vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 13:03
Geldzaken & recht

Is Cybercrime bankschade aftrekbaar?

Cybercriminelen weten via zogenaamde heldesk fraude vele tienduizenden van individule particuliere spaarrekeningen te kunnen roven. De banken -zoals de ING- vergoeden daarbij niets omdat ze zich niet verantwoordelijk achten (zelfs niet als het slachtoffer op dezelfde dag aan de bel trekt) ze geven ook geen informatie aan gedupeerden over de rekeninghouders waarnaar het geld is toegesluisd (de zogenaamde geldezels). De overheid staat machteloos bij het aanpakken van deze vorm van cybercriminalitet en legt de aangiftes zonder onderzoek neer. Slachtoffers worden daardoor volledig in de kou achter gelaten omdat ze op geen enkele manier verhaal kunnen halen. Mijn vraag is of deze schade niet aftrekbaar zou moeten zijn voor de inkomen belasting van particulieren?? De overheid levert immers geen  noemenswaardige  prestatie om dit soort criminaliteit te stoppen en geeft de burger daardoor geen mogelijkheid de schade te verhalen. Ik vermoed dat deze schade in ieder geval voor bedrijven aftrekbaar is?

6066 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2018 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het barst overal van de adviezen om een en ander te voorkomen, maar die volgt men niet op.

Dus in principe is het “eigen schuld, dikke bult”.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger 1 : Het barst overal van de adviezen om een en ander te voorkomen, maar die volgt men niet op.

Heeft U daar onderzoek naar gedaan of neemt U aan dat alle slachtoffers de adviezen niet opvolgen??

Ik zeg dat omdat na aangiftes geen verder onderzoek plaats heeft van de computer infecties en dergelijke die optreden bij  de gescamden. Ik zou dus niet weten hoe je zeker kan weten of de nu gescamden de adviezen al of niet opvolgen. Scammers vinden steeds nieuwere wegen om in te breken.

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou als de bankrekening leeggetrokken is, valt er niets meer te halen.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 18:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

????

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 14:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Samenvattende conclusie 1: . Ik dank alle deelnemers voor hun fantastische bijdragen aan de beantwoording van mijn vraag. Ik kom tot de slotsom dat schade ten gevolge van cybercrime diefstal , zoals onder andere bij helpdeskfraude en phishing, optreed, die volgens Kifid oordeel door grove nalatigheid van de gescamden is ontstaan wel voor ondernemers  aftrekbaar is bij de opgave van winst en vennootschapsbelasting waarmee ze zo'n 44 tot 20 % schade kunnen verhalen, terwijl dit voor  particulieren waarschijnlijk onmogelijk is. Tijger 1 wijst erop dat de particulier in ieder geval geen vermogensrendements heffing hoeft te betalen over het gestolen kapitaal , dat is dan wel in het tweede jaar na de scam (want de fiscus gaat voor deze heffing uit van 1 januari van het aanslag jaar). Het bedrag dat de fiscus daarmee misloopt bedraagt hooguit 1,6 % voor een miljonair en nul procent voor iemand met een vermogen van 30000 Euro voor de scam . Dus ook de staat lijdt mee onder de grove nalatigheid van deze gescamden, ervan uitgaande dat de criminelen witwassen zodat deze geen vermogen rendementsheffing betalen over het gestolen geld .  Dank voor het advies  van  Gerrit Altena, die voorstelt om het in ieder geval aan de belastinginspecteur voor te leggen. Helaas waren er geen academische fiscaal juristen in het forum, die wat meer licht zouden kunnen werpen op het rechtsongelijkheidsprincipe dat hier in het geding kan zijn. Wellicht dat die nog kunnen reageren op deze samenvatting. Eigen schuld dikke bult van de eerste reactie van Tijger 1  levert dus voor ondernemers een aanzienlijk minder dikke bult dan voor particulieren.

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 14:24
4 Antwoorden / 2 Vragen

Samenvattende conclusie 2: Wat opinies betreft nemen veel forum leden het voor de banken op, die kennelijk in veel gevallen geen schade  vergoeden omdat gescamden maar nooit banken in hun ogen grof nalatig zijn.  Ze benadrukken dat er ondanks de vele waarschuwingen altijd stomme mensen zijn die de waarschuwingen in de wind slaan , daarbij hebben ze duidelijk het idee dat zijzelf nooit slachtoffers zullen worden.  Ik hoop voor hen dat ze dat nooit zullen worden en zou aan het waarschuwingen  pakket van eventuele twijfelaars willen meegeven,  dat je zelf de schade van een mogelijk scam kunt beperken door het geld apart te zetten en zeker niet te laten staan bij een gemakkelijk vanuit je betaalrekening opneembare spaarrekening (zoals bij ING nu met 1 klik)  maar dit veilig te stallen op een rekening van een andere bank. Dit is ook het geval als de bank een zogenaamde dag limiet policy aanvoert, die schijnveiligheid biedt en waarbij scammers met het ontfutselen van betaalcodes de limiet in korte tijd (15 minuten) kunnen ophogen. Dat is zoals de praktijk laat zien niet veilig, dus hou je saldo op dat soort rekeningen zo laag mogelijk. Het opnemen van je spaargeld duurt dan misschien een dag maar, er vanuitgaand dat je de echt grote uitgaven niet impulsief doet,  is dat zeker de moeite waard om te kunnen blijven genieten van je spaargeld ook als je onverhoopt - grof nalatig- gescamd wordt.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2018 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet het tweede jaar na de scam, maar het eerste jaar. Gerrit is abuis, er valt helemaal niets aan de belastinginspecteur voor te leggen. Quote” Helaas waren er geen academische fiscaal juristen in het forum, die wat meer licht zouden kunnen werpen op het rechtsongelijkheidsprincipe dat hier in het geding kan zijn. Wellicht dat die nog kunnen reageren op deze samenvatting. Unquote” U bent echt een grapjas.

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 16:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Reageert U nu als Academisch fiscaal jurist? En bent U van mening dat er geen rechtsongelijkheid in het geding kan zijn, graag duidelijkheid?
Wat betreft de vermogens rendemenst heffing, tweede jaar, de fiscus gaat bij box 3 uit van 1 januari van het jaar van de belasting aangifte, als U dus op 2 januari van dat jaar gescamd wordt, betaalt U toch over dat jaar 1,6 % belasting (indien als U een miljoen bezit). Maar wellicht kunt U aan Gerrit vragen hoe je   de inspectie om coulance kan vragen as het U overkomt.

Anyhow is de door U aangevoerde bult voor de tientallen jaren gewaarschuwde particulieren aanzienlijk groter dan voor ondernemers.

Mijn beleefde advies aan U is om in plaats van het geven van namen aan slachtoffers en mensen die met u van mening of inzicht verschillen daadwerkelijk diepgaand objectief onderzoek te doen naar de werkelijke gang van zaken bij cybercrime. Zeker wanneer U bent wat U in een van de antwoorden aangaf (directeur DNB) Als U dat niet bent pas dan svp de namen die U op anderen meent te kunnen plakken op U zelf toe.

Cookies
door Cookies Sep 27, 2018 om 16:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Triest voor je vader dat zijn spaarrekening is leeg geplukt, maar "cybercrime bankschade" is niet op te voeren als aftrekpost. Maar bel gerust even met de BD als je de mensen daar wilt laten lachen.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2018 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt niet tellen. Als de scam plaatsvindt in 2018, heeft dat eventueel voor de vermogensrendementheffing al in 2019 effect, één jaar na de scam dus. Maar ja om dat te snappen moet men wel Academisch Fiscaal Jurist zijn.

En Gerrit heeft geen idee.

In al uw andere wensen heb ik geen zin.

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 21:07
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het heeft effect over een periode van 1 jaar als je in januari gescamd wordt daar zijn we het over eens. Je betaalt dus 1 jaar belasting over een bezit dat je niet meer hebt (als je erg in de slappe was zit). Maar de aangifte daarover wordt meestal in anderhalf tot twee jaar afgehandeld dat weet U vast ook als fiscaal jurist.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2018 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een aangifte die vóór 1 april ingezonden wordt, wordt vóór 1 juli van het jaar afgewikkeld.

