dotje
door dotje Apr 16, 2007 om 20:09
Geldzaken & recht

(les)geld terug geven of niet?

Naast andere diensten en servicen met en voor honden bieden wij ook trainingen aan voor baas en hond. Deze groepen zijn voor maximaal 4 personen, en zeer persoonlijk en intensief. Nu zit ik met een probleem.

Iemand heeft zich per telefoon bij ons aangemeld, de betreffende cursus was net (1x)gestart, maar deze mevrouw wilde erg graag nog mee doen, zij het dat zij nog niet zeker wist of dat met haar werkrooster kon.

Ik schoof iemand anders op die nog even wilde wachten, en om haar zonder achterstand te laten aansluiten gaf ik haar (op kort termijn) een 2.5 uur durende privéles, waarbij zij vertelde dat het met haar rooster wel goed zat en zij zeker de volgende 10 (van 12) lessen kon volgen. Zij ontving de cursusmap, en betaalde voor de cursus 85.-

5 dagen na de privésessie belde deze mevrouw, om toch maar van de cursus af te zien, want haar rooster was toch weer verandert, en het was maar een gedoe voor haar om op tijd op les te zijn. Nu wil zij alsnog haar lesgeld terug ontvangen.

Ik heb haar aangeboden om voor haar op een andere dag plek te maken, of (zoals zij eerst opperde) op een later tijdstip alsnog de andere lessen te laten volgen. Beiden was uiteindelijk voor haar geen optie.

Wat is nu wijsheid?

dotje

535 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dotje,

Je hebt als dienstverlener alles gedaan om deze mevrouw ter wille te zijn. Er is dus geen enkele reden om haar het cursusgeld terug te betalen. Deze mevrouw is immers zelf verantwoordelijk voor haar daden. Het kan zijn dat je daar moeite mee hebt. Dan zou een schikking op coulancebasis in de rede liggen op basis van fifty-fifty. Dit uiteraard na inlevering van de cursusmap. Is de winstderving echter meer dan € 42,50 dan zou ik dat zeker niet doen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet terug betalen .u kunt haar als het haar past in de toekomst nog bij een volgende curses deel te laten nemen. dus een tegoed bon als het ware. u heeft daar het recht toe.en zo houd u mischien de zaak netjes .

ve
door verwijderd - Apr 17, 2007 om 01:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dotje

Zoals aangegeven: u bent niet verantwoordelijk te houden voor de wijzigingen in het werkschema van mevrouw.

U zou zelfs uw winstderving voor de gehele cursus op haar kunnen verhalen. Zij heeft immers aangegeven deel te nemen aan alle lessen.

Nu dit een 'zij zegt - ik zeg' verhaal wordt, zou ik volstaan met het houden van de 85 euro en mevrouw duidelijk te kennen geven dat zij hiermee goed wegkomt.

Wellicht is het een idee om handelsvoorwaarden op te stellen. Hierin kunt u vastleggen wat een cursist aan u verplicht is en wat hij/zij van u mag verlangen. Uw administrateur/boekhouder/accountant kan u wellicht op weg helpen.

Als u deze voorwaarden heeft opgesteld, deponeer die dan bij de KvK en verstrek deze zodra iemand een opdracht aanneemt. Als u die namelijk verstrekt heeft, kan de cursist zich niet meer op beroepen op de afwezigheid van handelsvoorwaarden. Ook een getekende opdrachtbevestiging is een goed idee in dit verband. Hierin legt u de inhoud en prijs van de cursus vast en laat u de cursist tekenen voor deelname en betaling.

Groet en succes, C.