Is
door Isabella Moojen Jan 3, 2020 om 22:12
Geldzaken & recht

Klacht CBR kosten rijbewijskeuringen tbv gezondheidsverklaring

Naar aanleiding van een bericht dat bij Nieuwsuur is verschenen dat nu ook de Autismevereninging aangifte doet voor de uit de hand lopende kosten die je moet betalen voor een "psychiatrisch" consult van ongeveer 20 min. vraag ik me af waar ik dat ook kan melden. Onze jongste zoon heeft ADD (zoiets houd je toch je hele leven, je leert er alleen mee omgaan) (geconstateerd in zijn brugklasjaar 2013) en wij hebben dus bij zijn opgave voor de eigen verklaring dat hij inderdaad medicatie slikte. (gewoon zeggen, eerlijkheid duurt het langst en als je het verzwijgt en er gebeurt iets is de ellende niet te overzien). Tot onze verbazing kwamen we in een soort Kafkaeste situatie terecht, met een hoeveelheid meerkosten die je niet zou verwachten bij het beginnen van rijlessen op je 18de.
Dus ik zou graag willen weten bij wie ik dit kan melden, met toevoeging van de diverse kopiefacturen om mijn verhaal te staven.
Met vriendelijke groet,
Isabella Moojen

3237 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 3, 2020 om 22:33
16859 Antwoorden / 108 Vragen
marita5
door marita5 - Jan 3, 2020 om 23:34
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Isabella Mooijen ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.nza.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/hoe-zit-het-met-de-kosten-voor-mijn-rijbewijskeuring

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2020 om 08:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, hij heeft ADD, slikt daarvoor medicijnen, dus logisch dat dat vermeld moet worden.

Als ik de symptomen van ADD lees, lijkt het mij niet zo wonderlijk dat hij extra gekeurd moet worden.

Met 12, 13 jaar zijn er blijkbaar problemen waarmee naar de dokter wordt gegaan en zelfs naar specialisten. Hij wordt ook op medicatie gezet, en dat al vijf of zes jaar lang?

Maar als er een rijbewijs  gehaald moet worden, zijn al die problemen ineens als sneeuw voor de zon verdwenen en wordt er geklaagd over de extra kosten.

getty
door getty Jan 4, 2020 om 09:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien dat juist door de medicatie de beperkende  klachten onder controle zijn?

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2020 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, bij mensen met diabetes zijn door medicijnen ook vaak de problemen onder controle. Moeten ook extra gekeurd worden.

jo
door jorisw Jan 4, 2020 om 12:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, met medicijnen zijn de typische ADD klachten te onderdrukken maar dat wil nog niet zeggen dat je kunt autorijden. Het is geen wonderpilletje die ineens alle problemen wegwerkt. Het zorgt er vooral voor dat je redelijk "normaal" kunt functioneren (normaal tussen quootjes omdat dat maar net is wat we met z'n allen vinden, er is geen wetenschappelijke definitie van).

panter22
door panter22 - Jan 4, 2020 om 09:04
6599 Antwoorden / Vragen

Is je zoon door al die testen gekomen? Dan is er toch niets aan de hand.
Als je een andere kwaal hebt en medicijnen gebruikt, dan moet je ook extra kosten maken voor een medische keuring.
Als je 75 jaar bent ook, En je zoon met ADD en medicijnen niet?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2020 om 10:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Re-edit: Heeft u dan niet eerder naar de reacties gekeken op de vraag die u al eerder heeft gesteld? Toen soprak u over ADHD en niet over ADD.: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/gesteld_door/Isabella%20Moojen m.b.t. gevraagde keuring bij ADHD indicatie.

Heeft u uw melding nu ook bij de door u genoemde Autismevereniging gedaan? Nu is ADD wel een benaming voor hyperactiviteit hetgeen heel vaak betekent dat een kind als erg druk wordt ervaren en dan ook vaak wordt gedacht dat er niet wordt opgelet. Uitdagingen geven is dan ook een goede medicijn. Een hoger IQ kan ook reden zijn van niet uitgedaagd voelen en dan is de vraag of medicatie nog nodig is. Hoe dan ook heeft hyperactiviteit zelf geen invloed op rijvaardigheid.

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2020 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk nou even wat u quoot.

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2020 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

En welke vraag heeft de Ts dan al eerder gesteld?

Maar concentratieproblemen lijken me toch wel van invloed op de rijvaardigheid.

En waarom voordien wel jaren  pillen slikken?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 4, 2020 om 13:28
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, dank. Er ging dus bij het terugzoeken iets fout en doelde op deze

JOEP.JANSSEN@PLANET.NL - 21 NOV 2019 OM 08:56
GELDZAKEN & RECHT  Ik had niet gezien dat ik een andre link gaf.

