Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik een email van de winkel waar ik de douchecabine vandaan heb. Bij de mail zit ook een factuur (met als datum overigens 5 september 2024), en de tekst van de email luidt:
"klopt het dat deze factuur nog niet was verstuurd?"
Tijdens de verbouwing zijn er veel aankopen gedaan, zowel met contant geld betaald als via de bank. Ik kan met geen mogelijkheid meer bewijzen dat ik dit betaald heb, omdat het inmiddels zo lang geleden is dat ik geen bonnetjes meer hiervan bewaard heb. Ik heb het er met mijn vrouw over gehad, maar toen de verbouwing klaar had hebben we allebei nooit het gevoel gehad dat er nog openstaande betalingen waren.
Nu zijn mijn vragen:
1) kan een bedrijf zomaar een factuur sturen met een factuurdatum van tenminste 2,5 jaar na de levering?
2) kan een winkel na 2,5 geen bericht (want tot dit recente mailtje heb ik vanaf de verbouwing nooit meer wat gehoord) ineens alsnog aanspraak maken op dit geld?
3) als ik niet kan bewijzen dat ik het betaald heb, moet ik dit dan nog een keer doen?
Het gaat om een bedrag van 900 euro, voor mij toch best een flink bedrag.
ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt voor de te nemen moeite!
Toevoeging na een reactie ter verduidelijking: ik denk dus dat ik deze rekening wel betaald heb destijds, ik kan het alleen niet meer aantonen omdat het te lang geleden is
Los van de vraag of u juridisch na 2,5 jaar nog verplicht bent tot betaling: ik begrijp uit uw relaas dat u (als het aan u ligt) de leverancier graag laat opdraaien voor de rekening? U hebt een douchecabine waarover u tevreden bent en waar u wellicht dagelijks plezier van hebt, en doordat de leverancier destijds zijn administratie kennelijk niet helemaal op orde had, moet hij achteraf maar gewoon uw doucheplezier betalen? Mooie boel...
Dank voor het antwoord. Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg beschreven, ik denk dus dat ik het wel degelijk betaald heb. Ik ben tevreden over de douchecabine, als ik dacht dat ik het nog niet betaald had dan had ik het direct overgemaakt en zeker niet hier een bericht neergezet over de situatie.
Ik kan het dus alleen niet meer bewijzen omdat het echt lang geleden is.
2,5 jaar is niet zo lang. Die bonnen bewaar ik allemaal nog.
Dus omdat de leverancier zijn administratie niet op orde heeft kan mevr nogmaals betalen? Lucratieve bezigheid. Mevr is niet verantwoordelijk voor het niet op orde hebben van zijn/haar administratie.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat u + € 900,- contant heeft betaald. U moet dat toch kunnen terugvinden op de bankafschriften? Of heeft u die, net als de bonnen ook weggegooid, wat niet verstandig zou zijn.
Voor garantie bewaar je de facturen, als u de factuur wel ontvangen en betaald zou hebben, moet de factuur terug te vinden zijn.
5 Jaar bewaren van financiële administratie is voor een particulier wel verstandig, stel dat u een naheffing van de belastingdienst krijgt.
Ik heb nog een aanvulling: U moet toch haast 2 jaar geleden een keer tegen uw vrouw gezegd hebben dat de factuur van de douchecabine nog steeds niet binnen was?
De verkoper heeft de administratie niet op orde, maar u ook niet.
Doorgaans gaan bij een verbouwing alle facturen en bonnen in een aparte map. Zo zou ik het doen, maar ik hoor dat ook vaak van anderen en dat gebeurt niet alleen bij een bouwdepot, maar heeft te maken met overzicht van alle verbouwingsuitgaven.
