lo
door loudor2001 Dec 28, 2005 om 14:26
Geldzaken & recht

Kan iemand me dit uitleggen?

Hallo,

In 1999 ben ik in mijn 4 kamerappartement komen wonen en toen zei de verhuurder dat er een plan was om de flat te gaan slopen,maar er was geen beslissing genomen.In 2000 kwam er een voorstel tot sloop en alle oude bewoners krijgen een verhuisvergoeding als de sloop door gaat.Intussen worden de lege woningen aangeboden met een tekst erbij dat er een sloopnominatie is,wanneer is onduidelijk en nieuwe bewoners krijgen als het door mocht gaan urgentie.

Van de 36 gezinnen die hier woonden in 1999,zijn er nog 8 over die dus recht hebben op een verhuisvergoeding.Als ik nu zou besluiten om te gaan verhuizen,dan verlies ik al mijn recht hier op net als de andere oude bewoners.

Sinds de doorloop zo groot is in ons gebouw,verpauperd het bij de dag.Er zijn veel mensen hier komen wonen die ergens op een schopstoel zaten.Aan onderhoud word er al helemaal niets gedaan en wat me het meest stoort is dat als je de verhuurder belt met een onderhoudsklacht,dat er word gezegd dat ik moet begrijpen dat ze geen geld meer besteden aan een sloopflat.En als ik vraag wanneer dit op de agenda sta,dan word er gezegd dat ze het niet weten.

Ja,zeg.We betalen wel elk jaar huurverhoging,maar er word niets gedaan aan onderhoud meer omdat dit geld kost?!Hoe krom kan het zijn?Volgens de verhuurder zijn ze verplicht om elk jaar een huurverhoging toe te passen en dan maakt het niet uit of je in een sloopflat,sloopflat op later termijn of een slooppand onder voorbehoud.

Als je alleen maar uitrekend hoeveel ze hebben bespaard doordat er 28 gezinnen verhuist zijn zonder de 5000 euro verhuisvergoeding.Bij elke nieuwe verhuurder komt er minstens 50 euro huur bij.

Klein rekensommetje;28 x 5000= 140.000 euro

                               28 x 50    =    1.400 euro

Totaal bedrag verdiend             = 141.400 euro!!

Terwijl als de traptreden onder je voeten afbreken,de centrale deur bekrast is,de verwarming uitvalt vanwege een oude installatie,geen schildersonderhoud waardoor de flat erg verwaarloosd oogt kan ik nergens terecht met mijn klachten,omdat het word afgedaan als dat ik geduld moet hebben voor de plannen van mijn verhuurder.

Mag dit zomaar of kan ik hier iets tegen doen?

Met vriendelijke groet,

Lucia

426 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Lucia,

De verhuurder is niet verplicht om een verhoging toe te passen. Wat je het beste kunt doen is bij de verhuurder schriftelijk een verzoek indienen tot huurverlaging! Indien zij hieraan geen gehoor geven, dan stap je naar de huurcommissie (wel binnen 6 weken) voor een bindend advies.

Over de procedure, lees hier meer over in het BW, Boek 7, Artikel 252 en verder (www.burgerlijk-wetboek.nl)

Brynnar

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo!

Dank je wel voor je snelle reaktie.Ik ga het eens opzoeken,want wie weet toch?

Groetjes,Lucia

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bestaat er in jouw woonplaats ook iets van een huurdersvereniging of een bewonerscommissie waar je kunt aankloppen? Samen sta je sterker!

Ik heb zelf ook gewoond in een flat die gesloopt wordt. Wij hebben nog genoeg dingen voor elkaar gekregen om de leefbaarheid zo goed mogelijk te houden en verpaupering tegen te gaan.

Informeer anders eens bij de woonbond wat je nog zou kunnen doen hiertegen.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi!

Ja,daar ben ik lidvan,mar ook de bewonersvereniging is nietop de hoogte wanneer ze gaan slopen.Het word alsmaar uitgesteld en de woningbouwvereniging houd wijzelijk hun mond,want anders gaat het ze geld kosten.

Ik ben wel blij om te horen dat het bij jou wel heeft geholpen:)Bedankt voor je reaktie:)

Groetjes,Lucia

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de bewonersvereniging niet precies weer wanneer er gesloopt gaat worden, dat kan uiteraard. Maar de bewonersverening kan wel stappen ondernemen samen met de verhuurder om verpaupering zo veel mogelijk tegen te gaan.

Wat wij bijv. bereikt hebben:
maandelijks werd met de woonconuslente van de verhuurder een rondje gelopen rondom de te slopen complexen. Gebroken ruiten werden gerepareerd en troep werd opgeruimd om de buurt er toch zo netjes mogelijk uit te laten zien.
Verder werden er bij het complex vuilcontainer geplaatst, zodat daar het grofvuil kon worden gedumpt om te voorkomen dat mensen het maar aan de straat zouden laten staan.
En tot slot werden woningen die leeg kwamen te staan tijdelijk verhuurd aan een anti-kraakorganisatie (veelal studenten), zodat er toch zo veel mogelijk woningen tot het laatst bewoond bleven.

Heb je al eens bij de gemeente geïnformeerd of zij op de hoogte zijn wanneer er gesloopt gaat worden? Er moet nl. een sloopvergunning worden afgegeven.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee,niet gecheckt,maar er werd verteld doorde bewonersvereniging dat de gemeente en de verhuurder niet overeen kunnen komen.Ik ga morgen eens kijken of ik iets kan uitvogelen:)Dank je wel!

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenmiddag Mevrouw Lucia.Mocht u echt een aanspreekpunt willen hebben adviseer ik u om contact op te nemen met de Nederlandse   Woonbond. Nieuwe Achtergracht 17 1018XV te Amsterdam.Telefoon (020) 5517799.U kunt informatie verkrijgen via WWW.WOONBOND.NL Als er een instantie is die wat voor u kan doen zijn zij het wel .Voor een contributiebedrag van € 24.25 .per  jaar  nemen zij alle maatregelen  ook indien nodig, juridische stappen voor u en de  andere overgebleven bewoners.Zij hebben de middelen om dit soort verhuurders aan te pakken.Succes toegewenst Laantje en Thea.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben al opde site geweest,maar was te laat om te bellen.Bedankt voor de tip:)

ve
door verwijderd - Dec 31, 2005 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag op de website van de SP dat die ook een spreekuur hebben voor dit soort vragen. Zie www.sp.nl