pinguin1
door pinguin1 Jan 19, 2011 om 22:46
Geldzaken & recht

Kosten ID kaartbetalen of niet?

Vorige week heeft de rechtbank uitspraak gedaan inzake het betalen voor een identiteitskaart. De rechtbank gaf klager gelijk en besloot, dat er niet voor deze kaart betaald hoefde te worden. Daarna ben ik naar het Gemeentehuis geweest, maar daar werd mij verteld, dat er gewoon betaald moet worden. Op welke termijn wordt zo iets doorgevoerd? Of mag de gemeente toch kosten in rekening blijven brengen? We betalen toch al genoeg aan gemeentelijke lasten..

1056 9 Rapporteer

birdies
door birdies - Jan 19, 2011 om 23:02
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Weet niet over welke uitspraak je het hebt, maar ik lees wel dit:

Identiteitskaart niet gratis
Het gerechtshof in 's-Hertogenbosch heeft beslist dat gemeenten een Nederlandse identiteitskaart gratis moeten verstrekken. Ze mogen daarvoor geen leges meer rekenen.

De uitspraak is nog niet definitief. De gemeente tegen wie deze zaak loopt, kan hier nog tegen in cassatie gaan. De Hoge Raad zal dan een oordeel geven over de uitspraak. Zolang de uitspraak nog niet definitief is, moeten bij de aanvraag voor een Nederlandse identiteitskaart leges worden betaald. Het is wel mogelijk om bezwaar tegen die leges in te dienen. Meer informatie leest u hierover op de website van het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens Reisdocumenten (BPR) bij ‘Legesheffing voor Nederlandse identiteitskaarten’.

Bron: rijksoverheid

pinguin1
door pinguin1 - Jan 19, 2011 om 23:12
37 Antwoorden / 6 Vragen

Dank je wel voor je snelle reactie. Het is mij nu helemaal duidelijk. Aangezien de leges flink gestegen zijn, en sommige collega`s van mij niet naar het buitenland gaan hadden ze de hoop, dat zij deze kosten niet meer hoeven te betalen. Je rijbewijs heb je toch altijd bij je en dat die leges ook duur genoeg. Misschien kunnen ze op de ID gelijk vermelden welke rijbewijzen je hebt. Een kaartje met dubbele functie en daardoor geen dubbele leges. Mijn beurs is toch al vol genoeg me allemaal dat plastic.

birdies
door birdies - Jan 19, 2011 om 23:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bij veel gemeenten lees ik onderstaande:

Kunnen burgers straks leges terugkrijgen?
Om reeds betaalde leges achteraf terug te krijgen, moet iemand bezwaar maken en vragen of de gemeente het bezwaar aanhoudt (wacht met het nemen van een beslissing) tot de Hoge Raad over deze zaak heeft beslist. Bezwaar maken kan tot 6 weken na betaling. Als de Hoge Raad het eens is met de redenering van het hof, moet de gemeente de leges terugbetalen. Leges die iemand heeft betaald langer dan 6 weken voor deze uitspraak kunnen niet worden teruggevraagd.

Dus: je kunt een bezwaar indienen en dan de uitspraak van de Hoge Raad afwachten. Niet geschoten, is altijd mis.

pinguin1
door pinguin1 - Jan 19, 2011 om 23:22
37 Antwoorden / 6 Vragen

Ik las het en heb het bezwaarformulier meteen gedownload. Van het geld van de leges kan ik weer mijn rijbewijs verlengen. Is bijna aan de beurt. Je hebt mij op het goede spoor gezet. Bedankt.

invalide
door invalide - Jan 19, 2011 om 23:56
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ieder kind van 14 moet een ID kaart of paspoort hebben maar na 7 maanden nog niets gehoord.
Dus zo goed is de administratie van Nederland.

Dit kind zal pas een pas halen als nodig en niet eerder omdat ze maar 5 jaren geldig zijn, en hij op 18 een auto wil is voor hem vroeg genoeg.

Het was ooit dat 13 jarige vlak voor ze 14 werden de eerste keer een gratis kaart kregen maar dat is nu afgelopen!

Lsk520
door Lsk520 - Jan 20, 2011 om 00:46
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=invalide schreef op woensdag 19 jan 2011, 23:56]Het was ooit dat 13 jarige vlak voor ze 14 werden de eerste keer een gratis kaart kregen maar dat is nu afgelopen!

Het afschaffen van een gratis ID treedt pas in 2012 in werking, Sherlock Holmes.....

nb
door nbw - Jan 20, 2011 om 02:04
521 Antwoorden / 24 Vragen

Gemeentes en overheden zijn niet echt onder in indruk van 1 specifiek geval uitgesproken door een rechter. Daar heerst een interne laksheid en burocratie en cultuur dat je haast met politie en rechter ter plekke moet verschijnen je gelijk te halen.En dan nog snappen ze het niet. Bovendien lukt het niet eens politie mee te voeren naar een gemeentelijk loket waar ze de wet bewezen schenden laat staan een rechter. Je wordt keihard uitgelachen. Pas als ze naar een paar jaar eindelijk doorkrijgen dat er iets mis is komt het wellicht voormekaar. Gratis ID. En wat doen de gemeentes met mensen die in het verleden onterecht betaald hebben? Juist ja helemaal niets. En de kosten voor het gratis ID wordt verweven in andere belastingen.

Gestraft /ontslagen/celstraf wordt/krijgt niemand. En het is allemaal enkel heel locaal.

marcel75
door marcel75 - Jan 20, 2011 om 09:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom kan een en ander niet op 1 pasje? Heel simpel: een rijbewijs is een diploma, geen identiteitsbewijs. Als je meerdere voornamen hebt, staat alleen je eerste voornaam op je rijbewijs. Ook mist je nationaliteit.

Daarnaast ontstaat een probleem op het moment dat een rijbewijs ingevorderd wordt.

Op dit moment is er alleen nog maar een arrest van het Hof. Ben zelf ook erg benieuwd naar het arrest van de Hoge Raad.

De link met de gemeentelijke belastingen kan ik niet leggen, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik betaal namelijk ook al genoeg aan mijn garagemonteur en toch moet ik ook betalen om te tanken.

invalide
door invalide - Jan 20, 2011 om 10:44
787 Antwoorden / 5 Vragen

Gratis ID vanaf 2012, maar dan klopt mijn gemeente niet....
Ik zal nogmaals deze puber sturen met zijn pasfoto en wacht af of er werkelijk geen kosten zijn....