Ti
door Tim1 Dec 22, 2017 om 20:07
Geldzaken & recht

Is het verplicht om cash geld bij te hebben om een parkeer ticket te kopen?

In belgie moet een parkeerautomaat cash en kaart kunnen accepteren? Geld
deze regel
in Nederland ook? Want ik heb een boete gekregen in Nederland omdat ik geld ging wisselen.... en dus geen geldig parkeer ticket had....

1840 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2017 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U ging geld wisselen? Hoe lang bent u dan weggebleven? De meeste apparaten accepteren niet eens meer cash.

aurora1
door aurora1 - Dec 22, 2017 om 20:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan moet u wel een poosje van de auto weggebleven zijn want meestal letten ze wel op of de bestuurder lang of kort wegblijft en in het tweede geval krijgt u geen bekeuring. Het gaat om het hebben van een geldig parkeerticket als verplichting en niet of u al dan niet cash geld bij u heeft.
U bent niet bekeurd omdat u geen cash geld bij u had.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2017 om 20:36
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Uw Minister Kris Peeters (CD&V) is het met u eens dat je zowel met cash als met pin zou moeten betalen maar in Nederland, is er alleen nog in de dorpen en kleinere steden de mogelijkheid om cash te betalen. Alleen, dan had u wel contant bij u moeten hebben. Dus zal het wel een tijdje geduurd hebben voor u terug was bij de auto en u dus 'de sjaak' was dat er juist een boa langs kwam.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2017 om 21:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tja, België. Nee, in Nederland geldt die regel niet.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 22, 2017 om 23:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gebruik Yellowbrick of Parkmobile dan heb je geen pin/cash meer nodig en betaal je per seconde  dus precies wat u gebruikt aan tijd.
Cash parkeren is zo uit de tijd.

ho
door holy53 Dec 23, 2017 om 11:13
68 Antwoorden / 1 Vragen

Niet iedereen heeft een smartphone met internet.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 23, 2017 om 11:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Holy53 Niet iedereen heeft cash bij, zich ik al zeker 15 jaar niet en dat heeft me nog nooit een probleem opgeleverd.

tenormin
door tenormin Dec 24, 2017 om 00:04
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@holy53. +10. Inderdaad heeft niet iedereen een smartphone. Maar gelukkig kan men (hier dan) gewoon pinnen. @diewilik: cash is zo uit de tijd. Ligt er maar net aan waar je woont: mijn 2 uur parkeerkaart (gratis) werkt subliem. Gratis parkeren is en blijft populair; vandaar dat het nieuw te herbouwen Leidsenhage wat in de toekomst Mall of the Netherlands gaat heten het gratis parkeren blijft handhaven.

me
door mein33 - Dec 23, 2017 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Want ik heb een boete gekregen in Nederland omdat ik geld ging wisselen.... en dus geen geldig parkeer ticket had....

Op het moment dat u uw auto op een betaaldparkeren plek neerzet moet u terstond betalen, maakt niet uit op welke wijze.
De gang naar de parkeermeter is uiteraard geoorloofd, maar verlaat u de parkeerplek om welke reden dan ook (ook om geld te wisselen) dan bent u in overtreding.
Het is voor de parkeercontroleur namelijk niet te beoordelen om welke reden de parkeerder zijn parkeergeld niet heeft betaald.
Zorg altijd dat er, ergens in de auto, muntgeld aanwezig is om uw parkeergeld mee te kunnen betalen als dat nodig mocht blijken.

so
door somsgaanzetever - Dec 23, 2017 om 22:26
3 Antwoorden / Vragen

Ik vind dit best een interessante vraag.

Immers, geld (in ons geval Euro's) is een wettig betaalmiddel. Hoe kan het dan zo zijn dat er met name in Nederland erg veel geld-transactiepunten zijn (parkeerautomaat, vervoermiddel, ...) waar niet langer met cash geld kan worden betaald. Nederlanders zijn in Nederland meestal wel op de hoogte van plaatselijke gebruiken. Toeristen en andere buitenlandse bezoekers vaak niet, terwijl zij in eigen land wellicht gewend zijn om cash te betalen. Belgie gaat daar beslist vriendelijker mee om: zowel cash als plastic is mogelijk.

Gr
door Grunn1 Dec 23, 2017 om 22:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat hebben we te danken aan bendes met name uit oost Europa (veelal uit Roemenië ) die massaal parkeerautomaten leeghaalden. Aangezien de pakkans en de straffen in Nederland niks voorstellen hebben ze wat anders bedacht, geen contant geld meer.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2017 om 22:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heeft niets met Belgische vriendelijkheid te maken. België loopt op digitaal gebied achter op Nederland. Over een jaar of wat kun je ook in België minder met cash betalen.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2017 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er moest hier juist met contant geld betaald worden. Elk normaal mens heeft toch contant geld op zak?

so
door somsgaanzetever Dec 23, 2017 om 22:59
3 Antwoorden / Vragen

Ja, dat argument horen we wel vaker maar ik ben bang dat belanghebbenden dit soms aangrijpen, om van het contant betalen af te komen. In een aantal situaties is het namelijk goedkoper om met plastic te betalen, zoals bij parkeerautomaten. In het geval van contant geld moet er om de zoveel tijd een geldwagen naartoe, om de euro's en flappen eruit te vissen, en het kleinere muntgeld voor het wisselgeld systeem aan te vullen.

Banken lobbyen al langer om burgers naar het plastic te duwen, want dat is uiteindelijk goedkoper en bovendien geeft het hen meer controle (lees: inkijk in uw bestedingspatroon).

jo
door jorisw Dec 23, 2017 om 23:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij 4x parkeren krijg je gratis een aluhoedje....

@epcot: onze “eigen” mensen zijn net zo crimineel hoor. Automaten en brievenbussen worden al sinds jaar en dag afgesloten rond oud&nieuw omdat Dat volgens de Nederlandse traditie moet worden opgeblazan en leeggeroofd.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2017 om 23:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, als wel/geen cash op zak de graadmeter is voor (ab)normaal, dan ben ik al jaren abnormaal.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2017 om 23:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@somsenz.: je mag altijd in België gaan wonen als het gras daar groener is.

me
door mein33 - Dec 24, 2017 om 11:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

so
DOOR SOMSGAANZETEVER - 23 DEC. 2017 OM 22:26
3 ANTWOORDEN / VRAGEN

Ik vind dit best een interessante vraag.

 Nederlanders zijn in Nederland meestal wel op de hoogte van plaatselijke gebruiken. Toeristen en andere buitenlandse bezoekers vaak niet, terwijl zij in eigen land wellicht gewend zijn om cash te betalen.

@somsgaanzetever,

Nieuwe interessante vraag : Als u als toerist of in een andere rol naar het buitenland gaat houdt men in die buitenlanden dan ook rekening met de gebruilen en rituelen die u in uw eigenland gewend bent, zoals o.a het parkeerbeleid, dat overigens in iedere stad (zelfs op wijkniveau) en dorp weer op een andere manier geregeld is.
Ik heb die ervaring niet in ieder geval.

Zelf sta ik als Nederlander in Nederland ook regelmatig voor de verrassing op welke wijze ik mijn parkeerbelasting nou weer mag/moet voldoen, maar dat zal eerder aan mij liggen dan aan het parkeerbeleid terplaatse.