ca
door caythy Apr 3, 2015 om 13:20
Geldzaken & recht

Kinderopvangtoeslag stopgezet ivm steekproef

Hallo,

Vorige week hebben wij een brief in huis gekregen van de belastingdienst dat ze onze toeslagen opnieuw willen bekijken en daarom aanvullende gegevens nodig zijn.
Tot dat de belastingdienst de tijd heeft gehad om alles opnieuw te bekijken/berekenen zetten ze per direct de toeslagen stop ( Kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget)

Een hele waslijst vol met papieren die we moesten opsturen, we hebben alles bij elkaar gezocht & gekopieerd en kwamen op maar liefst 96 papieren.
Afgelopen dinsdag hebben we alle papieren opgestuurd.

Nu belde ik vandaag naar de belastingdienst om te vragen of er geen enkele mogelijkheid is om de toeslagen toch door te betalen, dit was volgens hun niet mogelijk.
Staan ze nou werkelijk in hun recht?

Wij als gezin met 2 hardwerkende ouders, 2 jonge kinderen komen flink in de financiële problemen doordat de belastingdienst zomaar even besluit om geen kinderopvangtoeslag meer uit te betalen!

Iemand ervaring hoelang het duurt voordat alles geregeld is met zo'n dergelijke steekproef?

Alvast bedankt voor de reacties.

11030 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2015 om 13:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo caythy,

Wat leesvoer.

Sterkte.

getty
door getty - Apr 3, 2015 om 13:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zijn er in het verleden al eerder problemen geweest met uw toeslagen? Of met het kinderopvangbedrijf? Dit kan geen normale steekproef zijn, daar moet toch wat meer aan de hand zijn. Als het te lang duurt voor u wat hoort, dien dan een klacht in bij de belastingdienst en schakel zonodig de nationale ombudsman in.

ca
door caythy - Apr 3, 2015 om 14:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb nog nooit echt problemen gehad, ik heb in 2012 een bedrag terug moeten betalen wat we teveel hadden ontvangen ( logisch! )
Maar nu? nee dit had ik echt niet verwacht! Zover ik alles berekend heb hebben we vorig jaar helemaal niet teveel ontvangen!
Mijn gastouder heeft net een steekproef gehad vorig jaar, en alles was goed!

En stomtoevallig, hebben onze buren precies dezelfde brief gekregen ( hun zoontje gaat naar dezelfde gastouder)

We snappen er helemaal niets van, ik ga nu een klacht indienen, ik snap echt niet hoe ze mensen zó in de financiële problemen kunnen gooien.. Het gaat niet om zomaar een bedrag namelijk!

jantje7
door jantje7 - Apr 3, 2015 om 14:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U komt pas echt in de problemen als de toeslagbetaling doorgang zou vinden, als nadien blijkt dat u ten onrechte deze toeslag heeft gekregen. Dan moet alles in enkele termijnen worden terug betaald en bovendien krijgt u dan ook geen toeslag meer.

ca
door caythy - Apr 3, 2015 om 14:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is makkelijk praten Jantje 7!

Ik kom DEZE maand al in de problemen als de belastingdienst mij niet betaald!
Natuurlijk heb ik recht op deze toeslag, ze hebben alle facturen etc. van de kinderopvang gekregen!
We hebben alles bekeken, en het minste kan zijn dat ik iets teveel heb ontvangen, wat ik terecht moet terug betalen!

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2015 om 14:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Ik kom DEZE maand al in de problemen als de belastingdienst mij niet betaald!....
Toch lastig als je geen buffer voor onvoorzien hebt.
Niemand die waar nodig even kan bijspringen?

getty
door getty - Apr 3, 2015 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=caythy schreef op vrijdag 3 apr 2015, 14:04]Nee ik heb nog nooit echt problemen gehad, ik heb in 2012 een bedrag terug moeten betalen wat we teveel hadden ontvangen ( logisch! )
Maar nu? nee dit had ik echt niet verwacht! Zover ik alles berekend heb hebben we vorig jaar helemaal niet teveel ontvangen!
Mijn gastouder heeft net een steekproef gehad vorig jaar, en alles was goed!

En stomtoevallig, hebben onze buren precies dezelfde brief gekregen ( hun zoontje gaat naar dezelfde gastouder)

We snappen er helemaal niets van, ik ga nu een klacht indienen, ik snap echt niet hoe ze mensen zó in de financiële problemen kunnen gooien.. Het gaat niet om zomaar een bedrag namelijk!

Nou ik denk dan dus niet dat dit stomtoevallig is. Blijkbaar zit er bij de gastouder dus toch iets niet goed. Ik zou dat maar eens goed controleren. Als het echt een steekproef is, dan krijgen uw buren die toevallig dezelfde gastouder hebben, niet dezelfde brief. Dit soort toeval bestaat niet.

koekeloer
door koekeloer - Apr 6, 2015 om 10:35
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=caythy schreef op vrijdag 3 apr 2015, 14:24]Dat is makkelijk praten Jantje 7!

We hebben alles bekeken, en het minste kan zijn dat ik iets teveel heb ontvangen, wat ik terecht moet terug betalen!

Zo te lezen geef je hier zelf al aan dat je ten minste iets te veel hebt ontvangen, dat kan dus ook veel te veel zijn. En je schreef zelf ook al dat je dit ook al een paar jaar geleden hebt gedaan (te veel laten uitbetalen).

Geen wonder dat de belastingdienst na al die "bulgarenfraude" nu iedereen eens goed gaat bekijken die geregeld verkeerde betalingen krijgt.

ma
door manwijf - Apr 8, 2015 om 08:32
574 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even voor de goede orde, "het minste" = niet het zelfde als "ten minste".
1. minimaal
2. in ieder geval

Geen wonder? Als de Bulgarenfraude de reden is om de gemiddelde Nederlander te pakken, dan is het hier wel heel treurig gesteld. Ik ben tegen fraude en dat mogen ze van mij bikkelhard aanpakken. Maar laten we mekaar geen mietje noemen, bij de belastingdienst deugt heel veel niet. Dat is ook uitgebreid in het nieuws geweest. Is dat geld van die Bulgarenfraude al terug trouwens? Daar hoor ik niemand over. Laat ze daar maar eens mee beginnen, dat levert heel veel meer op dan het eventueel stopzetten van deze kinderbijslag. 96 pagina's invullen om iemand door te lichten.... Controle prima, maar dan zijn ze nu toch wel doorgeschoten.

Ik vind het verder redelijk aanmatigend om om te stellen, dat zij maar voor een buffertje moet zorgen.

sp
door spb - Apr 10, 2015 om 10:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vervelend dat de belastingdienst zo moeilijk doet Caythy. En jammer dat er mensen zijn die zo bot reageren.:( Ineens honderden euro's per maand meer betalen, dat hakt er wel in. Want daar gaat het vaak over. Veel mensen krijgen 500 euro of meer vergoed en om dat ineens zelf te moeten betalen is niet niks.

Wij hebben ook een soortgelijke brief ontvangen afgelopen week. Onze kinderopvangtoeslag wordt ook tijdelijk stopgezet en we moeten maar bellen om een afspraak te maken om de papieren te overhandigen op het Belastingkantoor (niet naast de deur). Wij hebben onze zaakjes ook altijd netjes op orde en onze gastouder ook.

do
door don45 - Apr 11, 2015 om 10:07
57 Antwoorden / 21 Vragen

mensen weten dat kinderen geld kosten.
heb je dit niet dan werk je je zelf in de problemen.
Kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget, ik zou het gelijk afschaffen.
waarom moeten wij belasting betalen voor mensen die kinderen hebben.
het kindergeld aan banden, 1e kind 150% 2e kind 75% en daarna stop.
mensen die veel kinderen willen moeten ook maar zorgen dat ze het inkomen er voor hebben.
het hoeft niet van de belastingbetaler te komen.
stop ook het kindergeld voor kinderen die niet in Nederland wonen of verblijven.
waarom moeten ouders geld krijgen voor de kinderopvang als ze zelf moeten gaan werken.
hebben ze voor hun kinderen gekozen of voor hun werk?

