Hi
door HillieHillie10 Feb 3, 2023 om 16:56
Geldzaken & recht

Is het gek om te trakteren als nieuwe medewerker als je jarig bent en net nieuw bent op kantoor?

Ik ben nieuw en ga beginnnen in een nieuwe baan starten.  Moet ik dan tracteren of gewoon mijjn mond houden? Wat zegt de etiquette? Wat doet de moderne mens? Het voelt een beetje overdreven voor mij hebben julie dat nou ook?

2149 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 3, 2023 om 16:59
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt "tracteren" en "Tracteren", u kun ipv een kleinigheidje bij de koffie wat doen maar ook meteen gebak of taart menemen.
Ik zou in elk geval wel wat doen, u zal sneller positief beoordeeld worden, lijkt mij, als persoon.

Informeer vooraf hoeveel mensen het betreft.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 3, 2023 om 17:01
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou zeggen... doe wat goed voor jou voelt. Etiquette is, in mijn ogen, behoorlijk overrated...

Iv
door Ivo W - Feb 3, 2023 om 17:03
729 Antwoorden / Vragen

Ik zou wel trakteren, alleen wellicht wat minder uitgebreid dan 'anders'. Hangt er ook een beetje van af hoe groot de groep mensen is waarvoor je moet trakteren. Is het voor 8 man, dan zijn de kosten voor één taart prima te overzien. Is het voor 40 man, dan zou ik eerder voor iets als plakken cake, gevulde koeken of stroopwafels oid gaan. Of een mix daarvan. Zodat iedereen wel iets heeft voor bij de koffie, maar je niet bij wijze van spreken de helft van je eerste salaris ziet opgaan aan traktaties.

Volgend jaar weet je dan wat een beetje gebruikelijk is aan traktaties binnen het bedrijf of de afdeling.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 3, 2023 om 17:06
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ook een jaartje wachten en zien wat anderen (die dan allemaal jarig geweest zijn) gedaan hebben.

ltmvz
door ltmvz - Feb 3, 2023 om 17:15
949 Antwoorden / 18 Vragen

Luister naar uw hart.

Dat is genoeg.

th
door thieu - Feb 3, 2023 om 17:17
148 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nog nooit gehoord dat je 'moet' trakteren als je ergens nieuw begint en zou het zelf ook nooit doen. Buiten dat, er zijn recent ook best negatieve berichten in de media geweest dat het vele trakteren  de spuigaten uitloopt en mede zorgt voor ongezonde en/of te dikke collega's.
Rustig beginnen en de collega's eerst beter leren kennen. Voor hetzelfde geld wordt trakteren juist niet op prijs gesteld.
Laat je niet gek maken!

tenormin
door tenormin Feb 4, 2023 om 01:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Klopt, vooral bij personeel ziekenhuizen. Bijna iedere dag is er wel een taart voor de medewerkers, dankbaar als de patiënten zijn. Als alles goed is natuurlijk.

rj
door rjw - Feb 3, 2023 om 17:22
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet wat de algemene norm is maar bij ons op het werk wordt vrijwel nooit meer getrakteerd. Je weet vantevoren nooit hoeveel mensen op kantoor zijn en hoeveel elders werken. En om nu de gok te nemen en te veel of te weinig te kopen....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 3, 2023 om 17:30
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hillie,

Trakteren is geen verplichting.

Om wat voor werk gaat het?

tenormin
door tenormin Feb 4, 2023 om 01:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Booreiland? ;-)

th
door thieu Feb 4, 2023 om 13:07
148 Antwoorden / 0 Vragen

Om wat voor werk het gaat is niet van belang en doet totaal niet ter zake.
In dit geval gewoon een rare vraag.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 4, 2023 om 21:33
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thieu,

Misschien is het voor u een rare vraag ,maar voor mij niet.

Het maakt nogal een verschil of TS als schoonmaker werkt op een kantoor  of als advocaat op een advocatenkantoor.....

gerbera
door gerbera Feb 4, 2023 om 21:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het goed begrepen heb gaat de TS bij een banketbakkerij werken☺

th
door thieu Feb 6, 2023 om 11:47
148 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Amsterdammer,

Zowel de schoonmaker als de advocaat kunnen er voor kiezen wel of niet te trakteren. Ik zie nog steeds de relevantie niet. Wél dat u zo'n beetje de kampioen "niet relevante vragen stellen" hier bent. Het lijkt voor mij op gewone (onbehoorlijke) nieuwsgierigheid. ;-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 6, 2023 om 12:19
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thieu,

Ik vind het jammer,dat U mijn vragen als "niet relevante vragen" bestempeld.