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 21:21
4 Antwoorden / 2 Vragen

Best Netflixfan heeft U contacten in hogere sferen?  Mijn vader is lange tijd geleden overleden , hij was ook fiscaal jurist, voorzover ik weet heeft hij altijd zijn spaargeld veilig op zijn bank gezet en was er in die tijd geen sprake van internetbankieren . Ik denk ook niet dat hij slachtoffer was geworden als ie wel in deze tijd had geleefd,  omdat hij erg voorzichtig was. Hij zou wel dezelfde dingen adviseren die ik nu adviseer, omdat ie ook oog had voor syteem fouten , group thinking en dergelijke.

Ik wens U alle sterkte bij het verwerken van de enorme frustratie, die ik bij U voel die U kennelijk dit soort onheuze dingen in een serieuse  site laat stellen.

Ik had gehoopt dit vraag en antwoordspel te kunnen beindigen vandaar mijn conclusies, ik zal dus niet meer op uw reactie ingaan als deze niet zakelijk ingaan op de conclusies.

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 21:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger 1 , U noemde mij twee reacties terug een grapjas, Hoe weet U dat? Thuis ben ik dat vaak. Hier ben ik serieus. Is dat bij U soms andersom? Ook bij U zal ik niet meer reageren als die niet zakelijk op mijn conclusies ingaan. Uw spitsheid in zake een of twee jaar heb ik op prijs gesteld maar niet al die negatieve meningen over slachtoffers die U niet kent en mensen die een ander mening hebben  Ook U wens ik veel succes bij het verwerken van wat U dwars zit in het leven . Reageer het niet altijd af op mensen, die U irriteren omdat ze een andere mening hebben, of misschien wel op medewerkers die niet precies doen wat U wilt (als U die heeft lijkt me dat geen lolletje), dat is goed voor uw hart en bloedvaten en als u personeel heeft zult U zien dat ze opbloeien als U mijn advies opvolgt.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2018 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, ik lees regelmatig in de krant dat de hulpverlening niet weet om te gaan met ernstig verwarde personen. En dat blijkt wel uit dit topic.

Heel vervelend voor die persoon dat hij opgelicht is, maar zijn geld is hij echt kwijt. En hoe hij ook in de rondte schopt, het komt echt niet meer terug.

marita5
door marita5 - Sep 25, 2018 om 13:11
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Vicvrij ,

I.p.v. van u druk te maken of dit aftrekbaar is , kunnen de mensen beter opletten wat ze doen , om dit te voorkomen .

Wat kan ik doen om cybercrime te voorkomen?

Uw digitale veiligheid is niet te garanderen, maar u kunt zich wel wapenen tegen veelvoorkomende cybercrime.

  • Zorg dat uw computer goed beveiligd is en dat u de benodigde updates downloadt en installeert.
  • Maak gebruik van een virusscanner, firewall, anti-spyware, advertentieblockers (apps die advertenties tegenhouden die mogelijk een virus bevatten) en veilige websites.
  • Gebruik een goed wachtwoord van minimaal acht tekens, met hoofdletters en kleine letters, cijfers en bijvoorbeeld symbolen als een vraagteken of uitroepteken erin.
  • Maak een back-up van uw documenten, klik niet op onverwachte linkjes en geef nooit uw inlog- of pincode af.

Kijk voor actuele risico’s op veilig internetten.nl en fraudehelpdesk.nl

https://www.politie.nl/themas/cybercrime.html

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom niet:  Als U dit allemaal opvolgt, maar toch onverhoopt gescamd wordt, dan kunt U wanneer U een internet bankrekening heeft, in 20 minuten van 50 000 Euro beroofd worden, waarvoor U zelf zult moeten opdraaien omdat de bank U als grof nalatig bestempeld .

Je moet bij waarschuwingen aangeven wat de konsekwenties zijn dat werkt beter!

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En je zult maar hooguit € 5000 op je rekening hebben staan. Wat dan?

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 00:31
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dan raak je dat allemaal kwijt ook als je 4000 dacht te hebben veilig gesteld op de spaarekening.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 01:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

je raakt zelfs meer kwijt als de rekening krediet  toelaat, kwam me recent ter ore.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2018 om 13:15
16860 Antwoorden / 202 Vragen

De enige die daar uiteindelijk over beslist is de inspecteur. Maar het opvoeren als aftrekpost lijkt mij kansloos.
Bij bedrijven zal het gelden als een verliespost en daarmee minder winst etc. waarover vennootschapsbelasting betaald dient te worden.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 16:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik deel deze mening maar vind het wel vreemd dat bedrijven in deze bevoordeelt worden. Hoe zou het met zzp-ers zitten?.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2018 om 16:29
16860 Antwoorden / 202 Vragen

zzp-ers zijn ondernemers en dan zal m.i. gelden dat er door de fraude minder verdiensten zijn en daarmee een lager aangiftebedrag.

Maar ook dan is het de grote vraag of het zal worden aangemerkt als omzetderving. Opnieuw ter beoordelijng van een inspecteur der directe belastingen.

Toch nog een opmerking: de overheid m.a.w. het Openbaar Ministerie 'haalt steeds meer uit de kast' om deze fraude te bestrijden.
Maar het is vooral de eigen verantwoordelijkheid om zichzelf goed te beveiligen en alles waar twijfel over bestaat niet aan te klikken resp. rekening te houden met welke websites er worden bezocht.

Had u hier al eerder een vraag over gesteld?

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:13
4 Antwoorden / 2 Vragen

Wat betreft de vraag, nee niet over de fiscale aspecten. Bedankt voor het antwoord over zzp-ers, ben benieuwd hoeveel mensen een verzoek zullen indienen bij de belastingdienst, Een fiscale mogelijkheid zal wellicht het aantal aangiften verhogen omdat nu veel mensen het nalaten om aangifte te doen. Wat betreft het OM weet ik dat er steeds meer uit de kast wordt gehaald, maar de effectiviteit loopt vooral gevaar doordat het money-track vaak doodloopt en banken daar erg terughoudend  optreden in het blootleggen daarvan. Het OM is daarbij aangewezen op samenwerking met het bankwezen, maar dat is gelijk een paradox omdat de banken met hun cultuur (profit for people) een deel van het probleem zijn. Banken kunnen veel meer doen als ze nu doen om de cybercriminaliteit te bestrijden maar ze doen dat niet om hun moverende redenen. De cooptatie met het OM maakt het hun gemakkelijk om door daarme door te gaan.   Een belangrijke drijfveer voor de banken is dat ze in een voortdurende competitie zitten met andere banken, waarbij de minst scrupuleuze banken meestal het meeste winst behalen en als succesvol worden gezien. Niet alleen de ING maakte zich schuldig aan de facilitatie van witwassen. Eventuele verbetering vergt dan ook een interne zuivering in de banken waarbij de uitdaging is om met een goed moreel kompas een goed of zelfs beter  resultaat te behalen dan de minder scrupuleuze  concurrenten. Het als grof nalatig wegcijferen van trouwe klanten met 20 jaar internetbankierervaring, die nu mede door de bankinnovatie volledig gescamd konden worden, past niet in dat moreel kompas .

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vicvrij

Man, man, wat kunt u zeuren. Lees eens over diefstal en dergelijke op de site van de belastingdienst.

Hebt u soms zelf ergens op geklikt of uw gegevens beschikbaar gesteld en zit u nu in de penarie?

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 18:35
4 Antwoorden / 2 Vragen

Nee zelf niet, maar mensen in mijn omgeving wel. Bent U soms op enige wijze betrokken bij het banken beleid in deze??
Overigens is uw reactie niet erg aardig, wanneer ik wel zelf slachtoffer zou zijn geweest.

