ja
door japiejapie Jul 26, 2009 om 10:39
Geldzaken & recht

Kostgeld met terugwerkende kracht?

De situatie in een notendop is als volgt:

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn jongere broer van 20 jaar woont nog thuis bij mijn moeder. Mijn broer begint volgend jaar aan het laatste jaar van zijn mbo-opleiding en verdient daarnaast zo'n 200 euro per maand bij. Moeder heeft geen hoog inkomen maar wel een redelijk groot eigen vermogen. Mijn broer heeft de afgelopen jaren geen kostgeld betaald, maar kennelijk is mijn moeder nu wakker geworden en heeft ze hem te kennen gegeven dat hij over de afgelopen twee jaar (vanaf zijn achttiende) met terugwerkende kracht kostgeld moet betalen.

Alle partijen zijn het er over eens dat het niet meer dan redelijk is dat mijn thuiswonende broer kostgeld betaalt aan mijn moeder maar het is mijns inziens niet juist om dat met terugwerkende kracht te doen, alleen maar omdat moeder nooit eerder op het idee gekomen is om er over te beginnen.

Weet iemand hoe dit juridisch zit? Mag mijn moeder eisen dat mijn broer met terugwerkende kracht kostgeld betaalt?

3545 16 Rapporteer

birdies
door birdies - Jul 26, 2009 om 10:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Daar is n.m.m. geen wettelijke regeling voor. Zo iets hoor je 'in de minne' op te lossen. Persoonlijk vind ik het erg onredelijk om kostgeld met terugwerkende kracht op te eisen. Mede ook gezien het feit, dat je broer nog studeert, nog erg jong is en maar weinig inkomen heeft.

Dat iemand, naar vermogen, mee betaalt aan de kosten v.d. huishouding, vind ik wel reëel.

vladja
door vladja - Jul 26, 2009 om 11:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ouders moeten voor hun kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen, totdat zij 18 jaar zijn. Maar de financiële verplichting houdt niet op als een kind meerderjarig wordt (18 jaar).

Ouders hebben voor hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar een ‘voortgezette onderhoudsplicht’. Dit betekent dat zij de kosten van levensonderhoud en studie moeten betalen.

Als één van de ouders alimentatie voor een kind betaalt, loopt die betaling door tot het kind 21 jaar is. Pas dan stopt in principe de financiële verplichting van de ouder.

Betaalt de vader alimentatie?

ro
door ronny530 - Jul 26, 2009 om 11:02
2829 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi, er is geen wettelijke regel voor. Vaak wordt onderling een bedrag afgesproken om de kosten te delen, maar met terugwerkende kracht kostgeld eisen verdiend geen schoonheidsprijs. Het zal de moeder/zoon relatie ook geen goed doen.

Ronny.

birdies
door birdies - Jul 26, 2009 om 11:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ouders hebben voor hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar een ‘voortgezette onderhoudsplicht’.......

Hiermee heeft Vladja helemaal gelijk, maar het is tegelijkertijd niet zo dat ouders op een houtje moeten bijten en kinderen als een 'god in frankrijk' kunnen leven.
Zoiets los je dan onder elkaar netjes op.
Grofweg gesteld, zullen ouders met een minimuminkomen eerder kostgeld nodig hebben dan ouders met 2x modaal of hoger.

toolboy
door toolboy - Jul 26, 2009 om 11:16
965 Antwoorden / 40 Vragen

Heel byzonder  terug werkende kracht! Dat zou ik m`n kid niet zomaar vragen.  T

vladja
door vladja - Jul 26, 2009 om 11:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Birdies,

Moeder heeft geen hoog inkomen maar wel een redelijk groot eigen vermogen.

In dit geval telt uiteraard het vermogen ook mee bij de onderhoudsplicht.

Vladja

birdies
door birdies - Jul 26, 2009 om 11:33
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Vladja, dat weet ik, maar zo gaan ouders en kinderen toch niet met elkaar om? Tenminste, ik vind dit geen normale gang van zaken tussen ouder/kind.

ja
door japiejapie - Jul 26, 2009 om 11:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Betaalt de vader alimentatie?

Ik geloof dat mijn vader inderdaad alimentatie betaalt maar ik weet niet hoeveel. De scheiding van mijn ouders was langdurig en turbulent, en gesprekken over geld verzanden bij mijn vader meestal in "kijk eens hoe zielig ik ben" en mijn moeder wil het er helemaal niet over hebben.

In ieder geval, iedereen hartelijk dank voor de antwoorden zover!

ro
door ronny530 - Jul 26, 2009 om 11:42
2829 Antwoorden / 41 Vragen

Hoe dan ook. Kostgeld met terugwerkende kracht eisen is van de zotte, dat doe je als ouder niet, is ook geen wettelijke regel voor. Ik krijg een naar gevoel dat er meer speelt.

