lapjeskat
door lapjeskat May 24, 2014 om 09:29
Geldzaken & recht

Kamergrootte verpleegtehuis

Het verpleegtehuis waar mijn hoogbejaarde vader al 6 jaar woont wordt een revalidatiecentrum. De meeste bewoners werden gedwongen te verhuizen naar een appartementencomplex. Vanwege zijn hoge leeftijd mag vader blijven in het huidige tehuis. Maar nu is het geval dat hij van zijn kamer af moest en is nu als enige bewoner verbannen naar een piepklein kamertje(lees bezemkast) De overige bewoners hebben wel een grote kamer.
Zijn electrisch aangedreven rolstoel moet op de gang staan en de stoel bij zijn tafeltje kan er ook niet meer in. Nachtkastje bij zijn bed moet overdag weg gezet worden. Vader kan alleen nog maar voor- of achteruit rijden met de rolstoel. Hij kan met geen mogelijkheid draaien. Boven zijn bed hangt een kastje dat niet gebruikt kan worden omdat de papagaaistok aan zijn bed pal voor het deurje zit.
Bezwaren van mij worden wel gehoord maar terzijde gelegd. Er is toegezegd dat als er een grotere kamer vrijkomt vader daar dan als eerste recht op heeft. Nu is er afgelopen week iemand overleden, maar ondanks de belofte is de grotere kamer niet aan mijn vader toegewezen. Teamleider vond dat de kamer niet groter was. Wij hebben die kamer opgemeten en die was echt groter.
Nu is mijn vraag. Is er een minimum afmeting waaraan een kamer moet voldoen. Zijn er instanties waar ik mij klacht kwijt kan.

10427 41 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 24, 2014 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedere instelling moet een klachtenafdeling hebben. Die daar dus een klacht in. Dit lijkt eerder op pesterij. U zou ook informatie kunnen inwinnen bij het Zorgkantoor waar uw vader onder valt.

Het is helaas nog niet lang geleden dat er zes of vierpersoonskamers waren in een verpleeghuis. Maar met zo'n hok waar nu uw vader "ingestopt" wordt, schiet hij ook niets op.

gompy2
door gompy2 - May 24, 2014 om 12:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mijn gevoel kom je met een klachtmelding, gedaan bij het verpleegtehuis zelf, niet echt verder.
Als dit echt zo'n schrijnend geval is zoals je hebt beschreven, en dat neem ik zonder meer aan, dan moet je overal gaan rammelen.
Met overal rammelen bedoel ik dat je je verhaal niet alleen op Kassa-Vara gaan posten met er zijn nog veel meer site's waar je je verhaal kwijt kunt, Tros-Radar, ook een hele goede.
Klik hier-> Tros-Radar-forum
En zo zijn er nog meer website's waar je meldingen kunt doen, die link die Boppe1943 gaf is echt een site waar je met je klacht terecht kunt buiten dat verpleegtehuis om.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 12:48
90 Antwoorden / 40 Vragen

Klagen bij het verpleegtehuis heeft tot nu toe niet geholpen. Zelf de vertrouwenspersoon die echt haar best heeft gedaan werd genegeerd. Ik ben ook al volop bezig om er bekendheid aan te geven. Bij het zorgkantoor CZ waaronder verpleegtehuis Dommelhoef te Eindhoven valt heb ik ook melding gemaakt. Wacht nog op antwoord.
Voor mijn gevoel is er ernstig misbruik gemaakt van het feit dat vader nooit klaagt en altijd zegt dat hij er vrede mee heeft. Dus ze wisten van tevoren dat hij niets zou zeggen over de bezemkast.
Opvallend is wel dat de moeder van de voorzitter van de cliëntenraad wel een mooie grote kamer aan de voorzijde heeft gekregen.
Het is in mijn ogen ook schandalig dat mijn vader wel de volle hoge eigen bijdrage moet betalen. Maar dat staat los van de verpleging zeggen ze. Dat zal ook wel zo zijn maar er toch ook een menselijk aspect.

mahadma
door mahadma - May 24, 2014 om 13:30
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect en begrip voor de mening van vraagsteller.

