bosbess
door bosbess Jul 3, 2008 om 15:24
Geldzaken & recht

Kan 65+ hypotheek krijgen?

Ik (vrouw, 68) wil naar Frankrijk verhuizen, omdat mijn twee kinderen daar wonen. Ik denk er over om een appartementje te kopen. Prijs rond de 60000 euro. Zelf heb ik 25000. Maandinkomen 1350 netto. Vragen:

1. Kom ik (nog) in aanmerking voor een hypotheek (in NL en Frankrijk)? Zo ja:

2. Kan ik een NL hypotheek krijgen voor een woning in Frankrijk? In Frankrijk bestaan nl. geen aflossingsvrije hypotheken, geloof ik en dat lijkt me het beste.

3. Als ik ervoor kies om in NL belastingplichtig te blijven, is eventuele franse hypotheekrente dan van de belasting aftrekbaar?

4. Is er nog iets waar ik i.v.m. hypotheek rekening mee moet houden?

Bv dank.

1654 13 Rapporteer

harrie
door harrie - Jul 3, 2008 om 15:49
765 Antwoorden / 36 Vragen

Bosbess.

Mogelijk is de oplossing, laat de kinderen het huis kopen en de hypotheek afsluiten.Dus u betaald aan de kinderen. Als 65+ zal er wel een hypotheek af te sluiten zijn, alleen zal dat tegen zeer ongunstige condities zijn. (ook gezien uw inkomen)

Aftrek van in Frankrijk betaalde hypotheekrente is in NL. niet mogelijk. Zelfs niet met een NL. Hypotheek.

De beste oplossing is, met de kinderen "hutje bij mutje" leggen en het huis contant betalen.

succes, Harrie

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 3, 2008 om 16:04
16950 Antwoorden / 202 Vragen

harrie@ in Frankrijk betaalde hypotheekrente is wel degelijk aftrekbaar voor een NL buitenlands belastingplichtige! (Als het maar geen tweede woning is.)

marcel75
door marcel75 - Jul 3, 2008 om 19:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De rente is, zoals Gerrit aangeeft, gewoon aftrekbaar mits het appartement het hoofdverblijf is en je in Nederland IB-betaald.

Je kunt alleen een hypotheek krijgen in het land waar ook het appartement is. Een Nederlandse bank heeft namelijk niets aan een Frans hypotheekrecht. Je zult dus met een Franse bank om tafel moeten.

Of u nog een hypotheek kunt krijgen is afhankelijk van de acceptatievoorwaarden van de Franse banken. Daarvoor zult u dus ter plekke informatie moeten inwinnen. Het is namelijk afhankelijk van uw eigen vermogen, de waarde van het appartement en uw inkomsten.

Waar u wel rekening mee moet houden is dat de afwikkeling van onroerend goed transacties in Frankrijk heel anders gaan dan in Nederland. De makelaar is vaak ook notaris (onafhankelijkheid is dus ver te zoeken) en u moet er rekening mee houden dat er van rechtswege een anti-speculatiebeding van 10 jaar gaat werken. Als u in die tussentijd het appartement weer verkoopt, moet u een deel van de winst afdragen.

harrie
door harrie - Jul 4, 2008 om 08:53
765 Antwoorden / 36 Vragen

@Gerrit

Dan maakt de Belastingdienst het tòch Leuker!!!

Harrie.

bosbess
door bosbess - Jul 4, 2008 om 10:12
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik wil iedereen, vooral Gerrit en Marcel, hartelijk bedanken voor het meedenken, de suggesties en de belastingtips. Er lijkt nog hoop en nu zal ik het zelf verder uit moeten zoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2008 om 10:13
16950 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt m.b.t aftrek slechts de rente aftrekken (mits u in Nederland belastingplichtig blijft - binnenlands of buitenlands) voor één woning. Of en op welke wijze u een hypothecaire lening kunt krijgen is een kwestie van navragen bij diverse instellinge zoals banken of hypotheekadviseurs. (Als u buitenlands belastingplichtig blijft in NL is ook Franse hypotheekrente in NL aftrekbaar (nog want met deze regering weet je niet of dat blijft)

bosbess
door bosbess - Jul 4, 2008 om 13:26
354 Antwoorden / 40 Vragen

Laatste reactie van bosbess: informatie bij de Crédit Agricole (de franse rabobank) leert mij, dat ik wel degelijk een hypotheek kan krijgen, maar:

1. met een looptijd van maximaal 10 jaar (maandelijkse lasten ong. 400 euro) en

2. zonder levensverzekering, zodat bij overlijden mijn kinderen de hypotheek moeten betalen. Maar daar staat dan wel de eigendom van het appartement tegenover.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2008 om 13:30
16950 Antwoorden / 202 Vragen

Als u dat wenst kunt u ongetwijfeld een risicoverzekering afsluiten m.b.t. onverhoopt overlijden.

jk
door jkorpershoek - Jul 4, 2008 om 13:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Optie 3 is leuk bedacht, maar u heeft alleen keuzerecht in het jaar van emigratie. Daarna bent u in Frankrijk belastingplichtig tenzij u een inkomensvorm heeft die een uitzondering vormt en dan valt u verplicht onder de NL IB ( ex. overheid). De keuze is niet aan u.

De Franse belasting is overigens veel milder voor ouderen waardoor uw netto inkomen vermoedelijk zal stijgen en kent inmiddels ook een vorm van hypotheekrente aftrek.

harrie
door harrie - Jul 4, 2008 om 14:13
765 Antwoorden / 36 Vragen

Bosbess.

Als u echt tot het eind uwer tijden bij de kinderen in Frankrijk wilt blijven, kan er nog een adder onder het gras zitten. In veel EEG landen geldt nog een regel zoals heel lang geleden in NL.

Komt u in een verzorgings/verpleeghuis terecht en is uw inkomen te laag om dat te betalen, kunt u eerst uw huis opeten en daarna wordt het verhaald op uw kinderen.

Of dit in Frankrijk is weet ik niet (wel even informeren) In Duitsland/Oostenrijk en Slowenie is dit de normale gang van zake.

Harrie

fl
door flyingfrance - Jul 4, 2008 om 15:03
62 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het beste contact opnemen met de dutch desk van de CIC bank in Lille / Rijssel   +33 320949036
die hebben er verstand van
denk er ook over na om re eventueel een SCI van te maken als u ook nog bezittingen in nederland heeft.
societe civile immobieliere kan intressant zijn voor later bij overdrachten  (15 % overdrachtbelasting)
ook op onze site www.cercleneerlandais.com waarvan corina de presidente is kan u eventueel info vinden

bosbess
door bosbess - Jul 6, 2008 om 06:17
354 Antwoorden / 40 Vragen

O moeder, het zit dus allemaal nog veel ingewikkelder in elkaar  dan ik dacht. Ik betaal in NL niet veel belasting, omdat er op mijn leeftijd zoveel heffingskortingen worden toegepast. Dat wordt dus weer opnieuw informeren. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en dus hartelijk bedankt!

bosbess
door bosbess - Jul 6, 2008 om 06:49
354 Antwoorden / 40 Vragen

Aan Flying France: Via cercleneerlandais.com terechtgekomen bij de FANF (Fédération des Associations Néerlandaises en France, www.fanf.fr) en bij de NVLR (Nederlandse Vereniging Languedoc-Roussillon). Veel nuttige info en adressen van praktijk- en andere deskundigen gevonden. Ik ben weer een heel eind verder. Geweldig! Heel erg bedankt.