eb
door ebeelen Nov 4, 2004 om 13:42
Geldzaken & recht

Keuze notaris

Ik wil graag weten of ik bij de aankoop van mijn huis zelf mijn notaris mag kiezen of dat ik gebruik moet maken van de notaris van de makelaar. Het scheelt nl. aanzienlijk in de kosten. De makelaar waar ik mee te maken werkt intimiderend.

Zijn er mensen die ervaring hebben met www.degoedkoopstenotaris.nl en eventueel met Stasse en Venekamp in Papendrecht.

1102 5 Rapporteer

cats
door cats - Nov 4, 2004 om 14:02
153 Antwoorden / 16 Vragen

Het lijkt mij wel duidelijk, dat u zelf de notaris kunt kiezen. Op de site van de Vereniging Eigen Huis lees ik o.a.

De keuze van een notaris
De keuze van een notaris is eigenlijk bijna altijd aan u als koper. Ook als er in de koopakte al een naam van een notaris staat vermeld, kunt u deze (voor ondertekening) laten veranderen. Alleen bij (nieuwbouw) projecten is het gebruikelijk dat alle akten bij een projectnotaris worden gepasseerd.

ea
door eagle75 - Nov 5, 2004 om 04:18
9 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent altijd vrij om een notaris te kiezen bij koop/verkoop van een woning en/of afsluiten hypotheek. Vaak hebben banken en makelaars afspraken gemaakt met een notaris dat zij worden aangewezen als notaris. U hebt hierin altijd het laatste woord en het kan best zijn dat u elders goedkoper uit bent.

Het beste is om rond te vragen bij wie u voor de koop van een woning het goedkoopst uit bent.

user123
door user123 - Nov 6, 2004 om 20:10
1346 Antwoorden / 3 Vragen

De makelaar krijgt gewoon een centje mee als hij een notaris aanbeveelt. De ene hand wast de andere...

vi
door vince_1 - Nov 7, 2004 om 03:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Indien het een nieuw te bouwen woning betreft kan wel degelijk een notaris verplicht worden. Logisch ook want bij v.o.n. vrij op naam geldt namelijk dat de kosten van de akte van levering voor rekening zijn van de verkopende partij. U blijft natuurlijk wel vrij om de hypotheekakte te regelen bij de notaris van uw keuze.

De site de goedkoopste notaris hoeft niet altijd te leiden tot de goedkoopste notaris. Recentelijk heb ik zelf een nieuwe woning gekocht en een rondje zelf bellen leverde een voordeliger offerte op dan de door u genoemde site.

Veel succes met de verder aankoop.

an
door ann3li3s - Nov 19, 2004 om 20:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

in principe ben je als koper vrij in het kiezen van een notaris, tenzij de verkoper ervoor heeft gekozen te werken met een vaste notaris. Dit moet echter wel in de aanmelding van de woning al staan vermeld, zodat de (potentiele) koper er vooraf mee bekend is of had kunnen zijn.

Makelaars krijgen overigens echt niets bij het doorverwijzen naar een (vaste) notaris; notarissen zijn altijd onafhankelijke tussenpersonen.

En let erop dat de goedkoopkste notaris zeker niet altijd de beste is. Juist die notarissen staan erom bekend dat door de enorme drukte op die kantoren er daar ook vaak dingen mis gaan, helaas!