ja
door jazz22 Oct 4, 2007 om 17:49
Geldzaken & recht

Invorderingsrente over invorderingsrente

Hallo,

Ik heb over het jaar 2000 uitstel aangevraagd over een te vorderen bedrag. Dit uitstel is mij ook verleend. Nu in 2007 heeft de rechter besloten dat ik alsnog het bedrag van de vordering moet betalen. Het ging om een bedrag van € 2159. Nadat ik dit bedrag had betaald kreeg ik nog een aanslag dat dit bedrag exclusief een invorderings rente van € 276 was, of ik die ook maar wou betalen. Met stomheid geslagen kreeg ik daarna weer een aanslag invorderingsrente € 37 over de invorderingsrente. Kan iemand mij vertellen waarom ik langzaam een ongelukkigge Nederlander wordt, het gaat mij niet om die € 37 maar dit is toch te gek voor woorden.

groeten

731 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 4, 2007 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jazz22,

Elke belastingaanslag heeft een vervaldatum voor de betaling. over alls wat ná die datum wordt betaald, is invorderingsrente verschuldigd. In het bedrag dat geschil was bij de rechter was er, zo maak ik uit uw vraag op, was sprake van opgebouwde invorderingsrente.

Gerechtelijke procedures duren over het algemeen enige tijd. En wanneer de belastingschuld blijft open staan, loopt de renteteller gewoon door. U heeft uiteindelijk € 2159 betaald, maar dat was de totale schuld toen de procedure werd gestart. Uiteindelijk is daar tot het moment van betaling nog € 37 bij gekomen. Dat is niet onredelijk, uiteindelijk heeft de rechter bepaald dat u gewoon moest betalen. Er is dus zeker geen sprake van rente over rente.

Groet, Priewjet2

ve
door verwijderd - Oct 4, 2007 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Priewjet2,

De € 2159 was exlusief invorderingsrente van €276, die moets dus nog apart betaald worden.

Daarna over die €276 nog een aanslag van €37

groeten

ve
door verwijderd - Oct 4, 2007 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jazz22.

Ik blijk je vraag op dat punt verkeerd te hebben gelezen, mijn excuses. Uit de beschikbare informatie kan ik echter niet opmaken wat de laatste vervaldag van de aanslag was, wanneer er is betaald, op welk moment de € 276 was opgebouwd en wanneer de invorderingsrente nog € 37 hoger bleek te zijn.

Kennelijk was de rente over de nog niet betaalde belasting opgelopen tot € 276, er was daarom € 2435 te betalen. Er is echter € 2159 betaald. In een dergelijk geval wordt eerst de rente afgeboekt en het restant wordt op de feitelijke belasting afgeboekt. Zodoende bleef er € 276 aan niet betaalde belasting over. Hierover is dan gewoon invorderingsrente verschuldigd, gerekend vanaf het moment dat de oospronkelijke aanslag betaald had moeten zijn. Er is in elk geval geen sprake van invorderingsrente over invorderingsrente. Die wordt alleen berekend over te laat betaalde, feitelijk verschuldigde belasting.

Groet, Priewjet2

ve
door verwijderd - Oct 5, 2007 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jazz en Priewjet,

37 euro over 276 is 13% indien het een jaar rente betreft. Ik kan me niet indenken dat dit echt het geval is (rente over rente).

Jazz, kun je wat meer zeggen over de brief/aanslag van die 37 euro?

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2007 om 07:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Cannacampo

13% rente is idd. een percentage dat op zij zachtst gezegd nogal afwijkt van het wettelijke percentage voor. € 37 komt echter wel weer overeen met de betekeningskosten van een dwangbevel voor een belastingschuld tussen € 90 en € 134. Mogelijk is er nog een andere aanslag in het spel.

Groet, Priewjet2