sj
door sjaak_1 Mar 29, 2007 om 17:21
Geldzaken & recht

Kinderen recht op spullen na scheiding nieuwe partner

ik ben een jaar gescheiden en ik woon nu samen met een andere vrouw.uit dat huwelijk heb ik twee kinderen.samen met mijn nieuwe partner hebben wij nieuwe spullen gekocht voor in het huis.nu komt de vraag ,mijn parner zegt dat als ik bijvoorbeeld komt te overlijden dat die spullen die wij gekocht hebben (omdat deze op mijn naam staan toen we ze kochten)naar mijn kinderen gaan.mijn vraag is ,is dit  waar is?gaarne uw antwoord op deze vraag.Mvg,Sjaak

1522 18 Rapporteer

spleetoog
door spleetoog - Mar 29, 2007 om 17:37
130 Antwoorden / 0 Vragen

Als jullie een samenlevingscontract hebben afgesloten is alles voor diegene die achterblijft, en helemaal als jullie alles op langst levende zetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 29, 2007 om 17:41
16950 Antwoorden / 202 Vragen

Uw partner heeft gelijk indien u niets regelt in de vorm van een partnerovereenkomst of testament of dergelijke. Formeel gelijk dan want uw kinderen zullen dan ook nog moeten aantonen dat alle spullen op uw naam staan. Heeft u dat werkelijk zo vastgelegd?

sj
door sjaak_1 - Mar 29, 2007 om 17:51
5 Antwoorden / 9 Vragen

Nee niet vastgelegd,maar we gingen kijken voor een bakstel en bestellen.en de faktuur stond op mijn naam.

astoria
door astoria - Mar 29, 2007 om 18:01
362 Antwoorden / 55 Vragen

sjaak , ik denk bankstel ,toch ? Nou daar zitten uw kinderen niet op te wachten , trouwens ?? waar maakt u zich druk over ?? b

sj
door sjaak_1 - Mar 29, 2007 om 18:12
5 Antwoorden / 9 Vragen

Ja u heeft gelijk,ik maak me niet druk maar mijn partner wel.zij denkt als ik kom te overlijden dat mijn kinderen aan de deur komen om de spullen te halen.ik zelf geloof daar niet in.

ro
door ronny530 - Mar 29, 2007 om 19:00
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Naar mijn bescheiden mening zullen al uw kinderen een erfdeel krijgen. Of ze die ook willen is een tweede, U kunt eventueel vast laten leggen dat uw erfenis naar de langst levende parner gaat, hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet maar google eens rond, ik denk dat het kindsdeel bij wet geregeld is.

my
door mylo1 - Mar 29, 2007 om 19:38
75 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi...Ik woon ook sinds kort samen ..en ben ook gescheiden..wij zijn naar de notaris geweest en hebben alles vast laten leggen

Niet mijn kinderen ..maar mijn vriend erft alles wat in huis staat.

Ik kon kiezen tussen een geregistreerd partnerschaps of een samenlevings contract..ik heb voor het laatste gekozen

Een geregistreerd partnerschap vond ik te veel op een huwelijk lijken ..en dat is absoluut niet wat ik wil..weer gedonder als je uit elkaar gaat

In een samenlevings contract ,kan je alles vastzetten[wie wat heeft gekocht etc ..wat ook belangrijk is als jullie ooit uit elkaar gaan]maar daarnaast zal een testament nodig zijn...voor een eventueelle bankrekening..mij werd aanbevolen om een en/of rekening te nemen ..maar heb daar een beetje moeite mee..dus dat zal nog wel even duren

Ga er maar van uit dat je een aardige som geld kwijt bent..mij heeft het een slordige €600 gekosst..als je kiest voor geregistreerd partnerschap..kost het weing..maar wat willen jullie?

mylo1

my
door mylo1 - Mar 29, 2007 om 19:44
75 Antwoorden / 2 Vragen

ps

Een geregistreerd partnerschap gaat via het stadhuis/gemeente en is te vergelijken met een huwelijk..google er maar even op

Het is echt belangrijk om de dingen op papier te hebben..voor alle twee

mylo1

ro
door ronny530 - Mar 29, 2007 om 19:56
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Misscien een wat trieste site maar toch.

http://www.begraafplaats.org/info/notaris/not7krig.htm

Ronny.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 29, 2007 om 21:12
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste sjaak,

uw vriendin heeft gelijk. Wanneer jullie verder niets formeel hebben geregeld zijn uw kinderen bij uw overlijden tevens uw erfgenamen, niet uw viendin. Overigens: ook wanneer uw vriendin zou komen te overlijden bent u niet automatisch haar erfgenaam... Het wordt dan een heel gedoe om achteraf hard te maken welke zaken uit de boedel nu feitelijk aan wie hebben toebehoord.