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2020 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En de nieuwe link werkt niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 4, 2020 om 17:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dit was ook geen link maar een kopie van de vraagaanhef. Een link begint altijd met https. Ik zie nu dat de antwoorden op de vraag niet meer zichtbaar zijn en ook bij zoeken naar gebruikers is JOEPJANSSEN niet (meer? te vinden.

tenormin
door tenormin Jan 4, 2020 om 17:17
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, misschien heeft de TS (als uitzondering) adviezen ter harte genomen en gebruikersnaam veranderd, vanwege een email adres als gebruikersnaam? Zou zomaar kunnen, toch.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2020 om 17:16
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas heb ik vanmorgen een verkeerde link gegeven. Bij terugzoeken zag ik een soortgelijke vraag uit november  2019 maar zag na het kopieëren niet dat dat niet uw vraag was. Helaas zie ik nu ook dat de antwoorden die op bedoelde vraag zijn gegeven niet te openen lijken en ik ook geen goede link kan geven.

Ik ben zou op zich wel benieuwd zijn (als o.a. v/h  psycholoog van arbeid en gezondheid - NIP) wat het psychiatrisch consult heeft opgeleverd omdat de uiutkomst ook had kunnen zijn dat medicatie helemaal niet meer nodig is. Ik stel dat omdat op basis van eigen ervaring er soms wel heel erg gemakkelijk vanuit onderwijssituaties een ADD of ADSD wordt 'vastgesteld' als kinderen druk zijn op school en volgens de docent dan minder lijken op te letten. Dit als opmerking en niet bedoeld, absoluut niet bedoeld om door u op te reageren aangezien dit een openvbaar forum is en ik niet betrokken bij geweest bij de diagnosestelling.

th
door thomas hoekjan - Jan 27, 2020 om 15:24
1 Antwoorden / Vragen

ik ben eerst gezond verklaard dat ik ook niet meer hoef te komen
maar moest wachten omdat ik daar bevestiging zou krijgen.
inplaats van de bevestiging kreeg ik een brief dat ik nog een test moest doen een rij test.
klachtenbrief heb ik gestuurd na ze ook daar geen gehoor op
daar heb ik tot op heden nog niks van gehoord theorie alles is verlopen en rijles al bijna een jaar al niet meer.

panter22
door panter22 Jan 27, 2020 om 15:35
6599 Antwoorden / Vragen

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/rijtest/wat-is-een-rijtest.htm
J
e kunt wel een klachtenbrief schrijven, maar dan zal ws niet helpen.
Binnen hoeveel tijd moet je die rijtest doen?
Wil je je rijbewijs, dan maar rap rijlessen nemen om je voor te bereiden.
Rijexamen moet ook nog, En die theorie kun je zo overdoen, dat is het probleem niet.

wv
door wvdtorre - Jul 27, 2020 om 16:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij het meeste stoort in dit "gezondheidsverklaring" verhaal is dat je moet betalen (37,80 euro) om een formulier in te vullen waarvan ik (met diabetes type 1 en ADHD) de uitkomst allang weet:

Je laten keuren bij een onafhankelijke internist (voor diabetes) en bij een psychiater (voor ADHD).

Begrijp me niet verkeerd hoor, die keuringen snap ik en vind ik ook niet meer dan logisch. Maar dat ik eerst moet betalen om een formulier in te vullen om vervolgens nogmaals te horen dat ik die twee keuringen moet laten doen, dat vind ik de grootste onzin.

Daarbij, het is een online formulier wat automatisch wordt beoordeeld, dus het potentiele argument van administratieve kostendekking is ook dikke onzin hier.

Dus het advies aan het CBR zou zijn:

1. Ga door met die gezondheidsverklaring vragenlijst, maar vraag er geen geld voor (het gaat toch om de verkeersveiligheid, of niet?)

OF

2.  Stop met die gezondheidsverklaring vragenlijst en informeer mensen direct wat ze "extra" moeten doen voor hun rijbewijs (wat nu in wezen ook al is terug te vinden op de CBR website)

Maar goed, misschien zie ik iets over het hoofd...?

MVG,
Wouter.

Gr
door Grunn1 Jul 27, 2020 om 16:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ga je nu bij elke vraag die gesteld is over een medische keuring dit zelfde antwoord neerzetten? Beetje onnodig en overbodig.

Tr
door Trostomaat Jul 27, 2020 om 16:39
239 Antwoorden / Vragen

Hmmm, wellicht dat iemand de rekening moet betalen?
Dan is het niet onlogisch dat het profijtbeginsel wordt gevolgd.
Je kunt natuurlijk discussiëren over de hoogte van de kosten en over de noodzaak van de stappen in de procedure.

Bij dat laatste is het belangrijk te bedenken dat het waarschijnlijk is dat het CBR deze procedure niet zelf bedacht heeft, maar dat deze voorkomt uit wet- en regelgeving, inclusief de noodzaak van de gezondheidsverklaring.  Advies voor aanpassing moet je dan aan 'de politiek' richten.

wv
door wvdtorre Jul 27, 2020 om 16:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Trostomaat: Aangaande de kosten van deze stap in de procedure heb ik geen kwantitatieve gegevens om hier iets concuderends over te zeggen. Maar gezien het feit dat het een webformulier is met ja/nee vragen en een beslisboom erachter en dat de beoordeling automatisch gebeurd, denk ik dat die kosten wel mee zullen vallen.

Over het politieke punt: De politiek bedenkt toch niet de CBR procedures (de details), de procedures worden door het CBR gemaakt om zodoende tegemoet te komen aan de wet- & regelgeving vanuit de politiek.... Voor het CBR is dit dus een gevalletje "er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden" in mijn optiek.