Maar de wachttijd voor een seniorenkamer is vaak lang. En als "men" zich niet "op tijd" (lees als het nog niet nodig is) inschrijft, zal je in geval van directe/urgente bewoning van een verpleeghuis genoegen moeten nemen met "wat er beschikbaar is". En dàt hoeft niet de keuze te zijn van de bewoner/kinderen van de bewoner. Vaak ontstaat deze situatie omdat "men er nog niet aan toe is".

Verder speelt er ook nog een ander iets een rol. Wat heet "bezemkast". Een bewoner van een kasteel/grote villa vindt al snel iets "een bezemkast". Gewoon omdat men iets anders gewend is/was. Het is een bekend feit dat er bij intrek in een verpleeghuis er zéér vaak niet alle meubilair mee kan gaan naar de kamer.

Hoe groot is de kamer nu in vierkante meters?

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 13:42
90 Antwoorden / 40 Vragen

Beste Mahadma,

Als u goed leest staat er dat mijn vader naar een andere kamer verplaatst is. Hij woont al 6 jaar in het tehuis.
Dus er is geen sprake van een wachtlijst.
De kamer is ongeveer 3 bij 6 meter.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 13:43
90 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 11:52]Voor verdere info klik hier

Dank u wel. Ik heb de klacht meteen ingediend.

boppe1943
door boppe1943 - May 24, 2014 om 13:43
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Voor verdere info klik hier

aurora1
door aurora1 - May 24, 2014 om 13:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb nergens iets kunnen vinden over bijv. minimale afmetingen waaraan een kamer zou moeten voldoen. Wel las ik ergens dat met de berekening van afmetingen ook gangen en andere ruimten meegerekend worden.
Ik vond nog een site waar u mogelijk iets aan kunt hebben: klik hier.

gompy2
door gompy2 - May 24, 2014 om 13:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe "plastisch" moet een omschrijving van een situatie zijn zoals Topicstarter gedaan heeft, om duidelijk te maken dat die Topicstarter:
Niet achterlijk is.
Zelf een goed oordeel over een situatie kan geven.
In de verdediging wordt gedrukt omdat een "expert" blijkbaar niet het inschattingsvermogen/ beoordelingsvermogen heeft om een situatie in de juiste proporties te bezien?

mahadma
door mahadma - May 24, 2014 om 13:52
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Waren / zijn er wèl ruimere kamers beschikbaar?

tijger1
door tijger1 - May 24, 2014 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lapjeskat

Als de kamer in dat verpleeghuis werkelijk zes bij drie meter is, dan kunt u uw klacht wel vergeten. Dat kunt u toch geen bezemkast noemen?

Mijn moeder heeft helaas negen jaar in een verpleeghuis gewoond en circa drie jaar daarvan had zij een "eigen kamer". Die éénpersoonskamers waren zeker niet groter dan drie bij vier. En die kamers zijn nog steeds in gebruik.

Er zijn ook nog genoeg instellingen die meerpersoonskamers hebben.

En daar kan je, grof gezegd, werkelijk je kont niet keren.

Cookies
door Cookies - May 24, 2014 om 14:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De kamer is plm. 3 x 6 meter? Dat kan dus ook 3.5 x 6.5 meter zijn. Je hebt een grote bezemkast dan. Maak de afmetingen eens concreet en meet het op. Wat jij een bezemkast noemt, vind ik (of een ander) misschien wel een royale kamer.

Bovendien: misschien is je vader dik tevreden met zijn kamer en ben jij de enige die zich hier druk om maakt.

ro
door ron530 - May 24, 2014 om 14:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een kamer van 3 bij 6 m = 18 m2 is in mijn optiek geen bezemkast. Wellicht valt er aan de inrichting van die kamer nog iets te veranderen.

Cookies
door Cookies - May 24, 2014 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:04]Een kamer van 3 bij 6 m = 18 m2 is in mijn optiek geen bezemkast. Wellicht valt er aan de inrichting van die kamer nog iets te veranderen.

