he
door hein.boermans Mar 8, 2016 om 17:03
Geldzaken & recht

Kilometerkosten auto

Welke kosten per kilometer bij bezoek aan ziekenhuis  kun je aftrekken bij de zorgkosten? Kan ik dit ergens vinden?

18556 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2016 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt de werkelijke kosten per kilometer aftrekken. Die kosten kunt u berekenen op de site van de ANWB. Mocht u daar geen zin in hebben, dan wordt een kilometerprijs van € 0,35 tot € 0,40 zonder meer geaccepteerd. Behalve natuurlijk als u een oud wrakje hebt wat niks kost. :-)

dit is uiteraard alleen van toepassing bij ziekenhuisbezoek, dus als u naar een specialist moet of zo. Niet bij het bezoeken van een patient in het ziekenhuis. Dan gelden veel strengere regels en een lager bedrag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 11, 2016 om 22:16
16894 Antwoorden / 202 Vragen

19 ct bij gebruik eigen auto! Ook als het een wrak is DAT niets kost.

marita567
door marita567 - Mar 8, 2016 om 17:24
1576 Antwoorden / 17 Vragen
jo
door jorisw Mar 10, 2016 om 14:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die link van de belastingdienst gaat over ziekenbezoek. Ik weet niet of TS dat bedoeld of dat het om kosten voor een bezoek aan een arts of behandeling gaat.

marita567
door marita567 Mar 10, 2016 om 15:36
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Als u in dezelfde link klikt op vervoerskosten ( links in het rijtje scroll naar beneden  ) dan staat daar beschreven voor werkelijke uitgaven vervoer naar een arts / ziekenhuis. En dit : Reiskosten naar partner of inwonende kinderen in verband met ziekte (alleen als de afstand voor een enkele reis meer dan 10 km is): 0,19 euro per autokilometer of werkelijke openbaar vervoerskosten Bron: nibud.nl

edrick3
door edrick3 - Mar 8, 2016 om 17:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk eens bij de Toelichting bij vraag 26:

Het kan zijn dat u door ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten maakte. De volgende uitgaven zijn aftrekbaar:
-uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis
-uitgaven voor ambulancevervoer
-extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit.

Vwb het laatste:
U mag deze extra vervoerskosten aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten had. Deze hogere vervoerskosten had u in vergelijking met mensen die niet ziek of invalide zijn emn die financieel eb maatschappelijkopzicht vergelijkbaar zijn met u. U kunt daarvoor gebruik maken van bv. de gegevens van het NIBUD of het CBS.
Had u inderdaad hogere vervoerskosten? Dan mag u extra vervoerskosten aftrekken. U moet van deze vervoerskosten wel de vergoeding afhalen die u bv van uw zorgverzekering kreeg.

ho
door honza23 - Mar 9, 2016 om 12:24
263 Antwoorden / 3 Vragen

simpel:

1) als het bezoek is voor eigen doel (behandeling, consult, operatie, opname etc) dan mag je de werkelijke kosten aftrekken.
Om maar een voorbeeld te noemen:
mijn moeder rijdt zeer weinig km's per jaar, ik heb voor haar alle kosten opgeteld (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud en reparaties, ANWB-lidmaatschap, ruitensproeiervloeistof etc etc) en dat gedeeld door de gereden km's van dat jaar, ondanks dat ze in een goedkope auto rijdt was dat 59,3 ct/km ! Omdat hier het ziekehuis een eigen (betaalde) parkeergarage heeft heb ik bij de aftrekbare kosten van dit punt die parkeerkosten er nog bij opgeteld.
Echter, mijn buren hadden hetzelfde maar die rijden zeer veel km's per jaar met hun auto, bij hun kwam ik uit op 'maar' 31,4 ct/km.

2) is het bezoek aan familieleden die in het ziekenhuis liggen (en dan nog alleen van je eigen gezin) dan geldt 19 ct/km.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2016 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@honza23

Bij bezoek aan gezinsleden in het ziekenhuis gelden nog veel meer regels, zoals duur van de opname en afstand.

wi
door willemwriter - Mar 9, 2016 om 15:03
12 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet wel heel erg lang ziek zijn om enige aftrek daarwerkelijk terug te krijgen, indachtig de steeds hoger wordende drempels.

dr
door dredebruijn - Mar 9, 2016 om 20:25
1 Antwoorden / Vragen

kilometer vergoeding eigen auto. bij bezoek specialist ziekenhuis opnames van mijn vrouw hoeveel cent de km ?
gr dre.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2016 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dredebruin

Lees het eerste antwoord eens.

Ma
door Mat Matheij - Mar 11, 2016 om 20:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Aangezien U spreekt over aftrek moet worden aangenomen dat uw ziektekosten boven 1.65% van uw inkomen liggen. Waar mogelijk al dan niet aan is gedacht is dat sommige zorgverzekeraars mits afdoende aanvullend verzekerd dit soort kosten vergoeden. Alsdan worden de kosten in zijn geheel vergoed hetgeen mogelijk interessanter is dan het bovenstaande.

Ma
door Mat Matheij - Mar 11, 2016 om 20:17