ch
door chameleons Feb 5, 2006 om 15:16
Geldzaken & recht

Is het stom om een verzakte woning te kopen?

Wij hadden al een scheve verzakte woning gekocht, maar na een
bouwkundig rapport, is ons aangeraden om dit niet te kopen. Het was
alleen de grond waard niet wat erop stond. Omdat de grond constant in
beweging is, en evt. bouwplannen in de omgeving het huis zeer ten
nadele beïnvloeden. Nu blijkt dat de desbetreffende bouwinspecteur maar
10 minuten is geweest. Reden om te twijfelen over zijn advies.
Misschien komt er een nieuwe inspectie maar voorlopig zijn wij bang
geworden. Uiteraard zijn wij niet van plan die meneer te betalen. Wie
heeft ervaring tips met scheve verzakte woningen?

Nog niet Radeloos maar weten het niet meer...

32324 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo chameleons.Ik vermoed dat de bestaande woning al een xxx aantal jaren oud is ?? .Kijk eens of vraag eens (aannemer) of er bij nieuwbouw in de omgeving geheid wordt.Als dat het geval is en er is onder uw woning niet of minimaal  geheid blijft dit probleem bestaan .Dan is slopen heien en opnieuw bouwen het alternatief.Staat de woning soms in Noord Holland, ga dan eens te rade in Volendam , succes Fred

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

alvast bedankt voor je reactie.

t huis is uit 1930, en staat in rdam-overschie, tis daar een algemeen
probleem-veengrond. Slopen en herbouw is absoluut geen optie- geen
geld. Maar onze enige angst is dat we het onverkoopbaar wordt, maar dat
zal niemand ons natuurlijk kunnen vertellen. In de buurt wordt nog wel
gebouwd, een industrie terrein hier en een nieuwe lidl daar. Dus dat is
het probleem zon beetje.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien de woning jullie eigendom is ,zal je toch wat moeten doen ,ik zou er wel gaan wonen ,er is in dit land en vooral in het westen een te kort aan grond dat hebben jullie in ieder geval .De toekomst kan niemand voorspellen maar als het een plek is waar t.z.t. niet meer gebouwd kan worden (Ruimte) dan zou je toch nog een prijs kunnen maken . En aangezien ,heb ik begrepen, er ook nog een Lidl gaat komen .... Sterkte en succes fred.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door omstandigheden heeft het rapport 1 dag later plaatsgevonden, dan
het tekenen.. Het contract heb ik direct ontbonden. Maar we mogen
nogmaals een goed bouwkundig rapport laten maken en dan beslissen, maar
zijn bang dat het weggegooid geld is. Eigenlijk willen we gewoon
ervaringen met dit soort huizen weten. Het grondopp. is nl. maar 63m2.
Maar we snappen dat het uiteindelijk een gok is maar na dat 1e rapport
zijn we ons rotgeschrokken!

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedenk in elk geval dat zo'n huis waarschijnlijk niet te financieren is. Heeft u 100% eigen geld ?

Daar komt nog eens bij dat het huis waarschijnlijk ook niet is te verzekeren !

U wordt waarschijnlijk gelokt door de lage prijs, maar pas goed op, het kan uw faillissement worden.... Zoek een goede, betrouwbare en onafhankelijke adviseur, beknibbel daar niet op, en neem zijn/haar raad ter harte. Kijk niet alleen bouwtechnisch maar vorm u ook een oordeel over de verkoopbaarheid op lange termijn. Dergelijke woningen zijn nagenoeg onverkoopbaar. Hoelang stond deze woning te koop ?

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De woning is niet afgekeurd. Hij is ook al getaxeerd. Het was meer de
"toon" van het bouwkundig rapport (en de keurmeester..) die ons deden
twijfelen.