Ouderen hebben vaak die grote, lompe eiken meubelen. Met dergelijke meubels lijkt iedere kamer een stuk kleiner. Als dat het geval is, zou ik eens beginnen met het vervangen er van.

Even mijn bezemkast opgemeten: die is 50 x 90cm.

tenormin
door tenormin - May 24, 2014 om 14:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, als men er zelf niet hoeft te wonen klinkt 18m2 niet als een bezemkast. Voorbeeldje? Studio kleindochter: 20m2. Bed, (alleen te bereiken door erop te springen),1 bankje, tafeltje, kookhoekje, douche en toilet. Alles miniatuur. Als daar een elektrische rolstoel in zou moeten kan je het schudden en dat is al 2 m2 meer.

@lapjeskat, gelukkig heb je al enige handvatten gekregen waar je al gebruik van hebt gemaakt. Hoop van harte dat er snel iets vrijkomt waardoor vader zich weer normaal kan "bewegen" qua oppervlakte. Wens je veel succes.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2014 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

In een kamer in een verpleegtehuis zit geen douche, toilet en geen keuken.

Gelukkig voor u komt u blijkbaar nooit in een verpleegtehuis, want 6 x 3 is voor zo'n instelling "riant" te noemen.

Cookies
door Cookies - May 24, 2014 om 14:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:30]Nee, als men er zelf niet hoeft te wonen klinkt 18m2 niet als een bezemkast. Voorbeeldje? Studio kleindochter: 20m2. Bed, (alleen te bereiken door erop te springen),1 bankje, tafeltje, kookhoekje, douche en toilet. Alles miniatuur. Als daar een elektrische rolstoel in zou moeten kan je het schudden en dat is al 2 m2 meer.

En je kleindochter is waarschijnlijk dik tevreden met haar 'hok'. Voor een starter/student ruim voldoende. Er zijn studenten die het met een hok van 1,5 x 2 moeten doen.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 14:40
90 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 24 mei 2014, 13:52]Waren / zijn er wèl ruimere kamers beschikbaar?

Alle kamers zijn veel groter. Daar kunnen de bewoners ook eigen meubels inzetten. Dit is in de kamer van mijn vader niet mogelijk.
De kamer van mijn vader zou volgens de planning als opslagruimte gebruikt worden.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 14:44
90 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:04]Een kamer van 3 bij 6 m = 18 m2 is in mijn optiek geen bezemkast. Wellicht valt er aan de inrichting van die kamer nog iets te veranderen.

Aan de inrichting is niets te veranderen. Kasten wastafel zitten verankerd. 1 Kast kan niet gebruikt worden omdat bed er voor staat. Deur kan niet open. Vaders eigen meubels staan nu bij mij opgeslagen.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2014 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar neem mij niet kwalijk. Als iemand al zes jaar in een verpleeghuis woont, dan heeft hij toch eigenlijk geen eigen meubels meer. Had hij in zijn vorige kamer dan wel eigen meubels?

Als uw vader tevreden is, laat het dan zo.

In de kamer van mijn moeder stond een bed, een stoel, een kastje met tv en een nachtkastje. Meer kon er niet in, want ze moest daar natuurlijk ook zelf met haar rolstoel in kunnen. Ook moest de verpleging de til-lift kunnen bewegen.

mahadma
door mahadma - May 24, 2014 om 14:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder verdere oordelen te willen geven, in dit soort "huizen" zijn zeer vaak grote(re) zalen met gezellige hoekjes, tafel, stoelen, tv, koffie counter en soms wel een toneel enz. De bewoners van de kamers zijn dus meestal niet permanent op hun kamer. En ze krijgen meestal geen tientallen aan bezoekers tegelijk (daar is weer een speciaal zaaltje voor). Hoeveel heb je nodig is en blijft de vraag.

En wat eerder geschreven is, de senioren hebben vaak oudere lompe meubelen.

