bobmalooga
door bobmalooga Aug 18, 2009 om 10:31
Geldzaken & recht

Inwonen student

Kan iemand vertellen of er nog speciale zaken zijn waar je rekening mee moet houden als een familielid komt inwonen om te studeren.

Er is geen sprake van huur omdat het familie betreft en we hebben zelf ook geen huursubsidie, uitkeringen of dergelijke.

5837 17 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 18, 2009 om 10:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Maak goede afspraken over bezoek en geluidsoverlast. Studenten willen er nog wel eens wat andere leefpatronen (dagindeling) hebben dan werkende mensen.

Heeft u een huurhuis of een eigen huis?

bobmalooga
door bobmalooga - Aug 18, 2009 om 10:43
229 Antwoorden / 7 Vragen

We hebben een koophuis en drie kleine klnderen die meer herrie maken dan menig student. Gelukkig is het niet zo gehorig bij ons.

Het ging eigenlijk meer om financieële consequenties zoals belasting, gemeentebelastingen en dergelijke.

birdies
door birdies - Aug 18, 2009 om 10:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als het een huurhuis is, heb je wel toestemming nodig van de verhuurder.

Als je geen huur berekend en de student ontvangt wel een uitwonende beurs, dan klopt er iets niet.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 18, 2009 om 10:48
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag bobmalooga, op onderstaande link staan wat regels/faq's mbt tot huur/verhuur, succes verder

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=6962

kw

birdies
door birdies - Aug 18, 2009 om 11:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Weet natuurlijk helemaal niet of het in de bedoeling ligt om een uitwonende beurs aan te vragen, maar in dat geval is inschrijving bij de gemeente een vereiste.

En dan is er wel toestemming nodig van de hypotheekverstrekker.

bobmalooga
door bobmalooga - Aug 18, 2009 om 11:06
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zal dan iig de hypotheek voorwaarden even nalezen.
Verder zijn wij helemaal niet van plan om huur te vragen omdat het familie betreft.
Ik weet alleen niet of zo'n "familie dienst" begrepen en/of geaccepteerd wordt door de belasting of studiefinanciering.
Niks voor niks is het motto in Den Haag en dus komt deze situatie in alle voorbeelden niet voor.

birdies
door birdies - Aug 18, 2009 om 11:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

....... Je bent vrij om iemand onderdak te verlenen als jij dat wilt........

Dat klopt, zolang er geen sprake is van verhuren. Dus een logé mag altijd.
Maar als de student dan een uitwonende beurs aanvraagt, zal hij ingeschreven moeten staan bij de betreffende woning/gemeente.

Dan is wel degelijk toestemming nodig v.d. hypotheekverstrekker, want officieel is er dan sprake van verhuur, ook als er geen huur gevraagd wordt.

vladja
door vladja - Aug 18, 2009 om 11:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De inkomsten uit kamerverhuur voor particulieren (hospitakamers) zijn tot een bepaald bedrag vrij van inkomstenbelasting (IB). Dit bedrag wordt jaarlijks vastgesteld door de Belastingdienst. In 2008 bedroeg de vrijstelling voor kamerverhuur 4.065 euro. In 2009 is de vrijstelling 4.144 euro.

Zie postbus 51:

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/belastingen-uitkeringen-en-toeslagen/belastingen/belastingaangifte/moet-ik-belasting-betalen-als-ik-een-kamer-verhuur.html

Omdat hij in huis gaat wonen (geen eigen opgang etc.) is dit een hospitakamer.

Voor wat betreft de studiefinanciering uitwonend, zie:

http://www.iso.nl/lsr/THEMADOSSIER/Studiefinanciering/Controles.aspx

http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/tegscholieren/controle_woonsituatie.asp

Vladja

bobmalooga
door bobmalooga - Aug 18, 2009 om 11:37
229 Antwoorden / 7 Vragen

De extra kosten voor ons kunnen natuurlijk gedekt worden met de extra studiefinanciering (daar is het tenslotte voor).
Ik denk dat ik de situatie voor de zekerheid dan toch maar even voorleg aan de hypotheekverstrekker en studiefinanciering (IB groep tegenwoordig geloof ik).
Het laatste wat je wilt is problemen krijgen omdat je iemand helpt, zoals het helaas maar al te vaak gaat.

vladja
door vladja - Aug 18, 2009 om 11:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Birdies,

Zoals jij het stelt, kan de hypotheekbank iemand verbieden om zijn huis met een ander te delen. Je huis met iemand delen is geen verhuur om niet. Dat is te gek voor woorden en komt misschien voor achter het ijzeren gordijn, maar niet hier. Dat is niet alleen schending van je privacy, maar ook schending van de rechten van de mens.

