Hy
door Hyti Dec 10, 2020 om 13:59
Geldzaken & recht

Kredietnummer/contractnummer achterhalen van voor 2008 lening

Beste leden/Kassa,

Via Kassa hebben wij gebruik gemaakt van de MijnRentevergoeding en zijn wij op de hoogte gesteld van de Consumentenbond Claim. Ivm de schending van de afgesproken Kifid regels krijgen wij, zoals velen met ons, niet het volledige teveel betaalde rentebedrag van voor 2008. Nu is het zo dat wij fysiek deze nummers niet meer in ons bezit hebben om ons dossier volledig te maken.

Na gebeld te hebben met de klantenservice van Defam en de Nederlandse Voorschotbank (nu Interbank) zeggen zij dat de dossiers van voor 2008 allemaal anoniem zijn gemaakt en enkel opvraagbaar zijn dmv een dossiernummer/kredietnummer. Het is dus onmogelijk volgens de banken om anders je dossier te achterhalen. Pure onzin en dit is dus hun manier om vele consumenten met een kluitje het riet in te sturen.

Mijn vraag luidt: Hoe kom je alsnog, buiten de bank om, achter je destijds afgesloten kredietnummer/dossiernummer van voor 2008? Wellicht de BKR?? Graag hulp!

2494 7 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2020 om 14:13
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijk mij goed dat u dit meldt bij claimservice van de consumentenbond : https://www.claimservice.nl/contactgegevens/ hoewel u dat mogelijk al kent. U kunt ook navraag doen/melding maken bij de Ombudsman van www.kifid.nl   Naar mijn mening is aan een dossiernummer/kredietnmmer ook altijd een naam verbonden en lijkt het mij dus ook kolder.

Het lijkt mij goed dat u uw melding ook separaat zend aan: kassa@bnnvara.nl opdat de redactie er direct nota van kan nemen en eventueel zelfs ook bij Radar

Re. (Twee typefoutjes gecorrigeerd)

Hy
door Hyti Dec 10, 2020 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb de Consumentenbond, Kassa en Kifid rechtstreeks gemaild. Radar laat ik vooralsnog even links liggen, omdat ik enkel op zoek ben naar de contractnummers en dit eerst via andere wegen wil vergaren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 10, 2020 om 15:12
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan

diumenge
door diumenge - Dec 10, 2020 om 14:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan je dat hard maken? Zo ja, dan heb je een mooie zaak voor het KIFID lijkt mij. Waarom bewaar je dat soort belangrijke gegevens niet zelf overigens?

"Pure onzin en dit is dus hun manier om vele consumenten met een kluitje het riet in te sturen."

Hy
door Hyti Dec 10, 2020 om 15:07
Antwoorden / 1 Vragen

Op grond van de wet moet je je eigen gegevens altijd op kunnen vragen. Dit staat ook in het nieuwe contract bij oversluiten van bank. Inzagerecht en recht op gegevensoverdraagbaarheid.

Echter hebben ze bij Interbank nu 2 dossiers aangemaakt, zoals ze zelf hebben aangegeven: 1 na 2008 en 1 voor 2008 met verschillende contractnummers, waarbij die van voor 2008 niet opvraagbaar is zonder contractnummer/kredietnummer.

diumenge
door diumenge Dec 10, 2020 om 15:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan je eigen gegevens dus ook opvragen, als je je eigen dossiernummer maar weet.

sw
door swat1500 - Dec 10, 2020 om 16:55
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Als een krediet is afgelost dan is er voor de krediet verlener geen enkele reden om gegevens lang te bewaren.
Ook voor de belastingdienst hoef je financiële gegevens niet langer dan 5 jaar te bewaren.
Er zal een wettelijke termijn zijn die aangeeft hoe lang dit soort gegevens bewaart dienen te blijven. Buiten die termijnen moet je niet verwachten dat gegevens nog beschikbaar zijn en zonder moeite verkregen kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2020 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens in uw eigen bureaulade of op uw bankafschriften

justmeagain
door justmeagain - Dec 11, 2020 om 00:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ook ik denk dat de bewaartermijn 5 of 7 jaar is en geen 12 zoals de consument het wilt. Al die bestanden en of papieren nemen ruimte in en tijd, dus zodra het mag weg ermee.

panter22
door panter22 - Dec 11, 2020 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het niet om te veel betaalde rente na 2008?
https://www.becam.nl/compensatie-teveel-betaalde-rente/
O
p de site die je meldt staat:
Het bedrag van de teveel in rekening gebrachte rente wordt berekend vanaf de startdatum van het doorlopend krediet, maar niet eerder dan 1 januari 2008. De berekening loopt tot 1 mei 2020, of tot de einddatum van het contract.
https://www.mijnrentevergoeding.nl/?CampaignName=&AdGroupName=&Keywords=%2Bmijn%20%2Brentevergoeding&gclid=CjwKCAiAq8f-BRBtEiwAGr3DgSRF8RjtQHrDUqglxbUchuU9Owtp9qoPoaaPaVrD1gASrfX4-Yv9uRoCukIQAvD_BwE
Als je op grond hiervan een dk had dat voor 1 januari afgelost was, dan heb je geen recht op een vergoeding,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 11, 2020 om 11:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je mag papieren  na 5 jaren weg gooien, tenzij  je  ze langer nodig hebt....

U had  deze beter moeten bewaren, op  laptop als die lang mee zou gaan of even toch maar printen?
Een CD of DVD branden en nu moet ik een los apparaat aansluiten...  zit er nog zelden in!

U heeft altijd een bewaar & bewijs plicht.
Ook heb ik Fortis ABN/AMRO ervaring doe het overzetten daar flink mis ging...
Dan moet ik aantonen dat niet ik maar Abn/Amro fout zit.