Dit kan voorkomen worden (zoals voor mij al anderen hebben aangegeven) door beide een testament op te laten stellen (in het geval van een testament op "langstlevende" betekend dit dat de langstlevende partner het vruchtgebruik van de nalatenschap van de overledene heeft/ houdt. Pas nadat ook de langstlevende partner is overleden wordt de erfenis dan verdeeld).

Een samenlevingscontract, geregistreed partnerschap en een huwelijk op zich lossen deze (erfrecht) situatie niet op: ook in die situaties (zonder verdere testamenten) blijven anderen direct aanspraak kunnen maken op een deel van de nalatenschap. Uit een eventuele boedellijst blijkt wie formeel eigenaar van een bepaald goed is, dit zegt weer niets over de vererving van dat goed. U kunt dan misschien "eigenaar" van de bank zijn, maar bij uw overlijden vervalt dat eigendom aan uw erfgenamen. Wanneer u uw partner niet als zodanig in een testament heeft genoemd loopt dat fout. Ook wanneer u zou zijn gehuwd, vervalt uw bezit door uw overlijden aan uw erfgenamen. Mits u "voorzorgsmaatregelen" treft (testament op langstevende) wordt de boedel dan alsnog verdeeld...

Het helemaal onterven van kinderen kan niet in het erfrecht, ze houden altijd recht op een kindsdeel. De contructie "langslevende" veranderd daar ook niets aan.

Ga samen informeren (notaris) over de verschillende opties/ mogelijkheden en bespreek ze grondig, voordat u een beslissing neemt.

IJzerbroot

my
door mylo1 - Mar 29, 2007 om 21:36
75 Antwoorden / 2 Vragen

ijzerbroot

Wat maak je me nou! ...ben vorige week bij de notaris geweest..en een goed samenlevingscontract met er bij een testament...is echt wel afdoende

Mijn kinderen [weten het en stemde in]erven niet ..ja als mijn vriend als laatste gaat,dan kunnen zij van hem erfen en als ik als laatste ga uiteraard van mij

Denk trouwens ook nog aan het pensioen!...als jullie in je samenlevings contract laten zetten, dat jullie voor elkaar zorgen..kan ook de pensioen regeling voor elkaar aangevraagt worden

Bel een notaris bij je in de buurt..[dit is gratis ]en informeer[ik heb eerst zo'n 35 minuten met haar gesproken voorr informatie

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 29, 2007 om 21:44
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste mylo1,

??? Lees mijn bericht dan nog eens... Ik schijf toch echt dat een samenlevingscontract, geregistreed partnerschap en/ of huwelijk zonder testament het verervingsprobleem niet oplossen... Dus: in combinatie met een testament... Volgens mij exact hetzelfde wat uw notaris u vertelde...

Alleen in een testament kunnen verervingszaken worden aangegeven/ geregeld, mits dit in overeenstemming met de Wet is.

Prettige avond verder.

IJzerbroot

my
door mylo1 - Mar 29, 2007 om 22:06
75 Antwoorden / 2 Vragen

ijzerbroot

Dat had ik zelf ook al geschreven..sorry foutje

Maar wat betreft..de constructie "langslevende" veranderd daar niets aan...ik heb begrepen dat het erfrecht nu naar mijn vriend gaat?

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 30, 2007 om 09:18
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste milo1,

Met "...de contructie "langstlevende" veranderd daar ook niets aan" bedoelde ik aan te geven dat ook een testament waarin die clausule is opgenomen niet maakt dat bv kinderen hun erfdeel verliezen. Het moment van verdeling veranderd daar wel door, maar niet het recht om te erven...

Of uw vriend nu uw erfgenaam is moet blijken uit uw testament, daarover kan ik verder geen uitspraken doen. U schrijft zelf: "... mijn kinderen erven niet..ja als mijn vriend als laatste gaat,dan kunnen zij van hem erven en als ik als laatste ga uiteraard van mij". Uw kinderen erven dus wel... de feitelijke boedelverdeling zal echter pas zijn wanneer de langstlevende partner ook is overleden... Of uw partner nu uw erfgenaam is of dat deze het vruchtgebruik van uw geld en goederen heeft moet uit het testament blijken.

