ma
door marjolein76 Aug 9, 2007 om 19:49
Geldzaken & recht

Koopwoning verhuren, toestemming vragen aan hypotheekverstrekker

Hallo!

Ik heb een vraag. Twee jaar geleden heb ik een appartement gekocht in
Den Haag. Mijn vriend woont in Amsterdam en we willen graag samenwonen
daar. Nu wil ik mn woning nog niet in de verkoop zetten aangezien dit
niet voldoende zal opleveren om mn hypotheek af te lossen (kosten koper
etc).

Ik kan mn huis verhuren aan vrienden voor de periode van een jaar. Zij
willen zich echter wel graag op mn adres inschrijven en ik eigenlijk
ook wei in Amsterdam.

In de algemene voorwaarden van mijn hypotheekverstrekker (Argenta) staat dat ik niet zonder toestemming mag verhuren.

Ik wil overigens alles wel netjes bij de Belastingdienst opgeven.

Mijn vraag is; wat gebeurt er als ik geen toestemming vraag? En wat is de kans dat ze wel toestemming geven?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Alvast bedankt.

9953 31 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 9, 2007 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marjolijn, Los van de Argenta voorwaarden ,het advies NIET doen. Stel je regeld e.e.a. Je woning is verhuurt daar is een bod voor je woning !! De (vrienden) er dan snel uitkrijgen is het addertje onder het gras.Ga in Amsterdam logeren ,zo nu en dan naar je woning in den Haag (controle) .Zet de woning te koop en wacht rustig af .

ve
door verwijderd - Aug 9, 2007 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ga eerst maar eens lekker latten ;-)). M.a.w. verhuur uw woning niet! Dat gaat straks allerlei problemen geven. Huurders zijn [soms overmatig] beschermd. Afspreken met vrienden helpt niet en als ze weigeren te vertrekken zit u in de problemen, niet één maar vele jaren. Doe uw appartement desnoods via een GOEDE makelaar in de stille verkoop. De makelaar neemt dan het appartement in zijn bestand op en zoekt er een koper voor. Dus geen advertenties en websites. Doe het rustig aan ook al lijkt het dat u hoge kosten hebt. Veel geluk in Amsterdam.

Groeten, Poltol

ve
door verwijderd - Aug 9, 2007 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van de eerder gegeven reactie´s, bent u inderdaad, niet alleen op grond van de algemene voorwaarden, maar ook op grond van de wet, verplicht de hypotheekhouder toestemming te vragen als u uw appartement wilt gaan verhuren.

Doet u dat niet, dan kan de hypotheekhouder in geval van een executieveiling een aantal dingen doen. 1. ze kunnen de huurder er uit zetten door het huurbeding in te roepen. Hiervoor moeten ze langs de president van de rechtbank in Den Haag.  2. De schade-kosten die Argenta dan moet maken, kunnen ze bij u rekening brengen.

In principe is de lening opeisbaar als u iets doet wat een overtreding is met de voorwaarden. Dat betekent dat de bank haar geld kan opeisen.

Wanneer mogen ze in de praktijk het huurbeding inroepen of de lening opeisen? Niet eerder dan dat u niet meer betaald aan Argenta en niet op hun aanmaningen reageert. De soep zal dus niet zo heet geworden.

Krijgt u snel toestemming? Ligt er helemaal aan hoeveel het appartement op dit moment waard is en hoe hoog de lening is. Ze kunnen namelijk de voorwaarden aan passen. Zo kunnen ze zeggen dat er behalve rente ook aflossing moet plaatsvinden bijvoorbeeld.

En hoe werkt de praktijk (met name in grote steden): er wordt doodleuk verhuurt en aan de bank niets gemeld. Pas als het appartement voldoende waard is, wordt deze verkocht en de lening afgelost.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een huurovereenkomst met beperkte duur opstelt en keurig de vereiste toestemmming vraagt bij Argenta dan is er niets mis aan uw plan zeker nu u toch nog niet van plan bent om de woning te verkopen. Zonder toestemming verhuren is volstrekt uit den boze en kan u meer nadeel opleveren dan u nu kunt inschatten indien ze er achter komen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Dat zou ik ook denken inderdaad. Het zou voor de hypotheekverstrekker ergens toch ook gunstig moeten zijn als ik het niet meteen verkoop en dus met een schuld kom te zitten....