Het probleem is idd de onverkoopbaarheid op lange termijn. En de nog te verwachten schades door toekomstige bouwprojecten.

er zit een knik in een zijgevel, doordat de muur naar binnen is
getrokken en de fundering is blijven staan. De zijgevels zijn min of
meer recht naar beneden gezakt , echter de  één 13 cm meer dan de
ander. Verder helt de woning naar voren.

er zijn geen zichtbare scheuren oid. (enkel een verroeste bint in de achtergevel boven de openslaande deuren.)

maar ja , we willen deze woning toch wel graag hebben, en we zien m niet als een beleggingsobject...

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote: "Is het stom om  een verzakte woning te kopen?"
Ik neem maar even aan dat dit een retorische vraag is ?

Ik begrijp iets niet. U zegt : "Wij hadden al een scheve verzakte woning gekocht, maar na een bouwkundig rapport, is ons aangeraden om dit niet te kopen."

Wanneer ik deze zin zo lees begrijp ik dat u eerst de woning koopt om vervolgens een bouwkundig expert er op af te sturen.

Heeft de overdracht al plaatsgevonden ? Zo niet, overweeg dan om uw financier te informeren over de staat van de woning, deze zal vervolgens de financiering weigeren en kunt u onder koopovereenkomst uit (boeteclausule treed dan wel in werking) wanneer u onder voorbehoud van financiering heeft  gekocht.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

de woning heeft een paar (?) maanden te koop gestaan. Er zijn veel
kijkers geweest , maar geen van hen was bereid het risico te nemen.

honderd jaar geleden zou men erom vechten , maar ja , we zijn wat veeleisender geworden ook...

ve
door verwijderd - Feb 5, 2006 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij twijfel niet inhalen, dus niet kopen!

De deskundigen zijn dat niet voor niets, als ze dat in 10 minuten zien zou ik verder kijken!

ve
door verwijderd - Feb 6, 2006 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van de technische bezwaren is de koop sowieso nu af te raden... jullie voelen je kennelijk niet prettig bij de koop van deze woning en dat gevoel en de bijbehorende onzekerheid over de eventuele toekomstige verkoopkansen vergallen waarschijnlijk jullie woonplezier. En daar gaat het uiteindelijk om! Ga op je gevoel af, dat vergeet je door alle administratieve en bureaucratische rompslomp rond de koop van een huis, maar focus je op de vraag: zal ik hier prettig wonen? Word ik nog blij van dit huis? Word het mijn thuis of een 'verkeerde beslissing'? Succes!

ve
door verwijderd - Feb 6, 2006 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik alles zo lees, de reactie van de lezers en niet te vergeten je eigen reactie, dan lijkt het erop dat jullie willen horen dat het wel mee zal vallen.

Het lijkt mij, u zegt dat nergens, dat de prijs voor jullie de hoofdprijs is! Lees goedkoop, er is hier niemand die zegt dat het geen kwaad kan, wees rieel en bezint eer ge begint.

Gewoon doen wat iedereen hier aan geedt, NIET KOPEN, DIT GAAT EEN BLOK AAN JULLIE BEEN WORDEN, en het zal blijven verzakken, ik ken die omgeving, en als er gerommeld wordt in de omgeving heeft dat gevolgen voor de rest van de bebouwing in de omgeving.
 (kijk eens naar de A13, is meters verzakt en opgevuld, maar het blijft zakken.

Sterkte met je wijze besluit.

