an
door anita2110 Mar 16, 2009 om 10:51
Geldzaken & recht

Is een ontwerpakte boedelscheiding rechtsgeldig?

Is een getekende ontwerpakte boedelscheiding rechtsgeldig?

Deze akte is opgesteld door een notaris. Mijn ex heeft de afspraak om de echte akte te tekenen afgezegd omdat hij het er niet mee eens was.

Nu wil hij mij wel aan het ontwerp houden.

Kan dat?

4714 15 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 16, 2009 om 12:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als er in de akte ook onroerend goed en/of levensverzekering zijn opgenomen, dan is de akte voor dat deel niet geldig.

Het door u beiden getekende ontwerp, kun je wel een zien als overeenkomst/convenant en zijn de overige afspraken wel geldig. Te denken valt aan de verdeling van de inboedel. Maar dat zullen er dan niet veel zijn.

Op welk punt wil uw ex u aan het ontwerp houden?

jannyholtrop
door jannyholtrop - Mar 16, 2009 om 13:32
84 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is niet begrijp, is dat de conceptakte zou zijn getekend????   Ikzelf heb destijds ook de boedelscheiding door de notaris laten vaststellen, dus heb persoonlijke ervaring. In mijn tijd was het voorstel van de zogenaamde boedelnotaris bindend voor beide partijen en MOEST dus ook door beide partijen worden ondertekend. Als de andere partij het er niet mee eens is moet in overleg eerst een nieuwe boedelscheidingsakte worden opgesteld, echter officieel is het door de notaris opgestelde document voor beiden bindend. Een boedelnotaris schakel je pas in als beide partijen het niet eens zijn over de verdeling, anders wordt het een jaren voortdurende kwestie. Zo'n noteris doet in principe dus ook maar 1 voorstel !!!!

Heel veel succes ermee, en ik hoop dat jullie eruit komen.

co
door concorde - Mar 16, 2009 om 13:38
15 Antwoorden / 0 Vragen

Als er over en weer rechten en plichten worden overeengekomen zullen beide partijen daar voor accoord een handtekening onder moeten zetten. Als de ene partij dat niet doet zal de overeenkomst niet tot stand zijn gekomen en kan deze ook de andere partij m.i. niet houden aan de niet door haar/hem getekende overeenkomst.

Het lijkt mij dat er voor alle duidelijkheid een beroep moet worden gedaan op de betreffende notaris die zeker op de hoogte is van wat er juridisch wel en niet mogelijk is en.of eventuele gevolgen. Ik neem aan dat een dergelijk advies gratis kan zijn.

marcel75
door marcel75 - Mar 16, 2009 om 13:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Janny,

Ik ga er maar van uit dat je spreektaal uit, maar de notaris doet zeker geen eenmalig voorstel om tot een verdeling te komen. Daartoe is hij niet bevoegd. De notaris kan alleen maar de afspraken vastleggen die gemaakt zijn en daarover adviseren. Gebruikelijk is dat een akte van verdeling wordt opgesteld aan de hand van een getekend convenant of op grond van andere tastbare afspraken die partijen gemaakt hebben.

marcel75
door marcel75 - Mar 16, 2009 om 13:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Concorde,

Het gaat om het ontwerp van de akte, niet de akte zelf. In een overeenkomst worden alleen de wilsuitingen van partijen vastgelegd. Dat kan door ondertekening van ieder geschrift waarin de namen van partijen, datum van ondertekening en de gemaakt afspraken staan. Meer is niet nodig voor een schriftelijke overeenkomst.

Op grond van die overeenkomst gaat er echter nog geen eigendom van een woning over. Daarvoor moet een akte worden opgesteld en mede-ondertekend worden door ee notaris.

Groot verschil dus.

Overigens hoeft een dergelijk advies zeker niet gratis te zijn. Hiermee zal bij het aanvaarden van de opdracht geen rekening gehouden zijn en gaat ook verder dan de initiele opdracht.

fl
door flyingfrance - Mar 16, 2009 om 14:01
62 Antwoorden / 0 Vragen

Indien in de aanwezigheid van de notaris, u en uw man gezegd hebben dat jullie met het ontwerp akkoord waren, dan is er een overeenkomst.
ook als er later een van de partijen een later de definitieve versie niet wil tekenen
een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst (alleen in nederland) de rest van wereld accepteert een mondelinge overeenkomst niet

marcel75
door marcel75 - Mar 16, 2009 om 14:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@flying

De aanwezigheid van een notaris is niet vereist om een overeenkomst tot verdeling tot stand te laten komen. Alleen voor het tekenen van de akte en het ter uitvoering van die overeenkomst leveren van bepaalde zaken is de handtekening en aanwezigheid van de notaris nodig!

Ook zijn er veel meer landen die een mondelinge overeenkomst voldoende vinden dan die welke dat niet vinden. Anders zou je namelijk nergens ter wereld een krant kunnen kopen, zonder daar eerst voor te moeten tekenen. Over de hele wereld is het dan bewijstechnisch wel lastig om aan te tonen dat er een overeenkomst is en wat de exacte inhoud daar dan wel van is.

co
door concorde - Mar 16, 2009 om 15:16
15 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel.

Het is weer enige tijd geleden dat ik tijdens studies alles over verbintenissen en overeenkomsten onder ogen heb gehad. Boek 6  BW titel 5 art, 213 e.v. gaan over overeenkomsten in het algemeen. Waarschijnlijk kan dit voor Anita meer licht in de duisternis brengen.                                                                   Op grond van een dergelijke ontwerpakte kan inderdaad nooit geen eigendom over gaan. Hiervoor is een voorlopige koopakte (lees: de overeenkomst en wilsovereenstemming tussen partijen) nodig. De latere transportakte is de officiële overdracht. Dit heeft niets van doen met het hier geschetste probleem.

