atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 13:25
Geldzaken & recht

Kind onterft en kleinkinderen erven

Mijn moeder is overleden, ze heeft altijd gezegd..zoon alles is voor jou als ik heen mocht gaan. Het testament zegt nu dat ik onterfd ben, en de kleinderen de helft gaan erven. Ik kom wel in aanmerking voor mijn legitieme portie.

De zaak ligt bij stichting Veritas, waar ik ook de mededeling van gekregen heb. Ik vind het best, ik hoef geen erfenis en zit er ook niet om te springen. Als dit mijn moeder wens is, dan laat ik het.

Mijn vraag is: nu de kleinkinderen genoemd worden als erven, hoe gaat dat dan verder in zijn werk? Er zullen ook kosten zijn die betaald moeten worden maar ik zie van dat hele gedoe af.

Ik kom daar zelf niet goed uit, misschien iemand die het ook heeft meegemaakt?

5923 13 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jul 11, 2023 om 13:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag het de notaris.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 13:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat zou kunnen i.d.d. lastig als die niet om de hoek woont maar 6500 km verderop. Maar bedankt voor de tip.

ju
door juliomariner Jul 11, 2023 om 14:01
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ook 6500 km verderop hebben ze telefoon en e-mail neem ik aan. Ik snap dat een persoonlijk gesprek wat prettiger is maar ik denk dat de notaris u telefonisch wel wil helpen (misschien nadat uw identiteit via een paar vragen is  gecheckt.
Ik begrijp dat stichting Veritas een soort bewindvoering is. Misschien kunnen zij u meer uitleg geven.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 14:21
341 Antwoorden / 13 Vragen

Veritas gaat alleen antwoorden als ik accoord ga met haar voorwaarden. Dat betekent dat ik haar moet machtigen en moet gaan betalen ad.139 euro per uur om de zaak rond te krijgen, en antwoorden te geven.

Ik denk dat ik dan bij de notaris moet zijn waar het testament ligt, maar ook dat weet ik niet. Veritas is heel beknopt met informatie.

ju
door juliomariner Jul 11, 2023 om 14:27
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dit zou ik uit principe ook niet willen betalen voor een beetje informatie.
U weet niet bij welke notaris het testament ligt?  U kunt dit nazoeken bij https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/centraal-testamentenregister-ctr
Daarna kunt u de bewuste notaris benaderen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 15:58
341 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt, gelukt.

ju
door juliomariner Jul 11, 2023 om 16:24
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Graag gedaan.
Heeft u nog contact met uw kinderen? zo ja dan kunt u hen misschien adviseren om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Ze kunnen dan kijken of het loont om de erfenis definitief te aanvaarden. (aangezien u hieronder schrijft dat uw moeder een jokkebrokkie was zijn er misschien alleen maar schulden) Dat zou best eens kunnen aangezien het via de stichting gaat.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 16:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat zou best eens kunnen i.d.d. niemand heeft mij het saldo laten zien tot nu toe, daar zit de stichting bovenop! Een uitvaartje, cremeren kost even 11.000 euro, daarbij komen nog wat kosten. Basiskosten noemen ze dat: uitvaartverzorger, laatste verzorging, opbaren, rouwvervoer.
Heeft u nog trek? Ik niet!
De helft van 25.000 euro, als dat bedrag niet gejokkebrokt is, dat dekt deze kosten niet eens. Ik heb het graag voor mijn moeder over,maar niet op deze manier. Ik gun mijn zonen met plezier de erfenis.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jul 11, 2023 om 14:12
519 Antwoorden / Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder en sterkte.
Er zijn notarissen waar u via beeldbellen terecht kunt, digitaal via mail etc. en via gewoon bellen voor advies.Ik zou uw vragen daar op die manier eens neerleggen.

Topantwoord

hereistom
door hereistom - Jul 11, 2023 om 14:16
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u dit het best kunt vragen bij de stichting Veritas.
Als u weet wat de nalatenschap van uw moeder is en dat is ruim positief dan kunt u met u kindsdeel er gewoon aanspraak op maken.
De eventuele kosten kunnen meestal worden betaald van de nalatenschap als deze ruim postief is.
Maar als het goed is kan de Executeur van de stichting Veritas u dat precies uitleggen.

https://www.veritasvertegenwoordiging.nl/diensten/nalatenschappen/

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 14:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Die praten alleen als er betaald wordt, 139 euro per/uur! Op dit moment ben ik nog niet binnen bij Veritas, ik moet eerst Veritas machtigen om verder te komen.

hereistom
door hereistom Jul 11, 2023 om 14:39
736 Antwoorden / 1 Vragen

Komt u er niet uit met ze dan naar Notaris die wordt gebruikt voor het testament, maar die vragen meestal ook hoge prijzen, vaak al voor één telefoontje of mail.

