la
door lanet Apr 29, 2009 om 22:58
Geldzaken & recht

Legitimatie bewijs

Ik werk in de [nieuw]bouw en moet vanaf dinsdag naar een project dat vorige week is gecontroleerd door de arbo. Ben er vandaag even geweest en kreeg te horen dat de arbo binnenkort onaangekondigt weer komt, en dat ik mij alleen mag legitimeren met een id kaart of paspoort.Na een beetje zoeken op internet zag ik dat een rijbewijs ook een geldige legitimatie op het werk is. Ik ben niet van plan om de hele dag met mijn paspoort rond te lopen ivm verlies/beschadiging. Nu is mijn vraag, mag de arbo dit eisen?

967 8 Rapporteer

pe
door pedro01 - Apr 29, 2009 om 23:14
12 Antwoorden / 0 Vragen

voor instanties is rijbewijs niet voldoende bv werkgever, arbo-dienst, uwv etc daar staat nl je nationaliteit niet op en daar gaat het nl bij dit soort bedrijven om

als je wordt gecontroleerd wordt door de politie etc maakt een rijbewijs niet uit omdat daar alleen op staat hoe je heet omdat bij controles vaak valse namen worden opgegeven

dus bij officiele instanties id kaart of paspoort en normale instanties(postkantoor, in het openbaar vervoer etc) rijbewijs

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 30, 2009 om 00:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag lanet,

Ik neem aan dat jullie nu onaangekondigde veiligheid inspectie krijgen op het werk.
Je schrijft arbo, maar bedoel je niet Arbeids Inspectie? Dat is een heel verschil in officialiteit.

Arbeids Inspectie is een ministeriële (SWZ) uitvoerings/controle dienst. De inspecteurs zijn Bijzondere Opsporings Ambtenaren (BOA's) welke mogen verbaliseren, daar ze daarvoor opgeleid en beëdigd zijn.

Deze controle vereist nauwkeurige legitimatie, incl. nationaliteit.

Hardware ERror MAN.

crise
door crise - Apr 30, 2009 om 00:34
33 Antwoorden / 0 Vragen

De arbo mag dit inderdaad eisen. Een rijbewijs is namelijk geen officieel legitimatiebewijs, omdat uw nationaliteit er niet op staat vermeld. Voor de identificatieplicht, zoals die in Nederland geldt, is een geldig rijbewijs toegestaan als legitimatiebewijs.

sp
door speurneus - Apr 30, 2009 om 01:08
54 Antwoorden / 3 Vragen

In dit geval behelst dit een identiteitscontrole!!

Een opsporingsambtenaar kan bij het niet tonen van een deugdelijk, geldig legitimatiebewijs (ID/PP) overgaan tot het aanhouden/overbrengen van de aangehoudene naar het politiebureau, teneinde deze daar te geleiden voor een (hulp)officier van justitie.

Het in dit geval niet kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs (ID/PP) is een strafbaar feit

De termijn van onderzoek naar de juiste identiteit (op het politiebureau) duurt maximaal 6 (zes) uren. Kan in sommige gevallen zelfs verlengd worden! Het tijdvak van overbrenging, ontnuchtering (alcohol/drugs, e.d.), alsmede het tijdvak van 00.00 uur tot 09.00 uur, wordt niet meegerekend!

Je krijgt dus, in voorkomend geval, gratis vervoer naar het politiebureau, zonodig nachtverblijf, alsmede ontbijt op bed!!

VERSCHIL:

Met een deugdelijk, geldig rijbewijs kun je aantonen dat je het betreffend voertuig mag besturen!

Met een deugdelijk, geldig paspoort/identiteitskaart kan de juiste identiteit worden aangetoond!!

Groet

sterkearm.

crise
door crise - Apr 30, 2009 om 01:16
33 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:'Je krijgt dus, in voorkomend geval, gratis vervoer naar het politiebureau, zonodig nachtverblijf, alsmede ontbijt op bed!!'

Dat is dan duidelijk!! Moest hier stiekum toch wel een beetje om lachen...zag het al helemaal voor me.

ap
door apiejoepie - May 1, 2009 om 08:50
131 Antwoorden / 4 Vragen

je bent niet van plan de hele dag met je id kaart in de rondte te lopen.

maar wel met je rijbewijs;is dit niet een beetje irreëel

groetje dick

johanpc
door johanpc - May 1, 2009 om 22:05
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Op de site van de gemeente roermond staat dat bij indienstreding een paspoort of id kaart Moet worden getoond daar na is voor identificatie op de werkvloer ook het rijbewijs toegestaan.

Ik heb jaren personeelswerk gedaan en altijd die regel gehanteerd!

la
door lanet - May 1, 2009 om 22:16
2 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor alle reacties

Tav.Apiejoepie. Mijn ID is een paspoort en geen ID-kaart en mijn rijbewijs is net zo groot als een bankpasje dus past het iets gemakkelijker in m'n portemonnee vandaar dus mijn bezwaar om de hele dag dat ding bij me te hebben.

Tav. Crise, zou me een ritje almere/enschede vv schelen haha

Op de site van postus 51 zag ik een lijstje en daar stond in dat OP het werk een rijbewijs ook mag, vandaar dat ik twijfelde of de regels alweer verandert zijn.

We moeten ook nog een vca pasje en een pasje van de werkgever bij ons hebben dus heb ik meer pasjes ed in m'n portemonnee dan geld.