Keukenverkoper kan/wil keuken (apparatuur) niet leveren.
Augustus 2016
Wij hebben eind augustus 2016 in Utrecht een keuken met apparatuur gekocht bij een keukenverkoper met Duitse roots. De levering zou april 2016 plaatsvinden.
Februari 2017
Wij gaan naar de keukenverkoper om de granietsoort uit te kiezen voor de werkbladen en de definitieve plaatsingsdatum af te spreken. Tijdens het gesprek krijgen wij voor het eerst te horen dat het middelpunt van de keuken (een roestvrijstalen keukenwand met speciale apparatuur; koelkast, diepvries en wijnkast) niet meer leverbaar was, omdat de toeleverancier van dit model begin 2017 failliet was gegaan. In de loop van 2017 komt er waarschijnlijk een opvolger, maar dit is niet 100% zeker. Waarom was dat voor ons een probleem? Deze keukenverkoper koopt de door haar verkochte apparatuur op het allerlaatste moment in (geen opslagkosten) en sluit voor dit risico ook een verzekering af (afdekken financiële risico door prijswisselingen, etc.).
Tijdens dit eerste gesprek stuurde de keukenverkoper aan op 'helaas voor u', 'u zult de meerkosten voor uw rekening moeten nemen', maar 'wij gaan naar een oplossing zoeken'.
Wij waren het daar niet mee en en hebben advies bij een landelijke aanbieder van rechtsbijstand ingewonnen. Deze deelde ons mee dat omdat wij omdat wij onze producten zo specifiek beschreven hadden en het keukenontwerp hier op aangepast was de keukenverkoper de plicht had ons een goed alternatief aan te bieden zonder meerprijs.
De optie het contract te ontbinden werd ons afgeraden, want dan worden wij met het probleem opgezadeld: keuken zonder apparatuur, want de apparatuur die in 2016 besteld had moeten worden krijgen we daarmee niet terug en draaien wij alsnog voor de meerprijs op.
Februari en maart 2017
Wij zijn op zoek gegaan naar leveranciers (in Nederland, België en Duitsland) die deze koelcombinatie nog wel in voorraad heeft én mogelijke alternatieven. Dit resulteerde in één keukenzaak in het zuiden van het land die deze koelcombinatie nog in de showroom heeft staan en meerdere (helaas duurdere) alternatieven. Ivm de naderende geplande plaatsing van onze keuken hebben wij bijna wekelijks contact opgenomen met de keukenverkoper om de mogelijkheden voor te leggen. Aan de kant van de keukenverkoper bleef het vooral bij late reacties op onze voorstellen en niet nakomen van afspraken om terug te bellen dan wel contact op te nemen.
Uiteindelijk heeft de keukenverkoper één voorstel gedaan hetgeen in onze ogen geen alternatief was: combinatie met normale keukenfrontjes ipv roestvrijstaal. Ook gaf de keukenverkoper aan dat de verzekering van de keukenverkoper het prijsverschil niet (helemaal) dekte, dus de kosten voor ons waren. De keukenverkoper was eigenlijk van mening dat de leverancier de schuldige in dit verhaal was en dat daar eventueel de kosten verhaald konden worden.
Daarop hebben wij de keukenverkoper nogmaals de alternatieven toegestuurd, inclusief een speciale aanbieding waardoor de mogelijke meerkosten beperkt zouden blijven. Let op, een duurder alternatief is voor ons niet een voordeel, want de kosten voor verzekeren, gebruik én onderhoud en reparatie gaan hier ook mee omhoog. Maar helaas, hierop reageert de keukenverkoper wederom niet. Ook wil de keukenverkoper niet in gesprek om een andere oplossing te vinden, bijvoorbeeld gedeeltelijke levering van keuken en nalevering zodra missende apparatuur (of acceptabel alternatief) weer verkrijgbaar is.
April 2017
Ons nieuwbouwhuis wordt nu afgebouwd: schilderwerk, vloeren, etc. Echter, zonder onze keuken waar we ruim 7 maanden geleven voor tekenden. Op basis van die keuken zijn de leidingen, muren, etc. van ons (prefab) nieuwbouwhuis aangepast en een andere keuken plaatsen is daardoor niet een, twee, drie mogelijk.
Wie o wie kan ons vertellen wat onze rechten en de mogelijkheden zijn?
Die leidingen lijken me niet zo'n punt. Iedere koelkast, vriezer en wijnkast heeft een snoer met een stekker.
En als er in het zuiden van het land nog zo'n combinatie staat, dan koopt u die toch?
Als de leverancier van uw keukenboer failliet is, houdt het daar wat betreft die combinatie toch op. Waar niet is verliest de keizer zijn recht.
Topantwoord
U heeft klaarblijkelijk erg veel tijd en energie gestoken in uw ideale keuken.
