ho
door hortensia Nov 13, 2009 om 14:41
Geldzaken & recht

Kinderdagverblijf

Mijn dochter doet haar kleinzoon naar een kinderdagverblijf. De afspraak was 3 om 1. Dat wil zeggen 3 donderdagen kinderdagverblijf en 1 donderdag passen mijn man en ik op. Goedkoper en met mijn gezondheid kan dit wel niet iedere week helaas. Nu is ze er achter gekomen dat ze die dag gewoon moet betalen, schijnt overal voor te komen. Maar dat staat wel in het contract wat je tuurlijk rustig door had moeten lezen. Ja ze heeft getekend zonder dat goed te doen, vind ze ook moeilijk zowel zij als haar man hebben dislexie. Maar had men dit ook niet moeten zeggen? Het gekke is ook nog haalt ze hem een uurtje vroeger op dan betaald ze ook door, nu vooruit, maar.....haal je hem een uur later op dan word dat wel in rekening gebracht! Dat is toch krom. Graag wil ik hier u antwoord op.

1983 15 Rapporteer

kr
door krieties - Nov 13, 2009 om 14:53
442 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas moet ik zeggen dat ik er weinig "kroms" aan kan vinden.
Het contract is getekend, moet voor de ondertekening wel worden gelezen en niet na de ondertekening. Ze hoeven dit niet nog eens extra te vertellen.
Ook hetgeen is vermeld over een uur vroeger of later lijkt me logisch.
Jammer voor jullie dat ik niet anders kan antwoorden.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Nov 13, 2009 om 15:05
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Beste overgrootmoeder (?!),
ik denk dat het dagverblijf wel een plekje overhoudt voor uw achterkleinzoon (?). M.a.w. het kinderdagverblijf kan natuurlijk nooit een kindje vinden voor 1 dag per maand. Ik denk dat dat de achterliggende reden zal zijn waarom deze 4e dag betaald moet worden. Dat het contract door de ouders niet gelezen is/ kon, dat kunt u het kinderdagverblijf niet kwalijk nemen.

Als u nu uw achterkleinzoon een uur eerder ophaalt, kan de werkgever niet tegen zijn personeel zeggen 'ga maar naar huis, ik betaal het laatste uur niet'. Andersom -dus als u een uurtje later komt- kan het personeel niet een peuter alleen achterlaten, ze worden dus gedwongen tot overwerken, of het hun nu uitkomt of niet. Ik vind het niet zo netjes dat u nu daarover valt.... .....of vind u dat ze de peuter(s) alleen achter moeten laten????

ho
door hortensia - Nov 13, 2009 om 15:33
16 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn dochter doet haar kleinzoon staat er.....................Mijn dochter zegt "dag" verblijf.
En...nogmaals ze heeft het gezegd, en wij vinden dat diegene van het dagverblijf dit had moeten zeggen. Dan hadden we er heel anders tegenaan gekeken. En het is geen 1 op 1 dus 1 verzorger en 1 kind.

tr
door troeltje - Nov 13, 2009 om 15:37
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik moet mij opnieuw achter de mening van Deindert scharen.
Zelf loop ik op het moment stage op een KDV en daar werken ze ook zo.
Om de door mijn voorgangen duidelijk uigelegde reden.
Daarbij als je zelf weet dat je dislectisch bent weet je dus dat contracten vaak lang en vervelend zijn wat taal betreft. Je bent echter niet dom dus kun je ook bedenken dat je zo'n contract beter samen met iemand door kunt nemen met iemand die je vertrouwd. Oma misschien in dit geval??

ho
door hortensia - Nov 13, 2009 om 15:55
16 Antwoorden / 2 Vragen

Ja maar ze wil alles graag zelf doen, nu heb ik dat ook tegen haar gezegd, laat ons of je schoonouders het lezen. En dom is ze niet, maar ach iedereen wil zijn eigen boontjes doppen. En dan moet je eerst je neus eens stoten. Maar toch was het wel zo fijn geweest als men het had gezegd. Gewoon een menselijk gedrag. Ik doe dit ook gewoon om te peilen hoe de reacties zijn. En als tip dus troeltje zeg het tegen ouders, wel zo aardig en dan ligt het begrip heel anders. Ze heeft ook nog eens de pech door omstandigheden waar zij niks aan kon doen, omdat het bedrijf waarvoor ze werkte intussen failliet ging dus ook geen inkomsten. En met de belasting heeft ze nog niet rond omdat dit best ingewikkeld is, ja en wanneer krijg je zo'n toeslag voor het eerst? Dat is ook afwachten. Ja en ik ben ook zo ingesteld ik bemoei me er ook niet teveel mee laat ze zelf maar komen anders ben ik de bemoeial. Ben zelf ook van ik zoek het zelf wel uit, dat leer je door de jaren dat je je helemaal niet hoeft te schamen. Graag vriendelijke reacties.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Nov 13, 2009 om 16:05
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Dank je wel, Troeltje!

Maar uuuuhhhh.... 'opnieuw' deel je de mening met mij? In welke vraag was dat???