Maar goed, ik ben een beetje bang dat, als ik nu toestemming vraag en het niet krijg, ze er sowieso bedacht op zijn dat ik het had willen verhuren en het dus in de gaten houden....

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjoliein@ absoluut toestemming vragen. men zal neem ik aan een garantie willen dat u wel degelijk aan uw verplichting blijft voldoen.

Ik heb zelf ook ooit een appartement tijdelijk verhuurd en kreeg toestemming van de hypotheeknemer. Er zijn een paar addertjes die te maken hebben met de huurbeschermingswetgeving maar met een goed contract en gelet op hetgeen u aangeeft is verhuur wel degelijk een goede optie.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerrit,

Bedankt voor je antwoord. Mijn voorkeur gaat er ook naar uit om het netjes te melden. Ik hou niet van het stiekeme gedoe. Ik heb wel begrepen dat je ook je huis in bewaring kunt geven, en dat je als je een einddatum in het contract zet ook eventuele problemen beperkt.

Gerrit heb je nog meer tips voor me?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat het huurcontract in ieder geval opstellen door een advocaat, die daarin gespecialiseerd is.

Maar zelfs met een huurcontract voor een beperkte tijd kunnen huurders in het appartement blijven zitten na afloop. Dan zal jij naar de rechter moeten stappen om ze eruit te krijgen. Je zal de eerste niet zijn die bakzeil moet halen, omdat de rechter de huurders - ondanks het beperkte contract - in het gelijk stelt en ze laat zitten.

Verkoop is geen reden voor beëindiging van de huur bij een gewoon huurcontract. En als de rechter besluit dat het beperkte huurcontract in feite een doorlopend huurcontract is, krijg je de huurders er dus niet uit.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard heeft het ook mijn voorkeur om tostemming te vragen aan de bank. De bank kan wel vragen om een zogenaamde verpanding van de huurpenningen.

Let wel dat de adviezen die hier gegeven zijn om een tijdelijk huurcontract op te stellen niet veel voorstellen. Als particuliere huurder kun je namelijk een beroep doen op huurbescherming en de rechter zal dan de huurder laten zitten waar hij zit. En dan maakt het niet door welke jurist of huurkenner het huurcontract is opgesteld.

Praktisch gezien snap ik het probleem, maar er zitten wat haken en ogen aan dus.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,
Gelijkgestemd op hetzelfde tijdstip.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als ik nou geen toestemming vraag, alles netjes van mijn eigen rekening laat afschrijven maar huurders schrijven zich wel in op mijn adres?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit: toestemming van de hypotheeknemer spreekt voor zich.

Je bedoelt zeker en vast toestemming van de hypotheekverstrekker.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marjolein,

Dan weet de hypotheekverstrekker niets. Het enige waar de hypotheekverstrekker echt in geïnteresserd is, is dat er op tijd betaald wordt. Hypotheekverstrekkers hebben geen inzage in de Gemeentelijk Basis Administratie. Zij kunnen dus niet zien wie er ingeschreven staat op het adres.

Je blijft dan wel met het probleem van huurders zitten. Als zij de huur betalen zullen ze dat doen via de bank onder vermelding van huur of contant, maar dan zullen ze een kwitantie willen hebben ten teken dat de huur is voldaan. Daarmee kunnen zij aantonen dat zij huurder zijn en een beroep op huurbescherming kunnen doen; ook als er geen getekende huurovereenkomst is

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Vladja,

Oke, het grootste probleem ligt dus eigenlijk bij het huurdersrecht.

Is een huis in bewaring geven een optie? Ik hoorde dat dit vaak voorkomt in Amsterdam, en dat huurders daardoor minder rechten hebben. Weet jij daar iets van?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel alles is geregeld, akkoord van Argenta wat ik betwijfel wanneer U aangeeft dat momentel bij verkoop de opbrengst lager zal dan het bedrag dat U Argenta schuldig bent. Bij verhuur zal Argenta waardedaling meerekenen. Bij eventuele executie brengt een verhuurd huis minder op. Er zijn makalaarskantoren in den Haag die zich toeleggen juist voor beperkte periode all in en aan Ambassade personeele.d. verhuren. Onderschat dan feestjes en uitwonen niet. Ook betaalt U de makeaar maandelijks.