zoekster
door zoekster - Apr 11, 2015 om 10:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jantje7 schreef op vrijdag 3 apr 2015, 14:17]U komt pas echt in de problemen als de toeslagbetaling doorgang zou vinden, als nadien blijkt dat u ten onrechte deze toeslag heeft gekregen. Dan moet alles in enkele termijnen worden terug betaald en bovendien krijgt u dan ook geen toeslag meer.
Wat een suf antwoord, dan kan de belastingdienst nu net zo makkelijk bij 80 % van de mensen die een of andere toeslag krijgen een steekproef doen en dan zeggen: maar als blijkt dat u ten onrechte de toeslag heeft gekregen, dan zit u echt in de problemen.

Ik vind dit heel vreemd deze steekproef. Dat ze hem doen oké, want er wordt gefraudeerd, maar meteen de uitbetaling stopzetten, dat is gewoonweg belachelijk. Dan zou het geen steekproef moeten zijn, maar al een vermoeden van fraude die op bepaalde feitelijkheden zou zijn gebaseerd.
Zo help je mensen onnodig in de schulden.

Wat u nog zou kunnen doen is contact zoeken met de Nationale Ombudsman.
Klik HIER

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2015 om 11:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wellicht heeft het toch iets met deze berichtgeving te maken.

Cookies
door Cookies - Apr 15, 2015 om 12:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 15 apr 2015, 11:55]Wellicht heeft het toch iets met deze berichtgeving te maken.

Niet wellicht, maar op zeker. Begint eindelijk bij de BD door te dringen dat er wel heel gemakkelijk gesjoemeld kan worden met de KOT. En wat krijgen die sjoemelaars? Taakstrafje, geld is richting buitenland vertrokken.

ma
door manwijf - Apr 15, 2015 om 13:11
574 Antwoorden / 1 Vragen

Gemakkelijk gesjoemeld kan worden? NL is een walhalla voor oplichters en fraudeurs. Belastingdienst, gemeentes etc. ze maken er geen werk van al weten ze heel goed waar de schoen wringt. Daarom erger ik me aan het bestoken van bv TS, terwijl er bij de profs onder de fraudeurs meer geld te halen valt. Ook veel buitenlanders weten er wel weg mee. (kinderbijslag voor niet bestaande kinderen bestaat nog steeds) Maar daar mag je al helemaal niets van zeggen, laat staan iets aan doen. Alleen makkelijk te pakken Nederlanders weten ze te vinden.

tj
door tjits1972 - Apr 28, 2015 om 10:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi Caythy,
Ik kan jouw probleem goed begrijpen.
Vorige maand zag ik bij toeval dat het kindgebonden budget is stopgezet.
Meteen contact gezocht met de Belastingdienst. Hier blijk ik een toeslagpartner te hebben volgens de gegevens van de SVB. Met deze heb ik ook gebeld en die hadden hierover helemaal niks vermeld. En vonden dat ik meteen weer contact moest zoeken met de belastingdienst. Ik ben een alleenstaande ouder met een zoontje van 10. En kwam door dit geintje toch wel in de problemen. Maar daar heeft de belastingdienst geen boodschap aan. Ze gaven wel toe dat er iets fout was gegaan, maar ik mag geduldig wachten op de vragenlijst die voor 1 mei verstuurd zou worden. Ik vind het wel erg dat als de fout bij hun ligt dat je zo onterecht behandeld word. En nu moet je maar afwachten tot alles eindelijk weer recht getrokken is! Ik kreeg wel de mededeling als ik evt. betalingsproblemen met de huur kreeg dat ik gewoon maar even de woningbouw moest bellen hiervoor. Dit is natuurlijk al helemaal niet meer te bevatten. Zo makkelijk gaat de Belastingdienst met hun fouten om, en de normale burger komt in de problemen!!! En waarom moet ik als de fout bij hun ligt een vragenlijst invullen????
Groetjes Tjitske

ma
door manwijf - Apr 28, 2015 om 13:18
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tjits72 Heel arrogant hoor. Misschien gevalletje ombudsman?