zafira_1
door zafira_1 Sep 30, 2006 om 17:32
Geldzaken & recht

Lease-auto bepaald door de baas?

Vanuit mijn werkgever hebben wij de beschikking over de Volkswagen Golf als leaseauto. Naar mate ik iets meer ging verdienen kreeg ik de beschikking over een Volkswagen Passat Station. De leaseprijs van een Passat was destijds nog te doen. Nu is er een nieuw model Passat uit, en mijn leasecontract van mijn huidige Passat gaat bijna aflopen. Dit zou betekenen dat ik de nieuwe Passat mag gaan uitzoeken. Echter 1 probleem: de catalogusprijs van de nieuwe Passat is enorm gestegen ten opzichte van het vorige model Passat. Mag de werkgever mij verplichten tot dit nieuwe model zonder salarisverhoging? Want de bijtelling gaat natuurlijk met sprongen omhoog....en mijn salaris niet....

2266 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2006 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft uw werkgever al gezegd dat u de nieuwe dure Passat als lease-auto krijgt? Meestal bepaalt de functie (met bijbehorend salaris) het maximum van het te besteden leasebedrag. Daarom kon er wel eens voor een goedkopere/andere leaseauto gekozen worden dan de nieuwe dure Passat.

U kunt toch ook zelf aangeven dat u een "goedkopere" leaseauto wil (juist vanwege de bijtelling) tijdens een goed gesprek en een kop koffie met uw werkgever.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 30, 2006 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Type auto is vaak naar de functie, maar uw werkgever kan en zal u niet verplichten om in de dure VW Passat te rijden als u voor minder in een VW Golf of Skoda kan rijden. Als u zelf een goedkoop autootje koopt en een verklaring afgeeft dat u niet meer prive in de zuto van werkgever rijdt dan betaalt u geen fiscale bijtelling meer en ook geen prive bijdrage aan uw werkgever. Zelf rijd ik in een Nissan X Trail van 37.000 euro en prive hebben we een Citroen ZX van 10 jaar oud die me 100 euro per maand kost aan vezekering, wegenbelasting en brandstof. Dat scheelt me jaarlijks veel belasting  3200 - 4000 euro.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2006 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een luxe golf is goedkoper, en Uw werkgever zal meestal wel dat voordeel ook willen, dus...vragen.

Helaas mag hij het merk bepalen, maar Skoda heeft ook leuke grote bakken, die Nep Passat is wel minder status, of Skoda....?

Vaak willen de VW dealers deze broertjes graag ook onderhouden, de computers voor onderhoud zien niet eens het verschil, en dan kan er wel eens een verkeerde auto uitgeprint worden... dus klopt officieel de rekening niet...!

Vragen staat vrij, en het advies van 2e auto, er zijn ook straten die parkeerproblemen hebben, en in Amsterdam is een 2e onmogelijk, en elders soms erg duur... met die vergunningen...

ve
door verwijderd - Oct 1, 2006 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar uw werkgever kan en zal u niet verplichten om in de dure VW Passat
te rijden als u voor minder in een VW Golf of Skoda kan rijden.

Op grond van welke regeling zou dit niet kunnen. Als er een AOK is afgesloten waarin wordt verwezen naar een bepaalde leaseregeling en in deze lease regeling staat dat hij moet rijden in een passat, dan is dat een rechtsgeldige verbintenis volgens het BW. Juridisch is daar geen speld tussen te krijgen.