Ik stel wel een link naar de belastindienst informatie waar U op doelt op prijs, als daar een antwoord op staat op mijn oorspronkelijke vraag graag! Ik google en kan het nu niet vinden, maar dat komt wellicht door mijn onhandigheid met computers

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik die computer maar laten, want anders wordt u straks ook nog “slachtoffer”.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 20:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

Geeft U ons die link naar de belasting site met info over al of niet aftrekken van diefstal schade nog, dat zou eindelijk antwoord geven op mijn eenvoudige vraag? Verder zou het wel zo beleefd zijn om te antwoorden of U, op de een of andere wijze het bankenbeleid in deze heeft bepaald.
U heeft mij ook gevraagd naar  of ik al of niet "geklikt had en in de penarie zat" daar heb ik eerlijk op geantwoord  Dus wees eerlijk, welke bank werkt U voor of heeft U voor gewerkt, of neemt U het gewoon op voor de arme banken?
Dat ik opkom voor slachtoffers, die belaagd worden met hoon door mensen die hier ook reacties geven,  steek ik niet onder stoelen of banken, voor hen ben ik op zoek naar antwoorden. De hoon en banaliteit die je hier op deze site aantreft bij sommige reacties maakt het de slachtoffers vrijwel onmogelijk om voor zichzelf op te komen. Fiscale aftrek van de schade over een aantal jaren gespreid zou daarbij een oplossing kunnen bieden, die de banken ontziet bij het vervullen  van hun morele plicht, dat heeft niet mijn voorkeur, omdat het de banken niet prikkelt goed na te denken, maar is second best . Als de belasting site, waar U kennelijk kennis van heeft als financieel specialist , daar informatie over bevat, geef dan alsjeblieft de link. Ik dacht dat dat een beetje uw rol was in dit forum .
Ik zal uw laatste opmerking maar niet opvatten als een bedreiging!

diumenge
door diumenge Sep 25, 2018 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Vicvrij, begrijp ik nu goed dat je een link wilt naar een pagina van de belastingdienst waar staat dat deze schade niet aftrekbaar is?

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vicvrij

Uiteraard is die schade voor ondernemers aftrekbaar, net zoals gestolen zaken uit een winkel. Particulieren hebben op 1 januari van het volgende jaar minder op hun bankrekening staan en betalen daardoor wellicht geen of minder vermogensrendementsheffing.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 21:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Diumenge , dat is vooralsnog onduidelijk, bedrijven mogen het wel , of zzp-ers het kunnen doen is wat minder duidelijk. Voor particulieren is het vooralsnog helemaal niet duidelijk. Een antwoord dat een van de participanten gaf, is dat het aan de inspectie was maar geringe kans had. Is dit forum er nou voor het beantwoorden en eventueel opinies geven of niet. Zo ja wat draagt U dan bij aan het forum? Of heeft U de belastingsite gevonden waar eenduidig uit blijkt dat je als particulier deze post niet mag aftrekken. Is er  een fiscalist in het forum  die een helder antwoord kan geven, wellicht ook over waarom bedrijven en zzp-ers wel? wel en particulieren niet ? als dat zo is?

diumenge
door diumenge Sep 25, 2018 om 21:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Vicvrij, ik stel een tegenvraag omdat je opmerking/vraag (Geeft U ons die link naar de belasting site met info over al of niet aftrekken van diefstal schade nog, dat zou eindelijk antwoord geven op mijn eenvoudige vraag?) mij niet duidelijk is. Verder lijkt mij meer dan logisch dat je op de site van de belastingdienst kan vinden wat er wél aftrekbaar is en niet wat er niet aftrekbaar is (zou nogal veel worden). Dus nee ik heb die site niet gevonden.

Nou ben ik ook al heel lang opzoek naar een site waar staat dat ik de biertjes die ik drink niet mag aftrekken. Maar... omdat ik dat niet kan vinden mag ik ze dus wel aftrekken volgens jou? Ik ga rijk worden!

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 02:21
4 Antwoorden / 2 Vragen

Een biertje is een consumptie goed dat is heel iets anders dan de diefstal van iemands spaargeld (kapitaal)

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 01:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger 1  "Uiteraard is die schade voor ondernemers aftrekbaar, net zoals gestolen zaken uit een winkel. Particulieren hebben op 1 januari van het volgende jaar minder op hun bankrekening staan en betalen daardoor wellicht geen of minder vermogensrendementsheffing."

Ik denk dat dit het goede antwoord is op de vraag.

Als ik het goed begrijp is dus de "kapitaal schade", die een bedrijf oploopt door diefstal waarbij ze volgens Kifid normen als nalatig zouden worden bestempeld volledig aftrekbaar van de winst.  Dat vind ik op zich uiterst  logisch omdat ze anders door hun nalatigheid failliet zouden kunnen gaan. Maar bij de particulier is de "kapitaal schade" niet aftrekbaar van het inkomen maar is slechts het voordeel, dat de belasting over de marginale winst (meestal rente) over het weggenomen kapitaal wegvalt. Dat is ook logisch want over iets dat je niet meer hebt, kan je geen belasting heffen.

Maar het betekent wel dat als een bv houder (en wellicht zzp-er ) voor laten we zeggen voor 30 000 Euro gescamd wordt (uit zijn financiele reserve) , er geen belasting meer betaald  hoeft te worden over een winst van 30 000 , waardoor die bij een klein bedrijf 7000  tot 16000 aan winstbelasting bespaart (per rechtsvorm en omvang van de winst verschillend)   , terwijl een particulier wanneer, die door eenzelfde nalatigheid voor 30 000 gescamd wordt, genoegen moet nemen met het feit dat ie over het gestolen bedrag geen vermogen rendementsheffing  hoeft te betalen, dat is 0 Euro bij mensen die minder dan 30 000 hadden en kan oplopen tot 480 Euro bij iemand die meer dan een miljoen op zijn rekening had staan. De schade kan dus niet afgetrokken worden van pensioen of ander inkomsten. Het is natuurlijk aan inspectie en juristen om te bezien of dit niet al teveel rechtsongelijkheid met zich meebrengt

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2018 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vond bij Kassa geen gehoor met uw vorige vraag?

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 25, 2018 om 13:55
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad oppassen geblazen met wat u aanklikt op b.v onbekende mails, het komt te veel voor en de banken willen dat men een eigen verantwoording neemt.
Wat de inkomstenbelasting betreft, als men minder heeft aan te geven hoeft men ook minder in te leveren.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:40
4 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt gelijk als je niets meer hebt, hoef je niets meer aan te geven.

vi
door vicvrij - Sep 25, 2018 om 14:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het is opvallend hoeveel bank vriendelijke reacties zonder beantwoording van de vraag op dit bericht worden geplaatst en hoe weinig mededogen er is.
Dit terwijl in cybercriminaliteit steeds omvangrijker wordt en de antwoorden uit de ICT wereld de bank wereld en de overheid wegblijven.
Niet alleen particulieren doen soms een verkeerde muisklik in het leven, vaak met kleine  (miljoenen gevallen inmiddels )en soms met grote schade (getallen alleen bekend bij de banken)  als gevolg. Ook werknemers van bedrijven voeren soms een betaal opdracht uit naar een crimineel die zich uitgeeft voor zijn of haar chef vaak met grote schade. Natuurlijk kunnen we roepen eigen schuld dikke bult en de boel de boel laten en geen enkele procedure herzien op de veiligheid. Vooral als we de slachtoffers bestempelen als dom , nalatig en onoplettend  (dat zijn dus inmiddels miljoenen mensen).
 Dat een ICT medewerker met trots over zijn veilige ICT oplossing dat doet kan ik begrijpen maar dat een verantwoordelijke bankmedewerker dat doet vind ik zonder meer op het criminele af.

Tot slot voorkomen is altijd beter dan genezen maar dat betekent niet dat je geen inspanning moet leveren om te genezen en de infectiewegen en haarden te bestrijden. Voorlichting is daarbij slechts een van de middelen,  maar het zou slecht met de volksgezondheid zijn gesteld als dat de enige weg zou zijn

sjjoppy
door sjjoppy Sep 25, 2018 om 14:47
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De infectiewegen en haarden worden voortdurend bestreden door waarschuwingen en voorlichting.
Vorige week ben ik nog gewaarschuwd door Apple dat er Engelstalige mails in omloop zijn en dat dit zeker niet van hen afkomstig is omdat Apple altijd in het Nederlands communiceert en het adres op .com eindigt.
Ik heb gisteren zo’n mailtje in het Engels met pdf bijlage gekregen en heb de waarschuwing toegepast door het bij ongewenste mail te deponeren.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:19
4 Antwoorden / 2 Vragen

Werkte het spamfilter niet goed??

sjjoppy
door sjjoppy Sep 25, 2018 om 18:20
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Zou best eens kunnen, heb dat niet gecontroleerd omdat ik zelf ook moet blijven opletten en niet alles aan het Spamfilter over wil laten.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 00:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat houdt ons scherp heel goed, tot je een keertje net iets te slaperig toch iets aanklikt. Maar ja eigen schuld dikke bult!

ne
door neodutchio Sep 26, 2018 om 09:51
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Net zo goed dat je slaperig tegen een boom rijdt, ook eigen schuld.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 11:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Computeren  wordt dus net zoiets als autorijden, ik vrees dat je daar gelijk in hebt.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2018 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zolang mensen hun inloggegevens, tancodes en ga maar door aan de eerste de beste opbeller geven, zogenaam in gaan loggen bij hun bank naar aanleiding van een mail van “hun” bank, om over alle andere stommiteiten maar niet te spreken, lijden ze schade.