Sira, de meesten hebben al jaren meer geen papieren afschriften meer van de bank. Is nergens voor nodig, want in internetbankieren is alles tot een jaar of 8 terug te vinden. En heel wat sneller ook, want je kunt een zoekopdracht gebruiken om een afschrijving te vinden. Hoef je niet door al die papieren afschriften heen te ploeteren. (En - financiële - administratie is digitaal ook veel handiger te bewaren, dan ordners vol in kasten.)
Mabelle, ik krijg van mijn bank maandelijks een (gratis) papieren afschrift en dat vind ik heel plezierig, omdat ik bijvoorbeeld de aftrekbare giften apart kan aanstrepen.
Sira, dat jij je niets kan voorstellen bij een contante betaling van € 900,- is jouw beleving. Ik betaal alles contant, daar zitten bedragen tot € 1950,- en € 1700,- tussen. Ooit heb ik een nieuwe auto gekocht met 25.000 gulden contant. De verkoper raakte helemaal in paniek en ging eerst naar de bank voordat hij de auto afleverde. Het is maar net wat je gewend bent.
Wat een onnozele opmerking Alk?!
Ik betaalde in de guldentijd ook al mijn auto's à contant en nog wel meer ook. Je ging naar de bank, zei hoeveel je nodig had en je nam het bedrag op.
Anno nu is die ƒ 25.000,- € 25.000,- geworden. Bankkantoren zijn nauwelijks nog te vinden en als ze er al zijn, moet je waarschijnlijk ruim van te voren een afspraak maken voor zo'n bedrag, omdat het anders niet eens aanwezig is. Banken creëren veelal geld.
Je kunt gaan pinnen, maar dat is tegenwoordig ook meer gedoe. Limiet verhogen etc., en uiteindelijk is het de vraag of de pinautomaat zoveel bevat.
Bovendien, voor een bedrijf geldt: U mag een groot bedrag van € 10.000 of meer niet contant aannemen of contant betalen. Let op: contant geld storten op een bankrekening is ook een contante betaling.
Bron: https://ondernemersplein.kvk.nl/regels-voor-contant-geld/
En nee, ik geloof er niets van dat de TS het contant heeft betaald.
Alk, u leeft nog in de guldentijd, de verledentijd.
Geachte Kassatim,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Kunt u een foto plaatsen van de mail en hier plaatsen? Uiteraard even de persoonlijke gegevens afdekken.
U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.
Wat is dat nu voor onzin? TS geeft toch aan wat er in de mail staat.
Geachte Pino,
Ik probeer wat meer informatie te krijgen uit TS.
Er is geen wet die leveranciers of dienstverleners verbiedt om jaren later een factuur te maken. De vordering blijft bestaan en het blijft toegestaan om de factuur enige tijd later op te stellen. De factuur staat namelijk los van de overeenkomst en heeft louter een bewijsfunctie. Ook zonder een factuur of bij een laattijdige factuur blijft de overeenkomst bestaan.
Wel is het zo dat de bewijskracht van de factuur kan afnemen naarmate de tijd verstrijkt. Het is de rechter die hierover zal moeten oordelen. Hij zal daarbij rekening houden met onder andere de omvang van de factuur, de omstandigheden, de oorzaak van de laattijdigheid, de andere bewijzen en natuurlijk hoe laattijdig de facturering gebeurde.
U kunt proberen om te zeggen dat u al heeft betaald, maar is lastig als u geen bewijs van die betaling heeft.
Hier bewaar ik facturen en bewijs van betalingen altijd digitaal, dus kan ze nog van 10 jaar terug vinden.
Heb je al gekeken bij internetbankieren of er iets van een betaling is terug te vinden? Je kunt deze vraag ook voorleggen aan het juridisch loket https://www.juridischloket.nl/
dat het kan maak je nu mee dus nu is de vraag denk ik of jij die nog moet betalen en in de meeste gevallen is het antwoord nee, na meer dan 2 jaar hoef je de vordering niet meer te voldoen MITS en lees daarvoor even de link na.