hereistom
door hereistom Jul 11, 2023 om 14:47
736 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al gekeken wat er hierover in het testament is opgenomen? Als er namelijk niets over de beloning van de executeur in het testament staat vermeld, ontvangt een executeur volgens de wet een vergoeding ter grootte van één procent van het vermogen van de overledene op de dag van overlijden. In het testament kan een andere vergoeding zijn opgenomen, bijvoorbeeld een vast bedrag of een uurtarief. De bepalingen in het testament zijn hierbij steeds leidend. Verder mag een executeur altijd kosten in rekening brengen die hij in redelijkheid heeft moeten maken voor de afwikkeling van de nalatenschap. U kunt hierbij onder meer denken aan benzinekosten en postzegels.

N.B. Als bij testament geen executeur is aangewezen en iemand  (bijvoorbeeld een familielid) regelt  namens de andere erfgenamen als gemachtigde de afwikkeling van de nalatenschap dan heeft die niet automatisch recht op een zelfde vergoeding als een executeur. Er zal dan overleg moeten plaats vinden tussen de erfgenamen of een vergoeding betaald wordt en hoe hoog die zal zijn.

N.B. Overigens is de vergoeding voor de executeur een schuld van de nalatenschap maar deze vergoeding is niet aftrekbaar voor de erfbelasting.

N.B. Als er sprake is van een professionele executeur dan is het gebruikelijk dat die zijn uurtarief in rekening brengt. Dit moet dan natuurlijk wel in het testament zijn vastgelegd.

Als u zeker weet dat de nalatenschap voor u minder is dan zo'n 5000 euro, dan zou ik het verder zo laten.
Je hoort dan vanzelf wel of je iets krijgt of niet.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 15:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Goede uitleg verder, dat begreep ik al dat een notaris ook geld vraagt. De een zijn dood, is de ander zijn brood. Ik heb de notaris gevonden met behulp van Juliomariner. Ik ken ze niet, ze zitten in Rhoon en het testament is opgesteld in 1998, toen woonde ik nog gewoon in Nederland. Mij was hier niets van bekend.

Nou zo'n 5000 euro, ik denk het niet. Ik dacht dat de bewindvoerder het eens had over 25.000 wat in de pot zat. Dat erf ik dus niet maar de kleinkinderen. Wat dan overblijft nadat alles is betaald, de hele mikmak en alle postzegels en tussendoor hapjes. Blijft er niet veel van over denk ik zomaar.

Wellicht een goed advies, om het verder zo te laten.

hereistom
door hereistom Jul 11, 2023 om 15:54
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, als er meer kosten zijn dan erfenis zou ik de erfenis niet aanvaarden, de kosten kunnen dan op de erfgenamen worden verhaalt.

getty
door getty - Jul 11, 2023 om 14:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud zijn de kleinkinderen?

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 14:23
341 Antwoorden / 13 Vragen

43 en 45 jaar.

getty
door getty Jul 11, 2023 om 16:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan hoeft u niets te doen

mahadma
door mahadma - Jul 11, 2023 om 14:22
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn vraag is: nu de kleinkinderen genoemd worden als erven, hoe gaat dat dan verder in zijn werk?

Als de kleinkinderen minderjarig zijn zullen hun zaken door een volwassen vertegenwoordiger worden behandeld, als de kleinkinderen uw kinderen zijn, zult u een en ander moeten regelen in samenwerking met de notaris. Als de kleinkinderen meerderjarig zijn kunnen zij dit zelf met de notaris  afhandelen en staat u op het zijspoor.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 14:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Afhandelen? Als ze dat willen tenminste?

Ik weet niets van de nalatenschap van mijn moeder, daar mag Veritas niets over vermelden tot nu toe. Ik weet ook niet wat er allemaal voor schulden uitstaan, de uitvaart, ontruimen kamer, opslag goederen...etc. Kortom, ik weet gewoon helemaal niets.
Ik weet wel dat mijn moeder een jokkiebrokkie is geweest, om mij voor de gek te houden dat de complete erfenis voor mij bestemd zou zijn. Geeft niet, houden zo.

De kleinkinderen zullen wel verrast zijn.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 11, 2023 om 16:22
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Atlas,
geconduleerd met het verlies van uw moeder.
ga er maar van uit dat dit uw moeders wens was en u verder niets hoeft te doen tenzij er verderop nog wat verrassingen tevoorschijn komen maar daar wordt u dan wel voor op de hoogte gebracht.
Hoop dat er nog wat duidelijkheid komt, afwachten maar.

atlas1302
door atlas1302 Jul 11, 2023 om 16:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dank je wel.

marita5
door marita5 - Jul 12, 2023 om 08:36
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Atlas1302 ,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder .

