an
door annika_1 Oct 18, 2004 om 20:43
Geldzaken & recht

Is dit normaal voor 'n bank?

Hallo,

Ik ben boos en dit gebeurt niet snel. Mijn moeder is overleden en al haar rekeningen zijn door de Rabo geblokkeerd! Oke dit mag schijnbaar (staat bij navraag in de alg.voorwaarden) maar de manier waarop gewoon onbeschoft. Men heeft 'n lijkenpikker in dienst die loopt in alle kranten de overlijdensadvertenties na en kijkt of men een rekening bij de Rabo heeft. Zo ja, direkt blokkade, zonder dit mee te delen aan mij (de bewindvoorder). Gemeente en Uitvaardverzekering geven geen inlichtingen aan derden dus lost de Rabo dit zo op. Ik moet verantwoording bij de kantorrechter afleggen en kreeg met echt na overleg met de risico manager een kopie van de mijn ontbrekend laatste afschrift. Ze was namelijk die dag net begraven. Kan ik nog iets anders dan alleen een klacht indienen?

543 2 Rapporteer

anita1971
door anita1971 - Oct 18, 2004 om 21:01
102 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mijn weten gaat de rekening "op slot"zodra iemand is overleden. Dus de gemeente geeft dat hoe dan ook door! Dan moet 1 van u naar de notaris (of er een testament is maakt niet uit) en gaat daar een verklaring halen voor het beheer van de rekening van de overledene. Daarmee gaat u dan weer naar de bank en alles wat nog betaald moet worden kunt u betalen. Ik heb het helaas de afgelopen 1,5 jaar 2x meegemaakt.

Anita

an
door annika_1 - Oct 18, 2004 om 22:22
29 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Anita,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord. Alleen werk ik zelf bij de gemeente en die mag dit  officcieel niet doorgeven. Mijn vraag is de meldingsplicht van de bank aan de erfgenamen over blokkade v/d rekening. Alleen al uit fatsoen had ik als dochter bericht moeten hebben en een akte van de notaris (sorry vergeten te vermelden) over erfrecht had ik al overlegd.