@ Flops: waarom doet uw dochter nu uw achterkleinzoon weg bij dit kinderdagverblijf? Uw achterkleinzoon is dus de dupe omdat uw dochter niet kan lezen???? Het is een mens, geen dominosteen! Bovendien schrijft u zelf dat het overal schijnt voor te komen, u bereikt er dus niks mee.

ho
door hortensia - Nov 13, 2009 om 16:15
16 Antwoorden / 2 Vragen

Deinert hou maar op dochter en achterkleinzoon dat rijmt niet helemaal.
Ja het is een mens(je) en een grote schat.
Ik denk dat aan u reactie te lezen al aardig op leeftijd bent.
Hij is helemaal niet de dupe de portemonee is de dupe!
En mijn dochter haar vertrouwen!
Dus u bent iemand het is zo dan moet je het maar aannemen, waarom dan leest u de mails van kassa?
Dat gaat over onrecht.
Ik wil graag reacties van ouders die dit soms ook bij de hand hebben gehad en geen klakkeloze meingen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Nov 13, 2009 om 16:34
1163 Antwoorden / 60 Vragen

U schrijft zelf dat uw dochter haar kleinzoon naar de kinderdagverblijf brengt. Even later herhaalt u dit weer! 1+1=2.... dan gaat het uiteindelijk toch om uw achterkleinkind? Dit heeft niks met mijn leeftijd te maken. Uw dochter zou toch ook verantwoordelijk kunnen zijn voor uw achterkleinkind? Ik kan hiervandaan niet de leeftijden zien!

Verder schrijft u "dag"verblijf, daaruit trek ik de conclusie dat de kleine nu dus bij zijn vriendjes vh kinderdagverblijf weg moet. Met als reden omdat er misverstanden waren in de overeenkomst. Dit is geen mening van mij, ik wil u gewoon helpen en u in de juiste richting helpen met denken. Als dit niet zo bij u overkomt dan spijt mij dat zeer.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Nov 13, 2009 om 16:54
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het grappige aan de duimpjes is dat je hier precies kan zien als een antwoord niet aan de verwachting voldoet! Alle antwoorden die niet in het zelfde straatje liggen als vd vraagsteller hebben 1 duim omlaag....

stacey
door stacey - Nov 13, 2009 om 19:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--- omdat het bedrijf waarvoor ze werkte intussen failliet ging dus ook geen inkomsten. En met de belasting heeft ze nog niet rond omdat dit best ingewikkeld is, ja en wanneer krijg je zo'n toeslag voor het eerst? --

Als je geen werk hebt of reintegratie of inburgeringstraject volgt heb je GEEN Recht op kinderopvangtoeslag !! Dus dan zal ze alles zelf moeten betalen, opzeggen dan dus, en let op opzegtermijn, veelal 2 maanden

ho
door hortensia - Nov 13, 2009 om 19:45
16 Antwoorden / 2 Vragen

Ze heeft m.i.v. 1 december gelukkig wel werk. Ze kon ook niet gaan opzeggen want dan kom je weer op de wachtlijst. Ja soms heeft een mens pech. Maar....ze is zo hollands als maar kan. Waar haal je dat trouwens vandaan als zij geen werk heeft dat ze dan ook niks krijgt? Haar man werkt wel.

stacey
door stacey - Nov 13, 2009 om 20:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Om kinderopvangtoeslag te krijgen, moeten u en uw eventuele toeslagpartner allebei werken----
Belastingdienst

tr
door troeltje - Nov 13, 2009 om 20:16
6 Antwoorden / 2 Vragen

@ flops: even voor de duidelijkheid. Ik bedoelde met de zin "Je bent echter niet dom" in de positieve vorm. Dus dat mensen met dislectie verder zeer pientere mensen zijn. verder mag ik het er niet bij zeggen. Ik ben stagiaire en mag (nog) geen intake gesprekken doen.

@ Deindert: Ik was net voor deze topic bij een adere topic over een dof geworden bril en daar was ik het ook met uw mening eens.
Niet goed bij nagedacht dat dat verder geen duidelijke link is.

Troeltje.

mc
door mcc - Nov 13, 2009 om 20:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

Even algemeen: Een kinderdagverblijf werkt met dagdelen (en wachtlijsten)! Er zijn per dag 2 dagdelen, de ochtend en de middag. Vaak moet je een bepaald minimum afnemen. Meestal is dat 2 dagdelen (een dag of 2 halve dagen dus). Omdat je een kind niet zomaar achter een deur bij iemand anders kunt schuiven, gaat een kindje wennen. Na een wenperiode gaat de normale opvang in. Op de afgesproken dagen wordt een plek vrijgehouden voor het kind. Of het wel of niet komt. Er is een maximum aan aantal kinderen per leidster. heb je een contract voor de donderdag, dan kan je kind tussen bijv. 7.30u en 18.00u terecht. Hier betaal je voor ongeacht of 't kindje wel of niet komt. de plek wordt immers vrijgehouden voor hem of haar. Daarnaast kun je bij sommige kinderdagverblijven (KDV) gebruik maken van verlengde opvang. Daar moet dan inderdaad extra voor betaald worden.
Mij lijkt dat het kinderdagverblijf niks vreemds doet. ook hoeven zij niet te apart te vermelden dat voor de donderdag dat het kindje niet komt toch betaald moet worden. Ter vergelijking, bij een abonnement op een tijdschrift betaal je het nummer toch ook als je het niet thuis, maar bij de kapper hebt gelezen?

mc
door mcc - Nov 13, 2009 om 20:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het aanvragen van kinderopvangtoeslag is niet heel ingewikkeld, maar iemand met dyslexie kan zeker wel een beetje hulp gebruiken. Via de website van de belastingdienst is heel gemakkelijk het aanvraagprogramma te downloaden.
(Belastingdienst.nl-> particulier -> gezin en gezondheid -> kinderopvangtoeslag, onderaan bij programma's is het benodigde programma te downloaden).
Zorg dat je de inkomensgegevens van beide ouders bij de hand hebt en een rekening van het KDV, sofinummer kind en je kunt het invullen.
Succes