Als er gezegd wordt niet met je handen aan de kachel zitten en men doet dat ‘s winters toch, heb je kans je handen te branden.

Maar u mag van mij gerust blijven waarschuwen, hoewel het boter aan de galg gesmeerd is.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 16:30
4 Antwoorden / 2 Vragen

U banaliseert het raffinement van de scams. Overigens gaan de waarschuwingen niet gepaard aan de schade die kan optreden dat zou wat effectiever kunnen zijn maar laat ook de zwakheden bij de banken zien. Voorlichten is 1 maar dan kun je niet achterover gaan leunen en de zaak steeds lekker (poreuzer) maken. ING heef zelfs de tancodes voor spaaropnames afgeschaft , terwijl juist de grotere scams aanleiding hadden moeten geven tot een extra beveiliging van spaarrekeningen. j

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ING app werkt perfect en je kunt alleen naar je eigen betaalrekening overmaken en daar moet je ook je code voor invullen.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 00:40
4 Antwoorden / 2 Vragen

Nog geen ervaring met de app,  wellicht is die veiliger dan de tancode die nog bij miljoenen in gebruik  is en voor veel scam schade heeft gezorgd.
Gaat de ING daarom overstappen? Intuitief lijkt het me geen veilig idee om al mijn bezit in een mobiele telefoon te stoppen.
Scammers weten atijd wegen te vinden om codes mee te lezen en apparaten te stelen of zelfs te copieren.
Ik vrees dat dat vooral gaat gebeuren nadat iedereen over is gegaan.

ne
door neodutchio Sep 26, 2018 om 09:56
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Miljoenen mensen die nog met de TAN werken? U kent ze allemaal, of hebt ze allemaal geteld? Of is het een onderbuikgevoel?
Ervaring met de app heeft u niet, u weet dus ook niets van de veiligheidssystemen van de app.
Het is ook uw onderbuikgevoel dat u niets in uw telefoon wil stoppen. Maar een telefoon met een pincode, een app met een pincode en overboeken met een code kan je rustig veilig noemen hoor.
Als u bang bent voor scammer die systemen verzinnen om mee te lezen, hoe komt u dan aan geld of uw boodschappen? De pinautomaat bij de kassa kan meegelezen worden. De flappentap ook. Er kan iemand over uw schouder heenkijken. Gaat u wel eens met de trein? Bij de kaartjesautomaat worden ook veel trucs uitgehaald.

U vreest een hoop, maar zoals een geweldig zanger ooit zong: heb je angst voor morgen, moet je vandaag gaan hangen.

jpm
door jpm Sep 26, 2018 om 10:01
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vind het zonder meer afwijzen van extra maatregelen of verantwoordelijkheden van banken verwerpelijk. Zeker als dit onder het mom gaat van: dan had je maar slimmer moeten zijn.
Iedereen zit tegenwoordig gebakken aan internetacties als hij of zij iets wil doen, minimaal al aan MijnOverheid.
Er zijn nog veel mensen die het internet en al die gebruiken echt niet snappen of door hersenschade of capaciteitstekort onhandig of onwetend zijn. Extra maatregelen vanuit banken etc. lijken mij te horen bij de zorgplicht van deze instellingen.

vi
door vicvrij Sep 29, 2018 om 18:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi JPM ik zie nu pas deze reactie, prima zeer mee eens. Ga ik nog verwerken bij een derde conclusie aan de beantwoording van deze vraag, die mede door de deelnemers toch  wel wat meer in de richting van  het al of niet verantwoordelijk zijn van de banken is getrokken. Wanneer ze de zorgplicht teveel laten liggen dan moet het voor hun ook eigen schuld dikke bult zijn en niet van slachtoffers die High  ICT-IQ test van de bank niet kunnen afleggen waarvan de eisen jaarlijks hoger komen te liggen. Helaas blijkt de zogenaamde onafhankelijk geschillen commissie voor de financiële dienstverleningen sector (Kifid ) daar blijkens een groot aantal uitspraken nogal eenzijdig mee om te gaan , de bult is bij hun vrijwel altijd voor het slachtoffer. Dit terwijl banken het systeem op verschillende wijzen steeds poreuzer maken.
Gezien het feit dat deze Kifid uitspraken vooral door experts, dus mensen uit de financiële wereld en hun criminele collega's (de scammers en phishers) gevolgd worden weten de criminelen precies hoe ze het moeten aanpakken om zoveel mogelijk te stelen zonder het risico te lopen om gepakt te worden. Zo vind je veel voorbeelden van geslaagde scams waar je informatie uit kan halen over lekken in systemen die de banken niet zullen dichten omdat Kifid ze in het gelijk stelt en zie je ook waar je pakkans het minst is, omdat aangiftes van individuele slachtoffers (die door de bank in de kou worden gezet) minder snel of niet behandeld zullen worden.

Last but not least worden de klanten nauwelijks op de hoogte gebracht van de precieze inhoud van de uitspraken, waardoor ze niet hun eigen risico vervolgens kunnen verminderen door  het herkennen van dezelfde zwaktes als de criminelen, zodat ze zelf extra maatregelen kunnen treffen , Zoals het veilig onderbrengen van spaargeld bij een andere bank dan de lekke banken die ook je schade niet zullen vergoeden. Daar hoef je niet veel ICT kennis voor te hebben.

ne
door neodutchio - Sep 25, 2018 om 15:27
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Als er iemand bij de voordeur staat en zegt dat ik vannacht mijn achterdeur moet openzetten, wat denkt u dat er dan zal gaan gebeuren? Dan kan ik ook niet naar de deurenfabrikant gaan om te klagen dat mijn huis is leeggeroofd.
Als ik mijn portemonnee onbeheerd buiten neerleg, wiens verantwoordelijk is het als die gestolen wordt?

de cybercriminaliteit is heel makkelijk te stoppen, namelijk door er niet in mee te gaan.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

De bankwereld heeft grote steun op deze site. De vele scam slachtoffers moeten zich vooral blijven schamen over hun domheid. Het leuke is, dat er dan vanuit de bankwereld vaak fysieke vergelijkingen aan te pas komen over openstaande deuren en zo.
Laten we aannemen dat een scam slachtoffer per ongeluk de deur openlaat bij iemand in politie uniform, die aanbelt en dan onder valse voorwendselen weet binnen te dringen, met een vaag identiteitsbewijs , bijvoorbeeld om uw huis te checken op inbraakveiligheid (gezien de miloenen cybercrime incidenten overkomt dat onder valse voorwendselen binnen laten in de PC bij veel Nederlanders) Dan hadden we vroeger, als we spaargeld hadden, dat veilig op een bank of in een goed beveiligde kluis . Op die manier bleef schade vaak beperkt  tot het huishoudgeld dat onze fake agent van de tafel of uit een bureautje meepakte. Nu blijkt de inbreker of insluiper door de werkwijze van de banken zich niet alleen met groot gemak door de huisdeur  te kunnen wringen maar ook door de figuurlijke kluis deur (dus de spaarrekening). Afijn, dat bewijst dan wel weer, dat waarschijnlijk een fysieke kluis tegenwoordig veiliger is dan de bank, ook wat betreft verzekering. Je kunt natuurlijk ook je spaargeld op een andere bank zetten dan waar je je normale betalingen meedoet, gezien de toename van dit soort scams doe je daar waarschijnlijk het verstandigst aan.

gerbera
door gerbera - Sep 25, 2018 om 15:34
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Dit terwijl in cybercriminaliteit steeds omvangrijker wordt en de antwoorden uit de ICT wereld de bank wereld en de overheid wegblijven.