Het belasting aspect wordt niet over gerept. Wanneer U er niet meer woont, ontvangt U ook geen aftrek, anders dan dat U een leegstaande woning heeft. En ook die periode is beperkt tot ik meen 2 jaar. Iemand in een leeg huis de wacht laten houden tegen inbraak, vandalisme e.d. komt juist weer goed over. Is dit geen optie? Antie kraakwet?

Jaren geleden toen ik 1 jaar met een dubbele hypotheek zat, heb ik in Wassenaar voor 8 maanden aan een Professor uit USA verhuurd persoonlijk via zijn Instituut. Alles keurig aan de belasting opgegeven en mocht véél aftrekken. Al met al hield ik er zelfs iets aan over.

Kunt U de mensen die U op het oog heeft niet aanstellen als oppasser gedurende de periode van leegstand?

Loopt het onverhoopt fout in Amsterdam heeft U nog een been om op terug te komen en in ieder geval woonruimte.

Geluk gewenst in Amsterdam en adviezen ten over las ik.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Menno,

Bedankt voor je informatie. Vwb de belastingaftrek, ik weet inderdaad dat dat dan niet meer mogelijk is. De andere reden dat ik mn huis nog niet wil verkopen is inderdaad zodat ik nog terugkan, mocht het samenwonen niet goed verlopen. Ik heb ook al de vraag gesteld hoe het zit met huisbewaring (iemand die voor een periode van een jaar op mijn huis past inderdaad). Ik weet dat dat in Amsterdam nog wel eens gebeurt nl.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

eerst even edwardus die dus niet weet, maar nu wel dat de bank of verzekeringsmij de hypotheeknemer is en diegene die een hypothecairelening wil de hypotheek gever. Hij geeft een woning als onderpand in hypotheek voor de lening. Helaas is het taalkundig niet anders. Gelooft u me niet, kijk de hypotheekakten maar eens na. Maar ik geeft toe, het word in de volksmond meestal foutief verward.

Vraagsteller: Houd in de gaten, ook m.b.t. de hoogte van de huur dat alle kosten van onderhoud aan de buitenkant etc. voor u zijn. verder herhaal ik dat in de context van de verhuurreden verhuur een goede optie is. (Ik kan aanvullen dat ik mijn appartement indertijd verhuurde omdat na de aankoop de prijzen nogal gedaald waren. nadat ze een viertal jaren weer voldoende hoog waren heb ik verkocht, toen gingen ook de huurders eruit omdat hun opleiding klaar qwas. Dat kwam dus goed uit.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op deze site

http://www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/voorbereidingen/35/177/

http://www.eigenhaard.nl/smartsite.shtml?hdr=12&id=4247

Alles wat ik over huis in bewaring geven heb kunnen
vinden, speelt zich meestal af in Amsterdam.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps. Mijn fout, sorry Gerrit.

Dus de hypotheekgever is degene die het geld leent.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik weet dat ik belasting niet meer kan aftrekken" Hier moet U overwegingen bij gaan maken in combinatie met verhuur. Ikzelf heb de laatste keer door er geen 'woonstede' van te maken, bijna 3 jaar mogen aftrekken (district R'dam). Dit is ook afhankelijk onder welk belastingkantoor U valt en wat U aanvoert. In den Haag is merkwaardig afstaan/beheren/verhuren, soort tijdelijke verhuur, héél gebruikelijk.

Kosten voor buitenonderhoud: 'woning' is mogelijk horizontaal eigendom en heeft een Ver.van eigenaren? zo niet, dan is er een slapende, ook deze kosten kunnen/mogen bij verhuur worden ingebracht bij de Belasting, alsook slijtage. Elke keer bij vertrek moet U extra betalen voor meterstanden opname. Denk ook aan de verzekeringen. Dus zeker borg vereist. Wie er komt zal TV/Internet willen etc. De lijst om te regelen wordt alleen maar groter, maar het is te overzien zonder afstand van een bezit te doen. Zelfs indien het perfect loopt in A'dam kan het voor de toekomst voor U beiden lonend zijn?

