevonden met hele handige tips hoe je de dans kan ontwijken met IJ.
Wat ik deed was constant hun antwoorden ontwijken, en vaag doen aan de telefoon. Rare dingen roepen en ophangen.
Ze hebben mij paar weken lang constant lastiggevallen en bedrijgd met rechtzaak en deurwaarder, waarop ik elke keer hun hard heb uitgelachen.

Ze waren het zat en zijn maar gestopt met lastigvallen. Zolang je alles ontkent lijkt het dat ze je totaal niets kunnen maken, op een gegeven moment lopen bij hun de kosten op en geven ze gewoon op. Maar alles wat ze roepen en zeggen is bluf en bullcrap, zowel die Daan holding als IJ stellen niets voor.