Banken en overheid doen wel degelijk iets maar tegen nieuwsgierigheid van mensen is weinig te doen.
Hoe vaak banken mensen ook waarschuwen hun gegevens niet af te geven, maar toch zijn er die hier maling aan hebben.
En dat doe je niet met een simpele muisklik, je moet bewust die gegevens invoeren.
De overheid, een speciale dienst van de politie, is constant bezig deze criminelen te achterhalen echter veelal zitten deze ergens in verwegiestan dus is ingrijpen moeilijk.
En wat het bedrijfsleven betreft check en dubbelcheck kan een hoop ellende voorkomen. Zeker als een zgn. opdracht via de mail binnen komt.
Maar om antwoordt te geven op uw vraag, of dit bij de belasting aftrekbaar is zal u bij de belastingdienst moeten informeren, wij forumleden kunnen u hier geen advies over geven.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 16:13
4 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschuwingen hebben pas effect als je laat zien hoe erg de schade kan zijn,(bijvoorbeeld :roken is dodelijk) de banken hoeden zich daarvoor omdat dat duidelijk maakt hoe kwetsbaar spaargelden nu zijn geworden. Ik weet dat de politie , ondanks de gebrekkige middelen, zijn best doet,maar ook dat de opsporing een vrijwel ondoenlijke zaak is omdat met name het volgen van het geld het moeilijkst blijkt ,niet alleen naar verwegistan maar ook naar EU landen. Het vervelende is dat daar de banken ook weer de cruciale rol hebben evenals bij het snelle doorsluizen van het geld en het feit dat de scams vrij gemakkelijk tot het spaargeld kunnen doordringen. Last but not least hebben banken een cruciale rol bij preventie door patroonherkenning van de scams (die vaak specifieke betaalpatronen volgen)

Cookies
door Cookies - Sep 25, 2018 om 15:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aftrekbaar voor de inkomstenbelasting? En door zo'n stommiteit dan ook nog meer huur- en zorgtoeslag krijgen?

Als zo'n 10 jaar waarschuwen niet helpt, zal ongetwijfeld het leeghalen van hun rekening in 1x wel helpen.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 16:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

voor bedrijven is het wel aftrekbaar, ik neem aan dat je daar ook tegn bent , zou wel zo goed zijn als je dat dan ook in je bericht zet

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vicvrij
Dit is een forum voor consumenten, niet voor ondernemers.

En wat iemand in een bericht zet, maakt hij of zij zelf uit.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:22
4 Antwoorden / 2 Vragen

Juist ja

vi
door vicvrij - Sep 25, 2018 om 15:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

De bankwereld heeft grote steun op deze site. De vele scam slachtoffers moeten zich vooral blijven schamen over hun domheid. Het leuke is, dat er dan vanuit de bankwereld vaak fysieke vergelijkingen aan te pas komen over openstaande deuren en zo.
Laten we aannemen dat een scam slachtoffer per ongeluk de deur openlaat bij iemand in politie uniform, die aanbelt en dan onder valse voorwendselen weet binnen te dringen, met een vaag identiteitsbewijs , bijvoorbeeld om uw huis te checken op inbraakveiligheid (gezien de miloenen cybercrime incidenten overkomt dat onder valse voorwendselen binnen laten in de PC bij veel Nederlanders) Dan hadden we vroeger, als we spaargeld hadden, dat veilig op een bank of in een goed beveiligde kluis . Op die manier bleef schade vaak beperkt  tot het huishoudgeld dat onze fake agent van de tafel of uit een bureautje meepakte. Nu blijkt de inbreker of insluiper door de werkwijze van de banken zich niet alleen met groot gemak door de huisdeur  te kunnen wringen maar ook door de figuurlijke kluis deur (dus de spaarrekening). Afijn, dat bewijst dan wel weer, dat waarschijnlijk een fysieke kluis tegenwoordig veiliger is dan de bank, ook wat betreft verzekering. Je kunt natuurlijk ook je spaargeld op een andere bank zetten dan waar je je normale betalingen meedoet, gezien de toename van dit soort scams doe je daar waarschijnlijk het verstandigst aan.

ne
door neodutchio Sep 25, 2018 om 17:41
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Of u zorgt er voor dat er geen grote bedragen ineens overgemaakt kunnen worden. Is makkelijk zelf online in te stellen. Dus hoeft u al die tonnen niet op tafel te leggen, maar er stapeltjes van 1000 van te maken. Mocht er dan wat meegenomen worden is de schade minder groot. Overigens is dat uw eigen verantwoordelijkheid om te doen.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 23:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is ook een uitstekend idee. Welke bank is dat??? en kan de scammer deze pakketjes instelling niet in een keer ongedaan maken?

Bij de ING heb je namelijk tegenwoordig maar twee tancodes nodig om de door de rekeninghouder ingestelde daglimiet  (het maximaal per dag over te maken bedrag) op te hogen en de gehele rekening inclusief spaar tegoed te roven. Voorheen waren dat er drie.  Niks geen pakketjes maar de hele mik. In de praktijk ,die ook bij de banken bekend is, blijkt dat scammers daarin slagen door met fake betaalscreens te werken die een copie zijn van de echte betaalscreens.  Uiteraard kan een specialist je uitleggen waar het verschil in zit, maar dat wordt steeds moeilijker. Zeer veel mensen trappen daar dan ook in. De screens worden zowel voor kleine scams (enkele honderden Euros) als grote (vele duizenden euros) gebruikt. Het akelige is dat de scammers de door fakebetalingen verkregen codes bij veel banken benutten om de schade te maximaliseren. Dat kan de bank voorkomen door de vaststelling van "opname limieten" (dus het pakketje) en de opname van spaargeldbetalingen volgens een geheel andere procedure met andersoortige codes te laten verlopen dan betalingen. De ettelijke malen geslaagde fakebetalingstruc kan dan niet meer benut worden om de schade hoger te laten uitkomen dan wat het slachtoffer zelf had ingesteld . Hier is al ettelijke malen op gewezen, maar toch passen de banken dit niet aan, de ING schaft zelfs de benodigde code voor de opname van spaargeld af , dat is dus voor het gemak van de rekeninghouder maar maakt de boel weer wat gevoeliger voor scama met grote schade.

De fout is dat de voorlichting te abstract blijft om mensen op ieder scam scenario voor te bereiden. Mensen zullen er altijd weer intrappen niet omdat ze dom zijn en de adviezen niet opvolgen maar omdat de scammers iedere keer weer  een nieuw onverwacht element inbrengen om mensen erin te laten trappen. Vandaag zijn  het "zogenaamde service verleners", of "bankbedienden" zometeen zijn het zogenaamde "internet poltie", "belastingdienst ambtenaren" of "DNB functionarissen"  of wat dan ook. Het internet maar ook de intrenetbank wordt daardoor een steeds onbetrouwbaarder plaats. Er zal altijd een mix worden gebruikt van dringendheid, soms van dreiging om met name inlogcodes en betaalcodes te ontvreemden, voorlichting zal wel helpen om een deel daarvan te voorkomen maar niet genoeg. De banken moeten hun rol hierin zien, niet door abstracte voorlichting en vrijwel iedereen als grof nalatig te bestempelen, maar door maatregelen zoals U heeft gevonden of  voorstelt in te stellen. Welke bank heeft dat???

ne
door neodutchio Sep 26, 2018 om 09:59
5156 Antwoorden / 12 Vragen

U zegt het zelf al, er zijn 2 codes nodig om het daglimiet te verhogen. Dan moet u dus ook 2 keer een code geven aan een fraudeur.

En de voorlichting te abstract? Hoe duidelijk moet het dan zijn? Hang op, klik weg, bel uw bank.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 10:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ja en dat gebeurd vaker dan je voor mogelijk houd.
Hang op! prima advies, ook wanneer je echt door de politie of de bank wordt gebeld als er echt iets aan de hand is.  Klik weg! ook prima advies Bij sommige pop ups vind dan juist activatie plaats.Als ik U was zou ik niet al te zelfverzekerd zijn, maar ga zo door met anderen als dom te bestempelen.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 10:59
4 Antwoorden / 2 Vragen

NeoDutchio, Welke bank was het nu waar je je geld in opneembare setjes kon zetten??

gerbera
door gerbera Sep 27, 2018 om 11:29
7367 Antwoorden / 14 Vragen
vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 13:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ha Gerbera, dat is dus met dezelfde tancode, die zo makkellijk ontvreemd kan worden door betaal fake screens,dat is juist de zwakke plek waar  de banken geen oog voor hebben. Twee kleine fake betalingen en meelezen en de scammer heeft zo al je geld in plaats van dat wat je dacht te hebben vrijgesteld. Voorheen was des schade van dat soort scams enkel  honderden Euros of hooguit de hele betaalrekening . Nu scammers dit soort easy targets zien en ze ook nog eens aangemoedig worden door Kifif uitsparken,  zijn dat vaak veel tienduizenden Euro dank zij het veilig internet bankieren. Mijn advies spaargeld op een ander spaarrekening en pocket money op de snelle ING . Ik weet niet of de betaal app dit probleem ondervangt maar ik vrees het ergste. Na een eerste download daarvan (een jaar geleden) heb ik hem meteen verwijderd.

aurora1
door aurora1 - Sep 25, 2018 om 16:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar als u niet goed oplet en niet genoeg beveiligd dan zouden (andere) belastingbetalers voor uw eigen nalatigheid moeten opdraaien?