Zolang TS geen duidelijkheid geeft over zijn/haar Topic, is het, mijn inziens, onmogelijk om TS een goed antwoord te geven.

sira
door sira - Feb 3, 2023 om 17:42
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Geen idee hoe groot het bedrijf is. Ik heb lang bij een groot baggerbedrijf gewerkt, met veel medewerkers op kantoor. Als de mannen jarig waren, trakteerden ze iedereen op saucijzen broodjes en de vrouwen trakteerden onder elkaar en die gaven tezamen een cadeau aan de jarige medewerkster.
De mannen zaten in een andere salaris categorie. :-))

U kunt Petit Fours bij de koffie doen. Koffie en cake passen meer bij een crematie Afbeeldingsresultaat voor schrik emoticon, maar een stroopwafel kan ook of bladerdeeghapjes. En als u origineel wilt zijn, kunt u de avond ervoor thuis gevulde eitjes maken, en als het bedrijf een kantine heeft met de benodigde apparatuur zijn bitterballen ook lekker.

alexishoop
door alexishoop Feb 4, 2023 om 23:20
561 Antwoorden / 6 Vragen

cake is prima en zakelijk, niet iedereen heeft het budget voor dure hapjes. vaak genoeg gezien dat er dan halve plakjes aangeboden zijn, wie toch een hele plak wil pakt brutaal 2 stukjes.

getty
door getty - Feb 3, 2023 om 18:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je moet niks, eigen keus.

Ik  zou zelf overigens wel  gewoon wat lekkere koeken voor mijn team meenemen.

tenormin
door tenormin Feb 4, 2023 om 01:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij kent de TS "haar team" niet. Kortom, als ze op haar verjaardag begint: ik zou dat, zeker in het eerste jaar, niet kenbaar maken dat ik op die dag een jarig ben/zou zijn.

getty
door getty Feb 4, 2023 om 10:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En dan nog kan je gewoon wat lekkers meenemen.

Ozymandias
door Ozymandias - Feb 3, 2023 om 19:00
166 Antwoorden / Vragen

Als je het niet wil doen doe je het niet. Verjaardagen zijn allemaal niet zo boeiend. En niemand behalve HR weet waarschijnlijk dat je jarig bent. Wacht gewoon jaar, zie hoe de rest het doet en als je er dan nog werkt ga je dan lekker trakteren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2023 om 10:09
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies, ga na wat de gewoonte bij de nieuwe werkgever is en als men daar op de hoogte is van elkaars verjaardag zou ik wel tracteren met bijv. iets kleins bij de koffie en dat als ook 'om er bij te horen'.

alexishoop
door alexishoop - Feb 4, 2023 om 23:15
561 Antwoorden / 6 Vragen

als je nieuw bent is het vooral belangrijk jezelf te introduceren op een wijze waarmee je jezelf neerzet (zoals je bent op positieve wijze), ben je dus iemand die zelf nooit feestjes bezoekt of geeft, hou het dan bij een korte uitleg als je jezelf voorstelt. maar hou je wel van borrelen en feestjes, trakteer dan ook zelf regelmatig, kan ook passief door bij de koffiemachine een doos met lekkers neer te zetten een kaartje met je naam (huppelepup van afdeling..) erop en dat je jarig bent, altijd leuk om te zien wat voor reacties je daarop krijgt, weet je direct welke mensen je lekker mee kan samenwerken.

ro
door ronny530 - Feb 5, 2023 om 09:11
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Als u op de eerste dag aan uw nieuwe baan begint ook jarig bent dan niet tracteren omdat u daarmee alle aandacht op uzelf gaat vestigen in een groep mensen die u nog niet kennen. Zodra u uw volgende verjaardag viert weet niemand meer dat u op dag van indiensttreding jarig bent geweest en kan een tractatie als een welkome verrassing uitvallen omdat u uw verjaardag met de mensen in uw werkkring deelt.

marijke77
door marijke77 - Feb 6, 2023 om 12:04
158 Antwoorden / 3 Vragen

misschien kan het kantoor tracteren omdat ze blij zijn dat jij er komt werken.