Onlangs was hier een vraag van een woning bezitter die had verhuurd. Bij binnenkomst verlaten pand vond hij TV-abo + werd opgezadeld met incassokosten. Dit moet U vóór zijn dus.

Wanneer u de woning laat gebruiken tegen opbrengst door iemand visumplichtig, bent U verzekerd van vertrek. U heeft thans dubbel interieur, dus ook dat tikt aan bij taxatieprijs verhuur. In den Haag e.o. zijn vrij veel Internationale Instituten die gastdocenten e.a. aantrekken. Bedrijven als Shell hebben vaste makelaars, maar die 'keutel' Instituten, en dat zijn er véél, niet. U kunt dan helaas niet met Uw Nederlandse vrienden in zee, maar persoonlijk zou ik los willen blijven van huurbescherming, e.a. en zelf vrijheid tot handelen willen houden. Een periode die voor U te overzien is.

Het behouden van zekerheid hoeft geen obsessie te zijn, maar uiteindelijk kan het verkeerd uitpakken. Ook bij verrekeningen kosten A'dam en samenlevenscontract kunt U de notraris niet de vrije loop geven. Vinger aan de pols en vooral beschermen wat U nu bezit, ook al oogt dit nu als schuld. Schuld is ook een bezit.

De luxe van 2 huizen én verliefd zijn, tja U heeft veel te regelen. Maar het is te doen! U kunt communiceren per compter met de notaris en vraag duidelijk tarief. De een is deze klus op het lijf geschreven, de ander is niet fantasievol. Tast met kennis van deze site eens een paar makelaars af en wat notarissen. Het moet klikken en U moet vooral gerichte vragen kunnen stellen.

Naast Argenta is er dus veel te regelen. Wat mij lukte moet ook U lukken. Alle succes/geluk gewenst.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag alle kosten die u als verhuurder maakt aftrekken en dat betekent bijv. ook de kosten van het reizen naar de woning voor een maandelijkse inspectie.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 01:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Marjolein, Menno en Gerrit,

Dat een dergelijke constructie door Menno succesvol is toegepast kan ik onverkort toeschrijven aan slapende ambtenaren. De wet is hier heel duidelijk over:

Aftrek van hypotheekrente op de eigen woning is alleen dan toepasbaar als:

1. de woning hoofdverblijf is; of

2. de woning te koop staat (max 2 jaar); of

3. de woning tijdelijk verhuurd wordt in afwachting van terugkeer van de eigenaar naar de woning (NB: huurinkomsten zijn belast!!!!). Dit doorgaans als de eigenaar tijdelijk noodzakelijk ergens anders huisvesting behoeft.

Marjolein: of Argenta een goedkeuring geeft, hangt af van jou en jouw partners inkomen in relatie tot de lasten van beide woningen! Zoals Marcel75 terecht stelt, kan Argenta een verpanding van de huurinkomsten eisen.

Mijns inziens kun je niet legaal alles wat je wenst klaarspelen:

1. verkoopverlies opvangen door te wachten op prijsstijging van de markt;

2. daarvoor de periode overbruggen met verhuur;

3. dit doorgeven aan Argenta;

4. de zekerheid hebben dat de huurbescherming van jouw huurder je niet in de weg staat;

5. de optie hebben om terug te keren naar jouw woning als samenwonen niet lukt.

Dat is nogal een lijst aan wensen die conflicten oproepen.

Als je jouw woning tegen een te hoge prijs te koop zet en gaat samenwonen in A'dam, dan kun je 2 jaar profiteren van de fiscale aftrek van hypotheekrente. Door de te hoge prijs geef je jezelf waarschijnlijk voldoende tijd om te bezien of het samenwonen werkt.