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:30
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is nu het geval bij bedrijven die gescamd worden met vaak nog hogere schade, die kunnen hun fouten bij de belasting verdisconteren (vind ik overigens terecht omdat ik er niet van uitga dat ze zich niet genoeg beveiligen maar gewoon de klos zijn) - ook met belastingsftrek blijft er namelijk aanzienlijke schade - Het gaat erom, dat als de overheid niets met aangiftes doet,het niet fair is ze belasting te laten betalen over hetgeen ontvreemd is en door gebrek aan onderzoek niet eens meer vorderbaar is.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2018 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen
vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 17:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ja fysieke kluisjes zijn ook niet alles als je ze aan banken overlaat

ne
door neodutchio Sep 25, 2018 om 19:53
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ach, het lag aan de bank dat ze leeggeroofd zijn. Jammer alleen dat de externe beveiligers het gedaan hebben.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 21:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

En wie is verantwoordelijk voor het gebruik van de externe beveiligers?

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je kunt bewijzen wat je in je kluis had, is dat tot een bepaalde hoogte verzekerd. Dus geen zwart geld.

ne
door neodutchio Sep 26, 2018 om 10:00
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Het beveiligingsbureau is hier verantwoordelijk voor. Dit is namelijk een aparte onderneming.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 11:08
4 Antwoorden / 2 Vragen

NeoDutchio Als dat zo is heeft de bank het slim geregeld. Is het beveiligingsburau al met de noorderzon vertrokken?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2018 om 17:43
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Toch maar even hier: is witwassen van eigen onzorgvuldigheid aan de orde? Dit o.a. omdat m.i. @TIJGER1 niets bagatelliseert.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 18:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Gerrit, weet niet wat je daar mee bedoelt? Ik heb veel voorbeelden van miscrosoftscams op "you tube" gevolgd en heb inmiddels de verhalen van een aantal slachtoffers van de grotere internet bank scams gezien en gehoord. Scammers gaan uiterst gerrafineerd aan het werk en waarschuwingen geven helaas en te abstract beeld om te voorkomen dat mensen gescamd worden. Ik vind Tiger 1 dan ook banaliseren als ie stelt :

"Maar zolang mensen hun inloggegevens, tancodes en ga maar door aan de eerste de beste opbeller geven, zogenaam in gaan loggen bij hun bank naar aanleiding van een mail van “hun” bank, om over alle andere stommiteiten maar niet te spreken, lijden ze schade".

Het gaat voorbij aan het feit dat er perfecte vervalsingen van betaal screens van de banken worden gebruikt, dat het aanbieden van services door de telefoon en het verrichten van betalingen via internet gemeenzaak is, dat banken zelf vaak hun klanten telefonisch benaderen en bovenal gaat het voorbij aan het feit dat de inbraak in de betalingen door de inrichting van de internet accounts de spaarrekeningen bloot stelt (waardoor schade aanzienlijk kan worden verhoogd).

Ik vind het absurd dat de schade uitsluitend op de slachtoffers wordt afgewenteld

ne
door neodutchio Sep 25, 2018 om 18:40
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Aanbieden van services per telefoon waar ook meteen voor betaald moet worden? Hoe geloofwaardig bent u daarmee?
En ja, een bank zou u kunnen bellen, maar een bank geeft zelf ook dat ze nooit om inloggegevens vragen.

En mocht u dan zelf alle waarschuwingen genegeerd hebben, dan kunt u er toch zelf voor zorgen dat niet uw hele rekening leeggehaald wordt. Simpelweg zorgen dat het overnamebedrag niet zo hoog is.

U blijft afgeven oo de banken, maar u kunt zelf meer dan u denkt.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 01:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Neo Dutch
punt 1 , Geloofwaardigheid ,Service op afstand is iets dat via Windows 10 min of meer gebruikelijk is onder andere voor aanschaf van sofware. Microsoft heeft windows 10 zodanig ingericht dat service bedrijven op afstand de controle van uw pc kunnen overnemen met speciaal daarvoor ontwikkelde programma's die vrijelijk verkrijgbaar zijn. Meestal worden dat soort tools bij over het land verspreide bedrijven gebruikt. De microsoftscammers gebruiken  deze tools die ze voor hun doelen aanpassen om hun "service" aan te bieden (of via een telefoon of via een pop-up) . De betaling wordt na de service met toenemende psychologischedruk  gevraagd dan wel geeist , bijvoorbeeld doordat de PC gegijzeld wordt ,  er kan ook gedreigd worden prive gegevens te gebruiken enzovoort. Met kleine bedragen zullen slachtoffers denken en hopen er vanaf te zijn. Ze beseffen niet wat er dan achter hun schermen afspeelt. Dom zult U zeggen maar menigeen tuint erin . Vaak wordt de PC vooraf geinfecteerd met iets dat door de virus scans en malware niet gedetecteerd wordt en wat de PC enorm vertraagd waardoor het slachtoffer in de hulp modus wordt gebracht, de scammers zijn erg goed op de hoogte van de inrichting van de betaalsites en beschikken over goede copieen of kunnen de echte manipuleren

punt 2 helemaal gelijk, zelf instellen van het maximale opname bedrag met een code , die niet door fakebetalingen kan worden ontfutseld. Helaas hebben een aantal banken deze voor de hand liggende oplossing niet in hun service pakket.

punt 3 ik hoop dat ik meer kan dan ik denk , ik wil niet op de banken afgeven maar wel ze opschudden en ook wat begrip voor de slachtoffers bijbrengen in een community waar dat volledig blijkt te ontbreken.

ne
door neodutchio Sep 26, 2018 om 10:03
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Vicvrij, kunt u mij 1 bedrijf noemen die telefonisch contact heeft met zijn klanten en waarbij direct per telefoon betaald moet worden? Hoe kan men eigenlijk betalen per telefoon? Inderdaad, alleen als de andere kant van de lijn de computer overneemt. Maar dan nog is er geen enkel bedrijf die voor u het betaalscherm opent en waar u de inloggegevens en tancode’s moet geven.
Maar ik hoor het graag als ik er naast zit.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 10:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste NeoDutch het gaat niet om betalen per telefoon maar via de PC waarvoor de service wordt aangeboden, dat aanbod kan telefonisch beginnen of via een pop up screen. Google even naar "computerhulp op afstand" voor het beeld. Gewoon gebruikelijke praktijk van ondernemende mensen. Geen idee of de aanbieders van dit soort diensten bonafide of malafide zijn, ook weet ik niet of ze gebruik maken van ideal payments of iets dergelijks. Zoals je weet moeten daarvoor ook inlogcodes en tancodes gebruikt worden (maar het zou mij en een willekeurige klant niet verbazen, snel betalen wordt namelijk sterk gepropageerd door ..als u een reis boekt betaalt U toch ook gelijk.) . Wat ik wel weet is dat veel gewone huishoudens behoefte hebben aan dit soort steun, zeker wanneer de computer problemen begint te geven. De mensen die deze behoefte hebben zitten in de risicogroep gescamd te worden.

ne
door neodutchio Sep 26, 2018 om 10:55
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit wel een verschil tussen een reisbureau waar je een reis uitzoekt en boekt. Overigens maak je zelf de keuze bij welk bedrijf je gaat boeken. Doe je dat bij een onbekende die nergens bij aangesloten is en een website heeft uit 2018, dan moet je al gewaarschuwd zijn.
En computerhulp op afstand? Nooit gehoord van reparatiediensten of mensen die aan huis komen? Gewoon locale ondernemingen die tegen normale tarieven werken.
Wat u schetst is hetzelfde als bv slotenmakers en rioolontstopper. Gewoon de eerste de beste van bovenaan google bellen en vervolgens 600euro betalen om een slot te vervangen. Of de doorverkoopsites van concertkaartjes.