gr, Joop

ve
door verwijderd - Feb 6, 2006 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enigste advies wat ik kan geven is, beslist niet kopen. Op termijn zal dat huis nog verder verzakken. Er zullen scheuren inkomen. Misschien treed er al scheurvorming op. Om verder verzakken te voorkomen zullen erg dure ingrepen plaats moeten vinden. Als dat niet gebeurd zal het verzakken nog verder gaan en zullen zeer ernstige scheuren gaan optreden. Hierdoor zal op termijn instortingsgevaar optreden. Het spijt mij heel erg dat ik geen positiever bericht kan achterlaten.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2006 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben toevallig van de week aanwezig geweest bij de keuring van het door mij te kopen huis. En ik was bij de keuring van het door mij te verkopen huis. Twee verschillende 'keurmeesters'. Ik heb met eigen ogen gezien hoe dat in zijn werk gaat: Heel grondig en duurt 1-1 1/2 uur. En dat zou, zonder mij erbij, precies zo zijn gegaan. Ik zei op een gegeven moment tegen degene die de keuring verrichtte: Wat gebeurt er nou als een huis heel slecht is. Hij zei: "Dan sta ik in 15 minuten weer buiten, en zet ik op de voorpagina van het rapport maar 1 woord AFGEKEURD. Dan is het onbegonnen werk alle afwijkingen te noteren".
Het lijkt me een slecht teken, dat jouw beste man in 10 minuten weer buiten stond. Ik ken huizen in Overschie, langs de snelweg (ik heb 24 jaar in R'dam gewoond), die vreselijk verzakt zijn.
Nooit kopen! Er staan genoeg goede huizen te koop.
Het is heel veel geld, je koopt een huis waar je bijna je hele leven voor krom gaat liggen.
Je komt voor kosten te staan, die je niet kunt inschatten op dit moment.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2006 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het huis op de 6tienhovenskade staat in Overschie zeker niet kopen

ve
door verwijderd - Feb 7, 2006 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een verzakte woning komt relatief vaak voor en is zowel voor leken als deskundigen vrij snel herkenbaar aan de scheurvorming in de gevels, scheefliggende vloeren en scheefhangende of klemmende deuren en ramen. De ernst van de scheuren en niveauverschillen in combinatie met het type huis (rijtjeshuis, 2-1-kap, vrijstaand) en het feit of de grondslag ter plaatse al een eindzetting bereikt heeft zal in uw geval van doorslaggevend belang zijn. Bouwwerken op een korte afstand of fluctuaties in de grondwaterspiegel zijn ook van belang.

Uw woning zal een zgn. op staal fundering hebben waarbij de gevels op 50-70 cm onder het maaiveld is geplaatst op houten planken en soms kan zijn voorzien van een getrapte opbouw. De grondslag in het gebied is bijzonder slap (bovenste 1,5 meter klei/zandig klei en daaronder tot 10-12 meter veen). Paalfundering op stuit geheid is op een zandlaag van voldoende weerstand geplaatst, maar ook bij de destijds gebruikte houten palen doen zich in de praktijk vele problemen voor (paalrot, aantasting, verlaging grondwaterpeil).

Rijtjeshuizen leunen in oude buurten vaak tegen elkaar en zijn vaak al in een eindtoestand gekomen, waardoor met de bijkomstige problemen (scheuren, kieren, klemmende ramen) te leven valt. Bij de Vereniging Eigen Huis kunt u een bouwtechnisch advies vragen en de gemeente zal u wellicht kunnen mededelen (i.v.m. met de bouwplannen) hoe de bodemopbouw precies is.

Kortom het vaststellen of de koop verstandig is of juist afgeraden moet worden ligt heel wat genuanceerder dan de overige reacties doen vermoeden. Bedenk echter dat er genoeg huizen te koop zijn en zullen zijn en dat met een forse investering van 50.000 euro de woning ook achteraf van een paalfundering kan worden voorzien. In elk geval veel wijsheid toegewenst en neem rustig de tijd om de knoop door te hakken.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2006 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Chameleons,

Ik woon zelf in de Alexanderpolder in een gewoon koop rijtjeshuis met een oppervlakte van 132m2, niets bijzonders dus en ken Overschie erg goed. Er is veel last van luchtvervuiling van de A20 en A13, er staan elke ochtend en elke avond files, dit wordt in de toekomst alleen maar erger.

