door willempie55 Jan 15, 2011 om 13:11
Geldzaken & recht

Kan mijn baas mij verplichten storingsdiensten te draaien

ik ben 55 jaar en ruim 12 jaar in dienst bij mijn werkgever.
ik werk 4 dagen per week waarvan ongeveer 12 uur technische waarvoor men storingsdienst van toepassing wil laten worden
nu wil deze mij verplichten om storingsdiensten te moeten gaan draaien,ben ik hiertoe verplicht?
hiervan staat niets in mijn contract.
ik heb gekeken in het recreatie CAO en daar staat dat een werknemer van 55 jaar en ouder NIET verplicht is tot overwerk enzo.
Nu werd mij verteld dat als ik dit niet doe ,ik mijn technische uren in moet leveren ,dus dat houd in dat ik per week 12 uur minder werk heb,kan dit zomaar?

29228 5 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 15, 2011 om 13:49
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Storingsdienst is geen overwerk.
Als het goed is zijn de gewerkte storingsuren "gewone" werkuren.
U krijgt mogelijk wel een toeslag voor het beschikbaar zijn voor storingsoproep.

Heeft u gewerkt, buiten uw normale werkuren, aan een storing dan worden die storingsuren als gewone uren gezien en betaald. Als u dus storingsdienst loopt en opgeroepen bent en uw wekelijkse werkuren overschreidt, dan moeten die later weer te zien zijn als "vrije uren". De werkgever kan er voor kiezen u die opgespaarde "vrije uren" te laten compenseren op het moment dat het hem uitkomt. U kunt echter ook, vooraf, met uw werkgever overleggen hoe en wanneer u de te veel gewerkte uren gaat "inhalen".
Werkt u, voor een storing, in de nacht? Dan moet er wel gekeken worden naar uw rusttijden. Het kan dan voorkomen dat u dan [veel] later op uw reguliere werk komt omdat u eerst moet rusten/slapen.

Dus raad ik u aan vooraf, met uw werkgever, duidelijke afspraken te maken over hoe te handelen bij gewerkte storingsuren. Spreek daar ook gelijk af hoe om te gaan met reistijden. Meestal geldt dat de klok gaat lopen vanaf oproep tot thuiskomst.

Succes, poltol

lintie
door lintie - Jan 15, 2011 om 15:42
22 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij betekent dit dat uw contract veranderd word. Dit kan lijkt mij niet zomaar.

Bij mij hebben ze 2 jaar geleden dit ook geprobeerd, en heb toen aangegeven dat dit niet in mijn contract stond. Het is toen niet doorgegaan.

quantas
door quantas - Jan 15, 2011 om 15:52
670 Antwoorden / 0 Vragen

Storingsdiensten zijn gewoon werk dus contract hoeft niet veranderd te worden, tenzij er duidelijk in uw contract staat u werkt 5 dagen per week van bv 8 tot 17 uur

Dat het niet doorgaat kan diverse redenen hebben maar in dit geval als TS gewoon een contract heeft voor bv 40 uur dan mag meneer gewoon storingsdienst draaien.

Zolang er nog conform contract gewerkt voor is TS dus gewoon verplicht om dit te doen, zou mooi worden contract voor bv 40 uur per week en de werknemer maakt wel uit wat ie in die uren wil doen zo werkt het niet.

=lintie schreef op zaterdag 15 jan 2011, 15:42: Volgens mij betekent dit dat uw contract veranderd word. Dit kan lijkt mij niet zomaar.

Bij mij hebben ze 2 jaar geleden dit ook geprobeerd, en heb toen aangegeven dat dit niet in mijn contract stond. Het is toen niet doorgegaan.

lintie
door lintie - Jan 16, 2011 om 14:35
22 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=quantas schreef op zaterdag 15 jan 2011, 15:52]Storingsdiensten zijn gewoon werk dus contract hoeft niet veranderd te worden, tenzij er duidelijk in uw contract staat u werkt 5 dagen per week van bv 8 tot 17 uur

Storingsdienst betekend volgens mij dat je buiten werktijd bereikbaar moet zijn voor storingen en als deze er zijn deze moet gaan oplossen. Dit lijkt mij niet bij een standaard contract te horen.

Ook in mijn geval betekend dit toen een nieuw contract.

quantas
door quantas - Jan 16, 2011 om 14:58
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja en zolang die tijden in het contract niet vastliggen dus bv 5 dagen van 8 tot 17 uur is er niks loos.
Tevens heeft meneer een functie Technische, en die functie van 12 uur vervalt en wordt ondergebracht in storingsdiensten.

Aan TS zelf de keus of 12 uur minder werken of de andere functie aannemen en zo wel die 12 uur werken.

Misschien is er geen storing en moet je het overige werk gewoon uitvoeren wat ie buiten die 12 uur al deed.
Is er wel een storing is hij de persoon die het mag oplossen.

Komt dat boven die uren zal er overeenkomstig met zijn baas gekeken worden of overuren of vrij op het ene en werk op het andere.

Het wordt allemaal zo moeilijk gemaakt geen wonder dat er zo veel werkelozen zijn.