Zie ook deze link , veel informatie te vinden , scroll naar beneden .

https://www.doehetzelfnotaris.nl/erfenis-afhandelen-met-onterfd-kind/

atlas1302
door atlas1302 Jul 12, 2023 om 10:49
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dank je Maritas, maar ik leg me gewoon neer bij de wens van mijn moeder. Ze heeft de kleinkinderen aangesteld als erven, en mij onterfd.
Dat wil zeggen dat ik de helft krijg van mijn legitieme portie, en dan samen met de kinderen ieder bonnetje moet gaan betalen wat boven water komt drijven.
Stel er zit in de pot 25.000, dat wordt door 3 gedeeld en is 8.330 euro. Daar krijg ik de helft van en dat is dan 4.166 euro.

Door deze zet en wens van mijn moeder, ontvang ik maar liefst 20,834 euro minder. Terwijl mijn moeder van tevoren haar uitvaart al had geregeld "cremeren" en dus ook wist dat het niet koedkoop kon zijn met al haar bijbehorende wensen. Dan de stichting die een uurloon vraagt van 139 euro, de notaris, de ontruimer, basiskosten uitvaartcentrum en kosten waar ik geen weet van heb. Ik heb het graag voor mijn moeder over, maar helaas ben ik geen spaarvarken.

Waarom ze gekozen heeft voor de kleinkinderen die ze nooit heeft gezien, ze weet zelfs niet waar ze wonen, om die uitgerekend erven te maken. Maar goed, kan het ook niet meer vragen. Rust in vrede.

mo
door mof - Jul 12, 2023 om 11:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt niet onterfd worden, u blijft recht houden op uw kindsdeel. Verder, mocht uw vader al eerder zijn overleden, blijft u recht houden op het erfdeel vanuit uw vaders deel dat uw moeder
misschien heeft beheerd, tenzij u uw vaders deel al heeft ontvangen. Het is uw moeders testament dus dan gaat het alleen over uw moeders bezittingen inclusief het deel dat uw moeder van uw vader heeft geerfd.
U bent erfgenaam van uw kindsdeel en van uw vaders deel. De rest wordt verdeeld onder de kleinkinderen. Bij de notaris wordt vastgelegd wie executeur testementair wordt. Deze persoon of instantie handelt de erfenis af en zorgt voor betaling van rekeningen etc. DAt hoeft u niet te zijn, dat kunnen ook de kleinkinderen zijn (mits ze 18 jaar of ouder zijn), of misschien stichting Veritas. DAn ontvangt u uw erfdeel tzt zelf. Daarover moet u dan nog wel belastingaangifte doen.

atlas1302
door atlas1302 Jul 12, 2023 om 11:50
341 Antwoorden / 13 Vragen

Kindsdeel is iets anders dan erfenis, zover was ik al. Maar ik ben gewoon onterfd, zo vermeld het testament.

Als boven geschreven vind ik het helemaal niet erg, leeglopen op een kindsdeel is wel het domste wat je kan doen toch?

1paul
door 1paul Jul 12, 2023 om 13:38
3155 Antwoorden / 0 Vragen

legitieme portie heb je altijd recht op.
is wel iets anders dan kindsdeel trouwens.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 12, 2023 om 13:02
428 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder.
Als U die erfenis niet wilt, doe afstand daarvan.  Omdat U kinderen hebt. Krijgen even later uw kinderen
weer de vraag of ze de erfenis accepteren ja of nee.   Als die ook weer daarvan afzien dan krijgen hun
kinderen weer die vraag. Als die daar ook weer van afzien dan gaat weer verder net zolang totdat er
geen kinderen meer zijn en houdt alles op.

atlas1302
door atlas1302 Jul 12, 2023 om 13:30
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mooi, dan zullen er veel vragen gesteld worden in de toekomst.

Bedankt voor condeleance!

1paul
door 1paul - Jul 12, 2023 om 13:37
3155 Antwoorden / 0 Vragen

alle kosten gaan van de erfenis af voor je uit kan gaan delen, laat de rekening dan ook een jaar ongemoeid en ga dan pas uitdelen, heb je zeer waarschijnlijk alle afrekeningen zoals belasting begrafeniskosten enz wel gehad!

atlas1302
door atlas1302 Jul 12, 2023 om 14:23
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben bang dat je het niet helemaal snapt!

1paul
door 1paul Jul 13, 2023 om 08:39
3155 Antwoorden / 0 Vragen

kan Atlas, leg uit!

atlas1302
door atlas1302 - Jul 12, 2023 om 14:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp inmiddels hoe de zaken inelkaar steken, bedankt allen voor begrip en wijze woorden. Ik laat het voor wat het is, mijn spaarvarken blijft onaangeroerd. Eigenlijk wel een meesterzet, nu de kinderen van mij de erven zijn blijf ik op het rangeer spoor.

Prettige dag verder.