> scheve verzakte woning, grond constant in beweging, een algemeen probleem-veengrond, geen geld, grondoppervlak is maar 63m2, knik in een zijgevel, muur naar binnen getrokken, de zijgevels zijn min of meer recht naar beneden gezakt , echter de één 13 cm meer dan de ander, de woning helt naar voren, een verroeste bint in de achtergevel boven de openslaande deuren <

Liefde maakt blind gaat hier volgens mij ook op. Heeft u al eens op een liniaal gekeken hoeveel 13 cm is? Door de roest ligt de bint los van de muur, waardoor er boven scheuren zullen ontstaan. In de toekomst zullen er ongetwijfeld rond het hele huis scheuren ontstaan en lekkages. Wat als de riolering breekt door de verzakking? Wat als de ramen en deuren door het verzakken niet meer open of dicht kunnen? Heeft u wel geld achter de hand om in de toekomst de scheuren enz. te laten repareren? De kosten zullen zeker hoger zijn dan de waarde van het huis. Waar ik erg benieuwd naar ben is de vraagprijs, € 50.000,=? Goedkoop is duurkoop. En wat is er zo leuk aan dit huis dat u dit persé wilt hebben? Het is zeer waarschijnlijk dat dit huis in de toekomst inderdaad onverkoopbaar is, je moet maar net iemand vinden die ook verliefd wordt op een (toekomstige) bouwval.

Misschien vindt u dit hard maar, de woning is niet alleen maar verzakt. Is het stom om een verzakte woning te kopen? Nee, niet altijd, maar, natuurlijk is het stom om dit huis te kopen!!!! NIET DOEN. Als u nog niet overtuigd bent, laat dan door Vereniging Eigen Huis een Bouwkundige Keuring doen. "Zekerheid bij aankoop van nieuwbouw, bestaande bouw en/of verbouwingen. Maak gebruik van de deskundigheid van onze onafhankelijke bouwkundigen en krijg zicht op gebreken, achterstallig onderhoud, opleveringsfouten en de kosten van herstel." Zie www.eigenhuis.nl/keuringen of bel met tel. (033) 450 77 50. Kost € 249,- (incl. BTW) voor maximaal twee uur. Beter nu € 250,= uitgeven dan in de toekomst tienduizende Euro’s en in niet kunnen verhuizen, omdat het huis onverkoopbaar is. Veel woongenot in uw toekomstige eigen, maar niet dit, huis.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2006 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u van gokken houdt, niet opziet tegen slapeloze nachten en veel geld (extra) achter de hand heeft, enz. enz., absoluut: kopen.

Wilt u ergens rustig (letterlijk en figuurlijk) wonen, houdt u niet van spanning (met alle gevolgen vandien), wilt u niet de deur plat lopen bij een huisarts vanwege rustgevende tabletten o.i.d., enz. enz.: niet kopen.

Sterkte met uw keuze,

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 8, 2006 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal ontzettend BEDANKT voor jullie reacties...

Natuurlijk zijn we er niet heel vrolijk van geworden, maar we zijn er wel dankbaar voor.

Morgen krijgen we een nieuw bouwkundige keuring waar we bij zijn op kosten van  de eigenaar/makelaar.

Want of het nu wel of geen bouwval is , die vorige keuring was/is niet helemaal in de haak.

Wel zijn we tot de conclusie gekomen dat we het huis eigenlijk niet
meer zien zitten door dit voorval, maar de eigenaar en makelaar willen
ook wel eens weten wat ze verkopen, en geloven stellig dat het huis in
redelijke staat is.

Maar TONNIEBOY zegt het al: alles staat wel of niet met een goede
fundering en EVASMITT slaat nog eens de gevoelskant met de spijker op
zn kop, die door diverse rompslomp haast vergeten wordt.

Dus nogmaals allemaal bedankt!!!

ve
door verwijderd - Feb 9, 2006 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aansluitend, alles lezend is mijn advies: niet kopen, het is echter uw geld en als er problemen zijn zijn dat dan wel uw grote zorgen.

Ik ben wel heel benieud wat het nieuwe rapport oplevert, houd daarbij in de gaten dat dit onderzoek wordt betaald door diegenen die belang hebben bij de verkoop (aan u) m.a..w hoe onafhankelijk?

Sterkte,

Gerrit