Als ik naar ons huis kijk, 690 cm * 870 cm, 60 vierkante meter en de "living" inclusief keuken en stookhok / bezemkast is 27,6 vierkante meter met een aangepaste inrichting, hebben we alle ruimte van de wereld. Voor een Rienk, (utopia) die onder een brug woont is dit een paleis, voor een kasteelbewoner een bezemkast. Wat is je nul waarde?

ro
door ron530 - May 24, 2014 om 14:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Mijn woonkamer heeft een oppervlakte van een kleine 21 m2 dat wil zeggen 6,2 bij 3,4 meter. Effectief blijft daar natuurlijk veel minder van over maar een bezemkast is de kamer dan weer niet. Het lijkt mij een beetje nijd want andere bewoners hebben wel een joekel van een kamer. En dan nog uw vader hoefde niet te verhuizen naar een complex, dat had ook een optie kunnen zijn.

zoekster
door zoekster - May 24, 2014 om 15:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Is hier niet de spraakverwarring dat het over een verzorgingshuis gaat (het vroegere bejaardenhuis) en niet over een verpleeghuis? Ik zie nl de vroegere bewoners niet van een verpleeghuis niet naar een appartementencomplex verhuizen. In een verpleeghuis zitten meestal zwaardementen en mensen met ernstige lichamelijke beperkingen, geen mensen die nog aardig voor zichzelf kunnen zorgen.

Studenten die het met een hok van 1,5 bij 2 moeten doen, overdrijven is ook een vak. Een bed is al 2 meter lang, tegenwoordig zelfs nog langer. In de meeste studentenhuizen zijn de afmetingen 3 bij 4.

Wat nu het geval is, is dat de vader van een goede kamer naar een slechtere ging en dat hem beloofd was dat zodra er weer een ruimere kamer vrij kwam dat hij weer zou verkassen. Die belofte is niet nageleefd.

tenormin
door tenormin - May 24, 2014 om 15:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:37]@tenormin

In een kamer in een verpleegtehuis zit geen douche, toilet en geen keuken.

Gelukkig voor u komt u blijkbaar nooit in een verpleegtehuis, want 6 x 3 is voor zo'n instelling "riant" te noemen.

U heeft bijna gelijk: sinds 3 jaar kom ik niet meer in verpleeghuis (zen). Voor die tijd had mijn echtgenoot een riante kamer waar zowel elektrische als gewone rolstoel plus rollator riant konden staan. En een grote tafel met stoelen, een grootbeeld TV, fauteuil, kast etc. Idem dito voor beide ouders. En er waren wel degelijk aparte (grote) badkamer(s) en toiletten aanwezig. Moeder had wel een keukentje, maar dat was alleen met 1 plaatje wat automatisch na 15 minuten uitschakelde (veiligheid). Dus als u schrijft: "gelukkig komt...enz", nee, niet meer maar wel 15 jaar ervaring met 3 verpleeghuizen.

@Carola.83, natuurlijk is het voor kleindochter 'goud' wat ze heeft in Amsterdam; dat beseft ze zelf ook wel.

@lapjeskat, is het dan (achteraf) toch geen optie om vader ook te laten verhuizen of is hij daar te fragiel voor? Wat ik ervan begrijp is dat hij er flink op achteruit is gegaan. Is dat ook terug te vinden in de financiële afwikkeling van wisseling kamer/bezemkast?

Cookies
door Cookies - May 24, 2014 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 24 mei 2014, 15:38]
Studenten die het met een hok van 1,5 bij 2 moeten doen, overdrijven is ook een vak. Een bed is al 2 meter lang, tegenwoordig zelfs nog langer. In de meeste studentenhuizen zijn de afmetingen 3 bij 4.

Dus omdat jij het blijkbaar niet weet, overdrijf ik? En inderdaad, daar past dan precies een bed of slaapbank in! Ga maar eens in Leiden, Delft of Utrecht kijken!

zoekster
door zoekster - May 24, 2014 om 16:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 16:27][quote=zoekster schreef op zaterdag 24 mei 2014, 15:38]
Studenten die het met een hok van 1,5 bij 2 moeten doen, overdrijven is ook een vak. Een bed is al 2 meter lang, tegenwoordig zelfs nog langer. In de meeste studentenhuizen zijn de afmetingen 3 bij 4.

