Ma
door Malldeux Dec 10, 2016 om 11:59
Geldzaken & recht

Kan mijn nieuwe baas het loonbeslag bij mijn huidige baas afbetalen?

Ik heb bij mijn huidige baas een loonbeslag van €1008. Nu heb ik een nieuwe baan gevonden en aangegeven dat ik dus mijn ontslag in dien en daar aan de slag kan. Mijn huidige baas verplicht mij nu om de aankomende 2 maanden onbetaald door te werken om die schuld af te betalen, maar waardoor ik dus 2 maanden geen inkomsten heb en dus ook een maand later pas kan beginnen bij mijn nieuwe baan. Nu wil mijn nieuwe baas graag mijn schuld bij mijn huidige baas aflossen omdat voor mij de werksfeer bij mijn huidige baas ondragelijk js geworden en mijn nieuwe baas staat te popelen om met mij aan de slag te gaan. Kan hij deze schuld aflossen en hoe kan ik dit indien mogelijk zo goed mogelijk aanpakken?

4599 5 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 10, 2016 om 12:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je een loonbeslag hebt, dan heb je toch geen schuld bij je werkgever maar ergens anders? Laat je nieuwe baas dus die schuld elders aflossen, dan wordt het loonbeslag ook opgeheven zo lijkt mij.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft natuurlijk helemaal niets bij uw baas af te lossen, maar bij uw schuldeiser/deurwaarder die het beslag gelegd heeft.

Dus neem contact op met de deurwaarder en vraag zwart op wit wat u nog verschuldigd bent. Als u dat bedrag dan van uw nieuwe werkgever kunt lenen, kunt u daarmee in één keer de schuld voldoen en kan het loonbeslag worden opgeheven.

U zulr bij uw huidige werkgever wel de opzegtermijn in acht moeten nemen, behalve als hij met een eerder vertrek akkoord gaat.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Dec 10, 2016 om 13:52
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen heeft u een schuld bij uw huidige werkgever en wordt het bedrag in termijnen op uw salaris ingehouden. Als uw nieuwe werkgever bereid is om de schuld in te lossen mag uw huidige werkgever dit niet weigeren en moet u met in achtneming van de termijn ontslag verlenen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 11, 2016 om 01:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ts moet wel erg goed zijn in zijn werk.
Dat de nieuwe baas gelijk iemand wil vrijkopen klinkt mij als uniek in de oren.
Ik zou me kapot schamen om dit als één van de eerste dingen te moeten regelen bij een nieuwe werkgever.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2016 om 20:52
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, net als ook al geantwoord: natuurlijk niet. U heeft geen schuld bij uw nu ex werkgever en die heeft niet meer dan de bij he'/haar neergelede vordering voor inhouding op het door hem/haar aan u te betalen salaris te voldoen. Niet meer en ook niet minder!.
U kunt er vervolgens wel van uitgaan dat uw nieuwe werggever met een loonbeslag wordt geconfronteerd of beter gezegd de vordering om bij u op uw alsdan uit te kern salaris in te houden.
Ik begrijp niet hoe uw huidige werkgever op dat uidee komt en verplichten om onbetaald door te werken kan al helemaal niet. Naar mijn mening is een dergelijke vraag zelfs reden om per onmiddelijk bij die werkgever te vertrekken / ontslag om dringende redenen maar weess daar voorzichtig mee. Hoe dan ook moet het salaris na aftrek van het maandelijks beslag bedrag geoon aan u worden uitbetaald. Ik neem helaas aan aan dat u geen lid bent van een vakbond. Ik hoop dat ik dat onjuist aanneem maar voor dit soort zaken is een lidmaatschap uitermate zinnig.