Magt
door Magt Jun 2, 2021 om 10:57
Geldzaken & recht
Klimop over schutting. Schutting gaat kapot

Wat kan ik doen tegen klimop van de buren die aan onze kant elk jaar weer over de schutting groeit. Alleen als dit verwijdert wordt valt denk ik de schutting om omdat die compleet is aangetast door de klimop. Moet ik dan mee betalen aan nieuwe schutting en kan ik eisen dat hun de klimop verwijderen aan mijn kant. Of kan ik de afgehaald klimop over de schutting doen. Want mijn groen container is behoorlijk snel vol  terwijl ik zelf geen groen afval bijna heb.

10902 14 Rapporteer

me
door mein33 - Jun 2, 2021 om 11:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is mooi en zonnig weer en de planten in de tuin tieren weer welig !   ;-))

U mag snoeien wat aan uw kant over, boven en door de schutting komt.
U mag hetgeen u er heeft afgeknipt gewoon netjes in uw eigen groene container stoppen.
Over de schutting kieperen is natuurlijk geen optie en op z'n zachts gezegd zou dat ook 'niet zo netjes zijn'.
U heeft zelf weinig afval voor de groene container, des te meer ruimte heeft u om het snoeiafval er in te doen.
Wat maakt het uit of de container vol of met een klein beetje erin wordt buiten gezet.
Als de schutting vervangen zou moeten worden en hij staat (precies) op de erfgrens, dan is de helft van de rekening voor u.

Magt
door Magt Jun 2, 2021 om 11:33
Antwoorden / 1 Vragen

Het maakt mij veel uit. Ik betaal per leging van de groene container die dus nu vol komt met groenafval van de buren.

1paul
door 1paul Jun 2, 2021 om 17:12
3156 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt dit afval ook op een hoop gooien en eerst weg laten rotten als daar ruimte voor is in de tuin, zelfs een komposthoop maken kan, heb je helemaal geen afval meer in de groene container....

sira
door sira Jun 4, 2021 om 12:02
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Zover ik weet is het legen van groencontainers overal gratis.

1paul
door 1paul - Jun 2, 2021 om 11:20
3156 Antwoorden / 0 Vragen

ja je kan eisen dat de buren hem weghalen/knippen maar als ze dit niet doen mag je zelf aan de slag....

staat de schutting op de erfgrens is ie van jullie beidden en mag je meebetalen aan een nieuwe, stat ie op jouw grond is ie van jezelf en is de kost ook voor jouw, staat ie op de grond van de buren is het prcs andersom....

kun je bewijzen dat de klimop de schutting heeft vernield zijn de kosten voor de buren....

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2021 om 11:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt aan uw kant de klimop verwijderen. "Afgehaalde klimop over de schutting doen". Wat bedoelt u daarmee? Het snoeisel over de schutting gooien? Dat is onfatsoenlijk en nee dat mag niet.

In een groene container slinkt dat spul razendsnel.

Als de schutting omvalt, moet u meebetalen aan een nieuwe. Als u het groen niet wilt zien, spijker er dan worteldoek tegen aan. Kijkt u tegen een zwarte schutting aan.

Magt
door Magt Jun 2, 2021 om 11:36
Antwoorden / 1 Vragen

Het is toch onfatsoenlijk dat ik last heb van andermans zijn planten. Ik zorg er oom voor dat ik geen overlast bij hun veroorzaak. En de groene container betaal ik per leging. Dus ik betaal de groenafval van mijn buren.

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2021 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat snoeisel een tijdje in de bak zit, blijft er nauwelijks iets van over. En hoe vaak hebt u dan wel een groene bak vol? Leg het snoeisel in een hoekje van uw tuin, verdwijnt het zowat vanzelf.