IJzerbroot

vladja
door vladja - Mar 30, 2007 om 09:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vanaf 1 januari 2003 is het Nederlandse erfrecht vervangen
door een heel nieuw wettelijk systeem. Dit wordt ook wel het versterf-erfrecht
of wettelijk erfrecht genoemd.

Ongehuwd samenwonenden

Het nieuwe erfrecht biedt nieuwe mogelijkheden voor samenwoners. Samenwoners
zijn niet automatisch elkaars erfgenaam, ook niet wanneer zij een
samenlevingscontract hebben opgemaakt. Wel kunnen samenwoners, die een
notarieel samenlevingscontract hebben opgemaakt, bij testament bepalen dat
hetgeen de kinderen krachtens erfrecht toekomt niet opeisbaar is tijdens het
leven van de langstlevende samenwonende partner.

Samenwoners worden voor de Successiewet gelijkgesteld met echtgenoten,
tengevolge waarvan zij in aanmerking komen voor de -voor echtgenoten-
vastgestelde vrijstelling voor het recht van successie, mits zij voldoen aan de
volgende voorwaarden:

- zij moeten in het bezit zijn van een notarieel verleden samenlevingscontract
dat tenminste 6 maanden oud is;

- zij moeten samen staan ingeschreven op eenzelfde woonadres bij de registers
van de burgerlijke stand;

- zij moeten voor de Inkomstenbelasting hebben gekozen voor het zgn.
"fiscaal partnerschap".

Bron:  http://www.notarisvanbaal.nl/erfrecht.html

Vladja

vladja
door vladja - Mar 30, 2007 om 09:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

IJzerbroot:

Langstlevende echtgenoot (dus officieel getrouwd zijn
geweest  en op de dag van overlijden
niet van tafel en bed gescheiden)

Indien er geen testament door de erflater is opgemaakt geldt de nieuwe
regeling. In hoofdlijnen komt deze op het volgende neer.

De langstlevende echtgenoot en de kinderen zijn erfgenamen van de langstlevende
ouder. Zij krijgen ieder een gelijk deel van de erfenis. Om de langstlevende
echtgenoot nu toch verzorgd achter te laten wordt de nalatenschap volledig
toebedeeld aan de langstlevende echtgenoot. De langstlevende echtgenoot moet
ook alle schulden van de nalatenschap voldoen. De kinderen krijgen hun erfdeel
in de vorm van een "vordering" op de langstlevende echtgenoot. De
eventuele belasting (successierechten) die de kinderen verschuldigd zijn over
hun kindsdeel, moet door de langstlevende ouder worden voorgeschoten. De
kinderen krijgen immers geen contanten om deze belasting te voldoen. Wanneer de
wettelijke rente (door de wet vastgestelde periodieke rente) meer bedraagt dan
6% moet de langstlevende ouder het meerdere vergoeden aan de kinderen. De
kinderen kunnen echter de vordering en de rente in beginsel pas opeisen wanneer
de langstlevende echtgenoot komt te overlijden. Deze verdeling wordt de
wettelijke verdeling genoemd.

Dus bij een huwelijk is er helemaal geen testament nodig.
Dan wordt de nalatenschap dus wettelijk toebedeeld aan de langstlevende
echtgenoot en moeten de kinderen dus wachten op hun erfdeel totdat ook de
langstlevende overlijdt. Als de langstlevende de nalatenschap opmaakt, wat
hij/zij mag doen, dan hebben de kinderen dus niets.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2007 om 11:57
16950 Antwoorden / 202 Vragen

ronny530@ een tip als u een link plaatst: eerst even kopiëren naar een tekstverwerker, lettertype aanpassen in verdana 7,5, dan met de cursor eind rechts gaan staan, tegelijk shift/enter toetsen en dan heeft u een hyperlink. vervolgens dan die hyperlink kopieëren naar de antwoordrubriek. Succes.

my
door mylo1 - Mar 30, 2007 om 15:31
75 Antwoorden / 2 Vragen

oke..dan zitten wij toch goed!..schrok namelijk..ik wilde mijn dochter besparen dat zij voor het leeghalen van het huis aansprakelijk zou zijn en het in oude staat terug brengen..en daarbij dat mijn vriend op straat zou staan zonder ook maar iets

Bedankt voor de uitleg   mylo1