Oók wanneer u nu al weet, dat de leverancier de gekozen apparaten niet meer kan leveren, wilt u toch aan uw oorspronkelijke plan vasthouden en bent zelfs bereid uw combinatie ´vreemd´ in te kopen. Heeft u dan niet overlegd, dat een storing of de behoefte aan onderdelen op een later tijdstip u wéér in dezelfde problemen kan brengen omdat er dan wéér niet geleverd gaat worden? Ook uw vervangende leverancier kan dan aangeven géén onderdelen meer te kunnen bestellen, omdat de leverancier failliet is gegaan. Garantie of niet, kies liever eieren voor uw geld. U zult uw oorspronkelijke plan helaas moeten aanpassen en accepteren dat er overmacht in het spel is en er inderdaad niet één, twee, drie op tijd uw ideale keuken geplaatst kan worden.
Misschien kunt u nu de ervaring maken, dat uw ooit ideale keuken, uiteindelijk tòch nog anders en beter kan.
Tenslotte: U heeft het merk niet genoemd, maar heb ik HIER evtl. een ander merk (Küppersbusch) met acceptabele functies kunnen vinden (de grepen wijken optisch minimaal af)?
Hi Hansje, Dank voor het meedenken! Atag, AEG, Smeg en Küppersbusch maakten allemaal gebruik van diezelfde toeleverancier. Alle vier kunnen ze niet meer leveren...
Weet je wat het punt ook een beetje is? Ik mag in augustus 2016 tekenen en als ik er -om welke reden dan ook- vanaf zie 30%-50% van de oorspronkelijke contractwaarde moet afrekenen voor niets. Maar als de keukenverkoper door een zelfgemaakte, puur bedrijfseconomische keuze tegen hogere kosten / problemen aanloopt, geven ze niet thuis en mag ik daarvoor opdraaien?
@Bram33. Ikzelf zou óók eerst voor een door mezelf acceptabele oplossing zoeken en dan met de door mezelf verantwoorde oplossing gaan verhandelen. U heeft weliswaar een combi gevonden, maar daar kleven garantieproblemen aan. U kunt mogelijk? nog een gelijkwaardige combinatie vinden die achteraf met geborstelde, enkele mm's dikke edelstaalfronten voorzien kan worden? Een andere oplossing kan mogelijk gevonden worden door drie losse elementen naast elkaar te plaatsen, hetgeen zelfs nog voordelen opbrengt bij reparaties/vervanging.
U heeft helemaal gelijk, dat uw "keukenboer" zich hier erg passief opstelt en er een pat-situatie gaat ontstaan, maar om toch een keuken geleverd te krijgen moeten beide partijen momenteel wèl gaan roeien met de riemen die er zijn en van beide partijen heeft er tenslotte nu nog ieder één roeispaan in de hand om samen voor dezelfde richting te kunnen kiezen.
Bij dit passieve bedrijf is in ieder geval de klant niet meer KONING!
Keukenverkoper kan/wil keuken (apparatuur) niet leveren.
wat onze rechten en de mogelijkheden zijn?
Het is heel simpel, u kan wel eisen dat hij levert, maar als hij het niet kan kopen om het aan u te verkopen, kan hij niet leveren. Anders gezegd: het "wil" in uw titel is niet van toepassing. Hij zal u wel de aanbetaling moeten terugbetalen.
Dank voor je reactie.
Ik was niet heel duidelijk: de keukenverkoper kan het (of een alternatief) wél kopen, maar niet tegen de inkoopprijs van ruim een half jaar geleden.
En hoeveel scheelt dat dan in 't'euro's?
Geen idee. Prijzen (en daarmee marges) krijg je niet te horen. Terecht, want ik koop geen losse onderdelen, maar een gehele keuken, all in. Het enige wat ik te horen krijg is dat de verzekering het verschil (hoeveel?) niet dekt. Maar afgezien van de vermoedelijke prijzen. Als ik wil gokken op een lagere inkoopprijs (of besparen op opslagkosten - lees: meer marge maken) en voor de mogelijke verliezen of tegenvallers ook een verzekering afsluit, kan ik toch mijn verlies niet op een derde afschuiven? Bij lagere inkoopkosten door schaalvoordeel, gaat mijn aankoopprijs (waarvoor ik getekend heb) naderhand toch ook niet omlaag?
Ik zal het anders vragen: Hoeveel moest u eerst betalen en hoeveel nu?
@bram33 Maar waar praat u over als u niet eens weet hoeveel u bij moet betalen.
@FAMILYMAN - wij hebben in 2016 voor €27.000 getekend. Er is ons één voorstel gedaan, wat wij niet passend vonden (zie originele posting). Wat de keukenverkoper extra wil rekenen voor een volgens ons passend alternatief is ons niet meegedeeld.
Vraag is dan: hoeveel van het door de verkoper bewust genomen risico (en verlies) is voor rekening van de koper?
Wat de keukenverkoper extra wil rekenen voor een volgens ons passend alternatief is ons niet meegedeeld.
Zou u dàt niet eerst eens vragen aan uw verkoper? Dit geeft wel effe helderheid in deze mistige situatie.
Uw 'mistige stituatie' intrigeert mij.