Men raakt veel te snel in paniek. Nu iets nodig, dus nu moet er iets gebeuren. Ik sta nu buiten, dus laat nu een slotenmaker komen voor 600 euro. Had 1 minuut langer op google gekeken, had een ander gebeld, of had naar een prijs gevraagd. Mijn riool is op zo dag verstopt, dus er moet nu iemand komen. Die constateert de verstopping en komt die morgen verhelpen. Waarom niet bij de buren geinformeerd of zij ervaring hebben met een bedrijf en die de volgende dag bellen?  En dus ook met de computer. Bij welke consument is er zo’n grote paniek dat er direct een willekeurig bedrijf gebeld zou worden om online mee te kijken? Ach, ik krijg in een drukke winkelstraat mijn handtas niet open. Vraag ik hulp aan een louche figuur, of vraag is dat aan iemand die betrouwbaar overkomt? Of wacht ik tot ik een bekende zie of weer thuis ben?

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 11:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ach ja de mensen zijn dom en U bent dat niet, Fijn om te weten.

ne
door neodutchio Sep 26, 2018 om 11:46
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Waar leest u dat ik dat zeg? Ik zeg alleen dan men veel te snel in paniek raakt en dan gaat handelen. Terwijl je rust bewaren en nadenken beter is.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 12:39
4 Antwoorden / 2 Vragen

Okay , dat had ik verkeerd begrepen mijn excuses. Niet in paniek raken en rust bewaren en nadenken dat vind ik ook.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2018 om 18:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Laat me raden je bent zelf slachtoffer van deze vorm van fraude door nalatig gedrag?

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 18:39
4 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, hoe kom je daarbij? Als iemand opkomt voor slachtoffers moet ie wel zelf slachtoffer zijn???
Mijn vraag gaat slechts over aftrekbaarheid, ik verwacht hier deskundigheid maar ik krijg vrijwel alleen antwoorden die benadrukken hoe dom slachtoffers zijn. Verder voel ik een grote betrokkenheid bij de juistheid van de banken, bent U daar wellicht werkzaam voor??

ne
door neodutchio Sep 25, 2018 om 18:41
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Vicvrij: u bent af. Helaas, volgende topic.

diumenge
door diumenge Sep 25, 2018 om 18:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, niet werkzaam voor een bank, nooit geweest en niet van plan ooit voor een bank te werken. Dus om de bal maar even terug te kaatsen, hoe kom je daarbij?

Dat je in de reacties een grote 'betrokkenheid bij de juistheid van de banken' voelt heeft waarschijnlijk te maken met je eigen houding t.o.v. diezelfde banken, doet mij denken aan iets met een pot en een ketel...

Omdat ik wél goed oplet ben ik dus blij dat dit soort 'kosten' niet aftrekbaar zijn. Want dan ga ik er indirect aan meebetalen. Wat ik overigens al doe, want in tegenstelling tot wat je beweert gaan bank wel tot schadevergoeding over als blijkt dat de gedupeerde niet nalatig is geweest. Maar voor mensen die aan een wildvreemde hu pin- of tan-codes verstrekken vind ik het heel vervelend dat ze worden opgelicht, maar ik hoef daar niet aan met te betalen.

Vorige week was nog zo iemand bij Opgelicht, hij wilde wat verkopen op marktplaats en hij was vervolgens opgelicht omdat hij meerdere keren (!) transactiescodes aan de 'koper' had verstrekt waarmee zijn rekening werd leeggeplunderd.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 00:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb er begrip voor dat je als belastingbetalers niet wilt laten opdraaien voor de fouten van anderen.Het is ook zeker niet mijn voorkeur omdat ik vind dat de banken meer kunnen en moeten doen. Uiteraard blijven ook de slachtoffers verantwoordelijk. Maar als de banken hun rol niet wat serieuzer nemen om de schade binnen hun mogelijkheden te beperken dan zullen scammers steeds meer via deze weg weten te stelen. De schade is immers de inkomsten bron van de scammers, schade beperking is dus ieders belang en ligt vooralsnog in de handen van de banken bij de inrichting van het betaalverkeer. Doordat deze schade beperking achterwege blijft worden scammers steeds proffesioneler  waardoor ze een steeds grotere druk zullen uitoefenen op het betaalverkeer. Ik pleit ervoor de banken voor een groter deel van de schade op te laten draaien om ze te prikkelen meer te doen dan nu.

 Neem het door U genoemde voorbeeld van de verkoper die meerdere malen zijn transactie codes aan de zogenaamde koper had verstrekt (bij Opsporing verzocht van 18/9), inderdaad dom, dat zal hij zichzelf eindeloos hebben verteld, maar als die transactie codes alleen gebruikt hadden kunnen worden voor het regelen van betalingen van zijn bank rekening dan had de schade beperkt gebleven. Maar ik begreep uit de uitzending dat zijn spaarrekening ook helemaal geplunderd was. Dat had voorkomen kunnen worden als de Rabo bank een andersoortig code hanteert voor spaaropnames dan voor betalingen. Betaalcodes blijken namelijk door allerlei trucs gemakkellijk te ontvreemden, niet zozeer om je te laten betalen door een koper (zoals in het voorbeeld),    maar om iemand anders te betalen (service verlener ), Scammers zijn er nu eenmaal erg bedreven in om vele mensen met een mix van autoriteit en dreiging , kleine internet betalingen te laten verrichten en deze  om te zetten in gotere betalingen (van laten we zeggen een paar honder Euro). Maar bij banken die dezelfde codes hanteren om spaargeld opnames en limiet ophogingen te verrichten kunnen ze de buit pas werkelijk substantieel verhogen . De schade en daarmee de lonendheid voor de scammers wordt daardoor vertienvoudigd, Als de code voor dat soort (veiligheids) handelingen wezenlijk anders is dan voor betalingen, wordt het internet bankieren weer een stuk veiliger omdat het minder lonend wordt.

diumenge
door diumenge Sep 26, 2018 om 06:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik begrijp je standpunt, echter dit soort maatregelen moeten ook voor de klant bruikbaar (gebruikersvriendelijk) blijven, anders haken deze af of gaan work-arounds gebruiken (indien mogelijk) waardoor het uiteindelijk onveiliger wordt. Maatregelen kunnen nu eenmaal niet elk mogelijk scenario afvangen, 99,9% van de mensen weet denk in inmiddels wel NOOIT codes af te staan, maar deze mijnheer doet het toch. Moet daar dan ook weer een maatregel voor worden getroffen? Dan zien we volgende keer in Opgelicht iemand die zowel zijn/haar codes voor betalingen als spaaropnames heeft afgestaan. Helaas zullen die criminelen/scammers altijd wel weer iets bedenken waar iemand intrapt, je krijgt het simpelweg niet 100% dicht.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 10:12
4 Antwoorden / 2 Vragen

Diumenge, we zijn het eens , het  kan natuurlijk op een gebruikersvriendelijke wijze gedaan worden. Het is evident dat het ontvreemden van spaarcodes en ophogingen van opname limieten, veel lastiger is voor de scammers dan het ontvreemden van betaalcodes door fake betalingen die  de meeste rekenighouders bijna op hun ruggegraat uitvoeren. Banken weigeren dat, omdat dat administratief te moeilijk zou zijn, maar hebben wel enorme programmas lopen om rentepunten en dergelijke uit te geven en overhaast met mobiele apps te beginnen.

Uiteraard is het dan nog steeds mogelijk voor de slimste scammers om de meest voor hun trucs gevoelige (of domme) rekeninghouders spaarcodes en limiet codes te ontvreemden. Maar dat is dan echt meer iets voor de rariteiten verzameling, indien dat vaker voor gaat komen is echt nader onderzoek gewenst, voordat je terugvalt om louter overgevoeligheid (of dommigheid) van de klanten. Je krijgt het nooit 100 % dicht maar moet ook niet toestaan dat internetcriminelen terrein winnen.

Ten slotte dit is slechst een voorbeeld van een stuk nalatigheid van de banken. Bij het herkennen van scams , geldezels  en het volgen dan wel stagneren van verdachte transacties valt ook heel veel te verbeteren wat onder de wettelijk  plicht (tegen witwassen en terrorisme financiering) valt maar ook onder de morele  plicht jegens hun klanten. ING heeft niet voor niets een schikking daarover moeten treffen met het OM. Als ING hier zijn best had gedaan hadden een aantal van de tot nu toe uitegoerde scams kunnen worden voorkomen.

