samia
door samia Jan 9, 2012 om 03:41
Geldzaken & recht

Is de gemeente verantwoordelijk voor ongelukken door omhoogstaande stoeptegels (wortelgroei van bomen) als er iemand daar over valt

laatst kreeg ik van een buurvrouw te horen dat ze op de stoep was gevallen en letsels was opgelopen en ook haar broek en haar bril was kapott.. Het kwam door de kromme tegels op de stoep. De wortelgroei is hier wel erg en daardoor liggen heel veel tegels niet meer recht. Het was al bij de gemeente bekend, jaren geleden was het ook ooit een keer gedaan, maar nu is het weer een groot probleem. De gemeente laat maar op zich wachten en het gebeurd niets. In het donker kun je op deze stoep liever helemaal niet meer lopen -links en rechts bosjes en heel donker -, dus daar moet je de straat op om een rechte pad te hebben. Het is wel de weg naar de bushalte ander stoep of pad is er niet. Tevens is het hier niet de enigste stoep die er zo bij staat. Is de gemeente voor deze ongelukken verantwoordelijk? en de schade ?

3232 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 9, 2012 om 07:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou denken van wel obv van artikel 6:714 van het Burgelijk Wetboek.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2012 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Het is mogelijk een gemeente aansprakelijk te stellen voor geleden schade door nalatig onderhoud, maar er zitten haken en ogen aan.

Een groot probleem daarbij is dat nalatigheid in onderhoud niet snel wordt aanvaard: er moet echt sprake zijn van een zeer ernstig probleem dat structureel niet wordt opgelost.
Een ander aspect is de kenbaarheid van het probleem: uw buurvrouw en u en mogelijk anderen kennen het euvel.

Ik denk dat het verstandig is eerst de opstelling van de gemeente te peilen en het probleem, de schade en de nalatigheid opnieuw onder de aandacht te brengen.

Succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Jan 9, 2012 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ons Krantje (zo heet het) staat wel altijd bij de te bereiken telefoonnummers van weekend diensten artsen, tandartsen en noem de hele boel maar op
"mocht u obstakels op trottoir zien bel dan met de Gemeente (14070) en wij zullen dit z.s.m. proberen te verhelpen.
Dit komt op mij dan wel over dat ze eventueel aansprakelijk zouden kunnen zijn. Maar persoonlijk ben ik (nog) niet gevallen; wel eens gebeld en dat werd binnen een week "gladgestreken".

ve
door verwijderd - Jan 9, 2012 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeker een klacht indienen bij de gemeente. Op internet is wel te vinden hoe dat in uw gemeente gaat en waarschijnlijk vindt u dan ook een elektronisch formulier daarvoor. Of in dit geval de gemeente aansprakelijk is zal dan wel blijken. In elk geval ook een melding doen van de gevaarlijke situatie.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2012 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschilt van gemeente ,v.b Gemeente Katwijk reageerde gelijk de volgende dag met weg halen gevaarlijke stenen.
Maar de Gemeente Leiden liet me barsten ondanks te gevaarlijke situatie ,waarbij ik het aan het Leidse Dagblad of Leidse Courant vermeldde,maar dat had ook geen enkel resultaat.
Ik brak bijna mijn benen over gladde natte asfalt brugje,hun beweerde dat het wel mee viel.
Iets veranderen deden ze ook niet,kreeg zelfs een zeer beroerde reactie.
Een goede Consumenten test is op zijn plaats want die verkeerde hoofdambtenaren moeten maar eens een schop krijgen,in plaats zich te verschuilen.