Lukt het niet dan trek je de verkoopopdracht in (let dan wel op de kosten die de makelaar vraagt bij intrekking van de opdracht, onderhandel daar op voorhand over) en ga je terug naar jouw woning.

Komt er wel iemand die voldoende biedt en het samenwonen bevalt je, verkoop dan.

Het is wel een wat dure optie, maar bedenk ook: je gaat bij hem samenwonen, dus de woonlasten zouden jullie inclusief jouw woning moeten kunnen betalen. Daarnaast blijft jouw renteaftrek in stand.

En wachten tot de markt goed genoeg gestegen is om jou bij verkoop volledig te compenseren voor de hypotheekschuld is koffiedikkijken.

Stel nu dat de waardestijging in de markt gedurende twee jaar nog niet voldoende is om een restschuld bij verkoop te voorkomen. Hoe lang denk je dan jouw woning tijdelijk te kunnen verhuren zonder dat er huurbescherming optreedt voor de huurders?

Met name dat risico wil je, denk ik, niet lopen.

Groet en succes met de afwegingen, C.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 01:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is enige correspondentie gevoerd met de belastingambtenaar en de bedoeling is dus dat je niet jokt omdat je dat het langst onthoudt, ook na 5 jaar. Er is zeker ruimte voor enige onderhandeling. Pas de laatste 3 maanden van deze lange periode stond het huis te koop, was meteen ook verkocht. Maar toen wist ik het zelf ook zeker.

Mogelijk is niet alles binnen te halen, maar erg grote beren zie ik niet op haar weg, behalve verhuur aan personen die zich willen laten inschrijven als huurder. Gezien de ontwikkeling nu bij banken is de vraag al haast overbodig. Grote creativiteit is wel nodig.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 08:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo C.@ Ik heb het NUIET gehad over hypotheekrente. Ik had mogelijk wel apart moeten noemen dat ik met kosten de kosten van onderhoud en dergelijke besvchouw. Niet de hypotheekrente.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit, cannacampo,
Voordat we op fiscaal gebied langs elkaar heen praten is het van belang voor de vraagstelster in welke box zij het appartement wil laten vallen. Het verhaal van gerrit over de aftrek van gemaakte kosten e.d. klopt, mits je het appartement in Box 2 laat vallen. Fiscaal kan het dan zijn dat je ondernemer bent geworden en mag je kosten in aftrek brengen omdat die ten laste van je winst gaan. Nadeel: vermogenstijging is belast. Je moet dan alleen wel zelf ook alle onderhoudskosten voor je rekening nemen en zelf plegen.
Je kunt er ook voor kiezen om 2 jaar lang nog de hypotheekrente af te trekken (de voorwaarde dat de woning te koop moet staan, staat niet zo in de wet, het is ook mogelijk om bijvoorbeeld in geval van verdeling nog 2 jaar lang hypotheekrente aftrek te hebben en pas daarna de woning aan de ex toe te delen en zo zijn er nog een paar voorbeelden). In dat geval heb je nog wel hypotheekrente aftrek en is vermogensstijging onbelast.
En de laatste mogelijkheid: het appartement in box 3. Geen rente en/of kostenaftrek, wel belast met vermogensrendementheffing, maar ook geen huurwaard-forfait.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden, waarbij mijn voorkeur altijd nog uitgaat naar het in box 1 laten van het appartement ivm de hypotheekrente aftrek en de toekomstige uitkering van een kapitaalverzekering. Als het appartement in een andere box valt is deze uitkering altijd belast, valt het appartement in box 1 en in de kapitaalverzekering gesloten met de bedoeling om de hypotheek mee af te lossen, dan niet.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2007 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Menno,

Handelen met de fiscus is nieuw voor mij, maar des te fraaier dat je dit voor elkaar gekregen hebt.

@Gerrit: ook voor kosten van onderhoud gaat dit op. Sinds 2001 kennen we alleen nog aftrek van kosten voor onroerend goed als het gaat om:

1. zakelijk vermogen;

2. belegd vermogen (verhuur) wat normaal vermogensbeheer teboven gaat (denk bijv. 10 panden en meer voor 1 eigenaar);

3. monumentenpanden.

