cv
door cvdlaan Jan 16, 2016 om 11:38
Geldzaken & recht

Klacht over servicekosten vrije sector woning

Sinds 10 november 2014 huur ik een vrije sector woning. Toen ik de huurovereenkomst tekende waren de servicekosten vastgesteld op 52,87 per maand. Eind december 2015 kreeg ik over 2014 (52 dagen!) een naheffing. Ik moet ruim 105 euro bijbetalen. Natuurlijk hier tegen geprotesteerd, maar er werd gezegd dat de servicekosten te laag waren ingeschat. Voor 2015 kan ik binnenkort nog een naheffing verwachten van tussen de 500-600 euro en in februari 2016 gaan de servicekosten omhoog. Echter, het appartement naast mij werd in oktober 2015 nog met dezelfde servicekosten aangeboden terwijl dus al bekend was dat de servicekosten hoger zijn dan die genoemd in de advertentie. Het lijkt er op dat deze verhuurder de woningen met een gunstige prijs in de markt zet, terwijl de daadwerkelijke kosten hoger zijn. Ik voel mij misleid en zal zeker een klacht indienen bij deze woningbouwvereniging.
Wat ik mij echter afvraag, waar kan ik terecht als deze woningbouwvereniging mij niet tegemoet komt. De huurcommissie is alleen bedoeld voor sociale huurwoningen. Wie kan mij (en nog een aantal andere huurders van hetzelfde complex) verder helpen?

Alvast hartelijk dank voor het antwoord.

3458 3 Rapporteer

ro
door ronny530 - Jan 16, 2016 om 12:58
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De servicekosten worden als voorschot in rekening gebracht en pas bij de afrekening definitief. Zeker in een appartementencomplex bestaan de servicekosten uit kosten die niet bekend kunnen zijn want elektra, lift onderhoud etc. worden achteraf op het totaal betaalde voorschotbedrag in mindering gebracht.

Topantwoord

ha
door halex - Jan 17, 2016 om 12:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als het goed is, krijgt u ook een specificatie. Controleer deze goed en kijk ook in uw huurcontract welke kosten als servicekosten zijn overeengekomen.
Ik heb hetzelfde gehad met een gemeenschappelijke parkeerkelder. Ook uitgaven voor onderhoud werden opgeteld bij de servicekosten. Via mijn rechtsbijstandverzekeraar is die 'vergissing' rechtgezet.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Jan 17, 2016 om 14:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Veel posten voor de leden van een VvE (dus eigenaren van appartementen) mogen niet worden doorberekend aan een huurder. Groot onderhoud is een voorbeeld. Wat wel onder servicekosten kan vallen en wat niet kunt u lezen in de uitgave https://www.huurcommissie.nl/uploads/media/Beleidsboek_servicekosten_en_nutsvoorzieningen.pdf.
U hebt recht op een jaarlijkse gespecificeerde servicekostenafrekening en inzage in de achterliggende nota's en verdeelsleutels etc. Als een verhuurder dat op uw verzoek niet verstrekt kunt u naar de rechter in het geval van geliberaliseerde huur.
Een servicekostenvoorschot mag verder alleen worden verhoogd als uit de gespecificeerde afrekening blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan het voorschot en men niet te laat is met de afrekening.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

cv
door cvdlaan Jan 22, 2016 om 20:52
6 Antwoorden / 5 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie, hier kunnen we wat mee!