Dus omdat jij het blijkbaar niet weet, overdrijf ik? En inderdaad, daar past dan precies een bed of slaapbank in! Ga maar eens in Leiden, Delft of Utrecht kijken!
Ik was er pas nog. Niets gezien.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 16:57
90 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:47]Maar neem mij niet kwalijk. Als iemand al zes jaar in een verpleeghuis woont, dan heeft hij toch eigenlijk geen eigen meubels meer. Had hij in zijn vorige kamer dan wel eigen meubels?

Als uw vader tevreden is, laat het dan zo.

In de kamer van mijn moeder stond een bed, een stoel, een kastje met tv en een nachtkastje. Meer kon er niet in, want ze moest daar natuurlijk ook zelf met haar rolstoel in kunnen. Ook moest de verpleging de til-lift kunnen bewegen.

Beste tijger,

In zijn vorige kamer had hij wel eigen meubeltjes. Maar die staan nu bij mij opgeslagen.
Op zijn kamer staat. nu een bed, kast, klein tafeltje en nachtkastje. Stoel staat op de gang. Langs het bed heeft vader net genoeg ruimte om met de rolstoel langs te kunnen. door de vooruitstekende voetbeugels, die hij echt nodig heeft kan hij niet keren. Nachtkastje moet overrdag ook weg gezet worden
In de kamer is ook nog een schuine muur. Bij binnenkomst is de kamer 1 deur breed. De eerste meter van de kamer is niet bruikbaar door die muur.
Als ik er morgen kom zal ik de juite maat opnemen.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2014 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is/was natuurlijk een levensgroot verschil tussen een verpleeghuis en een verzorgingstehuis.

In een verpleeghuis, waar de bewoners dus totaal verzorgd en verpleegd moeten worden, zijn er centrale badkamers waar een bewoner eventueel met een douchebrancard ingereden kan worden.

De meeste verpleeghuisbewoners kunnen helemaal niet, of in ieder geval niet zelfstandig naar het toilet. Daar zijn dus ook centrale voorzieningen voor, zodat daar makkelijk een rolstoel, een til-lift en ook nog een verzorgende bij kan.

Zou dwaasheid zijn dat per kamer te hebben.

En zoals eerder gezegd, er zijn nog steeds verpleeghuizen met kamers voor twee, vreemde, personen.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 17:52
90 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 24 mei 2014, 15:38]Is hier niet de spraakverwarring dat het over een verzorgingshuis gaat (het vroegere bejaardenhuis) en niet over een verpleeghuis? Ik zie nl de vroegere bewoners niet van een verpleeghuis niet naar een appartementencomplex verhuizen. In een verpleeghuis zitten meestal zwaardementen en mensen met ernstige lichamelijke beperkingen, geen mensen die nog aardig voor zichzelf kunnen zorgen.

Studenten die het met een hok van 1,5 bij 2 moeten doen, overdrijven is ook een vak. Een bed is al 2 meter lang, tegenwoordig zelfs nog langer. In de meeste studentenhuizen zijn de afmetingen 3 bij 4.

Wat nu het geval is, is dat de vader van een goede kamer naar een slechtere ging en dat hem beloofd was dat zodra er weer een ruimere kamer vrij kwam dat hij weer zou verkassen. Die belofte is niet nageleefd.

Beste Zoekster,

U heeft het bij het goede eind. Het tehuis van mijn vader was een verpleegtehuis, maar daar woonden geen cliënten die dement waren of Alzheimer hadden. Er was geen gesloten afdeling. Als iemand een van die aandoeningen kreeg dan werd hij/zij naar een ander tehuis overgeplaatst. Het huidige tehuis wordt m.i.v. maandag een revalidatietehuis waar cliënten maximaal een half jaar mogen verblijven. Dus daarom moesten de meeste bewoners afgelopen week naar een appartementencomplex om plaats te maken voor revalidatiecliënten die nu op de kamers komen van de vorige bewoners.