Echter, moreel gezien, kijk eens in je bankrekening na of je betaald hebt of niet, 900 E zal je vast niet kontant betaald hebben lijkt me al kan dat natuurlijk wel gedaan zijn..
https://schuldinfo.nl/verjaring/
Als het enkel om de douchecabine gaat, dan is er een verjaringstermijn van 2 jaar. Dat is het wettelijke.
Moreel ligt het anders. Een bedrijf die facturen stuurt zal niet zo snel dergelijke bedragen direct contant ontvangen. U kunt op uw rekeningafschriften kijken of er in die tijd een dergelijk bedrag afgeschreven is.
Dat u nu €900 een hoop geld vind wil niet zeggen dat u dat toendertijd niet vond. Er is een product geleverd en de verkoper is daar, zoals het er nu voorstaat, niet voor betaald. Dan is het wel zo netjes om dat wel te doen.
€900,- hebben weinig mensen even contant liggen, zeker als er wordt verbouwd.
Zo ude rekening gewoon betalen, eerlijk duurt het langst.
De wet maakt onderscheid tussen zakelijke klanten en consumenten. De verjaringstermijn is in principe vijf jaar voor facturen aan zakelijke klanten. Bij consumenten verjaart een factuur na vijf jaar als het gaat om een dienst en na twee jaar als het gaat om een product.
Bovenstaande is hier (www.dezaak.nl) te lezen.
Formeel is de winkel dan te laat met de factuur te sturen.
Maar jullie hebben beide de administratie niet op orde. Jij kunt 2 jaar na dato niet meer aantonen wat er wel en niet betaald is en waarschijnlijk de winkel ook niet, want die begint de mail met de vraag of het klopt dat deze factuur nog niet verstuurd was.
Via de bank kun je transactie overzichten aanvragen over de periode dat de verbouwing gaande was. Daar zou je kunnen kijken of je bewijs hebt dat je wel betaald hebt.
Let wel op. Als je hebt afgesproken "verbouwing badkamer voor het bedrag van Eur xxxxx,xx inclusief materialen", dan heb je grote kans dat de douchecabine onder je dienst valt en heb je een betalinsverplichting.
Dus zul je ook moeten uitzoeken hoe de opdrachtverstrekking was.
Je zou ook het gesprek kunnen aangaan waarom ze denken dat dit nog open staat en dat je deze factuur niet verwacht had.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Wel garantie, toch betalen
We hebben vorig jaar een nieuwe cv-ketel gekocht. Af en toe wordt het nu 25 graden in huis en dus hebben we de firma Verbé opgebeld om te controleren wat er mis is. De monteur had het snel gezien, we hadden het knopje "programmeren" aangeraakt. De ketel valt nog tot januari 2025 in de garantie, toch kregen we de dag na de monteur een rekening van maar liefst € 85,18.
Moet ik dat toch betalen?
Lees meer
Lithium of schaliegas en kolen delven
In uw zending wordt melding gemaakt van kinderarbeid bij de winning van Lithium voor thuisbatterijen.
Bij cobalt komt in zeer geringe mate kinderarbeid voor, niet Lithium.
Cobalt wordt niet gebruikt in thuisbatterijen.
Uw deskunkige is een volledig ondeskundige en stennismaker.
Verder. Wat vindt u beter Lithium delven en gebruiken dat eeuwig kan worden gerecycled.
Of
...
Lees meer
Webwinkel UGG vergoedt het aankoopbedrag niet na retourneren & klantenservice onbereikbaar
Begin september 2024 heb ik enkele items bij de webwinkel van UGG (moederbedrijf: Deckers Brands UGG) online gekocht. Ik heb enkele artikelen geretourneerd volgens de retour-instructies en binnen de retourtermijn, maar heb nog geen terugbetaling ontvangen!
De klantenservice reageert niet op mijn e-mails, er is geen telefoonnummer en de chatfunctie werkt niet. De klantenservice is onbereikbaa
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer