bl
door blvdr Sep 12, 2016 om 21:30
Geldzaken & recht

Langstlevende testament

mijn vrouw en ik, beiden 75 plussers hebben nog een langstlevende-testament van voor 2010. We hebben 2 getrouwde zonen en kleinkinderen.   Ons huis heeft een WOZ-waarde 450.000 euro (met een hypotheek van 200.000 euro) en daarnaast hebben we nog ongeveer 100.000 euro spaargeld.
In 2010 is de wet gewijzigd. Ik heb gelezen dat het verstandig zou zijn om dan ons testament aan te passen. Maar ons is niet duidelijk waarom. Wie kan ons hierover inlichten ?

1802 4 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 12, 2016 om 21:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar heeft u gelezen dat het verstandig zou zijn uw testament aan te passen?
Wilt u zelf zaken erin wijzigen?
Lees anders eens hier (rode regel aanklikken) : https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/geldigheid-testament-1
ook de vermelde link even aanklikken.

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2016 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een langstlevende testament. Dat is prima. Mocht een van beiden komen te overlijden dan is er voor de overblijvende voldoende geld aanwezig om alvast de erfrechten van de kinderen te betalen. En is er verder, afgezien van het verdriet niets aan de hand.

Ik neem aan dat in de testamenten ook is opgenomen dat een erfenis niet in de huwelijks gemeenschap van de kinderen zal vallen.

Het enige wat u zou kunnen overwegen is een legaat vast te stellen voor de kleinkinderen. Ook zou u kunnen opnemen wat er eventueel met een nalatenschap moet gebeuren als de langstlevende in een verpleeghuis zou moeten worden opgenomen.

Misschien is het zelfs verstandig nu al met een notaris te spreken over het geval dat u beiden niet meer geestelijk in staat zou zijn uw zaken te behartigen.

bl
door blvdr - Sep 21, 2016 om 19:56
14 Antwoorden / 3 Vragen

 Wta is het verschil cq de relatie tussen een langstlevende testament en een levenstestament ? Waar kan ik op internet een model-levenstestament vinden ? Ik zou ook graag willen weten of zo'n testament ook buiten de notaris om kan worden opgesteld.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2016 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen relatie tussen een levenstestament en een testament (of dat nu op de langstlevende is of anderszins).

In een testament regelt u wat er met uw nalatenschap moet gebeuren, na uw overlijden dus.

Met een levenstestament kunt u heel veel zaken regelen voor bepaalde onderwerpen tijdens uw leven, maar in situaties dat u dat zelf niet meer kunt behartigen.

Een aantal onderdelen daarvan kunt u alleen regelen bij een notaris, bijvoorbeeld een volmacht voor financiële zaken.

Als u een levenstestament overweegt, kunt u het beste een gesprek regelen met een notaris, want dat is uiterst persoonlijk.