Een (niet tijdelijk) verhuurd pand is box III. Is dus ook huur onbelast, geen aftrek van kosten en 1,2% heffing over verschil waarde pand minus schulden pand.

groeten

C.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2007 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus
Om het nog even zuiverder te zeggen: degenen die de woning als zekerheid "in onderpand" geeft aan de bank is de hypotheekgever. Dat hoeft niet altijd de geldnemer te zijn. Het klinkt denkbeeldig, maar de situatie komt vaker voor dan men denkt. Bijvoorbeeld: 2 samenwoners/gehuwden gaan een hypotheek aan en de woning is eigendom van 1 van hen. In dat geval wordt er niet alleen een hypotheek gevestigd op de woning voor de zekerheid van de voldoening van de eigen schulden, maar ook voor die van de niet-eigenaar (de partner). Juridisch gezien is dat dan een derden-hypotheek.

In zakelijke hypotheken komen, voor niet juristen, nog vreemdere soorten voor zoals het verstrekken van een hypotheek terwijl de hypotheekgever zelf geen lening aangaat.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2007 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Marjolein,

Het netjes willen afwerken van de zaak siert u. Helaas kan ik u mededelen dat (een uitzondering daargelaten) Argenta in de regel nooit akkoord gaat met het verhuren van een woning, zeker niet binnen 1 van de grote steden (slechte ervaringen in het verleden).

Argenta is een budget geldverstrekker die de tarieven laag kan houden door alleen op een ongecompliceerde manier geld te verstrekken tegen een zo laag mogelijk risico. De constructie die u wenst zal dit risico verhogen. Proberen kan altijd maar indien het antwoord negatief is zullen zij uiteraard de hypotheek/woning beter in de gaten houden.

Overigens zijn er partijen in de markt die hier eerder mee akkoord zullen gaan. Gedacht (maar niet gegarandeerd) moet worden aan commerciele banken (Rabo, ABN etc) of geldverstrekkers gespecialiceerd in complexe zaken en verhuur (Rijnlandse, Nederlandse HypotheekBank etc). Deze laatste zullen ongetwijfeld ook een hoger tarief hanteren (overeenkomstig het hogere risico)

ve
door verwijderd - Aug 16, 2007 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Marcel: ik leer veel van je, maar qua box II prevaleert mijn kennis als belastingadviseur ;-)

Box II (inkomsten uit aanmerkelijk belang) is alleen van toepassing als je als eigenaar van een BV, waarin je minimaal 5% van de aandelen bezit, een inkomen geniet uit dividend of uit verkoop van die aandelen.

In box II wordt je dus belast over inkomen uit een aanmerkelijk belang (niet zijnde salaris, dat is box I). Een pand alszodanig kan dus nooit in box II vallen. Áls de DGA via zijn BV een pand bezit, dan komen de opbrengsten uit dat pand ten gunste van zijn BV en dus nimmer van zijn privé.

Alles - buiten de verkoop van aandelen en dividenduitkeringen - wat er binnen die BV plaatsvindt, staat los van box II, daar is immers de vennootschapsbelasting voor. De BV is eigenaar van het pand, dus de BV neemt het exploitatieresultaat op in zijn winst- en verliesrekening.

Box II heeft dus geenszins van doen met de vraag. Er is immers nimmer geopperd dat het pand door een BV aangekocht zou worden en dat de eigenaar van die BV daar dividend van zou genieten.

Dat brengt mij terug bij de aftrek van kosten voor het pand en derhalve bevestig ik mijn eerdere reactie. Kostenaftrek alleen zoals reeds aangegeven in mijn vorige reactie.

Ik discussieer overigens graag verder, vragen zijn ook welkom.

Salut, C.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2007 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Cannacampo
Tuurlijk, helemaal gelijk! Ik zat nog even op een oud spoor voort te beduren. Wat ik bedoelde te zeggen is dat er gekeken moet worden of de vraagstelster als ondernemer in de IB aangemerkt wil worden of niet. Uiteraard is dat niet Box II, maar "gewoon" IB-ondernemerschap.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2007 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk bij de toppic Uitzetting huurders, dat kan jullie dus ook overkomen.