Met "flyingfrance" ben ik het ook enigszins eens omdat een mondelinge overeenkomst (zeker met getuige erbij) ook een geldige overeenkomst is. Ik denk dat het dan ook niet aan de orde is of dit een conceptakte, ontwerpakte of andere akte is. Volgens de wet zijn immers alle ingrediënten aanwezig zoals wilsovereenstemming, handelingsbekwaamheid, bepaalde zaak(en) etc.. Een overeenkomst is een rechtshandeling die partijen aan elkaar bindt door iets te doen of juist na te laten en in dit geval zijn deze afspraken gemaakt.

marcel75
door marcel75 - Mar 16, 2009 om 16:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Concorde,

Voor iemand die placht alles over overeenkomsten onder ogen gehad te hebben, bevreemd het met wel dat je spreekt over "voorlopige koopakte". Je zou beter moeten weten, namelijk dat die niet bestaat en ook nimmer bestaan heeft. Iedere koopakte is bindend, maar kan onderhevig zijn aan ontbindende voorwaarden. Ook de transportakte wordt al een tijdje niet meer uit de kast gehaald. De akte van levering wordt al tijden gebruikt.

Terug naar de vraag:
Ook voor een verdeling is een overeenkomst (titel) nodig. Dat kan schriftelijk zijn, bijvoorbeeld in een convenant, maar ook mondeling. Vergelijk een convenant gerust met de koopovereenkomst. Hierin staan immers de gemaakte afspraken. Uiteraard wordt de overeenkomst beheerst door met name Boek 6, maar ook nog deels door Boek 3.

grappig
door grappig - Mar 16, 2009 om 16:42
27 Antwoorden / 10 Vragen

Moet Anita zich nu wel of niet aan die akte houden? Zou het niet beter zijn geweest om b.v. een Letter Of Intent voor voorlopige wilsovereenstemmingen te gebruiken. Ben geen jurist. Veel succes.

marcel75
door marcel75 - Mar 16, 2009 om 17:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Anita moet zich houden aan de in het ontwerp opgenomen afspraken, voorzover daar niet een notariële akte voor nodig is. Een woning is dus nog niet verdeeld, de overbedelingsom is nog niet ontvangen, polissen zijn nog geen verdeeld etc.

Een letter of intent kom je bij verdelingen niet tegen. Wel zo af en toe bij vennootschappen. Maar hoe je het ook noemt: een goed convenant had hier redding kunnen bieden. Nu is het ontwerp van akte het convenant geworden en zal nog juridisch nader uitgevoerd moeten worden.

co
door concorde - Mar 17, 2009 om 15:48
15 Antwoorden / 0 Vragen

"marcel 75"

Alhoewel je antwoord op 16-03 niets van doen heeft met de vraag van Anita bij deze toch mijn reactie welke een beetje toegespitst wordt naar je eerste reactie "als er in de akte ook onroerend goed enz.".                                                                                Gisteren heb ik nog eens in mijn eigen archief gekeken om na te gaan of er een benaming zoals "voorlopige koopakte" gebezigd is. Een paar van deze akten van koop en verkoop in eerste aanleg heb ik nog liggen. Het is enkel en alleen welke benaming er aan gegeven wordt. Verschil is dat in een "voorlopige koopakte" de mogelijkheid aanwezig is om de koop niet door te laten gaan o.b.v. de opgenomen clausules, de z.g. ontsnappingsclausules, bijvoorbeeld het niet rond kunnen krijgen van de financiering of een opschortende voorwaarde. Bij een leveringsakte -vroeger ook genaamd transportakte- is dat niet meer mogelijk. Vandaar dan ook de benaming voorlopige koopakte. In de voorlopige koopakte die ik gisteren heb geraadpleegd staat echter gewoon koopakte als aanhef.

Bij een notariële akte van levering -ook genaamd transportakte- wordt onroerend goed geleverd en "getransporteerd" naar de nieuwe eigenaar. Deze benaming spreekt dan ook voor zich.

In de loop der jaren zijn deze begrippen aangepast aan de moderne tijd en worden thans koopakte en akte van levering genoemd.        In de tijd dat ik zelf werkzaam was bij het kadaster bestonden hoofdzakelijk nog wel de oude benamingen.

M.vr.groet,  Concorde

marcel75
door marcel75 - Mar 17, 2009 om 18:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Concorde,
Als oud Kador-medewerker, zul je toch wel eens levering onder ontbindende voorwaarden hebben ingeschreven? Op dat moment gaat er gewoon eigendom over, maar blijft de mogelijkheid bestaan om de overeenkomst (en dus ook de levering) te ontbinden. Is niets mis mee, doe ik meerdere keren per jaar.

Ook onder opschortende voorwaarde is natuurlijk mogelijk.

co
door concorde - Mar 18, 2009 om 13:16
15 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel,

Je hebt gelijk. Dat is ook mogelijk maar komt in de praktijk niet zoveel voor. De meeste verkopen zijn niet onderhevig aan veel toeters en bellen zoals o.a. ontbinndende voorwaarde.

marcel75
door marcel75 - Mar 18, 2009 om 13:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@concorde,

We hebben elkaar gevonden! Dank overigens voor het actieve meedenken in deze!