tenormin
door tenormin - May 24, 2014 om 18:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@lapjeskat, mijn man had echt een eigen, grote kamer met alle faciliteiten reeds omschreven en was wel op een gesloten afdeling van een verpleeghuis. Ook de woonkamer voor iedere gast was aanwezig doch ook, ondanks dementie, had hij deze kamer, bijna net zo groot als mijn eigen woonkamer. Iedere demente bewoner/ster had dit. kijk hier. Of het een uitzondering is (want het is nog steeds zo) weet ik niet, maar hier is het gewoon in de regio. Waar u leest dat men het grootste gedeelte van de dag met elkaar doorbrengt werd aan de bewoner zelf overgelaten. Vaak wilde hij nergens aan "meedoen" en dat hoefde dan niet. En al was ik de hele dag bij hem, moest me wel telkens weer aan hem voorstellen.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 19:41
90 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 mei 2014, 18:14]@lapjeskat, mijn man had echt een eigen, grote kamer met alle faciliteiten reeds omschreven en was wel op een gesloten afdeling van een verpleeghuis. Ook de woonkamer voor iedere gast was aanwezig doch ook, ondanks dementie, had hij deze kamer, bijna net zo groot als mijn eigen woonkamer. Iedere demente bewoner/ster had dit. kijk hier. Of het een uitzondering is (want het is nog steeds zo) weet ik niet, maar hier is het gewoon in de regio. Waar u leest dat men het grootste gedeelte van de dag met elkaar doorbrengt werd aan de bewoner zelf overgelaten. Vaak wilde hij nergens aan "meedoen" en dat hoefde dan niet. En al was ik de hele dag bij hem, moest me wel telkens weer aan hem voorstellen.

Beste Tenormin,

In het tehuis van mijn vader zijn op elke etage ook mooie huiskamers waar de bewoners die mobiel zijn bij elkaar komen om te eten of andere activiteiten te ondernemen. Er is ook een gezellige gasterij waar zij gratis koffie of thee kunnen krijgen. M.a.w. aan het tehuis is niets mis. Het verplegend personeel is fantastisch. In het tehuis wonen alleen mensen met een ernstige lichamelijke beperking. Het fijne was ook dat er bewoners waren in de leeftijd tussen de 18 en 100 jaar.

Het gaat mij vooral om de te kleine kamer waar vader nu in moet wonen. Het gaat hier om een man van 94 die geestelijk nog prima in orde is. Hij begrijpt alles en doet zelf zijn eigen administratie. Het is voor hem heel moeilijk dat hij afscheid heeft moeten nemen van zijn eigen meubeltjes.
Er zelfs geen plaats om de foto's van mijn overleden moeder en zijn tweede overleden vrouw neer te zetten of op te hangen.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2014 om 19:44
90 Antwoorden / 40 Vragen

Lieve panelleden,

Ik wil jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor de adviezen die ik van jullie gekregen heb en ben ook diirect aan de slag gegaan met het invullen van diverse formulieren.
Mocht het iets opleveren dan zal ik dat zeker op dit forum laten weten

Heel veel dank.

lapjeskat
door lapjeskat - May 25, 2014 om 16:10
90 Antwoorden / 40 Vragen

Vandaag heben wij de juiste maten van de kamer gemeten. 2,65 m. x 5,20 m.= 13,78 vierkante meter
Van de 5,20 gaat dan nog vooraan 1 meter voor de helft af vanwege een schuine muur.
Zijn vorige kamer was 4,50 m. x 6,50 m. = 29,25 vierkante meter. Dus meer dan 2 maal zo groot.
Dus mijn schatting was een beetje aan de royale kant.

Cookies
door Cookies - May 25, 2014 om 16:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=lapjeskat schreef op zondag 25 mei 2014, 16:10]Vandaag heben wij de juiste maten van de kamer gemeten. 2,65 m. x 5,20 m.= 13,78 vierkante meter
Van de 5,20 gaat dan nog vooraan 1 meter voor de helft af vanwege een schuine muur.
Zijn vorige kamer was 4,50 m. x 6,50 m. = 29,25 vierkante meter. Dus meer dan 2 maal zo groot.
Dus mijn schatting was een beetje aan de royale kant.

