do
door douglas Dec 17, 2006 om 16:46
Geldzaken & recht

Koop ring ongedaan maken

Hallo,

Mijn vrouw en ik hebben een ring gekocht in een juwelierszaak. De afspraak was om een oude ring in te leveren en hier een bedrag bij te betalen van 1500 (aanbetaling van 900 euro en 200 euro per maand voor 3 maanden, hiervoor heb ik een bonnetje ondertekend). We hebben zaterdag om 17.00 de aanbetaling gedaan. Toen we thuis kwamen kreeg mijn vrouw enorme spijt en realiseerde ze zich dat ze geen afstand kon doen van haar oude ring. De volgende dag (koopzondag) ben ik terug gegaan naar de winkel om de situatie uit te leggen. De verkoper heeft aangegeven dat hij erover na moet denken omdat hij nu 1500 euro misloopt. Op de bon of in de winkel staat nergens gemeld dat geld terug geen optie is.

Ik wil alvast wat informatie inwinnen over mijn mogelijkheden indien hij weigert het geld terug te geven.

In principe is er nog niks geleverd, de ring is nog niet op maat gemaakt of gereinigd. Er zijn dus nog geen handelingen verricht door de verkopende partij. Daarnaast is het zo dat we op internet informatie vonden die tegenspreekt wat de verkoper ons heeft verteld. De diamant waar het om gaat heeft een lichte verkleuring, volgens de verkoper had dit geen invloed op de waarde of de kwaliteit van de steen.

Vanuit ons standpunt is er weliswaar een koop gesloten maar gezien de termijn waarop wij reclameerden lijkt het ons niet meer dan redelijk om alles ongedaan te maken. Heeft iemand tips?

Alvast bedankt

653 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 17, 2006 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag douglas,

Wettelijk heb je geen poot om op te staan en ook het nog niet op maat gemaakt zijn van de ring  en de termijn waarop je gereclameerd hebt doen niets af aan de geldigheid van deze koopovereenkomst.

Wettelijke informatie:

Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)

Met ander woorden: als de verkoper niet op vrijwillige basis deze koopovereenkomst wil ontbinden, dan MOET je als koper gewoon daarmee accoord gaan. Wil hij de koopovereenkomst wel ontbinden dan staat daar tegenover dat hij het recht heeft om een bepaald percentage aan kosten in rekening te brengen. Meestal wordt als winstdervingskosten 15% van de koopsom gerekend.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2006 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De juridische kant van het verhaal kan een va de anderen beter beantwoorden. De kleur van een diamant is medebepalend voor de waarde van de steen. De totale waarde wordt bepaals door de zgn. 4 C's, Carat (gewicht), Color (kleur), Clarity (zuiverheid) en Cut (slijpvorm). Zie bijv. Color.

Elke diamant zal geleverd woren met een certificaat waarop deze gegevens uitgemeten zijn. Elke diamantair zal dit kunnen verifiëren. Als de kleur afwijkt van wat op het certificaat vermeld staat, zal dat de waarde wel beïnvloeden, anders is de kleur gewoon in overeenstemming met de prijs.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 Als Uw vrouw weigerde afstand te doen van de in te ruilen ring, word de inruilwaarde bij de koopprijs opgeteld, en moet U gewoon meer betalen.

2 Kleurverschil, als de steen al te zien was, mogen ze die verkopen, als nog besteld moet worden, eerst zien dan kopen zou ik zeggen.

3 Als je duurdere dingen koopt, vaak kun je reserveren en een week bedenktijd vragen, zonder aanbetaling of klein bedrag als borg, en geen € 900,- dus voortaan eerst een weekje denken, dan kopen, voorkomt vele miskopen.

4 Tip; bij inruil altijd 2 prijzen vragen, hoewel een ring geen auto is, ik kreeg een dubbele offerte, korting zonder inruil, of een volgens mij te lage prijs voor mijn oude auto, dus als ik binnen een maand elders meer kom vangen verkoop ik deze prive, en kreeg een leenauto tot de nieuwe binnen was.  Als het niet lukte kon ik de auto gewoon inruilen, dus dat doen ze wel vaker.

Wat bij meerdere garage's ( ik deet dit 3e keer) lukte moet hier ook kunnen. Handel is handel.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2006 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wellicht kun je de koop Wijzigen,

de Volle prijs betalen voor de ring die je gekocht hebt

en dan zonder de inruil van je oude ring als je vrouw hem niet kan missen.

Maar zoals gezegd, koop is koop dus die ring zul je moeten kopen/betalen.

Succes,