Of verhuizen naar een flat met een stenen balkonnetje, geen last van groen.

aurora1
door aurora1 Jun 2, 2021 om 17:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat verhuizen lijkt me het beste plan, maar dan heb je dáár weer buren met klimop op het naaste balkon.....

brigittv70
door brigittv70 Jun 4, 2021 om 13:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

@TIJGER1, klimop heeft anders ook de vervelende eigenschap dat het niet snel vergaat en leg je het in een hoekje in je tuin, dan wil de gesnoeide klimop nogal eens gaan wortelen en daar dan gaan groeien. Dus dat lijkt me ook niet de ideale oplossing. ;-)

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2021 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, lastig al dat groen, misschien maar beter asfalteren die tuin.

ma
door malty - Jun 2, 2021 om 11:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt wel of de foto bij de buren is gemaakt, de complete schutting is volgegroeid met klimop.
U had eerder moeten beginnen met het verwijderen van de klimop aan uw kant.
Als u alles verwijderd hebt duurt het toch wel weer een tijdje voordat u weer aan het snoeien moet gaan.
Wat ikzelf merk is dat door het relatief natte voorjaar alles nu harder groeit dan andere jaren.

va
door vanlotjegetikt - Jun 2, 2021 om 12:19
809 Antwoorden / Vragen

Wat  betreft kosten voor het legen van een groene Kliko heb ik mijn bedenkingen. Wil graag weten welke Gemeente dit doet?
Kosten voor een nieuwe schutting op de erfgrens is voor beiden.
En zoals al eerder opgemerkt door het natte voorjaar groeit alles weer en beetje normaal.
Ga eens met de buren in conclaaf over het hoe en waarom klimop en geef aan waar u mee geconfronteerd wordt=uitbundige groei.

brigittv70
door brigittv70 Jun 4, 2021 om 13:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

@VANLOTJEGETIKT, hier in de gemeente betaal je ook per lediging van je groene kliko en dat al meerdere jaren. Dat is niet alleen in onze gemeente zo maar ook in de omliggende gemeentes zo.

Zo betaal je in onze gemeente per lediging voor een gft kliko van 140L € 1,50  en in de buurgemeente betaal je daar €2,02 voor in weer een andere buurgemeente betaal je voor diezelfde 140L gft kliko per lediging €0,79.

Dus er zijn wel degelijk gemeentes in Nederland waar je betaald per keer dat de groene kliko opgehaald wordt en geleegd wordt.

me
door mein33 Jun 4, 2021 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nou voor die tarieven wil ik ook wel per aangeboden container gaan betalen, dat zou een behoorlijke besparing in de kosten betekenen.

brigittv70
door brigittv70 Jun 4, 2021 om 18:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

@MEIN33, alleen betaal je helaas ook een vast bedrag per maand of je nu wel of geen kliko aan de straat zet.

Dat heb ik niet vermeld omdat er naar de kosten per lediging gevragen werd. ;-)

Dus zo goedkoop is het niet als het lijkt. (helaas)

va
door vanlotjegetikt Jun 6, 2021 om 09:45
809 Antwoorden / Vragen

Voor dat bedrag ga ik geen GFT ton minder aanbieden. En wij krijgen de mogelijk om(kosteloos) compost op te halen bij de Gemeente werf

gerbera
door gerbera - Jun 2, 2021 om 15:09
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Alles wat  aan uw kant hangt mag u verwijderen en in uw eigen groenbak doen, ff klein knippen en dan gaat er een hele berg in de bak. Denk dat de schutting wel blijft staan als u aan uw kant alles weghaalt, de klimop houdt de boel wel overeind. Maar een gesprekje met de buren kan verhelderend werken want zolang u niet heeft "geklaagd" kan het best wezen dat zij denken dat het goed is. En het over schutting gooien, hoe krijg ik ruzie met de buren. Zo er een nieuwe schutting gezet zou worden op de erfgrens kan dat in goed overleg gezamelijk gedaan, en betaald, worden. Anders plaatst u een schutting op eigen kosten op uw eigen grond net voor de erfgrens.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2021 om 16:06
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd in iets andere woorden: als de schutting op de erfgrens staat is die voor de helft van u. U kunt aan uw buren vragen of zij de klimop aan hun kant willen snoeien en er is hgelemaal niets op tegen indien u dat wel aan uw kant doet. Het snoeisel over de shutting in de tuin van buren gooien mag niet. Het is dan een kwestie van uw eigen groene kliko vullen tot die vol is en na leging opnieuw vullen.

Het lijkt mij echter dat het het beste is dat u zover snoeit aan uw kant dat de klimop aan de zijde van de buren in tact blijft (dus nu u stelt 'over de schutting'datgene dat er dus overheen groeit en de schtting dan geen gevaar loopt).