Ronny.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 26, 2009 om 11:47
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo japiejapie, u schrijft:

het laatste jaar van zijn mbo-opleiding en verdient daarnaast zo'n 200 euro per maand bij

Wij hebben ook kinderen grootgebracht, het enige wat wij 'eisten' was, dat als ze geld bijverdienden, en ze konden o.i wat overhouden, dan moest dat op een spaarbankboekje worden gezet (spaarrekening) voor 'later' zodat als ze plannen hadden om 'uit te vliegen' er wat gespaard was. Nu vindt ik persoonlijk 200 euro voor een 20 jarige niet een heuse 'vetpot' en denk ook zeer zeker niet, dat je van zo'n knul van 20 moet verlangen, dat hij met 'terugwerkende kracht' kostgeld zou moeten gaan betalen, reken er ook nog eens bij, dat een jongen van 20, ook nog eens zijn eigen zorgverzekering moet betalen, hij krijgt weliswaar wel zorgtoeslag, maar dat is ook geen vetpot....Als ik in de schoenen van je moeder stond, zou ik dat zeer zeker niet 'eisen'. Met 200 euro doe je niet zoveel, ook niet als je 20 jaar bent. Kleding, schoeisel, vervoer, om over al het andere nog maar te zwijgen. Ik ken jongens van 18 jr. oud, die toch zo'n 500-600 euro per maand netto overhouden (stage,1 dag naar school) als je dan praat over kostgeld, ja, dan ligt dat anders...

Groeten

Henri

vladja
door vladja - Jul 26, 2009 om 11:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Japie,

Als de vader alimentatie betaalt, behoort hij dat vanaf 18 jaar rechtstreeks aan het meerderjarige kind te betalen, omdat het kind meerderjarig is. Je broer kan dan de alimentatie als kostgeld afdragen aan zijn moeder.

Als zij de alimentatie nog steeds ontvangt, dan krijgt ze dus onderhoudsgeld voor je broer.

Als vader niet meer betaalt vanaf 18 jaar, blijft hij in gebreke en is de achterstallige alimentatie opeisbaar. Ik spreek nu zuiver in juridische zin en kijk niet naar de familie-omstandigheden.

Gezien de onderhoudsplicht die nu nog op de ouders rust, is het opeisen van achterstallig kostgeld onzin. Als jouw broer niet studeerde en een volledige baan had, dan is een bijdrage in het huishoudpotje volstrekt normaal, als het gezinsinkomen krap is.

Vladja

edwardus
door edwardus - Jul 26, 2009 om 12:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat lijkt me heel mooi gesproken.
Geef je moeder ook nog even mee dat zodra je broer z'n studie afgemaakt heeft, hij (hopelijk) snel een baan heeft en op z'n eigen benen zal willen staan (=aanname). Dan heeft ieder enkel nog z'n eigen lasten.

Wel jammer dat geld altijd zoveel roet in het eten gooit.

aurora1
door aurora1 - Jul 26, 2009 om 20:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een linkje voor de vraagsteller:

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 27, 2009 om 02:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Japie:

Het lijkt me niet goed voor de interne verhoudingen wanneer je binnen een familie zaken langs juridische regels op gaat lossen. Daar komt bonje van.
En terugwerkende kracht? Gedurende een "spel" de spelregels de spelregels veranderen is niet netjes en hoeft niet geaccepteerd te worden. De beste manier om hem het huis en de familie uit te jagen.

Voorop gesteld, ik was een modale alleenverdiener en heb misschien gemakkelijk praten.
Wij hebben tijdens de studie de kinderen nooit "kostgeld" laten betalen. Ze werden door ons geheel verzorgd inclusief een NIBUD-norm zakgeld. Wanneer ze aan dat zakgeld niet genoeg hadden, konden ze meer krijgen doch dan wilden we weten waar het meerdere aan besteed zou worden.
Dat zijn we nooit te weten gekomen, want ze gingen bijverdienen op eigen initiatief. De dames hebben, zo hoorde ik later, o.a. W.C.-potten gereinigd van mannen W.C.'s.

Wanneer ze klaar waren met de studie en werkten, betaalden ze "kostgeld".
Zij dachten dat wij dat opmaakten in de huishoudpot, doch wij spaarden het voor hen zonder dat ze het wisten. Toen ze het huis uit gingen om op zichzelf te gaan wonen, hebben ze het gespaarde als "gouden handdruk/oprot premie" mee gekregen;-)

Hardware ERror MAN.

bussy02
door bussy02 - Jul 27, 2009 om 18:53
145 Antwoorden / 37 Vragen

Ik zou adviseren om e.e.a. rustig uit te praten, om te komen tot een oplossing die beide partijen tot te vredenheid kan stemmen.Juridisch dit proberen op te lossen kent op ten duur alleen verliezers.

ja
door japiejapie - Jul 29, 2009 om 21:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk is het waar dat de juridische weg in dit geval nergens toe leidt en het plan is ook zeker niet om die kant op te gaan. Ik wilde alleen graag weten of hier regels/richtlijnen/gebruiken voor waren en dat weet ik nu.

Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden!