ch
door charlotte van stiphout Jul 18, 2017 om 16:55
Geldzaken & recht

Kamerhuur opzegtermijn

in mijn studentenkamer huurcontract staat dat ik per jaar dat ik huur een maand extra opzegtermijn heb. dit loopt op tot zes maanden. ik woon er nu al 5 jaar en vraag me af of dit wettelijk gezien wel mag.

6150 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2017 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens niet. De opzegtermijn mag niet langer zijn dan de periode van huurbetaling met een maximum van drie maanden. Dus als u per maand betaalt, opzegtermijn één maand.

Edit. Lees hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 18, 2017 om 17:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit had je je beter vooraf kunnen afvragen.
Je hebt er nu 5 jaar gewoond volgens het contract wat jezelf hebt getekend.

Het is een vreemde voorwaarde en ik weet niet of deze rechtsgeldig is maar vind het raar dat je pas na 5 jaar, en nu je wil opzeggen hier een punt van maakt.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2017 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw huisbaas heeft een opzegtermijn van zes maanden.

marita5
door marita5 - Jul 18, 2017 om 17:11
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Charlotte Van Stiphout ,

Opzegtermijnen

Bij de huur van woonruimte zijn er ook specifieke regels voor de beëindiging van het contract: een huurcontract voor onbepaalde tijd kan door zowel verhuurder als huurder worden opgezegd. Maar daarbij gelden in de wet voorgeschreven opzegtermijnen waarvan niet kan worden afgeweken.

De opzegtermijn voor de huurder is een maand.

Voor de verhuurder is de opzegtermijn drie maanden, terwijl die opzegtermijn wordt verlengd met een maand voor ieder jaar dat de huurder heeft gehuurd. De maximale opzegtermijn voor de verhuurder is zes maanden.

Bron : judex.nl

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2017 om 17:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

of dit wettelijk gezien wel mag.
Nee, je opzegtermijn bedraagt 1 maand.

Info: http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/zelf-opzeggen/

uwjurist
door uwjurist - Jul 18, 2017 om 17:19
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat geldt voor uw verhuurder (met een minimum van 3 maanden, niet voor een huurder. Bovendien geniet u huurbescherming, dus zal er een rechter aan te pas moeten komen als u niet wil vertrekken na opzegging.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ja
door janf43 - Jul 19, 2017 om 09:34
733 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u het contract wel goed gelezen? De opzegtermijnen voor de huurder en verhuurder zijn verschillend.

da
door daan de makelaar - Jul 19, 2017 om 21:55
2 Antwoorden / Vragen

Beste,

Huurrecht is dwingend recht. Ofwel, de huurbaas kan contracten maken wat hij of zij wil, uiteindelijk heeft het geen zin. De opzegtermijn is in Nederland gesteld aan de betalingstermijn (met een minimum van 2 maanden). Ofwel, betaal je de afgelopen jaren per maand de huur, dan is deze per maand opzegbaar. Gewoon opzeggen dus. Doe het wel aangetekend met een aparte brief naar de eigenaar/verhuurder.

Je kunt op de site van Rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen meer info vinden. Er zijn ook andere externe partijen die je ondersteuning kunnen bieden in het opzeggen en eventuele geschillen, Kijk anders ook even op www.jehuuropzeggen.nl of www.huurgeshil.nl.

Succes en weet, huurrecht is dwingend recht! Ik ben zelf verhuurmakelaar dus als ik je ergens mee kan helpen dan kan je me ook even berichten. :-)

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2017 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@daan de makelaar

Dus er is geen minimum opzegtermijn van twee maanden.

Overigens is de site van de overheid waar u naar verwijst al gisteren met een link gegeven in de eerste reactie.

En het is niet de bedoeling dat u hier klantjes zit te werven.

da
door daan de makelaar Jul 19, 2017 om 22:19
2 Antwoorden / Vragen

@tijger1

Ik bedoel met de minimum termijn op de betalingstermijn. In het geval van de topicstarter is zijn betalingstermijn 1 maand, indien hij maandelijks de huurpenningen voldoet.
Je hebt gelijk over de link, ik had deze niet gezien.

Kortom, mijn toevoeging is de betalingstermijn alsmede het aangetekend - en los per post - opzeggen.

Ik kwam voor een ander topic en zag deze voorbij komen, zodoende dat ik reageer. Indien mijn toevoeging niet aan de standaarden voldoet dan mag deze verwijderd worden.

tijger1
door tijger1 Jul 19, 2017 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunt u zelf doen met de bewerkknop.

Ro
door Roger Thomas - Jul 20, 2017 om 21:26
26 Antwoorden / 1 Vragen

Bel hiervoor met de woonbond https://www.woonbond.nl/huurderslijn
Bij een normale huurwoning is de opzegtermijn 1 maand.

De Huurderslijn (020-5517755) is bereikbaar op

  • maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 13.00;
  • dinsdagavond van 18.30 tot 20.00.

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2017 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat weet de Ts nu al.