Indien er reden zou zijn voor een nieuwe schutting en u bent de enige die dat wil zijn de kosten wel voor u en als u de schutting dan weer op de erfgrens plaats is die weer voor de helft eeigendom van de buren. Ook vice versa..

panter22
door panter22 - Jun 2, 2021 om 16:50
6599 Antwoorden / Vragen

Deze hoeveelheid klimop op jouw kant van de schutting is niet van dit seizoen. Over zo'n volle schutting doe je jaren.
Een klimop tast de schutting niet zodanig aan dat hij om gaat vallen. Meestal laat je klimop tegen een schutting aan groeien omdat de schutting al slecht is. Een degelijke houten schutting kan wel tegen een stootje en daar kun je de klimop van verwijderen zonder dat de schutting omvalt.
De goedkoopste manier is de schutting zo te laten, het kost je geen geld om de groene container te laten legen.
Als je schutting slecht is, dan heb je kans dat hij omwaait met een flinke storn. Kijk nu alvast of je daar tegen verzekerd bent.
In dat geval krijg je gratis een nieuwe schutting.

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2021 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij storm geldt er altijd een eigen risico en als de boel verrot is, wordt er natuurlijk niets vergoed.

aurora1
door aurora1 - Jun 2, 2021 om 17:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar wat zeggen uw buren van uw klachten? Want daarover overlegt u natuurlijk. En waarom zo lang wachten met wat bijwerken? Die foto zegt me verder niks met die enge lappen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 2, 2021 om 22:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je deze wurgplant  volledig weg haalde,
dan zal de schutting hun kant op vallen.

Zij zijn dan verantwoordelijk als ze deze geplant hebben.
Of is deze plant van vorige bewoner?
Even aanspreken of  ze deze willen behouden,  onderaan afzagen en  alles is na enkele weken dood.

En dan als alternatief;  Een Clematis,  in vele kleuren en zelfs enkele geuren leverbaar!
Mooie  bloemen zee en   niet zo  erg...

va
door vanlotjegetikt Jun 2, 2021 om 22:31
809 Antwoorden / Vragen

Clematis Armandii ruikt lekker en bloeit vroeg en de laatbloeiende Rehderiana ruikt ook.

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2021 om 00:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@soms

Weer een idioot advies. Wat is er mis met die klimop? Gewoon snoeien en dan heb je een groene wand. Beter dan hout of beton.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 3, 2021 om 18:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beton?

Een gemetselde muur met schade aan de voegen?
Of  hout wat je niet meer kunt schilderen en/ of beitsen?

Ook mijn dure Graffitti  is dan weg.
Een beetje groen?   Maar dan wel zaans groen graag.

Een klim op  is mooi mits het niet teveel is en ik geef toe,

ben te lui om te werken en  dat snoeien is een ramp.

aurora1
door aurora1 Jun 3, 2021 om 19:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

O, een Hóllander..... dat verklaart veel....

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2021 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er hoeft hier niets geschilderd of gebeitst te worden. Die klimop beschermt de boel.

mo
door mof - Jun 4, 2021 om 12:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ze vragen de klimop te verwijderen aan uw kant, u moet ze wel de ruimte geven dat te doen. Doen ze het niet dan kunt u de klimop zelf verwijderen of op hun kosten door een tuinman laten verwijderen.
als de schutting aantoonbaar door de klimop van hen is beschadigd én het is een gemeenschappelijke schutting zullen de buren de nieuwe schutting voor hun rekening moeten nemen. Immers, ze hebbeb schade aan uw deel van de schutting toegebracht.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2021 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kan men niet op kosten van de buren een tuinman inschakelen. Huur je een tuinman in, dan zelf betalen.

li
door liadegroof - Jun 4, 2021 om 12:32
11 Antwoorden / 0 Vragen

Tja alles wat over de schutting hangt mag je zelf weg halen,dat doe ik op de volkstuin ook, meestal probeer ik de takken die naar mijn kant komen richting de buren terug te wringen mét beleid.
Tot nu toe geen probleem dus zou zeggen probeer het.....succes

alk
door alk - Jun 4, 2021 om 13:33
86 Antwoorden / 9 Vragen

Je zou aan je buren kunnen vragen of ze het snoeiwerk zelf bij willen houden. [edit bijdrage, redactie]

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2021 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X