De ING staat daar overigens niet alleen in, in het buitenland hebben verschillende banken hierover ook al schikkingen getroffen. Het is de vraag of dat helpt en niet gewoon als een extra "witwas belasting" gezien gaat worden

Het OM heeft helaas niet genoeg capciteit om alles te onderzoeken. De DNB heeft hier ook een belangrijke rol

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2018 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stop uw geld, als u nog een beetje hebt, onder uw matras. Hoeft u zich geen zorgen meer te maken over scam, of anders internet fraude.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 18:43
4 Antwoorden / 2 Vragen

U gaat er zomaar vanuit dat ik slachtoffer zou zijn, Ik heb U al meegedeeld dat dat niet het geval is. Weet nu nog steeds niet of U persoonlijk betrokken bent bij het banken beleid? Kunt U daar nog antwoord op geven? Als U dan ook nog kan aangeven voor welke bank dan weet ik waar ik mijn geld en inkomsten niet moet onderbrengen.

Cookies
door Cookies Sep 25, 2018 om 18:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Via pb heeft tijger1 me strikt vertrouwelijk verteld dat zijn voornaam Ralph is. Zijn achternaam wil ik liever niet vertellen vanwege zijn privacy.

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vicvrij

Nou, omdat u er zo nieuwsgierig naar bent, ik ben directeur bij de Nederlandsche Bank, dus u zult dan helaas naar het buitenland moeten met uw centjes als u niets met mij te maken wilt hebben.

vi
door vicvrij Sep 25, 2018 om 23:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ja , scammers stellen zich ook altijd als een autoriteit voor ! Vandaar uw verdediging van de in dit opzicht tekort schietende banken.

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2018 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vicvrij

U bent echt zielig.

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 00:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bent U dan echt directeur bij de Nederlandse Bank?

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 09:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

En bent U uw carrierre begonnen met een klacht op kassa.nl over een niet door Post geleverde vodafone prepaid kaart ?

tijger1
door tijger1 Sep 26, 2018 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, en nu directeur bij de Nederlandsche Bank. Mooi hè. Maar voor particulieren is een diefstal van hun geld echt niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 00:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

Succes bij het bestrijden van witwas praktijken en mogelijke terreurbestrijding bij banken ! Goed stuk in de Volkskrant !

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2018 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dank u, graag gedaan.:-))

jo
door jorisw - Sep 25, 2018 om 20:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

TS klinkt als iemand die wanhopig de gevolgen van z'n eigen stommiteiten probeert af te wentelen op anderen. (ik zal volgens hem wel bij een bank werken nadat ik dit heb gezegd)

vi
door vicvrij Sep 26, 2018 om 01:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat iemand het voor anderen op kan nemen, lijkt een onmogelijkheid voor veel mensen.

aurora1
door aurora1 Sep 26, 2018 om 13:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zeggen ze allen. Is leuk bedacht. Wat is uw volgende non-vraag over dit onderwerp? Zou u niet liever zelf ergens een blog beginnen en daar discussies aangaan en uw lange lappen tekst plakken?

Topantwoord

ma
door maarten heest - Sep 27, 2018 om 08:31
463 Antwoorden / 0 Vragen

DOOR TIJGER1 25 SEP. 2018 OM 18:07
36400 ANTWOORDEN / 20 VRAGEN

@vicvrij

Man, man, wat kunt u zeuren.

Zo'n 11 procent van de nederlanders is jaarlijks slachtoffer van cybercime.
Veel slachtoffers zijn de klos op momenten dat men gevoelig is voor oplichting. Je hebt het druk, moet net naar het ziekenhuis, bent bezig met iets ingewikkelds en vervelends enzovoort. Fraudeurs hebben een feillioze antenne voor dit soort momenten.

Er zijn ook mensen die niet zo handig zijn op de digitale snelweg. Fraudeurs hebben ook dit soort mensen snel in het snotje. Die mensen zijn niet heel erg dom -ja zou het haast denken als je op dit forum bent- maar gewone mensen van vlees en bloed. Zo zijn er ook van die gewone mensen die met hun auto ergens tegenaan rijden terwijl daar overal voor gewaarschuwd wordt. Of waar ingebroken wordt ondanks al die waarschuwingen voor inbrekers.
Het is het leven zoals dat in werkelijkheid gaat en dat is vaak een andere werkelijkheid van de digitale (schijn-)werkelijkheid op het internet waaronder o.a. fora.

En dan heb je ook nog zo'n 150000 mensen die wat minder begaafd zijn en waar oplichters helemaal verzot op zijn. Het zijn hele normale mensen hoor, maar met een iets lager IQ. Bingo voor de cybercrimineel.

Een 'eigen schuld dikke bult reactie' is wat dat betreft zoals zo vaak kortzichtig, badinerend en zeer vervelend qua toon.
Een fijne en opgewekte en genuanceerd zonnige dag gewenst!

vi
door vicvrij Sep 27, 2018 om 14:30
4 Antwoorden / 2 Vragen

dank voor deze genuanceerde reactie

vi
door vicvrij - Sep 27, 2018 om 14:27
4 Antwoorden / 2 Vragen

Samenvattende conclusie 1: Als vragen steller bedank ik dank alle deelnemers voor hun fantastische bijdragen aan de beantwoording van mijn vraag. Ik kom tot de slotsom dat schade ten gevolge van cybercrime diefstal  (zoals onder andere bij helpdeskfraude en phishing, optreed) die volgens Kifid oordeel door grove nalatigheid van de gescamden is ontstaan wel voor ondernemers  aftrekbaar is bij de opgave van winst en vennootschapsbelasting waarmee ze zo'n 44 tot 20 % schade kunnen verhalen, terwijl dit voor  particulieren waarschijnlijk onmogelijk is. Tijger 1 wijst erop dat de particulier in ieder geval geen vermogensrendements heffing hoeft te betalen over het gestolen kapitaal , dat is dan wel in het tweede jaar na de scam (want de fiscus gaat voor deze heffing uit van 1 januari van het aanslag jaar). Het bedrag dat de fiscus daarmee misloopt bedraagt hooguit 1,6 % voor een miljonair en nul procent voor iemand met een vermogen van 30000 Euro voor de scam . Dus ook de staat lijdt mee onder de grove nalatigheid van deze gescamden, ervan uitgaande dat de criminelen witwassen zodat deze geen vermogen rendementsheffing betalen over het gestolen geld .  Dank voor het advies  van  Gerrit Altena, die voorstelt om het in ieder geval aan de belastinginspecteur voor te leggen. Helaas waren er geen academische fiscaal juristen in het forum, die wat meer licht zouden kunnen werpen op het rechtsongelijkheidsprincipe dat hier in het geding kan zijn. Wellicht dat die nog kunnen reageren op deze samenvatting. Eigen schuld dikke bult van de eerste reactie van Tijger 1  levert dus voor ondernemers een aanzienlijk minder dikke bult dan voor particulieren.

Samenvattende conclusie 2: Wat opinies betreft nemen veel forum leden het voor de banken op, die kennelijk in veel gevallen geen schade  vergoeden omdat gescamden maar nooit banken in hun ogen grof nalatig zijn.  Ze benadrukken dat er ondanks de vele waarschuwingen altijd stomme mensen zijn die de waarschuwingen in de wind slaan , daarbij hebben ze duidelijk het idee dat zijzelf nooit slachtoffers zullen worden.  Ik hoop voor hen dat ze dat nooit zullen worden en zou aan het waarschuwingen  pakket van eventuele twijfelaars willen meegeven,  dat je zelf de schade van een mogelijk scam kunt beperken door het geld apart te zetten en zeker niet te laten staan bij een gemakkelijk vanuit je betaalrekening opneembare spaarrekening (zoals bij ING nu met 1 klik)  maar dit veilig te stallen op een rekening van een andere bank. Dit is ook het geval als de bank een zogenaamde dag limiet policy aanvoert, die schijnveiligheid biedt en waarbij scammers met het ontfutselen van betaalcodes de limiet in korte tijd (15 minuten) kunnen ophogen. Dat is zoals de praktijk laat zien niet veilig, dus hou je saldo op dat soort rekeningen zo laag mogelijk. Het opnemen van je spaargeld duurt dan misschien een dag maar, er vanuitgaand dat je de echt grote uitgaven niet impulsief doet,  is dat zeker de moeite waard om te kunnen blijven genieten van je spaargeld ook als je onverhoopt - grof nalatig- gescamd wordt.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2018 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij is HK weer opgestaan. :-))