getty
door getty - Aug 18, 2009 om 13:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mogelijk dat de jaarlijkse aanslag waterschapsbelasting en gemeentebelastingen hoger wordt.

vladja
door vladja - Aug 18, 2009 om 14:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Waterschasbelasting

Na de invoering nieuwe Waterschapswet in januari 2008  betekent dat voor het eerst een ander systeem voor het heffen van de waterschapsbelasting. Met ingang van 2009 betalen inwoners en bedrijven maximaal vier heffingen: zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing, watersysteemheffing en de heffing voor de wegentaak.

Zuiveringsheffing/verontreinigingsheffing.

De hoogte van de verontreinigingsheffing wordt berekend per vervuilingseenheid (v.e.). Dit staat voor de hoeveelheid afvalwater die één persoon gemiddeld per jaar loost. Elk huishouden dat bestaat uit twee of meer personen krijgt een aanslag van drie vervuilingseenheden. De wet maakt één uitzondering. Woont u alleen, dan krijgt u een aanslag van één vervuilingseenheid.

Dus of er 2 of 8 personen wonen maakt niet uit voor deze heffing.

Watersysteemheffing en heffing voor de wegentaak worden berekend aan de hand van de WOZ-warde en heeft dus niets te maken met het aantal bewoners van een pand.

Gemeentebelastingen

Voor de Afvalstoffenheffing en Reinigingsheffing maakt het niet uit of er 2 of meer personen in een pand wonen.

birdies
door birdies - Aug 18, 2009 om 14:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ik denk dat ik de situatie voor de zekerheid dan toch maar even voorleg
aan de hypotheekverstrekker en studiefinanciering (IB groep
tegenwoordig geloof ik)......

Lijkt mij erg verstandig.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/controles.asp

vladja
door vladja - Aug 18, 2009 om 15:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Birdies,

Die had ik ook al staan, maar dan nog een stapje verder.

ma
door marwin - Aug 18, 2009 om 15:55
126 Antwoorden / 15 Vragen

Je zou de verzekeringen er ook nog op na moeten slaan. De student moet zelf verzekerd zijn voor zijn ziektekosten maar ook voor als hij verongeluk de glazen tussendeur kapot laat vallen oid. Dus ik zou wel een aansprakelijkeheids verzekering eisen en kijk na of zijn spullen bij een brand ook verzekerd zijn (nieuwe computer met dure randapparatuur nodig voor studie???)

En ik zou toch een overeenkomst maken. Studenten hebben een ander levensritme dan kinderen en als hij net lawaai gaat maken als de kinderen slapen....... Want dat hij gratis bij jullie woont houdt niet in dat je hem er ook zo uit kan kicken..

vladja
door vladja - Aug 19, 2009 om 08:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat er geen sprake is van verhuur, maar van een familielid (had ook een familievriend kunnen zijn), die een tijdje bij u komt wonen, heeft de hypotheekbank er niets mee te maken. Je bent vrij om iemand onderdak te verlenen als jij dat wilt. Het zou ook wel heel vreemd zijn als een hypotheek zou kunnen bepalen met wie jij je huis deelt. Dat geldt trouwens ook voor een verhuurder.

Een aantal gemeentelijke belastingen heeft een uitzondering voor 1-persoons-huishoudens. Die hoeven dan minder te betalen. Maar je bent al een meerpersoons-huishouden, zodat dat ook niet uitmaakt. Voor de zorgtoeslag, die de student eventueel krijgt, maakt het ook niet uit dat hij bij jou woont.

De verwijzing van Kenwel 2 slaat op het verhuur van kamers. Maar er is - zoals je zelf gelijk aangeeft - geen sprake van verhuur.

Wat wel redelijk is dat de student een kleine bijdrage levert aan het verbruik van electriciteit (anders zou die lamp niet in die kamer branden en zijn computer etc. gebruiken ook stroom), water (ik neem aan dat hij regelmatig een warme douche neemt) en daarom ook aan het gas verbruik. Dat zijn meerkosten, die voor zijn rekening zijn.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 19, 2009 om 09:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marwin,

Omdat er geen sprake is van huur, is er ook geen huurbescherming. Trouwens bij hospitakamers (wel verhuur) is er de eerste 8 maanden ook geen huurbescherming en kan de verhuur zonder enige probleem per maand be-eindigd worden zonder tussenkomst van een rechter.

Vladja