1. Op moment A gaat de verkoper de contractuele verplichting aan voor €27.000 een volledige gespecificeerde keuken te leveren op moment C. Op moment A gaat de koper de contractuele verplichting aan op moment van levering €27.000 te betalen aan de verkoper.
2. Op moment B (ca 5 maanden na moment A en 2 maanden voor moment C) deelt de verkoper de koper mee dat de verkoper zich niet meer aan de contractuele verplichting kan/wil houden.
3. De koper hoort dat de verkoper zich niet aan de contractuele verplichtingen kan/wil houden en zoekt vanaf moment B naar oplossingen. Onder andere een showroommodel elders in het land. Op de door de koper gevonden oplossingen wordt door de verkoper niet gereageerd en uiteindelijk telefonisch afgewezen.
4. Verkoper doet na twee maanden aandringen één voorstel; een voor de koper niet acceptabel voorstel. Echter, mocht de koper bereid zijn een onbekend bedrag bij te betalen (daar wachten we nu al twee weken op!) dan is de verkoper bereid een voor de koper acceptabel alternatief te leveren.
Wat is hier mistig aan? Maakt het iets uit als de verkoper 25%, 50% of misschien 100% van de extra kosten als gevolg van zijn niet tijdig inkopen bij de koper neerlegt?
U geeft nog steeds geen antwoord wat de keuken nu gaat kosten, en heeft dat niet gevraagd ook nog begrijp ik. Ik sluit voor mijzelf deze vraag. Ik zou zeggen: ontbindt de aankoop, met al of niet 30% annualeringskosten mogelijk. Fijne dag verder.
We wachten nu al twee weken op de voor u doorslaggevend meerprijs (zie reactie)... Dag en dank voor uw input.
Let op, een duurder alternatief is voor ons niet een voordeel, want de kosten voor verzekeren, gebruik én onderhoud en reparatie gaan hier ook mee omhoog.
Dit ben ik niet met u eens, vaak zijn onderdeel van duurdere merken zelfs voordeliger. Het verbruik is ook vaak minder in de betere klasse. Onderhoud heeft u er bijna niet aan en in de verzekering scheelt het misschien een klein beetje geld.
Kennelijk kan deze keukenboer u een scherpe prijs geven omdat hij laat inkoopt. Dit beleid zit ongetwijfeld verdisconteerd in de verkoopprijs, dus u hebt er zelf ook baat bij. U had de keuken ook al in 2016 kunnen laten leveren en zelf zorgen voor opslag. De leverancier is failliet, dus die levert niet meer. De keukenboer kan onder dezelfde voorwaarden niet meer hetzelfde leveren. Dan is nakoming ook erg lastig. Doe een 50/50 voorstel waarbij u beiden opdraait voor de meerkosten. Of ontbind de overeenkomst, krijg uw geld terug en ga ergens anders een keuken kopen.
Topantwoord
De toeleverancier van het bestelde model koelkast is failliet en de keukenverkoper kan hem niet meer leveren.
Volgens de keukenverkoper kan er een opvolger komen, wat nog niet helemaal zeker is.
Daar kun je op wachten of je zoekt een apparaat uit wat wel beschikbaar is, of je annuleert de keuken.
Maar wat jullie willen is dat de keukenverkoper de bewuste koelkast bij een andere keukenverkoper koopt en hem jullie levert.
Een koelkast uit de showroom, dus niet nieuw wel met volledige garantie. Als de koelkast stuk gaat en hij kan niet gemaakt worden, dan hebben jullie recht op een nieuwe ,welke de keukenverkoper uit eigen middelen moet betalen. Immers de fabrikant van de koelkast is failliet, daar valt niets meer te halen. Dat gaat hij niet doen.
Een keukenverkoper heeft een bepaald assortiment elektrische apparaten. Daar kun je een keus uit maken.
Wil je een ander apparaat, dan zul je naar een andere keukenverkoper moeten en daar een keuken uitzoeken.
Je wilt een gedeeltelijke levering van de keuken zonder koelkast.En je wilt dan ook een gedeelte betalen, of alleen als alles klaar is?
Soms moet je even wachten, dan komt er wel een oplossing.
Hi Panter22, ik begrijp je punt(en) - of ik het er mee eens ben is een tweede ;-) Waar we elkaar wel helemaal begrijpen is dat wij ook even kunnen wachten op de opvolger (die hoogstwaarschijnlijk binnenkort op de markt komt). En deze optie is de allerbeste - voor beide partijen. Maar helaas krijgen wij deze mogelijkheid niet aangeboden, althans, wij krijgen niet de kans dit te bespreken. Communicatie is echt nul. Frustrerend? En hoe!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Lekkage bij de buren via onze schoorsteen?
Onze buren hebben lekkage in de nok van hun huis. Volgens hen komt dit water via onze schoorsteen.
Nu heb ik een appje gekregen waarin de buren mij vragen om hier wat aan te laten doen omdat het onze schoorsteen is.
Maar wie is nu verantwoordelijk. Zou de lekkage via mijn schoorsteen kunnen komen? Slecht voegwerk.
Of moeten de buren dit oplossen? Loodslabben van hun dak?
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer