ba
door barend bos Nov 8, 2016 om 12:47
Geldzaken & recht

Is een woningbouw vereniging verplicht openheid van zaken te geven ivm stookkost

de woningbouw brengt mij en mijn 99 medebewoners 200 euro vastrecht in rekening op de stookkosten
na dit aangegeven te hebben hoor ik niets meer van hen
nu is mijn vraag of ik kan eisen dat er openheid van zaken wordt gegeven zodat er een betere verdeelsleutel komt
omdat er nu 100 x 200 euro in rekening wordt gebracht voor 1 aansluiting gas
nu wil ik de woningbouw opnieuw aanschrijven om openheid van zaken te geven en ze erop te wijzen dat ze geen nutsbedrijf
zijn maar een woningbouwvereniging
tevens betalen huurders van al deze 100 woningen ongeveer 57 euro per maand.
als ik dat vermenigvuldig met 100 is dat 5700 euro en dat maal 12 is 68400 euro wat volgens mij super veel geld is om 1 gebouw
te verwarmen is en bij wie kan ik terecht om dit aan te vechten want dit kan nooit het bedrag zijn wat er verstookt word.

885 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 12:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

JA, naar mijn mening is men wel degelijk verplicht om openheid te geven. Bent u lid van de huurdersvereniging, zo ja, benader dan de huurdersbond en ook het bestuur van uw huurdersvereniging, indien u geen lid bent, meld u dan aan, normaliter kost het lidmaatschap bijn niets.

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2016 om 13:10
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Jazeker moet een WBV openheid van zaken geven.
O.a. moeten de kosten volledig omschreven staan:
Energieverbruik gas / Totale kosten, uw aandeel, elektra algemeen, uw aandeel / Schoonmaken algemeen, uw aandeel / Complexbeheerder/huismeester, uw aandeel / glasverzekering, uw aandeel / administratiekosten, uw aandeel.

Dan moet de verdeelsleutel erbij staan (hoeveel appartementen/flats) en zo komt u aan uw bijdrage in de kosten.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2016 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u meters op de radatoren?

tenormin
door tenormin Nov 8, 2016 om 17:15
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, waarom de vraag: hebt u meters op de radiatoren? Totaal niet om te 'roeren', maar wat heeft dat er dan mee te maken? Wij hadden, verleden tijd dus, ook meters op de radiatoren die werden afgelezen door Ista. Maar ook toen kregen we een totaal overzicht van de woningbouw, met aparte vermelding van wat Ista had gemeten. Gewoon nieuwsgierigheid mijnerzijds wat het er toe doet met een transparant overzicht  van wat de WBV moet verstrekken.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat de Ts vermeldt dat de huurders € 57 stookkosten betalen per maand. Het is niet logisch dat iedereen hetzelfde betaalt, behalve als er geen meters zijn.

tenormin
door tenormin Nov 9, 2016 om 12:28
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, duidelijk. (Kreeg geen bericht dat u had gereageerd).

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2016 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De site rommelt weer.:-((

uwjurist
door uwjurist - Nov 8, 2016 om 14:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wel onder servicekosten kan vallen en wat niet kunt u lezen in de uitgave https://www.huurcommissie.nl/uploads/media/Beleidsboek_servicekosten_1_februari_2016__definitief_.pdf.

U hebt recht op een jaarlijkse gespecificeerde servicekostenafrekening en inzage in de achterliggende nota's en verdeelsleutels etc. Als een verhuurder dat op uw verzoek niet verstrekt kunt u naar de rechter in het geval van geliberaliseerde huur, ander naar de huurcommissie.
Een servicekostenvoorschot mag verder alleen worden verhoogd als uit de gespecificeerde afrekening blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan het voorschot en men niet te laat is met de afrekening.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

diumenge
door diumenge - Nov 9, 2016 om 12:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat dat vastrecht per jaar is? En vervolgens 57 euro per maand aan stookkosten? Klinkt mij niet als extreem hoog. Je kan wel van alles met elkaar vermenigvuldigen, maar dat gaat nergens over. Los van het feit dat ze inzicht moeten geven in de opbouw van die bedragen.