14m2 is inderdaad wel erg klein voor iemand die - hoogstwaarschijnlijk - veel op zijn kamer verblijft.

costnix
door costnix - May 26, 2014 om 13:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn 92 jarige moeder zat in een zorgappartement van totaal 51m2. The was gekluisterd aan haar rolstoel, maar die kon heel gemakkelijk keren en wenden. Haar meubels (3 persoonsbank en fautier, eettafel met 4 stoelen, GROOTbeeld TV, dressoi) paste prima in de woonkamer. In de aparte slaapkamer stondn een 3 meter brede hanlegkast, een zorgbed met vaste tillift. Verder had ze nog een ruime badkamer met toilet, waar ze met de rolstoel makkelijk in kon.
Om ee lang verhaal kort te maken, 18 m2 is VEEL te klein voor iemand met een rolstoel!
Waar dit "luilekkerland" is? HIER!
De tekening linksonder aan de pagina geeft de inrichting aa.

lapjeskat
door lapjeskat - May 26, 2014 om 14:50
90 Antwoorden / 40 Vragen

Vanmorgen ben ik al telefonisch benaderd door het zorgkantoor waaronder het verpleegtehuis valt.
Er is nu ook een klacht ingediend bij de geschillencommissie verpleegtehuizen.

Het wordt nu alleen maar erger. Omdat de elektrische rolstoel niet op zijn kamer kan maar op de gang moet staan wordt die ook niet opgeladen. Lege accu en gisteren ging ook een kogellager van een wiel de gewone rolstoel stuk. Dus vader kon geen kant meer uit.
De reparatie van de rolstoel kan alleen maar van maandag tot en met vrijdag. Zo langzamerhand moeten wij ook al een gereedschapskist meenemen.
Kreeg ook het eten niet wat hij besteld had.
Door de buitendeur van zijn kamer kan hij alleen maar naar buiten. Kamervloer ligt iets hoger dan buitenterrasje. Naar binnen gaat niet want dan moet hij over een drempeltje.
Vader heeft daar een ontzettend lieve vaste vrijwilligster die heel veel voor en met hem doet. Daarom wil hij daar niet weg. Het is zo jammer dat vader daar niet weg wil, anders zou ik hem graag in een ander tehuis dichter bij mijn woonolaats geplaatst zien.

gompy2
door gompy2 - May 26, 2014 om 15:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 mei 2014, 18:14]En al was ik de hele dag bij hem, moest me wel telkens weer aan hem voorstellen.
Dit lijkt me heel erg, dat meen ik oprecht.
Reageer verder maar niet op mij.

lapjeskat
door lapjeskat - Jun 3, 2014 om 08:33
90 Antwoorden / 40 Vragen

Het heeft geholpen om melding te maken bij de Geschillencommissie, C.Z. Zorgkantoor Brabant en Inspectie Gezondheids zorg. (dank aan Boppe1943 en Aurora1) Gisteren hebben wij mijn vader kunnen verhuizen naar een mooie grotere kamer.
Het oude kamertje gaat nu als opslagruimte gebruikt worden want men heeft ingezien dat 13 m2 echt te klein is.
Vader is weer happy en ik dus ook, want het doet veel pijn als je het verdriet van de vader moet zien.

Allemaal heel veel dank voor jullie reacties.

mahadma
door mahadma - Jun 3, 2014 om 08:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Fijn voor uw vader en zijn familie. Dank voor het melden.

zoekster
door zoekster - Jun 3, 2014 om 08:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mooi om dit te lezen! Zo zie je maar weer, waar een wil is is (opeens!) een weg. Binnen een week is het dan geregeld.
Goed dat u zich niet heeft neergelegd bij de situatie zoals die was, anders had uw vader nog in dat kippenhok gezeten.

Bedankt voor het terugmelden.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2014 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een mooie uitkomst voor uw vader en u. Blijkbaar was er dus nog wel een goede kamer. Treurig dat men het altijd eerst hogerop moet zoeken.